Ärligt talat!?

Sv: Ärligt talat!?

Ja den första är på mig, jag minns inte ens hur vi kom upp på det där huset, det låg i mitten i ett vattenkomplex som föregicks av ett räcke i uppförsbacke och sedan en liten djuplandning i vatten med 2 galoppsprång till huset men Hille hoppade ut för stort och tog bara ett galoppsprång till huset så därför så ser han lite rolig ut där med bakbenen , jag fick hjälmen över ögonen i landningen som blev lite uppstoppad och såg inget alls :crazy:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ärligt talat!?

wert skrev:
Ja den första är på mig, jag minns inte ens hur vi kom upp på det där huset, det låg i mitten i ett vattenkomplex som föregicks av ett räcke i uppförsbacke och sedan en liten djuplandning i vatten med 2 galoppsprång till huset men Hille hoppade ut för stort och tog bara ett galoppsprång till huset så därför så ser han lite rolig ut där med bakbenen , jag fick hjälmen över ögonen i landningen som blev lite uppstoppad och såg inget alls :crazy:
Herregud!!! Att du törs hoppa såna hinder!!
Jag blir imponerad och får magknip!!!!:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Ärligt talat!?

Det absolut värsta citat jag vet är:LÄR DIG RIDA ISTÄLLET FÖR ATT HA HJÄLPTYGLAR.Förstå att dessa ord kan få många att få dåligt självförtroende.Har en ponny som är totalt felriden och stressad i sin ridning.Mkt spänd och het.Med hennes känliga mun måste man rida med fina händer och med mkt känsla.Istället för att bråka i ridningen så började vi att rida med tiederman tygel ca 2 dagar i veckan,det rådet fick vi av en mkt duktig dressyrtränare.Vilket har gjort vår ponny mer avslappnad.Det är inte ryttaren som är en dålig tyttare för att hon behöver hjälptyglar..eller???? Det är inte hjälptyglarna som är boven i dramat ,kan du rida med hjälptyglarna på rätt sätt och med måtta och har ett mål med det är det inte fel alls.Vi kommer snart att plocka bort dom helt,men nu behövs dom helt enkelt.Men det är och låter fruktansvärt illa när några fnyser och säger :LÄR DIG RIDA ISTÄLLET.Det är en tjej som tävlat dressyr på hög nivå i 10 år som ridit vår ponny,hon var helt slut och pustade och sa :imorgon har jag träningsvärk!!!
 
Sv: Ärligt talat!?

noris96 skrev:
Men det är och låter fruktansvärt illa när några fnyser och säger :LÄR DIG RIDA ISTÄLLET.Det är en tjej som tävlat dressyr på hög nivå i 10 år som ridit vår ponny,hon var helt slut och pustade och sa :imorgon har jag träningsvärk!!!

Och ponnyn, hade den också träningsverk?
:p
 
Sv: Ärligt talat!?

Rikkan skrev:
Och ponnyn, hade den också träningsverk?
:p
Inte alls!!!!! hon ville bara inte alls göra som ryttaren ville.Och det hade inte med att göra om hon hade hjälptyglar eller inte.Tror inte ens hon hade det den gången.Vi använder inte hjälptyglar så ofta som sagt.Men varför skulle det vara fel att använda hjälpmedel?????? Vi använder det inte för att underlätta för ryttaren,utan ponnyn blir mer avslappnad av att använda den.Låter kanske konstigt men så är det:::rofl:
 
Sv: Ärligt talat!?

Får väl se om jag får några kommentarer den här gången, har aldrig lyckats med det hittills i tidigare liknande trådar… :angel:

Jag red med martingal för ca tio år sedan på min häst när jag hoppade, vet egentligen inte varför, alla andra gjorde ju det… :crazy: näe, men jag var 13-14 och då gör man som sin ridlärare säger typ, och sen var det ju sååå SNYGGT. Men den behövdes inte så nu de få gånger jag hoppar så använder jag inga hjälptyglar.

Har provat att longera med pessoasele, gör jag aldrig igen då hästen gick på bogarna oavsett hur jag fäste selen eller graden av inspänning på den. Longerar faktiskt inte överhuvudtaget längre eftersom det inte funkar på min pålle, utan jobbar jag från marken så tömkör jag.

Snodd skulle jag aldrig få för mig att sätta på en häst, kan tyvärr inte sätta fingret på varför.

Graman använder jag väldigt sällan, men jag tycker att det är en bra hjälptygel OM den används på rätt sätt, se andra inlägg om korrekt användning.

Själv när jag använder gramanen så har jag den för det första i sidorna på hästen, skulle jag sätta den mellan frambenen så skulle han hamna på bogarna direkt. Jag behöver den inte i syfte att få en lägre rundare form, eftersom jag hela tiden får sträva efter att höja formen på honom, så det i sig kanske är något motsägelsefullt till att jag skulle använda graman. Men de gånger jag ”behövt” så har det varit för att han har varit spänd, vägrat lyssna, så i stället för att ge mig in i en konfrontation där vi skulle börja bråka (jag vill ju inte bli arg och tappa behärskningen och börja slå på honom (vilket tyvärr har hänt :eek: )) Sitter då gramanen på väldigt löst, men inte så löst att han kan trampa på den så klart, så lyssnar han på mig utan att vi börjar bråka och när jag lösgjort honom så kan jag ta av den och behöver antagligen inte plocka fram den igen förrän om ett två år eller så.

Har haft den ngn gång då jag ridit ut för att visa honom att det faktiskt går att jobba ute också och inte vara spänd som en stålfjäder och inte kunna slappna av i överlinjen.

Nackdelen jag får med graman är att handbromsen ligger i men tycker att då får jag ta det den kvarten- tjugo minutrarna som den sitter på, hellre än en hel timmes tjafsande och bråkandes.

Ja, ngt sånt, är sååååå bra på att uttrycka mig... inte. :o
 
Sv: Ärligt talat!?

Hon är stressad i sin ridning(ponnyn) så när dottern rider är hon relativt lugn...hon spänner sig när man rider,det är inte lika mkt nu som förrut.Hon tjafsar emot.Och vi ställer inga orimliga krav som hon inte klarar av.Hon tycker inte om när andra ryttare rider..Vi ville bara se om hon gick bra med en duktig dressyr ryttare.Men vad är problemet med att använa lite hjälpmedel???? ge mig en väldigt bra anledning....Hon har börjat att slappna av mer och tjafsar inte lika mkt med huvudet.även när hon inte använder tiederman tygel.om det beror på att vi använt tiedermantygel eller inte som hon blir bättre går ju inte att säga.men inte har det påverkat negativt.och vi har mkt kunnigt folk som vi tränar för så jag är inte ett dugg orolig.
 
Sv: Ärligt talat!?

sisu skrev:
Herregud!!! Att du törs hoppa såna hinder!!
Jag blir imponerad och får magknip!!!!:bow: :bow: :bow:

Man blir immun efter hand.. I början av karriären trodde inte jag heller det men som sagt man vänjer sig:crazy:
 
Sv: Ärligt talat!?

Kratus skrev:
Jag behöver den inte i syfte att få en lägre rundare form, eftersom jag hela tiden får sträva efter att höja formen på honom, så det i sig kanske är något motsägelsefullt till att jag skulle använda graman. Men de gånger jag ”behövt” så har det varit för att han har varit spänd, vägrat lyssna, så i stället för att ge mig in i en konfrontation där vi skulle börja bråka (jag vill ju inte bli arg och tappa behärskningen och börja slå på honom (vilket tyvärr har hänt :eek: )) Sitter då gramanen på väldigt löst, men inte så löst att han kan trampa på den så klart, så lyssnar han på mig utan att vi börjar bråka och när jag lösgjort honom så kan jag ta av den och behöver antagligen inte plocka fram den igen förrän om ett två år eller så.

Har haft den ngn gång då jag ridit ut för att visa honom att det faktiskt går att jobba ute också och inte vara spänd som en stålfjäder och inte kunna slappna av i överlinjen.

Nackdelen jag får med graman är att handbromsen ligger i men tycker att då får jag ta det den kvarten- tjugo minutrarna som den sitter på, hellre än en hel timmes tjafsande och bråkandes.

Ja, ngt sånt, är sååååå bra på att uttrycka mig... inte. :o

Det låter konstigt att du kan få honom i en högre form med hjälp av graman. en högre form kommer av ökad samling bakifrån, och det kan du inte få av en graman, som istället verkar neråt och bakåt på hästens nacke/mun....

det är viktigt att skilja på tror jag när man använder graman, att det många kallar LÖSGÖRA hästen med gramanen, egentligen tycker jag är mer av en konkret visning/instruktion av hästen att den SKA hålla huvud och nacke nere. hästar är av naturen samarbetsvilliga känsliga djur, och de lär sig ganska snabbt, i och med att man låser huvudet med hjälptygeln. det är knappast fråga om att lösgöra tycker jag, även om man till synes får effekten av en häst som "går i form".

det där med handbromsen i som du beskriver är en känsla jag tycker illustrerar gramanen ganska väl. många tror att det är för att hästen jobbar mer under sig, men en häst som jobbar under sig ska vara frigjord och LÄTT i frampartiet - inte kännas som den bromsar...

Hoppas jag inte avbröt ditt inlägg för mycket med att kommentera, tyckte det var ett bra inlägg att spinna vidare på och utveckla lite....
 
Sv: Ärligt talat!?

Som sagt jag och att uttrycka mig...

Jag använde inte gramanen för att få honom i en högre form sa att jag behövde det och att det därför blir motsägelsefullt att använda gramanen, eftersom jag då inte får honom i den högre formen!

Och jag vet allt det där om hur gramanen ska inverka... men som sagt jag tar hellre 15-20 min med handbromsen i än att jag börjar bråka och det vill jag inte! Tyvärr har det varit så illa att folk har gått ut ur ridhuset för att jag och min häst har bråkat och missförstått varandra :eek: , men det kanske är bättre än att jag får honom mjuk och uppmärksam på en kvart med graman???
 
Sv: Ärligt talat!?

Jo, glömde säga att han blir inte tyngre i handen av gramanen, utan bara blir liksom segare framåt, det är vad jag kallar för handbromsen i. Obsevera också att jag i mitt första inlägg skrev att jag hade den väldigt LÖS.

Har säkert glömt ngt mer också...
 
Sv: Ärligt talat!?

ino_124 skrev:
Jag tycker att om man är duktig nog att använda inspänninstyglar så behöver man dom inte.....
Tvärt om skulle jag vilja påstå.
Man måste vara duktig ryttare för att kunna använda en hjälptygel på rätt sätt. I fel händer är en graman en katastrof för hästen.
Fler hjälper är ju tex ett spö. Rider man med spö så betyder det inte att man sitter och piskar på hästen när det inte behövs en förstärkande hjälp av spöet. Lika så är det med en gramantygel inte sitter man och rider på den hela tiden utan man spänner den när den behövs och så fort den gjort verkan (visat hästen rätt väg) så släpper man efter annars skulle den inte vara en hjälptygel.
 
Sv: Ärligt talat!?

då förstår jag dig bättre.

jag försöker att inte se saker svart eller vitt enbart, så jag ser absolut din synpunkt runt anledningen att välja det istället för en annan sak av enbart ondo, dvs bråk och tråkigheter. man väljer utifrån sin egen situation tycker jag, det viktiga är att man försöker att veta vad man använder och hur det funkar och lära sig mer - och det gör du ju. för övrigt -tack för snälla ord i den andra tråden ang min formulerings förmåga. glad.
 
Sv: Ärligt talat!?

Fint, då har jag lyckats formulera mig ngt sånär iallafall;)

Kanske ska nämna att jag/vi inte har bråkat på det där sättet på flera år och att jag nog inte använt gramanen på nästan lika länge.

Varsågod! :p
 
Sv: Ärligt talat!?

*knapplån*

Otroligt intressant tråd! :bow: :bow: Har läst det mesta (och försummat sömnen :angel: ) och har väl egentligen inte så mkt att komma med i informationsväg...

Egna funderingar dock:

VAD är en hjälptygel? (definition?) Rider just nu min pappas häst efter ett uppehåll och får rida på ett äppel-pelham - dels eftersom hästen "går bättre" (hur förklarar man? första gången jag bytte från pappas tränsbett (han är hyfsat orutinerad och håller lätt balansen i handen) till pelhamet kändes det direkt ett nytt schwung i steget, utan att jag rörde vid tyglarna) och dels för att hästen är stor och stark och jag är liten och har svårt att komma åt hästen ordentligt - det går bättre och bättre men han hänger sig i handen när han vill komma undan.

Skulle man kunna räkna ett pelham som en hjälptygel? Vad räknas INTE som en hjälptygel? Tyglarna, bettet, skänklarna används ju alla för att ge direktiv till hästen (hästen ska vara lydig för hjälperna). Gör detta inte dem till hjälptyglar? Samma häst som ovan använder martingal när pappa hoppar och rider ut, hästen har inga formproblem alls som en martingal kan åtgärda utan det är mest ifall käre far tappar balansen som han har en rem att hålla tag i - och dessutom kan inte tyglarna flyga över halsen om han skulle ramla av. Gör det honom till en användare av en hjälptygel?

Jag känner mig inte alls tillräckligt kunnig eller erfaren för att ta ställning i hjälptygelsfrågan, men objektivt sätt verkar de som är anti-hjälptygel ha mycket bättre och mer logiskt riktiga argument. Vad är målet med ens ridning? Olika mål har ju naturligtvis olika inställningar till hjälptyglar och genvägar i allmänhet.
Att vinna Grand Prix? (märk att det här målet egentligen inte handlar om ridning)
Att rida i balans? (vad är balans? varifrån kommer balansen?)
Att må bra och vara glad? (vad krävs för att DU ska må bra i förhållande till hästen?)

Jag är okunnigare än Sokrates, som bekant inte visste någonting ;) , men jag är också väldigt sugen på att lära mig mera!

Kram
//karin
 
Sv: Ärligt talat!?

Kan inte en häst gå i form utan hjälptygel så är det något fel! Antingen så är det att den är felriden eller så kan det va att den har ont nån stans.:mad:
 

Liknande trådar

Samhälle Sån't här roar mig. Men i min värld har jag en betydligt striktare definition på vad ett nyord egentligen är. Animoji Emojis vars...
2
Svar
33
· Visningar
2 690
Senast: VLMF
·
Utrustning Jag har gått och funderat på att skaffa ett hjälpmedel som hjälper mig att hålla ramen för hästen tills jag blivit såpass stark i mina...
2
Svar
22
· Visningar
3 020
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 981
Senast: cirkus
·
Kropp & Själ Så jag sitter här lite småchockad med tusen tankar i huvudet efter ett besök hos gyn. Funderade en sekund om jag inte skulle göra en...
2 3
Svar
40
· Visningar
12 209
Senast: Anonym15
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp