Äta långsamt-skål?

Jag har nr 2 av de @Åsa A nämnde och den funkade superbra när Ascot var manisk hungrig en period då han gick på hög kortison dos. Alltså denna skål; https://www.horze.se/mat--och-vatte...VvsTFGZfY7fn1KHS8zrqK46L0eRyN5l8aAn0oEALw_wcB

Har dock storleken stor. Funkade bra med färskfoder, man behöver dock trycka ner fodret mellan upphöjningarna. Går även att diska i diskmaskinen.
Jag har också den och tycker den funkar bra :) älskar att den går att diska i maskin.
 
Eftersom jag hade en ställning med skålar redan så köpte jag en grej som man kan ha i vilken skål som helst.
https://lovingpetsproducts.com/product/gobble-stopper-slow-feeder-medium/
Den funkar riktigt bra till herr hund som anser att all mat han ser är det sista han kommer att få i livet, när han kom till oss så tuggade han inte ens - han sög in och svalde... ni kan ju tänka er hur magen var, fisarna som levererades... 🤢
Med grunkan i så måste han plocka upp maten (har en lite djupare matskål) och då tuggar han dessutom :up:
 
Denna tycker jag ser kanon ut på bild - lite olika fack och "svårighetsgrad" så att säga :)
2044.jpg

https://dogmania.se/sv/artiklar/eat-slow-live-longer-puzzle-and-feed-gra.html
 
Jag köpte en muffinsplåg efter att ha sett ett klipp på Youtube på en labrador och hur mycket det sänkte takten för den.

Fungerade klockrent i sex år, och hade funkat tio till. Sänkte tempot rejält på mycket matglad riesen av typen inhalera maten.
 
Tack för alla tips! Jag ska kika närmare på allt och fundera lite till. Att inte alla skålar tål maskindiskning hade jag inte tänkt på!
 
Jag funderar på att köpa någon variant av sådan skål till ett styck glupsk saluki. Men vilken?

Problemet jag ser med många skålar är att de är för små eller bara är som vanliga skålar med någon enstaka utstickande plupp i mitten. En sådan skulle hon nog göra sig illa på, för jag är rätt övertygad om att hon åtminstone någon gång får för sig att hugga rakt ner i skålen om det inte är extremt tydligt hur dålig idé det är.

Så, vad finns det för stora, krångliga skålar att kika på?
Jag har en som jag köpte på Granngården för ett eller två år sedan. Den finns i olika storlekar och har fungerat mycket bra till min hund. Inga som helst problem med att han bitit i den eller något annat besvär.
 
Jag köpte en muffinsplåg efter att ha sett ett klipp på Youtube på en labrador och hur mycket det sänkte takten för den.

Fungerade klockrent i sex år, och hade funkat tio till. Sänkte tempot rejält på mycket matglad riesen av typen inhalera maten.
Hur gjorde du med muffinsplåten? Gav du färskfoder? Bara att kleta foder i botten av "hålen" liksom? :)
 
Hur gjorde du med muffinsplåten? Gav du färskfoder? Bara att kleta foder i botten av "hålen" liksom? :)

Gav allt i den. Hälla lite pellets i vartannat hål, liten klutt köttfärs I varje eller kleta som du nämner. Extra bra att inte ta varje hål utan de måste "leta" maten.

Började med den efter hans op för magomvridning då det inte fanns någon slowfeederskål som passade så stor luns och efter att ha imponeras av videon på labradoren. Sen åt han alltid ur sin muffinsplåt och funkade fint. Den såg ut som ny 6 år senare när han dog. Och går att köra i maskin om man har det. Jag hade plåt med teflon så generellt lätt hålla ren och blev inga tandrepor eller tandskador.
 
Jag slängde ut maten över hela golvet eller på gräsmattan
Hunden slutade dammsuga in maten efter ett tag
 
Gav allt i den. Hälla lite pellets i vartannat hål, liten klutt köttfärs I varje eller kleta som du nämner. Extra bra att inte ta varje hål utan de måste "leta" maten.

Började med den efter hans op för magomvridning då det inte fanns någon slowfeederskål som passade så stor luns och efter att ha imponeras av videon på labradoren. Sen åt han alltid ur sin muffinsplåt och funkade fint. Den såg ut som ny 6 år senare när han dog. Och går att köra i maskin om man har det. Jag hade plåt med teflon så generellt lätt hålla ren och blev inga tandrepor eller tandskador.
Fick tanken att jag ska börja servera kattmat i en istärningslåda.
Måste bara hitta den, var många år sedan jag gjorde några istärningar sist.
 

Liknande trådar

Katthälsa Min ungerska hittekatt är 13 år gammal nu. Kastrerad sedan 6 månaders ålder. Frisk förutom en atopisk dermatit, som hon får kortison...
Svar
11
· Visningar
1 905
Senast: Marvin
·
Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 536
Senast: skuggi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
867
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 767
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp