Bukefalos 28 år!

Äta kött innan koloskopi?

Sv: Äta kött innan koloskopi?

Nej en kompis hämtar mig på sjukan. Tänkte be honom handla grillad kyckling i nån affär och lite grönsaker.

Nu går tiden lååångsamt minsann...
 
Sv: Äta kött innan koloskopi?

Om du måste göra det igen, be att få pico-prep eller citra-fleet. Smakar inte alls farligt och är bara ett par dl totalt. Oftast är läkarna kvar i gamla vanor och man måste be om det, så sa min sköterska till mig.
Nu när du druckit det där är det värsta över, jag är imponerad att du lyckades.
 
Sv: Äta kött innan koloskopi?

Efteråt har jag haft (luktfria) gaser som inte är av denna världen. De använder luft att blåsa upp tarmarna med så de ska se.
Jag har crohns precis som athena_arabians och för mig går det bra med vanlig snäll-mat efteråt. Grillad kyckling med ris skulle gå utmärkt för mig.
 
Sv: Äta kött innan koloskopi?

...Men gastroskopin är jag faktiskt mest orolig för, jag får panik när folk är inne i munnen och ordnar och jag har superkänsliga kräkreflexer. Så pass att jag har vägrat låta läkare punktera en halsböld trots att det var så stor att jag hade svårt att andas. Så risken är att dom får söva mig för att det ska gå :(

Jag har samma problem som du och gjorde min andra gastroskopi för ett par veckor sedan. Det ÄR inte trevligt, men det går. Undersökningen går ganska fort, och be om lugnande. Jag fick nåt drickbart lugnande första gången och stesolid intravenöst andra gången (gjorde det på olika ställen). Första gången fick jag ingen bedövning i halsen för de har skippat det på det stället, folk kan få lite panik av det eftersom det känns som om halsen sväller igen. Andra gången testade jag bedövning, men den hjälpte inte så mycket, jag har liksom kräkreflexer i hela halsen verkligen...

Men tack vare det lugnande är man rätt borta och, vad jag tycker är viktigast, man minns inte så mycket av det efteråt. Inga detaljer liksom. Det tar hela udden av det som eventuellt skulle kunna vara lite traumatiskt annars.

Det mest bökiga är nästan att man får skavsår i halsen, jag får iaf det eftersom jag hulkar så mycket. :D Jag har ont i en vecka efteråt!
 
Senast ändrad:
Sv: Äta kött innan koloskopi?

Efteråt har jag haft (luktfria) gaser som inte är av denna världen. De använder luft att blåsa upp tarmarna med så de ska se.
Jag har crohns precis som athena_arabians och för mig går det bra med vanlig snäll-mat efteråt. Grillad kyckling med ris skulle gå utmärkt för mig.

De moderna utrustningarna de använder idag har inte luft som gas utan koldioxid. Det blir mycket mindre gaser efteråt för kroppen är designad att få bort koldioxid från kroppen, inte luft. Jag tror alla apparater i Falun är konverterade nu, senaste två-tre koloskopierna har varit med koldioxid och det är stor skillnad.
 
Sv: Äta kött innan koloskopi?

Jag har inte tänkt på vad det är de använder, bara att de blåser upp tarmarna. Jag har i alla fall blivit ordentligt gasig efteråt :o.
 
Sv: Äta kött innan koloskopi?

Jag är ju en irriterande naturvetare ;) med en ohygglig envishet så jag ifrågasätter allt mina läkare gör och vill veta varför :D ja, alla på avdelningen känner igen mig... :o Jag frågade efter en koloskopi som kändes mycket mindre och gav inga gaser efteråt och då förklarade de hur det fungerade. Fråga nästa gång om de använder luft eller koldioxid.
 
Sv: Äta kött innan koloskopi?

Ursäkta ett litet trådkap här! :)
Får jag fråga, är det vanligt att man får göra så många koloskopier som du när man har Chrones? Jag misstänker starkt att jag själv har sjukdomen men har inte tagit kontakt med läkare pga min skräck för diverse undersökningar haha. (Japp, jag är ganska fjantig när det kommer till sådana saker)

Följer i alla fall tråden med intresse, era svar till ts gör mig aningen tryggare! :D
 
Sv: Äta kött innan koloskopi?

Ursäkta ett litet trådkap här! :)
Får jag fråga, är det vanligt att man får göra så många koloskopier som du när man har Chrones? Jag misstänker starkt att jag själv har sjukdomen men har inte tagit kontakt med läkare pga min skräck för diverse undersökningar haha. (Japp, jag är ganska fjantig när det kommer till sådana saker)

Följer i alla fall tråden med intresse, era svar till ts gör mig aningen tryggare! :D

Både ja och nej.

Har man svåra skov som är svåra att bli av med eller väldigt ofta skov brukar man få göra ganska många koloskopier.
Men sen kan man ju ha tur och magen håller sig i schack av underhållsmedicinerna och då kan det ta flera år mellan undersökningarna.
Upplever man att magen mår bra finns det ju ingen anledning till att göra den obehagliga undersökningen.
Chrones och Ulcerös Colit behandlar man främst på symtom då man kan ha jobbiga symtom trots att det ser ganska okej ut i tarmen och tvärt om...
Det är inga lätta sjukdomar att ha å göra med tyvärr..
 
Sv: Äta kött innan koloskopi?

De moderna utrustningarna de använder idag har inte luft som gas utan koldioxid. Det blir mycket mindre gaser efteråt för kroppen är designad att få bort koldioxid från kroppen, inte luft. Jag tror alla apparater i Falun är konverterade nu, senaste två-tre koloskopierna har varit med koldioxid och det är stor skillnad.

Nä alla är inte konverterade det finns 3 olika gaser som dem använder i Falun enligt min sambo som är Medicin teknisk ingenjör och tar hand om bla just dem apparaterna på Lasarettet.
 
Sv: Äta kött innan koloskopi?

athena_arabians;16138025]alla på avdelningen känner igen mig... :o
Känner igen det där. Man vet att man varit på sjukhuset för ofta när man bara behöver säga hej i receptionen för att man ska bli avprickad att man kommit och alla sköterskor känner igen en :) Fast det är samtidigt en trygghet.
 
Sv: Äta kött innan koloskopi?

Jag var extremt orolig för min gastroskopi också men jag behövde inte mer än nämna min rädsla innan läkaren frågade om jag ville bli sövd. Jag svarade hell to the yes och det hela gick fantastiskt smidigt.

Om jag vore du skulle jag be om att bli sövd eller få lugnande.
 
Sv: Äta kött innan koloskopi?

Ursäkta ett litet trådkap här! :)
Får jag fråga, är det vanligt att man får göra så många koloskopier som du när man har Chrones? Jag misstänker starkt att jag själv har sjukdomen men har inte tagit kontakt med läkare pga min skräck för diverse undersökningar haha. (Japp, jag är ganska fjantig när det kommer till sådana saker)

Följer i alla fall tråden med intresse, era svar till ts gör mig aningen tryggare! :D

Ja tyvärr, först var det flera undersökningar för att komma fram till vad det var för sjukdom och sedan är tyvärr min tydligen rätt aggressiv. Jag ska göra en till koloskopi den 17:e för att mina senaste prover inte var så bra. Jag har legat inlagd i en vecka därför att jag struntade i mina symptom (och då visste jag ändå att jag hade Crohns). De ville ha kvar mig längre men jag skrev ut mig själv.

Att undvika undersökning är inte smart. OM du skulle ha en sjukdom som jag har kan konsekvenserna bli allvarliga om man väntar för länge. Jag vill verkligen inte skrämma dig men det är sant.
 
Sv: Äta kött innan koloskopi?

Nä alla är inte konverterade det finns 3 olika gaser som dem använder i Falun enligt min sambo som är Medicin teknisk ingenjör och tar hand om bla just dem apparaterna på Lasarettet.

Aha, ok. Jag kanske missuppfattade senaste gången när jag frågade men senaste gångerna har iaf varit koldioxid så jag får hoppas på det nästa gång också! :p
 
Sv: Äta kött innan koloskopi?

Hoppas att det går/gått bra för dig!

Jag gjorde en koloskopi i tisdags. Det var inte roligt, men det gick att genomlida. Själva undersökningen gjorde så ont, så dom gick bara halvvägs upp i tarmen. Men förhoppningsvis fick dom tillräckligt bra prover i alla fall.

Lite trådkapning, men en fråga till er som gjort en sådan här undersökning. Min chef sa just till mig att jag inte kan sjukskriva mig, eftersom det var ett planerat ingrepp? Jag var borta 1,5 dagar från jobbet. Hur har ni gjort med sjukskrivning? Just nu verkar det som om jag måste tillbringa hela helgen på jobbet, något som jag är sjukt osugen på ...
 
Sv: Äta kött innan koloskopi?

Det är väl klart du kan sjukskriva dig trots att det är ett planerat ingrepp? Dels vet man ju inte hur man mår efteråt och dels skulle det ju innebär att man aldrig skulle kunna sjukskriva sig efter någon operation som är planerad? Och kräver arbetsgivaren ett sjukintyg så tror jag inte att det är så svårt att få läkaren att skriva ett sånt!
 
Sv: Äta kött innan koloskopi?

Det låter väldigt märkligt men kolla med facket eller mottagningen du var till, de borde veta.

Jag är egen företagare så jag sjukskriver mig aldrig... :meh:

Tillägg: Dessutom är det ju lite svårt att jobba dagen innan eftersom man ska rensa magen! Jag tror väl inte att en arbetsgivare blir glad om man tillbringar arbetsdagen på toa.
 
Sv: Äta kött innan koloskopi?

Så var det klart!
Koloskopin var ingen big deal alls, kändes inte ens pinsamt faktiskt. Fick lite mer smärtstillande när det gjorde för ont i krökarna sen kollade jag på skärmen.
Gastroskopin däremot :eek: Aldrig aldrig mer i vaket tillstånd! Fick lugnande innan men det gjorde mig lite luddig i huvudet i kanske 30 sek sen var jag klarvaken igen. Fick hålla krampaktigt i sängen för att inte instinktivt slita upp slang eländet igen...

Tack ni som skrivit, det lugnade helt klart!
 
Sv: Äta kött innan koloskopi?

skönt att koloskopin gick bra!
Synd att du tycte gastroskopin var så hemsk. personligen var jag livrädd innan på grund av hur mycket folk hade skrämt upp mig. men jag tyckte inte att det var någon big deal, men det visar ju också hur pass olika man kan uppfatta undersökningar
 
Sv: Äta kött innan koloskopi?

Åh, din stackare! Skönt att det är gjort men jag förstår absolut att det var obehagligt. Skulle fan inte fixa en gastroskopi utan att bli sövd.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Nu har jag fått tid för en Koloskopi den 8/6, första gången för mig då jag tidigare bara gjort rektoskopi och en sigmoideskopi där...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
13 200

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp