Ärvda möbler - en klassfråga? (utbruten från Att fråga vad någon jobbar med?)

Men jag har väl ingenstans skrivit vad man "får" och "inte får" göra? Jag har liksom inte skrivit att det är strikt förbud mot att måla gamla möbler.

Det känns mest som att ditt inlägg är skrivet i affekt för jag får inte ihop innehållet alls med tidigare inlägg. Vi pratar ju gamla möbler? Miljöfrågan har vi ju knappt nuddat vid. De kan vara av både god och sämre kvalité, varvid det då är en bättre idé att måla den av sämre kvalité. Vad miljön har med saken att göra förstår jag inte riktigt, det är ju inte nyproducerat vi pratar om nu? Om man nu ska dra in kvalité i den bilden går det inte ens att få sådan kvalité idag som möblerna var gjorda av förr, så bara det är ju en anledning att skippa nyproducerat helt och hållet.

Men det känns som att du/vi blandar äpplen och päron här så jag stannar där angående det.

För övrigt vet jag nog inte ens när jag var inne i en tråd senast där shabby chic ens togs upp. Och det är väl ingen som "talar illa" om stilen i sig, utan handvarandet av vissa möbler.
Då stannar jag här också :up:
 
Grejen med funkis är ju att det just är väldigt funktionella saker. Perfekt för små bostäder, för funkismöbler får in mycket funktion på liten yta. String t ex tar väldigt lite plats, både bokstavligt och optiskt, med tanke på hur mycket hyllyta man får. Mina barn delar ett rum på kanske 7 kvadrat, och en stor stringhylla längs ena väggen, med skåp och skrivbord inkluderat, var i princip enda sättet att få in skåp, bokhylla och skrivbord i det lilla rummet. Ena väggen är en våningssäng, andra väggen är stringhyllan, en garderob i hörnet, och sen är rummet fullt.
C9E65642-7F80-4038-B2A6-1921A77AF925.jpeg
Här är ett annat exempel. Lägenheten är rätt mörk, så det gör stor skillnad att man kan se genom gavlarna. Också ett bra exempel på arvegods - de ryska dockorna är från min barndom, men sen har jag köpt den målade asken till som vuxen, eftersom träskålarna i det mönstret vi hade fortfarande används av mina föräldrar. Kakburken är likadan som en vi hade hemma, så den är lite nostalgi för mig - men originalet står kvar i mitt föräldrarhem, eftersom de fortfarande använder den. Osv.
 
Jag funderar lite på IKEA möbler som är täckta med någon plastfärg(?), för jag skulle kunna tänka mig måla om en del av dem. Men färgen är ju en sådan att jag blir osäker på vad för material det är under och om det går att måla om, eller att det åtminstone blir knepigt att slipa möbeln.
Praktiska att rengöra dock.
 
Så man får bara måla om möbler av dålig kvalité enligt dig? Går det inte lite emot tanken på att man ska ha möbler som är gjorda av kvalité med tanke på miljön?
Jag tycker nog att det är okej att måla alla möbler som ingen annan vill ha.
Om det vore så viktigt att bevara dem i orginal så hade väl någon entusiast tagit hand om dem.
Bättre ommålade än slängda.
 
Att måla över gamla möbler är i sig inte en enhetlig stil.

Sedan, varför anser du att det är ok att måla tex Äpplet-möbler men inte allmogeskåp? Varför gör du den distinktionen?

Jag har inga problem med att någon avskyr jugend. Det jag har problem med är när någon förstör möbler från den epoken.
Det finns väldigt många Äpplet-möbler.
Vi är faktiskt helt nedlusade av dem.
Så jag är övertygad om att det kommer att finnas tillräckligt med omålade sådana till framtiden.
Vi målar inte äldre möbler. Inte lutar vi av dem heller.
 
Det finns väldigt många Äpplet-möbler.
Vi är faktiskt helt nedlusade av dem.
Så jag är övertygad om att det kommer att finnas tillräckligt med omålade sådana till framtiden.
Vi målar inte äldre möbler. Inte lutar vi av dem heller.

Tyvärr har jag inte hittat det i min närhet (iaf inte de modeller jag varit ute efter).
 
Vi har några "släktklenoder" och möjligen kan man kalla dem en klassfråga - i det här fallet att farfar som tillverkat dem och han tillhörde arbetarklassen. Bland annat en fantastisk byrå som är hans gesällprov. I övrigt vitrinskåp, buffé och matsalsbord. Jag vet inte riktigt om jag skulle vilja möblera med dem men jag vill kategorisera dem som kvalitetsmöbler och som dessutom har affektionsvärde.
 
Tänker att en grej kan ju vara att tänka att man tar hand om sakerna? Dvs -åter till pinnstol. Om det är en trevlig 50-talspinnstol, eller en gungstol som varit målad många gånger och man gillar den och färgen flagar måste man ju rimligen kunna putsa den lite och måla om den i samma typ av färg en gång till. De gamla färgerna ligger ju som lager under om man skrapar lite. Den är ju gjort för att målas om, det är väl bara fint med lager. Och möbeln ser ju ut som den var menad att se ut. (rent av med ditmålade blommor/prickar och allt)

Men om själva originalfärgen uppenbarligen sitter där och är av en modell det är svårt få tag i så är det väl en annan sak. De där gamla färgerna tenderar ju dessutom sitta som berget och sjunka in i träet och inte direkt gynnas av att bättras på? Eller om det är lackat trä som är menat att vaxas. (Linoljefärg verkar ju inomhus se likadant ut efter hundra år tex, ganska onödigt att måla över med något sämre.)
 
Kollade en snabbis på Facebook.
Finns massor i Sörmland-Uppland.
Både omålat och målat.
Typ 12 stolar för 2000:- hälften vita och hälften svarta alla klädda i samma Jugend-inspirerade tyg.
Ganska så snyggt faktiskt.

Fast jag har varit ute efter en specifik skåpmodell och jag har inte hittat den i närheten. Nu är det ju inte aktuellt i mitt fall, jag hämtade ju auktionsinköpet i Växjö i förra veckan :D
 
Du kan ju alltid höra med någon kunnig om vad det är du har i din ägo. Sen är det din möbel får du såklart göra vad du vill med den. Att människor har åsikter får man nog leva med. Du tycker säkert själv att andra människor gör/tänker fel emellanåt. Men det allra bästa är att skaffa sig kunskap först och att lära sig leva med sina misstag. Det är nog många som skänkte bort 50-talsmöbler som grämer sig över hur mycket pengar de kunnat få för dom idag. Att vi som är vuxna nu inte gillar furueran beror ju på att vi levde i den då, men den kanske kommer tillbaka den med. När jag flyttade hemifrån gick allt i olika nyanser av cafelatte nu är allt vitt, grått och svart. Vem trodde någonsin att 70-talets storblommiga tapeter och oranga, bruna och gröna nyanser skulle bli inne igen.

Jag har till och med varit på antikaffärer som köpt upp gamla lager av underkläder! Strut bhar mm. Och det säljs! :eek:
 
Jag har till och med varit på antikaffärer som köpt upp gamla lager av underkläder! Strut bhar mm. Och det säljs! :eek:

Vintagekläder har blivit hett, tom en lokal auktionsfirma här i Dalarna har haft temaauktioner med det. Iom att de kör online funkar det, kunderna finns ju över hela landet (och även utomlands tror jag, har för mig att de skickar saker utanför landets gränser också).
 
Nu går jag igång på 70-talet här. Jag har lite av en dröm om att inreda vårt 70-tals hus i en stil jag tänker mig "lyxigt 70-tal" Dvs tänk stram hotellobby på lyxigt hotell i maj -1973. Tänk guld, designade lite futuristiska men strama möbler och rökfärgad glas, sedan i min tankebild kommer det in lite bauhaus-mönster också. Dvs tänk inte furugillestuga, Älvsbyhus och en orange/röd ryamatta.

Men, jag är för lat och för snål så jag lägger inte ned pengar och energi på att förverkliga drömmen :o
 
Nu går jag igång på 70-talet här. Jag har lite av en dröm om att inreda vårt 70-tals hus i en stil jag tänker mig "lyxigt 70-tal" Dvs tänk stram hotellobby på lyxigt hotell i maj -1973. Tänk guld, designade lite futuristiska men strama möbler och rökfärgad glas, sedan i min tankebild kommer det in lite bauhaus-mönster också. Dvs tänk inte furugillestuga, Älvsbyhus och en orange/röd ryamatta.

Men, jag är för lat och för snål så jag lägger inte ned pengar och energi på att förverkliga drömmen :o
Typ samma estetik som i Suspiria? (Den av Luca Guadagnino)
 
Nu går jag igång på 70-talet här. Jag har lite av en dröm om att inreda vårt 70-tals hus i en stil jag tänker mig "lyxigt 70-tal" Dvs tänk stram hotellobby på lyxigt hotell i maj -1973. Tänk guld, designade lite futuristiska men strama möbler och rökfärgad glas, sedan i min tankebild kommer det in lite bauhaus-mönster också. Dvs tänk inte furugillestuga, Älvsbyhus och en orange/röd ryamatta.

Men, jag är för lat och för snål så jag lägger inte ned pengar och energi på att förverkliga drömmen :o
Du bara måste sitta i soffan sedan i stora solisar med rökfärgade glas/stora glasögon med sköldpaddsskalmar (falska) :D, gillar det!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp