Ärvda möbler - en klassfråga? (utbruten från Att fråga vad någon jobbar med?)

Jag älskar verkligen en hel del av mönstren inte alla så klart men så är det ju med allt. Men textil mönster och tapeter från den tiden :heart. En hel del av modet med framförallt hippie stilen har ju varit aktuellt nu med. En rolig anektot var att vi i sommarstugan under hela min uppväxt hade en grön 70-tals tapet som min mamma satt upp, vi kallade den blomkålstapeten för den hade några bulliga vita och gröna mönster på grön bakgrund. Tydligen hade inte heller mamma sett vad den föreställde för den var satt upp och ned :D.

Jag har inga problem med att det finns de som gillar den estetiken, det är som sagt en smakfråga. För mig har det varit och är fruktansvärt dränerande att ha ett utseende på inredningen som jag inte tycker om. Jag jobbar som sagt på att åtgärda det :D

Vad gulligt med tapeten :love:
 
Jag har inga problem med att det finns de som gillar den estetiken, det är som sagt en smakfråga. För mig har det varit och är fruktansvärt dränerande att ha ett utseende på inredningen som jag inte tycker om. Jag jobbar som sagt på att åtgärda det :D

Vad gulligt med tapeten :love:
Ja alltså alla måste ju inte älska allt, vi har en tendens att bli ganska likriktade ändå i vår "individualitet".
 
Så man får bara måla om möbler av dålig kvalité enligt dig? Går det inte lite emot tanken på att man ska ha möbler som är gjorda av kvalité med tanke på miljön?


Allmänt kl; ja jag har väl lite svårt för att man ofta på buke talar illa om en stil som jag tycker om. Jag tror att de flesta skulle reagera likadant om någon talade så om deras stilar. Jag har inte sagt till så många gånger då jag tagit hänsyn till att alla tycker olika. Men detta tillfälle tyckte jag var ett bra tillfälle att tala om detta, därav jag tog upp detta.

Att måla över gamla möbler är i sig inte en enhetlig stil.

Sedan, varför anser du att det är ok att måla tex Äpplet-möbler men inte allmogeskåp? Varför gör du den distinktionen?

Jag har inga problem med att någon avskyr jugend. Det jag har problem med är när någon förstör möbler från den epoken.
 
Ja alltså alla måste ju inte älska allt, vi har en tendens att bli ganska likriktade ändå i vår "individualitet".

Verkligen och jag tycker det är roligt när någon går all in och inreder i tex 50-talsstil även om jag själv inte vill ha det så. Vi har rätt många sådana exempel här lokalt, jag bor ju bredvid rockabillyns huvudstad i Sverige (Enviken/Klockarnäs) :D
 
Att måla över gamla möbler är i sig inte en enhetlig stil.

Sedan, varför anser du att det är ok att måla tex Äpplet-möbler men inte allmogeskåp? Varför gör du den distinktionen?

Jag har inga problem med att någon avskyr jugend. Det jag har problem med är när någon förstör möbler från den epoken.
Nä men man gör väl ofta kopplingen till shabby chic eftersom det är den stil man oftast pratar om när man "skäller" på folk som målar om "fel" möbler?

Det är ju det jag frågar er. Jag personligen kan tycka att vissa möbler är finare än andra men förstår samtidigt folk som målat om möbler utan att skylla på en särskild stil pga det. Jag förstår att folk har sina olika distinktioner och vilka stilar man tycker är värda att bevara, men jag tycker att det är lite väl hård ton mot just shabby chic stilen här på buke.
 
Nä men man gör väl ofta kopplingen till shabby chic eftersom det är den stil man oftast pratar om när man "skäller" på folk som målar om "fel" möbler?

Det är ju det jag frågar er. Jag personligen kan tycka att vissa möbler är finare än andra men förstår samtidigt folk som målat om möbler utan att skylla på en särskild stil pga det. Jag förstår att folk har sina olika distinktioner och vilka stilar man tycker är värda att bevara, men jag tycker att det är lite väl hård ton mot just shabby chic stilen här på buke.
Lite typ som att man respekterar andra stilar, för smaken är ju olika. Men inte just shabby chic stilen.

50-talet är så långt ifrån min smak som man kan komma, men jag hoppas att jag inte skrivit nedvärderande om den.

Det var iallafall den känslan som jag har fått av olika trådar på buke.
 
Att det är slitet eller trasigt är ofta inte ett problem, det är om man färgar eller på annat sätt förvanskar som de förlorar sitt värde.
Jag skulle säga att trasiga trasmattor har begränsat kulturhistoriskt värde, eftersom det finns andra mattor i samma stil och från samma tid i bättre skick. De är ju mer värda att bevara, i så fall, inte våra som har fallit i bitar.
 
Nä men man gör väl ofta kopplingen till shabby chic eftersom det är den stil man oftast pratar om när man "skäller" på folk som målar om "fel" möbler?

Det är ju det jag frågar er. Jag personligen kan tycka att vissa möbler är finare än andra men förstår samtidigt folk som målat om möbler utan att skylla på en särskild stil pga det. Jag förstår att folk har sina olika distinktioner och vilka stilar man tycker är värda att bevara, men jag tycker att det är lite väl hård ton mot just shabby chic stilen här på buke.

Jag har öht inte nämnt shabby chic i den här tråden mig veterligen (att måla gamla möbler är inte lika med shabby chic).

Dessutom tror jag att jag mer eller mindre "dissat" allt efter 1920/30-talet :D Jag gillar det som är antikt helt enkelt (eller ja... jag vill inte ha allmoge i för stor utsträckning heller :o kinkig som fan kan vara min titel :laugh:). Men jag har bara skrivit att jag inte uppskattar estetiken och vill inte ha den hemma här men gjort klart att det givetvis är upp till var och en.

Men oavsett stil tycker jag att det inte är ok att förstöra genom att måla/luta av. För mig är det lika illa om man gör det med Äpplet eller 50-talets teakmöbler även fast jag inte uppskattar de sistnämnda.
 
Lite typ som att man respekterar andra stilar, för smaken är ju olika. Men inte just shabby chic stilen.

50-talet är så långt ifrån min smak som man kan komma, men jag hoppas att jag inte skrivit nedvärderande om den.

Det var iallafall den känslan som jag har fått av olika trådar på buke.
Shabby chic tycker jag ofta går mot kitsch, så en anledning till att man kan tycka att shabby chic-fixade möbler är trist är att möblerna var finare innan de fixades.
 
Personligen tycker jag att det är bättre att en möbel målas om/fixas till och används än att den slängs och folk köper nytt. Jag skulle aldrig måla om eller fixa till en möbel och köper alltid nytt. Men det är pga bristande intresse för målning av möbler och att äldre möbler ofta är förstora och bulkiga och tar mycket luft i rummet. Ofta är träet väldigt mörkt också. Det har jag svårt för.
 
Lite typ som att man respekterar andra stilar, för smaken är ju olika. Men inte just shabby chic stilen.

50-talet är så långt ifrån min smak som man kan komma, men jag hoppas att jag inte skrivit nedvärderande om den.

Det var iallafall den känslan som jag har fått av olika trådar på buke.
Nyfunkis brukar väll få sig en släng av sleven den med samt hippie chic osv. Men det är ju för att de är så allmängiltiga just nu, varenda hemnet annons är nyfunkis, alla indrednings magasin är hippie chic eller boho kanske det kallas.
 
Jag har inga problem med att det finns de som gillar den estetiken, det är som sagt en smakfråga. För mig har det varit och är fruktansvärt dränerande att ha ett utseende på inredningen som jag inte tycker om. Jag jobbar som sagt på att åtgärda det :D

Vad gulligt med tapeten :love:
Jag har ont i armen eftersom jag envisades med att köpa ett snyggt skrivbord istället för ett egronomiskt. Jag bor i en tvåa - jag seriöst vägrar lägga ut egna pengar på ett fult skrivbord på grund av nån djävla pandemi som gör att jobbet tvingar mig jobba hemifrån två dagar i veckan...
(Nu när jag ändå inte måste köpa billigaste skrivbordet på Ikea för 299kr, vilket jag fått göra tidigare)
 
Ja alltså alla måste ju inte älska allt, vi har en tendens att bli ganska likriktade ändå i vår "individualitet".
Väldigt likriktade. Min personliga faibless för funkis går igen hos halva bekantskapskretsen. Vi har dessutom en del som är sånt jag kommer ihåg från när jag var liten. Dvs, saker som har nostalgivärde för mig, men där jag inte har själva föremålet från min barndom, utan som vuxen har letat upp en likadan som den som fanns i min barndom. Det kanske är ett sätt att kompensera för bristen på arvegods?
 
Så man får bara måla om möbler av dålig kvalité enligt dig? Går det inte lite emot tanken på att man ska ha möbler som är gjorda av kvalité med tanke på miljön?


Allmänt kl; ja jag har väl lite svårt för att man ofta på buke talar illa om en stil som jag tycker om. Jag tror att de flesta skulle reagera likadant om någon talade så om deras stilar. Jag har inte sagt till så många gånger då jag tagit hänsyn till att alla tycker olika. Men detta tillfälle tyckte jag var ett bra tillfälle att tala om detta, därav jag tog upp detta.

Men jag har väl ingenstans skrivit vad man "får" och "inte får" göra? Jag har liksom inte skrivit att det är strikt förbud mot att måla gamla möbler.

Det känns mest som att ditt inlägg är skrivet i affekt för jag får inte ihop innehållet alls med tidigare inlägg. Vi pratar ju gamla möbler? Miljöfrågan har vi ju knappt nuddat vid. De kan vara av både god och sämre kvalité, varvid det då är en bättre idé att måla den av sämre kvalité. Vad miljön har med saken att göra förstår jag inte riktigt, det är ju inte nyproducerat vi pratar om nu? Om man nu ska dra in kvalité i den bilden går det inte ens att få sådan kvalité idag som möblerna var gjorda av förr, så bara det är ju en anledning att skippa nyproducerat helt och hållet.

Men det känns som att du/vi blandar äpplen och päron här så jag stannar där angående det.

För övrigt vet jag nog inte ens när jag var inne i en tråd senast där shabby chic ens togs upp. Och det är väl ingen som "talar illa" om stilen i sig, utan handvarandet av vissa möbler.
 
Väldigt likriktade. Min personliga faibless för funkis går igen hos halva bekantskapskretsen. Vi har dessutom en del som är sånt jag kommer ihåg från när jag var liten. Dvs, saker som har nostalgivärde för mig, men där jag inte har själva föremålet från min barndom, utan som vuxen har letat upp en likadan som den som fanns i min barndom. Det kanske är ett sätt att kompensera för bristen på arvegods?
Ja det finns ju fördelar med det, man slipper skulden av att råka krossa mormors 100 -åriga vas när man dammsög tex. eller att ens föräldrar ringer och kollar vart grejerna de gav(!) en är någonstans.
 
Jag har ont i armen eftersom jag envisades med att köpa ett snyggt skrivbord istället för ett egronomiskt. Jag bor i en tvåa - jag seriöst vägrar lägga ut egna pengar på ett fult skrivbord på grund av nån djävla pandemi som gör att jobbet tvingar mig jobba hemifrån två dagar i veckan...

När jag inte kunde sitta bra vid pappas gamla skrivbord behöll jag "finbordet" från salongen som skrivbord. Jag baxade tom in ett modernt skrivbord först och började mer eller mindre gråta, det var så fruktansvärt fel för huset och rummet.
 
Ja det finns ju fördelar med det, man slipper skulden av att råka krossa mormors 100 -åriga vas när man dammsög tex. eller att ens föräldrar ringer och kollar vart grejerna de gav(!) en är någonstans.

Jag använder som sagt det gamla porslinet och vaserna jag har. Går något sönder så gör det, då har jag iaf njutit av att använda det.

Edit: Jag verkligen älskar att använda de gamla sakerna jag har, det ger mig en extra dimension till tillvaron.
 
Nyfunkis brukar väll få sig en släng av sleven den med samt hippie chic osv. Men det är ju för att de är så allmängiltiga just nu, varenda hemnet annons är nyfunkis, alla indrednings magasin är hippie chic eller boho kanske det kallas.
Grejen med funkis är ju att det just är väldigt funktionella saker. Perfekt för små bostäder, för funkismöbler får in mycket funktion på liten yta. String t ex tar väldigt lite plats, både bokstavligt och optiskt, med tanke på hur mycket hyllyta man får. Mina barn delar ett rum på kanske 7 kvadrat, och en stor stringhylla längs ena väggen, med skåp och skrivbord inkluderat, var i princip enda sättet att få in skåp, bokhylla och skrivbord i det lilla rummet. Ena väggen är en våningssäng, andra väggen är stringhyllan, en garderob i hörnet, och sen är rummet fullt.
 
Det gör jag också. Och till min glädje går ju nästan alla bruksföremål att ersätta genom att köpa en likadan (fast hel) begagnat.

I mitt fall kan det iofs bli lite jobbigt (eller iaf ta rätt lång tid :D) men jag tror verkligen inte på att ha bruksföremål som museiföremål i ett hem.

Sedan låter jag inte mina gäster diska om det är det gamla porslinet som vi ätit på, ska något gå sönder gör jag det helst själv så mina gäster inte behöver känna sig besvärade.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp