Som du beskriver det låter det inte som att det går fortare än i ugn/på spis.
Det tar tex 20 min i vår ugn att göra Findus pommes. Dock sparar man ju tid på att inte behöva vänta på att ugnen ska bli varm/ vatten koka upp etc.
Tycker inte airfryern lagar maten snabbare än vanlig varmluftsugn. Vi har iofs induktionshäll och vår ugn värms upp väldigt fort så sparar inte in någon tid där direkt. Vi använder den för att göra goda pommes, chili cheese mm
 
Det är inte min erfarenhet. Vi har en Philips Airfryer XL. Vi brukar köra en hel påse Findus Pommes Chateau (800 g) i den på en gång. Det räcker och blir över till oss tre! Och de blir väldigt goda och jämt tillagade.

Nu gor jag sallan eller aldrig pommes i nagon form fran pase, utan farskt och tycker inte att det blir bra alls om man inte lagger potatisen/sotpotatisen i ett lager sa varmluften kan cirkulera runt alla sidor pa pommesen.

Se den mer som en varmluftsugn än en fritös.

Exact sa. Det AR en liten varmluftsugn ... och min stora varmlufts ugn gor ett battre jobb om jag har ratt platar/galler och ar lite inventive i hur jag lagger grejor. Det ar lardommen jag tagit fran airfryern, hur man kan lagga grejor for att ugnen ska gora ett battre job att ge olika grejor en jamn och lagom yta.
 
Exact sa. Det AR en liten varmluftsugn ... och min stora varmlufts ugn gor ett battre jobb om jag har ratt platar/galler och ar lite inventive i hur jag lagger grejor. Det ar lardommen jag tagit fran airfryern, hur man kan lagga grejor for att ugnen ska gora ett battre job att ge olika grejor en jamn och lagom yta.

Jag har aldrig haft en varmluftsugn, så jag kan inte säga nått om det. Många tycker det är enklare med en airfryer för att det är lättare att diska efter och oftast går fortare att värma upp än en ugn.
 
Nu gor jag sallan eller aldrig pommes i nagon form fran pase, utan farskt och tycker inte att det blir bra alls om man inte lagger potatisen/sotpotatisen i ett lager sa varmluften kan cirkulera runt alla sidor pa pommesen.
[...]
Jag bara häller i min potatis i korgen och sen skakar/rör jag om den flera gånger under tillagningen. Blir bra.
 
Fast då måste det ju vara någon skillnad på airfryer och varmluftsugn? För att ha pommes frites (från scratch) mot varandra/skaka osv i en varmluftsugn blir absolut inte bra...
Jag har inte tagit ställning till frågan airfryer vs varmluftsugn utan bara sagt hur jag gör. Nu har jag nyligen flyttat och därmed fått en varmluftsugn så möjligen utforskar jag hur det funkar att göra pommes, krispiga padrons osv i en sådan i ett senare skede. Tills nu har detta varit hänvisat till airfryern.

Hur som helst tror användningen av airfryer är lite olika beroende på typ av maskin. När jag googlar ser jag att det finns en del som ser ut som ugnar, med plåtar och allt. Min enkla apparat har ett bottenkärl med en nersänkt korg i (där maten läggs) och varmluften slungar sedan runt oljan under tillagningen. Jag använder nästan alltid olja, men det rör sig om ungefär en tesked om jag gör något bara till mig.

För bra resultat i min maskin måste jag skaka eller vända grejorna regelbundet. Men både mina hemskurna pommes och padrons blir också (oftast) riktigt krispiga och fina. Sen märks det att potatisens inte är dubbelfriterad, för ytan är betydligt tunnare. Men jag tycker inte att det gör så mycket när jag ser till att jag får något som faktiskt är goda pommes frites och slipper den stora mängd kalorier som dubbelfriteringen ger.

Kanske skulle det bli ännu godare krispighetsmässigt med pommes från en påse, men jag vill helst inte ha sådana frestelser hemma. 😎 Smaken tror jag är bättre såhär.
 
Vi är inte speciellt nöjda, det enda vi egentligen tyckte blev bra var panerad kyckling. Men vi fick göra tillbehör på annat sätt. Köpte en vanlig fritös istället är betydligt mer nöjda med den!

En större variant hade knappt fått plats hos oss heller, då har vi ändå ett bra kök men bara 1 bänk rad så att säga. :)
 

Liknande trådar

Mat Nu har den tredje i raden av likadana stektermometrar (köpta på Ica) gått sönder och jag får nog köpa något dyrare för att bli nöjd...
Svar
5
· Visningar
305
Senast: Human
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 016
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Jag har dragits med tidvis ganska rejäl smärta vid ridning under flera år. För ett par år sen sökte jag hjälp genom sjukvården och då...
Svar
8
· Visningar
470
Senast: MiniLi
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
811
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp