Ärligt talat!?

Sv: Ärligt talat!?

Kan inte en häst gå i form utan hjälptygel så är det något fel! Antingen så är det att den är felriden eller så kan det va att den har ont nån stans.:mad:

Det är ju just därför det kallas hjälptygel.

Orsaken ÄR oftast att hästen är felriden av någon, vem har inte påstått det??
 
Sv: Ärligt talat!?

Har aldrig använt det själv då det aldrig behövts, men som jag tänker det kan det vara ett sätt att få in "rätt känsla" och visa vägen. Men är hästen omusklad och ska få igång andra muskler med hjälp av en hjälptygel får man inte ha den på för länge. Bara en kort kort stund så att hästen kan känna att den klarar av det och att den inte bryts sönder. Sen kan jag tycka att hästen ska få tid på sig också att bygga muskler. Men ibland är det nog bra för att bryta invanda mönster hos en häst. Sen ska man veta vad man gör och varför om man tar till dem!

Bra skrivet. Precis så var det för mig och min förra medryttarpålle, vi behövde lite "vägledning". Jag fick aldrig riktigt kläm på formen, hon fuskade väldigt gärna på diverse sätt. Jag fick faktiskt hjälp av gummisnodden. Hade den på två-tre ridpass. Jag kände skillnade på hur hon skulle gå och visste sen när jag tog av den vad jag skulle sträva efter i min ridning.
 
Sv: Ärligt talat!?

Det absolut värsta citat jag vet är:LÄR DIG RIDA ISTÄLLET FÖR ATT HA HJÄLPTYGLAR.Förstå att dessa ord kan få många att få dåligt självförtroende.Har en ponny som är totalt felriden och stressad i sin ridning.Mkt spänd och het.Med hennes känliga mun måste man rida med fina händer och med mkt känsla.Istället för att bråka i ridningen så började vi att rida med tiederman tygel ca 2 dagar i veckan,det rådet fick vi av en mkt duktig dressyrtränare.Vilket har gjort vår ponny mer avslappnad.Det är inte ryttaren som är en dålig tyttare för att hon behöver hjälptyglar..eller???? Det är inte hjälptyglarna som är boven i dramat ,kan du rida med hjälptyglarna på rätt sätt och med måtta och har ett mål med det är det inte fel alls.Vi kommer snart att plocka bort dom helt,men nu behövs dom helt enkelt.Men det är och låter fruktansvärt illa när några fnyser och säger :LÄR DIG RIDA ISTÄLLET.Det är en tjej som tävlat dressyr på hög nivå i 10 år som ridit vår ponny,hon var helt slut och pustade och sa :imorgon har jag träningsvärk!!!

äntligen nån som säger det! :bow:
 
Sv: Ärligt talat!?

att försöka starta en seriös diskussion om hjälptyglar på buke är tyvärr dödsdömt..
folk börjar bara tjafsa...
 
Sv: Ärligt talat!?

Nu har inte jag läst igenom allting men här kommer min åsikt om hjäptyglar.
Jag tycker inte att man ska använda hjälptyglar för att lösa problem som man, om man har årk kan jobba bort. En häst på min ridskola har inspännings tyglar bara där, inte inspännda utan bara hängandes där för annars blir hon gette orolig och stirrig.
En hämsk sak jag har upptäckt är den nya "gräs tygeln" som ska göra det enklare för en att få upp huvudet på hästen om den äter gräs. Den kan också användas till hästar som bockar.
1. Varför inte bara med frammåt drivande hjälper få upp hästens huvud eller ta lite i tyglarna?
2. Varför inte gå till botten varför hästen bockar istället för att sätta på en massa hjälptyglar.

***
Jag kollade på en hoppträning som ägde rum i ridskolans ridhus. Hästen sprang på bra och hade en bra galopp, kanske lite seg. Ryttaren rider med alldeles för långa tyglar, har inge koll på hästen, rider en dålig väg mot hindret och ställer sig upp alldeles försent vilket resullterar i att hon åker i backen eftersom hästen vägrar. Efter passet pratar dom om passet och då säger "tränaren". -"Jag tycker att vi ska sätta på honom en martingall så att han inte springer så högt med huvudet och att du ska få mer kontroll över honom så att du inte åker av".
Då istället för att säga att hon ska rida bätter väg, korta tygeln och ställa sig upp längre framför hindret för att hästen ska förstå att den snart ska hoppa, det var inte i tanke gångarna och det är det jag tycker är så dåligt.
 
Sv: Ärligt talat!?

Men gramanen spänner man ju inte åt.
Det är ju en TYGEL !
Så den reglerar man ju själv...
När hästen går i rätt form kan man släppa efter,
de är det som inte går med Gummisnodden.
Gummisnodden sitter fasst där den sitter . ;)

"Jag känner mig inte tillräckligt duktig för att rida en häst på graman" - Peter Eriksson
 

Liknande trådar

Samhälle Sån't här roar mig. Men i min värld har jag en betydligt striktare definition på vad ett nyord egentligen är. Animoji Emojis vars...
2
Svar
33
· Visningar
2 689
Senast: VLMF
·
Utrustning Jag har gått och funderat på att skaffa ett hjälpmedel som hjälper mig att hålla ramen för hästen tills jag blivit såpass stark i mina...
2
Svar
22
· Visningar
3 020
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 981
Senast: cirkus
·
Kropp & Själ Så jag sitter här lite småchockad med tusen tankar i huvudet efter ett besök hos gyn. Funderade en sekund om jag inte skulle göra en...
2 3
Svar
40
· Visningar
12 209
Senast: Anonym15
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp