Ärligt talat!?

C

CarolaLind

Varför använder ni hjälptyglar?

Vilken nytta tror/vet ni att de gör?

Kan ni förklara hur de i en helhet kan påverka hästen positivt/negativt?

Vad är egentligen en hjälptygel och var går gränsen för dess användande?

Finns det någon alternativ användning för hjälptyglar?

Låt oss föra en seriös diskussion där vi kan belysa både för och nackdelar, på ett vettigt sätt!

Och så vänder jag på steken och frågar:

Finns det hjälptyglar för idrottsmän/kvinnor?

Om du var en idrottare, hur skulle du använda en "hjälptygel?"

Hur skulle en Hjälptygel hjälpa dig i din träning?


:p :p :p
 
Sv: Ärligt talat!?

Jag säger så här !
Martingal tycker jag inte räknas direkt som en hjälptygel...
Eller joo, det är klart det är en form av en hjälptygel,
för den hjälper ju till...
Men den kan man rida med varje dag om Hästen är en het en som springer med huvudet rakt upp när den hetsar upp sig.
Det kan vara till stor hjälp för ryttaren.;)
Duktiga som Nybörjare.

Däremot gummisnodd, använder jag inte !!! :crazy:
Jag tycker inte det är rätt att spänna in en häst på det viset.
Ussh, Många Hästar bara drar emot.

Däremot, Gramanen, Är helt Suverän !! :love:
INTE att rida med varje dag eller varann.
Men någon gång ibland !
Och det gör jag då för att kanske "fixa" till formen lite. ;)
Förstår du ?

Det finns mycket olika "hjälptyglar".
Jag tycker martingalen är nått man kan rida med ofta.
Gummisnodden gillar jag inte överhuvudtaget.
(Lär er rida Hästen istället)
Jag använder graman, Och det är inte ofta,
Men det kan vara nyttigt någon gång då & då.
Meen att rida med Graman eller Gummisnodd som nybörjare är jag emot. :crazy:
Det ska ju inte vara nått "som får Hästen gå i form , utan att jag vet hur man gör..." ;)
 
Sv: Ärligt talat!?

__MercI__ skrev:
.

Gummisnodden gillar jag inte överhuvudtaget.
(Lär er rida Hästen istället)
Jag använder graman, Och det är inte ofta,
Men det kan vara nyttigt någon gång då & då.


Gramanen gillar jag inte överhuvudtaget.
Lär er rida hästen istället.
 
Sv: Ärligt talat!?

jag är egentligen ganska emot både graman och gummisnodd..

martingal rider jag då med på varmblodet jag rider.
han har en ovana att slänga med huvudet och det är inte alls trevligt att få ett huvut upp i ansiktet när man rider ;)
dock har han blivit mkt bättre på det där så jag siktar på att ta bort den så småningom.

gummisnodd har jag använt nån gång på vissa hästar bara för att "visa vägen" och då drar jag absolut inte åt den mer än ca 3cm, gillar inte att tvinga.
men egentligen är väl det bara för att jag är lat å inte orkar jobba :o

när jag började som medryttare på ett varmblod för länge sen ville ägaren att jag skulle rida med pessoa och graman..
det kan jag säga att jag gick emot direkt.
bytte bett på hästen och övade, övade, övade å efter några månaders arbete blev hon riktigt fin att rida utan sånna där hemska saker som pessoa och graman..
 
Sv: Ärligt talat!?

Trissa skrev:
Gramanen gillar jag inte överhuvudtaget.
Lär er rida hästen istället.


Men gramanen spänner man ju inte åt.
Det är ju en TYGEL !
Så den reglerar man ju själv...
När hästen går i rätt form kan man släppa efter,
de är det som inte går med Gummisnodden.
Gummisnodden sitter fasst där den sitter . ;)

Jag säger inte att man ska rida med det ofta, Men det kan vara till en bra hjälp att rida med den i 30 min, om hästen exempelvis skaffat sig en ovana !

Men man ska kunna rida sin Häst utan att använda en massa konstiga Hjälpmedel.
Ridning är inte att spänna in en häst, så den går FINT med huvudet.

Men 1 lektion med Graman, ser jag som bra, om det verkligen behövs.
Ett steg i rätt riktning . ;)
 
Sv: Ärligt talat!?

Jag försökte vara ironisk, men inser nu att det nog inte gick fram...

Okej då, ge ett par exempel på ovanor som rättfärdigar en graman-tygel, och som inte kan avhjälpas med att rida på ett vanligt träns. Definiera "om det behövs".
 
Sv: Ärligt talat!?

Allt går inte att få fram på ett bättre sätt med Gramanen.
Meen det kan vara lättare.
Eftersom det hjälper Hästen att hitta till en "bra form" , Den får Hästen att sänka sig,
Så anser jag att det är helt OKEJ att rida med Graman.
Det kan hjälpa både Ryttare & Häst.
Och JA , Rider man med Gramanen 30 min, kanske man som ryttare hittar en bättre form att rida Hästen i, än om man inte testar rida med Gramanen !

Alltså ; En hjälp för både Häst & Ryttare, som inte gör någon skada.
Sen hur bra eller dåligt det är att rida med Graman är ju svårt att säga bara så här,
För det vror ju på vad det är för en Häst, Hur utbildad ? ,
osv.
+ Vilken ryttare det är som rider, Hur man rider , Och hur man använder Gramanen. ;)
 
Sv: Ärligt talat!?

Jag använde martingal på welsh cob stoet jag hade som tonåring. När man stod i fältsits på henne och hon gjorde sina "tjoflöjt"-kast med huvudet fick jag näsblod annars. Så min näsa blev mkt hjälpt av martingal. ;)

Jag har använt "hjälpmedel" själv som dansare. Bla viktmanchetter och resårband.
 
Sv: Ärligt talat!?

Varför använder ni hjälptyglar?
Jag använder inte hjälptyglar

Vilken nytta tror/vet ni att de gör?
Jag tror inte att de gör särskillt stor nytta, får en häst, vars ryttare inte kan rida, att kröka på nacken lite.

Kan ni förklara hur de i en helhet kan påverka hästen positivt/negativt?
Jag tror att det kan vara bra att använda tex gummisnodd vid longering om man inte kan tömköra för att få hästen att arbeta mer i rätt form. Men den ska vara så löst spänd att hästen kan ta upp huvudet ändå om den vill.

Vad är egentligen en hjälptygel och var går gränsen för dess användande?
Hjälptyglar ska inte användas varje dag inte varje vecka heller enligt min mening. Jag har aldrig känt att jag behöver en hjälptygel och jag förstår inte riktigt andras användning utav dem heller.

Finns det någon alternativ användning för hjälptyglar?
?

Låt oss föra en seriös diskussion där vi kan belysa både för och nackdelar, på ett vettigt sätt!


Och så vänder jag på steken och frågar:

Finns det hjälptyglar för idrottsmän/kvinnor?

Om du var en idrottare, hur skulle du använda en "hjälptygel?"

Hur skulle en Hjälptygel hjälpa dig i din träning?


:p :p :p
 
Sv: Ärligt talat!?

På en häst jag red för läänge sen sa ägaren åt mig att vi skulle börja använda snodd för att han kastade väldigt mkt med huvudet och höll på. Så det gjorde vi ett tag, dock tog jag av den i "smyg" efter ett tag, det började med att jag började rida med den och sen tog av den i slutet av passet.
Då gick det faktiskt rätt bra, och sedan så slutade jag använda den helt. Jag vet att snodd inte är det bästa, men på den här hästen hjälpte det faktiskt enormt! Han har ALDRIG gått så bra som han gjorde sen när jag använt snodden ett tag och sen slutade använda den. Och han gick i rätt form då och böjde inte bara på nacken, många som berömde mig över hur fin han blivit i formen m.m :)
 
Sv: Ärligt talat!?

Varför använder ni hjälptyglar?
For att snabbare bygga upp hasten sa som jag vill ha den. Jag har inte tid att spendera 6 manader pa en hast for att den ska bygga upp muskler genom enbart ridning, sa jag tar hjalp av hjalptyglar och vi har jobbet gjort pa 2-3 manader istallet.

Vilken nytta tror/vet ni att de gör?
Det ar ett satt attt snabbt bygga upp muskler dar man vill ha dem for att underlatta bade i ridningen och utvecklingen av hasten.

Kan ni förklara hur de i en helhet kan påverka hästen positivt/negativt?
Positivt ar att man ger hasten ett extra stod, sa att den orkar ga i form en lite langre stund an den annars gjort, och darfor bygger man upp muskler pa ratt stalle. Det negativa ar att om fel personer anvander fel hjalptyglar sa kan det resultera i att hasten istallet gar pa bogarna, borjar luta sej pa bettet, mm.

Vad är egentligen en hjälptygel och var går gränsen för dess användande?
En hjalptygel ar en hjalptygel....inte en stjalp-tygel. Gransen gar nar man istallet hjalper hasten bryter ner och forstor halsan.

Finns det någon alternativ användning för hjälptyglar?
Ja, mer ridning och mer skolning. Hjalptyglarna for mej at en genvag och ett satt att snabbare bygga upp det jag vill ha.

Finns det hjälptyglar för idrottsmän/kvinnor?
Ja, det kallas for styrketraning, vikter, sma fallskarmar som man satter bakom lopare for att fa mer motstand, nasplatser, battre skor, vristband, etc

Om du var en idrottare, hur skulle du använda en "hjälptygel?"
Ja, jag gor det hela tiden. Precis som alla andra.

Hur skulle en Hjälptygel hjälpa dig i din träning?
Genom att bygga uoo mej snabbare och ge mej det resultatet jag vill ha. Jamfor en fotbollsspelare som har styrketranat med vikter och en som inte har det fa far du se skillnaden/
 
Sv: Ärligt talat!?

Precis!


Man får inte en mer välriden häst med hjälp av hjälptyglar!

Så är det bara!
 
Sv: Ärligt talat!?

Om man tycker på det viset så.. Ja ;)
Det är en HJÄLP tygel.
Om man inte vill eller om man VILL ta emot HJÄLP är upp till en själv !!!!!!!!!
 
Sv: Ärligt talat!?

Har aldrig använt det själv då det aldrig behövts, men som jag tänker det kan det vara ett sätt att få in "rätt känsla" och visa vägen. Men är hästen omusklad och ska få igång andra muskler med hjälp av en hjälptygel får man inte ha den på för länge. Bara en kort kort stund så att hästen kan känna att den klarar av det och att den inte bryts sönder. Sen kan jag tycka att hästen ska få tid på sig också att bygga muskler. Men ibland är det nog bra för att bryta invanda mönster hos en häst. Sen ska man veta vad man gör och varför om man tar till dem!
 
Sv: Ärligt talat!?

Nora skrev:
Har aldrig använt det själv då det aldrig behövts, men som jag tänker det kan det vara ett sätt att få in "rätt känsla" och visa vägen. Men är hästen omusklad och ska få igång andra muskler med hjälp av en hjälptygel får man inte ha den på för länge. Bara en kort kort stund så att hästen kan känna att den klarar av det och att den inte bryts sönder. Sen kan jag tycka att hästen ska få tid på sig också att bygga muskler. Men ibland är det nog bra för att bryta invanda mönster hos en häst. Sen ska man veta vad man gör och varför om man tar till dem!


Bra skrivet ! :bow:
 
Sv: Ärligt talat!?

*KL*

Jag använder hjälptyglar nä det behövs, och varken förr eller senare. Och det är enbart två hjälptyglar som är aktuella - chambon och graman. (Martingal räknar jag inte som en hjälptygel, det är näskrossningsskydd för ryttare, och jag har använt det när jag hoppade förr-förra stoet t ex, men inte sen)

I alla fall, tillbaka till chambonen och gramanen. Som är de anda hjälptyglar som kommer ifråga här. Och det för det är de ENDA hjälptyglar som tillåter fullständig eftergift och frihet framåt - NEDÅT. Allt som verkar framåt - BAKÅT går bort. Så det gäller att rätt hand håller i gramanen ;)

Valacken använde jag graman på ett tag när han var unghäst, och har även senare använt den på honom i perioder. Japps ni läste rätt - unghäst stod det.

Han hade inga problem med framåt - nedåtsökning och korrekt unghästform under inridningen, men sen större vi på patrull. Utan orsak så fick han för sig att stjärnskådning var hans nya hobby. Tänder, mun, rygg, ben, sadel etc var U.A. Och det var inget 'motstånd' eller stretande, utan han började med en alldeles för hög huvudform helt enkelt. Jag tragglade lite med det, och om jag kunde rid apå böjda spår och krumelura var det inga problem, men rakt fram i skogen. Och eftersom hela mina vintrar är 'rakt fram i skogen' hade vi problem. En kompis föreslog graman, jag slog bakut. Några månader senare tyckte jag att 'ja men jag kan ju PROVA i alla fall kanske'. Så jag provade. Jag satte på graman, hade den så lös att den bara trädde i funktion när huvudet var HÖGT, och gav full eftergift samt beröm såfort han ens tänkte neråt. Tre veckor senare var problemet borta, utan minsta tvång: Det enda gramanen gjorde var att förtydliga för hästen vilket håll som var 'rätt håll', men han hade fortfarande valet att gå i för hög form, utan att gramanen verkade.

Jag hade den på ett tag till, den hängde bara där, och plockade sen av den.

Hästen hade en mycket god bettacceptans, sökte sig villigt framåt nedåt etc och det fanns inget 'krulla ihop' eller 'knäcka av' eller liknande 'bieffekter'. NATURLIGTVIS hade en skickligare ryttare kunnat få hästen att förstå vad osm önskades UTAN graman. Dock tillhörde inte jag den kategorin ryttare. Alltså tog jag hjälp av gramanen, som jag i sammanhanget ser som en TOLK..

Sen använde jag den längre fram i hans utbildning, när han var 8 - 9 år, vid dressyrarbete i galopp. Han ville gärna tände till och blir alldeles för kort och spänd. Så jag använde gramanen att få en djupare, rundare form i galoppen. Enligt samma devis som tidigare - använda den för att indikera vad jag ville och sen låta hästen välja och belöna korrekt beteende.

Sen hängde den där gramanen med rätt länge, för på något avigt vis (det är en rätt knepig häst) så om den hängde där, även om den hela passet var HELT ur funktion så gick han bra, tog jag bort den så försvann hans 'napp' och det gick inte. Jag bytte den mot en martingal (dvs något som bara hängde utan funktion) noch det fungerade lika bra och sen plockade jag bort den. Utan problem och utan negativa effekter, kvar fanns en häst som gick i en väldigt trevlig form, och med tydlig framåt - nedåtsökning fram mot bettet.

Det är *tänka* nog tre - fyra år sen han reds med graman, det har inte behövts övht sen den dagen.

Samma herre har ridits end el med chambon (ja man kan rid apå den). Det var under ryggrehabprogrammet där det var veterinärorder på att han skulle jobbas lång och låg, och behövdes det hjälptyglar för det så var det order på att ANVÄNDA hjälptyglar. Så jag satte på en chambon, eftersom den är HELT ryttaroberoende, och den ger FULL frihet framåt - nedåt. Jag kan dock inte riktigt utvärdera det då rehabprogrammet fick avbrytas då hästen protesterade våldsamt mot det och inte blev bättre. Klinikbyte, korrkekt diagnos och behandling mot erlichios och problemen var borta.

Nuvarande unghästen kommer jag ha samma approach med - jag slänger inte på något förrän jag ser ett behov av det, och jag inte ser hur jag på ett vettigt sätt kan lösa problemet utan den. Och då kommer den användas som en guide/tolk. Dock kommer hon få jobba lite på lina i chambon när hon blir lite äldre (jag gillar inte ha unghästar på lina i onödan).

Jag har förresten inga nosgrimmor heller, varken på unga eller gamla, utom en lööst spänd engelsk nosgrimma som dekoration. Enligt samma devis - använd ingenting som inte verkligen behövs.

RÄTT använd graman eller chambon kan inte skada hästen enligt mig. Fel använd kan bägge två orsaka enorma problem (och i sltänden förslitningsskador). övriga hjälptyglar anser jag att det enda korrekta användandet är att låta dem hänga kvar i sadelkammaren!
 
Sv: Ärligt talat!?

Ni alla får ursäkta, men jag blir lika upprörd och kränkt när ni sitter här på buke och säger att allt som har med hjälptyglar e skit? varför är det så då? Och varför tycker ni alla ryttare som annvänder graman är dåliga ryttare? vadå lär er rida era hästar istället? jäkla struntprat, jag har absolut inget imot hjälptyglar, sen finns det vissa man tycker mer om och vissa man tycker mindre om. Tycker ni inte ryttare som rider på högnivå är duktiga? som har flera år ridkunande och erfarenheter... visst alla gör vi misstag och det finns alltid så mkt mer att lära, men jag som har ridit i 14 år, går ganska så bra för osv, jag erkänner självklart att dom som e äldre en mig och ex tävlar på högre nivå är duktigare en mig? självklart!! så snälla säg mig, varför e både jag och "proffsen" dåliga ryttare och ska lära oss rida för att vi annvänder ex graman då och då. (??)

+ för martingal och Graman

- för gummisnodd

men det är min uppfattning, vet att det finns många olika till, men det här är dom jag har prövat mig på!

man kan säga så här, offtast får man synpunkter på saker som man har erfarenheter av, Graman har varit till väldigt stor hjälp på fletal av mina hästar, klart jag inte tycker illa om den då? toppen!

:smirk: :) :d
 
Sv: Ärligt talat!?

Bra, proffsigt och framför allt ärligt inlägg.! du vet uppenbarligen vad du sysslar med och har rätt perspektiv! Inte lätt att hålla balansen då man pratar hjälptygel, men du har det uppenbarligen. :bow:
 
Sv: Ärligt talat!?

*KL* Det finns förresten en till fördel med hjälptyglar, som jag dock inte anser är skäl nog att använda dem egentligen. De kan fungera som napp för ryttaren!

Utan hjälptygel har man en ryttare som febrilt försöker få hästen ' i form'. Och inte RIDER så himla mycket, utan har fullt sjå med huvudställning och böjning av nacken osv.

Sätt på hästen en hjälptygel och 99% av den aktuella kategorin ryttare slappnar av lite eftersomd e inte behöver 'kämpa' lika mycket. Ryttaren slappnar av = hästen slappnar av. Hästen går bättre. Ryttaren slappnar av ännu mer för hjälptygeln fungerar (hmm..). Ryttaren slutar koncentrera sig på huvudställningen etc på hästen och börjar RIDA mer = hästen börjar bära sig bättre och kommer bättre i form. Och då blir ryttaren självsäkrare och koncentrerar sig mer på sin inverkan och hjälpgivning och om man är spänd eller avslappnad i kroppen etc. Och så går hästen ännu bättre. Hitills får hjälptygeln äran. Efter X tid tas den bort, ryttaren rider dock fortfarande betydligt mer avlappnat och medvetet och hästen fortsätter gå bra.
 

Liknande trådar

Samhälle Sån't här roar mig. Men i min värld har jag en betydligt striktare definition på vad ett nyord egentligen är. Animoji Emojis vars...
2
Svar
33
· Visningar
2 681
Senast: VLMF
·
Utrustning Jag har gått och funderat på att skaffa ett hjälpmedel som hjälper mig att hålla ramen för hästen tills jag blivit såpass stark i mina...
2
Svar
22
· Visningar
3 020
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 977
Senast: cirkus
·
Kropp & Själ Så jag sitter här lite småchockad med tusen tankar i huvudet efter ett besök hos gyn. Funderade en sekund om jag inte skulle göra en...
2 3
Svar
40
· Visningar
12 209
Senast: Anonym15
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp