Bukefalos 28 år!

Äta kött innan koloskopi?

SpanskaLoppan

Trådstartare
Jag ska göra koloskopi+gastroskopi på torsdag förmiddag. Har fått instruktioner om att undvika mat med fibrer i 7 dagar innan och där nämns en massa olika grönsaker, gryner, frukter och annat från växtriket som jag inte får äta.
Men det står inget om kött och jag är så vansinnigt sugen på att ta lite av den urdyra salamin jag fick av en vän. Den ligger där och hånar min hungriga mage!
Någon som vet om det är okej eller om man sabbar hela undersökningen?
 
Sv: Äta kött innan koloskopi?

Jag har gjort en drös koloskopier (bokstavligen, jag kommer inte ihåg hur många) och jag har alltid ätit kött/fisk innan. Det man ska vara noggrann med är just att inte äta mycket frön eftersom de kan fortfarande finnas i tarmen fast man gjort fastan/laxeringen dagen innan. Vad det gäller mjölkprodukter kan tydligen proteinet i dem ge en beläggning på tarmen, dvs det blir svårare att se något. Är du tveksam skulle jag ringa till mottagningen och fråga men personligen hade jag tagit en bit salami! :)

Lycka till, tar man det lugnt och kommer ihåg att andas är det faktiskt inte så farligt!
 
Sv: Äta kött innan koloskopi?

Tack för svaret! Vad jag ska njuta, har sneglat på korveländet i 2 dagar :cautious:

Jag är mest rädd för att göra bort mig ärligt talat. Har skjutit upp det här så länge jag kunnat för det är det allra mest privata för mig... Att ha gynekolog studenter som gräver i underlivet gör mig inget alls men bakänden :crazy:
Men nu måste jag verkligen för något är riktigt fel i mag och tarmsystemet...

Man hör ju skräckhistorier också om hur vansinnigt smärtsamt det är, att man kommer skrika och gråta och kräkas osv...
 
Sv: Äta kött innan koloskopi?

Om instruktionen är att just undvika fibrer är kött inget problem. Fibrer är cellulosa (osmältbara kolhydrater) som finns i växter, i kött förekommer de inte.
 
Sv: Äta kött innan koloskopi?

Skräckhistorierna är just det, historier. Personalen på mottagningen vet att det är en väldigt intim undersökning och tycker inte alls att det är konstigt att man är nervös.

Vill man så får man lugnande och/eller smärtstillande men det har jag aldrig tagit, jag är hellre klarvaken och "med" sas. Gemensamt för de jag pratat med som gjort undersökningen är att det inte var så ruggigt som man trodde!
 
Sv: Äta kött innan koloskopi?

Jag har gjort ett par koloskopier och fått rejält med lugnande och smärtstillande, allt enligt mitt eget behov. En kompis gjorde gastroskopi och fann det mycket obehagligt. Hon stod på sig och krävde att få sövas för att det skulle gå. Det gick de med på. Så var inte orolig för skräckhistorierna.
 
Sv: Äta kött innan koloskopi?

Alltså, Laxbon... Hur lyckas man få ner allt inom 3 timmar?
Jag har kämpat i drygt 2 timmar nu och har ännu 1 liter kvar :nailbiting: Och jag har verkligen slitit för att lyckas få ner allt men nu går det inte mer.
Magsäcken är fylld till bredden med vätska, det gör ont och jag nästan känner hur det skvalpar... Mår illa gör jag också, vad gör man om man kräks upp det igen?
 
Sv: Äta kött innan koloskopi?

Din stackare, behöver du göra det igen be att få Phosforal, det är lite lättare :(

Det är inte bra om du spyr, du behöver verkligen vara rensad för att det ska fungera. Försök slappna av och andas, det gör mycket om man inte hetsar upp sig själv. Fokusera på att du ska och vill göra undersökningen för att må bättre.

PM:a mig om du vill :)
 
Sv: Äta kött innan koloskopi?

jag fick då inga sådana råd innan min koloskopi, fasta och den hemska laxermedlet var det enda jag skulle göra.
Själva undersökningen gjorde dock inte ont överhuvudtaget, det var spännande att titta på skärmen och få se hur man ser ut där inne
 
Sv: Äta kött innan koloskopi?

Hoppas verkligen jag inte behöver göra om eländet :nailbiting:

Jag trodde jag skulle kräkas av smaken men det gick rätt bra tillsammans med lite apelsinsaft. Men som sagt, att få i sig allt på 3 timmar gick bara inte. Tog lite drygt 4 timmar och jag hoppas verkligen att det inte gör nåt. Är magsäcken full så är den ju, vad gör man liksom...

Det verkar ha gjort vad det skulle iaf, det som kommer ut nu(känsliga varnas)är bara ljusgult vatten...
Som jag förstått det får jag nu lov att dricka te och buljong och sånt? Men inget imorgon då jag ska in kl 10.
 
Sv: Äta kött innan koloskopi?

Ja jag hoppas jag kan hålla mig så lugn och jag kan titta på skärmen, intressant ju :D
 
Sv: Äta kött innan koloskopi?

du kan vara lugn.. du har gjort det bra om du fick i dej det på 4 timmar, dom sätter alltid tidsgränsen mycket snålare än vad som kommer behövas.

Jag fick dricka phosopral istället, där man dricker 3 dl vätska. Så fruktansvärt jävla vidrigt rent ut sagt. Smakade som att dricka spolarvätska. Jag spydde som en gris hela kvällen och natten och fick bara i mig halva flaskan ungefär, och min tarm var totalt ren vid undersökningen ändå.
 
Sv: Äta kött innan koloskopi?

Stackare! Jag kan inte dricka varken Laxabon eller Phosforal, det är vidrigt och jag kräks å kräks å kräks...
Jag klarar bara av citrafleet som smakar typ citronvatten.

Jag har också gjort mängder med koloskopier (har gjort 6 st bara i år och blir nog en till innan året är slut) och det brukar gå bra.. om man är normal..
Man får både smärtstillande och lugnande om man vill ha det.
Jag hatar det så mig söver dem för allas trevnad, men de söver inte om man verkligen inte måste det.
Det kostar massor eftersom de behöver både narkosläkare och narkossköterska då.
 
Sv: Äta kött innan koloskopi?

Hoppas verkligen jag inte behöver göra om eländet :nailbiting:

Jag trodde jag skulle kräkas av smaken men det gick rätt bra tillsammans med lite apelsinsaft. Men som sagt, att få i sig allt på 3 timmar gick bara inte. Tog lite drygt 4 timmar och jag hoppas verkligen att det inte gör nåt. Är magsäcken full så är den ju, vad gör man liksom...

Det verkar ha gjort vad det skulle iaf, det som kommer ut nu(känsliga varnas)är bara ljusgult vatten...
Som jag förstått det får jag nu lov att dricka te och buljong och sånt? Men inget imorgon då jag ska in kl 10.

Det är jättebra att fortsätta dricka idag, du kommer att må mycket bättre imorgon då. Om du dricker buljong ska du vara försiktig så att det inte är små bitar av örter i den, en del grönsaksbuljonger har det. Det ska verkligen bara var klar vätska man får i sig.

Lycka till imorgon! :)
 
Sv: Äta kött innan koloskopi?

KL

Det slank ner till slut. Och jag tycker eländigt synd om mig själv men har gett mig fasen på att hålla humöret uppe. Människor går igenom så mycket värre saker. Det ska bli skönt att få veta vad det är som spökar i kroppen också...

Men jag kan inte låta bli att tänka på mat :D Hur mår man efter? Klarar man att äta eller ska man ta det lugnt för magens skull?

Och undersökningen kommer ju inte bli trevlig... Koloskopin känns mest läskig för att jag kommer skämmas, även om jag VET att personalen sett det mesta.
Men gastroskopin är jag faktiskt mest orolig för, jag får panik när folk är inne i munnen och ordnar och jag har superkänsliga kräkreflexer. Så pass att jag har vägrat låta läkare punktera en halsböld trots att det var så stor att jag hade svårt att andas. Så risken är att dom får söva mig för att det ska gå :(
 
Senast ändrad:
Sv: Äta kött innan koloskopi?

Jag har ju en mag-tarmsjukdom (Crohns) så efter en koloskopi måste jag vara försiktig när jag börjar äta igen annars ballar magen ur fullständigt. Jag har näringsdrycker utskrivna (Fortimel, jag behöver proteintillskott) så jag börjar med en sådan direkt på sjukhuset och sedan lättsmälta saker när jag kommer hem och inte för mycket på en gång.
 
Sv: Äta kött innan koloskopi?

Åh, då blir det troligtvis ingen festmåltid när jag kommer hem :(
Jag har iofs ingen sjukdom utan ett misstänkt magsår men min mage har varit väldigt känslig den senaste tiden så det är ju förmodligen ingen bra idé att äta nåt skrovmål...

Jag skulle gå genom eld för en grillad kyckling och sockerärtor just nuO_o
 
Sv: Äta kött innan koloskopi?

Åh, då blir det troligtvis ingen festmåltid när jag kommer hem :(
Jag har iofs ingen sjukdom utan ett misstänkt magsår men min mage har varit väldigt känslig den senaste tiden så det är ju förmodligen ingen bra idé att äta nåt skrovmål...

Jag skulle gå genom eld för en grillad kyckling och sockerärtor just nuO_o

Fast imorgon passar ju en grillad kyckling bra, kyckling är iaf snällt mot min mage. Lite ris till och testa om det går bra med sockerärtor kanske?
 
Sv: Äta kött innan koloskopi?

Åh, du är min hjälte :banana:

Vill bara ha det överstökat nu...

Hur mår man annars? Läste nånstans att det kan "läcka" från tarmen när man ska hem :eek:
 
Sv: Äta kött innan koloskopi?

Nja, det har jag iaf aldrig varit med om. De använder ju glidslem men det är ju bara att torka av sig. Jag skulle väl inte välja att äta något stort mål på stan, det kan ju hända att magen får bråttom när man fastat och sedan äter.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Nu har jag fått tid för en Koloskopi den 8/6, första gången för mig då jag tidigare bara gjort rektoskopi och en sigmoideskopi där...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
13 201

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp