Bukefalos 28 år!

Ärvda möbler - en klassfråga? (utbruten från Att fråga vad någon jobbar med?)

Jag har bott i flera lägenheter utan förråd eller klädkammare. Visste inte att det var emot hyreslagen.
Men å andra sidan väger jag upp det nu när jag bott i två lägenheter med både klädkammare och förråd. 🙂
 
Jag har sett forskning på detta, men jag orkar inte leta fram den nu. Så det handlar inte så mycket om etiketter som hur man faktiskt ska arbeta med att förbättra levnadsförhållandena och inflytande för olika grupper i samhället.
Absolut, men det finns även forskning på att om en person får en viss identitet som "kvinna" eller "färgad" och det är en identitet som är hårt inarbetad i samhället kan personen tex göra sämre ifrån sig på ett test bara på grund att att hen uppmärksammas extra på identiteten. Så det är nog på det hela bra att försöka att inte till vardags lägga folk i fack. Även om det är väldigt bra att göra det med tex skolor eller områden till vilka man kan skicka extra pengar eller hjälp. Det var bara så jag tänkte.
 
Jag har bott i flera lägenheter utan förråd eller klädkammare. Visste inte att det var emot hyreslagen.
Men å andra sidan väger jag upp det nu när jag bott i två lägenheter med både klädkammare och förråd. 🙂
Studentlägenheter kommer undan och det finns andra undantag. Gissar att om man tex bor i andra hand så får ägaren behålla förrådet om hen vill (jag hade inte förråd i tex studentlägenheterna eller när jag bodde i andra hand, jag har bara haft det på förstahandskontrakt).
 
Studentlägenheter kommer undan och det finns andra undantag. Gissar att om man tex bor i andra hand så får ägaren behålla förrådet om hen vill (jag hade inte förråd i tex studentlägenheterna eller när jag bodde i andra hand, jag har bara haft det på förstahandskontrakt).
I studentlägenheter har jag dock haft förråd. Aldrig bott andra hand, utan det har varit helt vanliga hyresrätter.
 
Ja, och jag måste säga att jag faktiskt aldrig bott i en lägenhet som inte haft någon form av förråd eller möjligen klädkammare. Då har jag främst bott i olika miljonprojekt men även ett par andra äldre lägenheter typ ombyggda landshövdingahus. Sen har det ju för det mesta varit varianten "gallerförråd" av varierande inbrottssäkerhet.
Jag har ju alltid tyckt gallerförråden är super och har vuxit upp med ett sådant. Det känns som det naturliga för mig och det är ju också den typen jag sett i nya bostadsrättsföreningar. Gamla tenderar ju ibland ha något slags träväggar men liknande låsmekanism. Samtidigt jag har aldrig bott på ett ställe där det varit direkt risk för stölder och jag har aldrig egentligen förvarat direkt värdefulla saker i dem (utom kanske slalomskidor men då inte ställt dem väldigt synligt). (Varför har jag varit i div förråd? flyttat åt folk och köpt grejs på Blocket osv) (Förråden har ju normalt nyckel även för att komma in till samlingen gallerförråd.)

Men jag vet ju att det finns bostadsområden i den här staden och det här hyresbolaget där de bara får besöka sina förråd tillsammans med säkerhetsvakter och det är en gång i månaden eller vid bokat.
 
Ja, och jag måste säga att jag faktiskt aldrig bott i en lägenhet som inte haft någon form av förråd eller möjligen klädkammare. Då har jag främst bott i olika miljonprojekt men även ett par andra äldre lägenheter typ ombyggda landshövdingahus. Sen har det ju för det mesta varit varianten "gallerförråd" av varierande inbrottssäkerhet.

Tillgång till förråd står till och med i hyreslagen.

Jag har bott i flera lägenheter som saknat förråd. Bara i ett fall hade det funnits förråd stort nog att stuva in tex ett par extra stolar, i övrigt har det varit i storleksordningen att det gått att få in vinterkläder, ridstövlar och resväskan ungefär... (Det är ju inte heller så att folk alltid har förstahandskontrakt, så att utgå ifrån att "alla" har plats att förvara saker är rent ignorant.) Jag kör stenhårt på att hellre hyra prylar än köpa, för att ha en chans att få plats med sådant som på ett eller annat sätt måste förvaras (champagnesamlingen och ridstövlarna 😅).

(En av lägenheterna hade klädkammare istället för förråd, men det var ju även enda garderoben att ha kläder i så där kunde jag knappast belamra med prylar.)

I det här hemmet finns därmed bara en enda ärvd möbel, en kista. Helt fruktansvärt opraktisk möbel om man har begränsat med plats, den kräver ju golvyta men använder bara en fjärdedel av höjden. 😅
 
Nu pekar jag inte ut någon men ibland kan det kännas som att det finns ett förakt för de som gillar vitt, rent och nytt här på buke 😅
Jag personligen förstår inte riktigt de som är riktigt moderna och minimalister, deras smak är inte min.

Men ibland har det känts som att man menar även den stil som jag gillar mycket; shabby chic. Vilket jag tycker kan bli lite lustigt då vissa gammeldags saker är väldigt populära i de kretsarna, tex socker-/äppellådor eller skolplanscher. Det märks på priserna på dessa saker ibland. Jag ser själv humorn i att såna vardagliga saker som sågs som inte märkvärdiga alls har blivit så värdefulla dock :laugh::D
Jag tycker att stilen är mycket sådär att man har en romantisk syn på den gamla vardagen på landet. (Troligen inte så realistisk ibland ;))
Men samtidigt vill man nog ibland ha nya saker som bara "ser" gamla ut också 😅
 
Är det en klassfråga att ta hand om tidigare generationers arbete?

Det är en miljöfråga om att inte utnyttja jordens resurser i onödan.

Den här slit och släng eran har varit totalt förödande för jorden och nu sitter ungdomarna som greta med ständig ångest över resultatet och jorden brinner upp och isarna försvinner. Det finns bra möbler på blocket fortfarande. Allt är inte uppeldat.
 
Är det en klassfråga att ta hand om tidigare generationers arbete?

Det är en miljöfråga om att inte utnyttja jordens resurser i onödan.

Den här slit och släng eran har varit totalt förödande för jorden och nu sitter ungdomarna som greta med ständig ångest över resultatet och jorden brinner upp och isarna försvinner. Det finns bra möbler på blocket fortfarande. Allt är inte uppeldat.
Säljgrupper på Facebook.
Det finns massor som dessutom ofta är gratis.
Fina saker faktiskt.
 
Är det en klassfråga att ta hand om tidigare generationers arbete?

Det är en miljöfråga om att inte utnyttja jordens resurser i onödan.

Den här slit och släng eran har varit totalt förödande för jorden och nu sitter ungdomarna som greta med ständig ångest över resultatet och jorden brinner upp och isarna försvinner. Det finns bra möbler på blocket fortfarande. Allt är inte uppeldat.
Klassfrågan är att det finns saker att ärva från den egna familjen. Att köpa begagnat är något annat, det var arvet det handlade om. Jag tror ingen tror att fattiga handlar sina möbler på Bukowskis, även om alla möbler som säljs där är begagnade.
 
Men ibland har det känts som att man menar även den stil som jag gillar mycket; shabby chic. Vilket jag tycker kan bli lite lustigt då vissa gammeldags saker är väldigt populära i de kretsarna, tex socker-/äppellådor eller skolplanscher. Det märks på priserna på dessa saker ibland. Jag ser själv humorn i att såna vardagliga saker som sågs som inte märkvärdiga alls har blivit så värdefulla dock :laugh::D
Jag tycker att stilen är mycket sådär att man har en romantisk syn på den gamla vardagen på landet. (Troligen inte så realistisk ibland ;))
Men samtidigt vill man nog ibland ha nya saker som bara "ser" gamla ut också 😅

Shabby chic är ju inte realistisk alls, vill jag påstå. Det har liksom aldrig funnits en tid i svensk inredningshistoria där alla väggar och möbler målades i femtio nyanser av vitt och ljusgrått med rosa och lila detaljer. Speciellt inte under "den gamla vardagen på landet". Shabby chic härstammar väl främst från en extrem-romantiserad syn på fransk lantstil.

(Och jag ska erkänna att jag har en viss aversion gentemot shabby chic eftersom så väldigt många gamla, vackra svenska möbler har gått ett grymt öde till mötes i händerna på dessa människor. :cry:)

/inredningshistorie- och byggnadsvårdsnörd
 
Klassfrågan är att det finns saker att ärva från den egna familjen. Att köpa begagnat är något annat, det var arvet det handlade om. Jag tror ingen tror att fattiga handlar sina möbler på Bukowskis, även om alla möbler som säljs där är begagnade.
Jag hittar likadana saker som säljs dyrt på Bukowskis gratis på Facebook och billigt på t.ex. Myrorna.
Men att kunna bedöma sådant är nog också en klassfråga. För många så är antikviteter "Gamla grejor" som de inte vill ha. De vill ha "Nytt och fräscht".
Der var så det gick till när mina medaljongtapeter från 40-talet blev övermålade.
 
Shabby chic är ju inte realistisk alls, vill jag påstå. Det har liksom aldrig funnits en tid i svensk inredningshistoria där alla väggar och möbler målades i femtio nyanser av vitt och ljusgrått med rosa och lila detaljer. Speciellt inte under "den gamla vardagen på landet". Shabby chic härstammar väl främst från en extrem-romantiserad syn på fransk lantstil.

(Och jag ska erkänna att jag har en viss aversion gentemot shabby chic eftersom så väldigt många gamla, vackra svenska möbler har gått ett grymt öde till mötes i händerna på dessa människor. :cry:)

/inredningshistorie- och byggnadsvårdsnörd

:heart :love: :heart :love:

Du och jag får starta ett uppror där vi befriar gamla möbler från avlutare och målare :D

Edit: Hittar jag en till målad Äpplet-möbel kommer jag att få någon form av anfall... :cautious:
 
Men mer allvarligt... jag har sett avlutade dalaskåp. Det är att förstöra en stor del av vårt kulturarv. Så gör man bara inte. Tycker man inte om den stilen är det bättre att sälja till någon som uppskattar den.
Jag har tänkt lite på ägande sista tiden. Förut har jag tänkt att folk får göra vad de vill med sina egna saker. Men har börjat ifrågasätta det lite. Äger vi antikviteter och konst, eller förvaltar vi dom bara inför framtiden och samhället äger dom gemensamt?
Jag vet inte..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp