Bukefalos 28 år!

Hur ska man göra ?

Tuvisen

Trådstartare
Mitt fullblodsto har börjat äta dåligt :(
Just nu står hon själv i en lite hage pga. ett sår på ballen. Tidigare i veckan har hon även stått inne några dagar för att såret inte skulle bli blött, men nu är såret bättre så hon behöver inte bandage iaf :) Men är fortfarande lite halt i trav och ömmar lite.

Iaf så nu den senaste veckan (har stått i liten hage 2 veckor nu) har hon börjat äta dåligt och lämnat mkt hösilage både i boxen och ute i hagen, hon dricker inte heller så bra :crazy:.
Hon har fri tillgång på hösilage i hagen i vanliga fall, men får nu ungefär 10 kg under dagen och 10 kg under den tiden hon står inne. De 10 kg hon får när hon står inne brukar hon jämt äta upp om hon inte kommit in väldigt sent.

Men idag när jag kom hade hon lämnat säkert 4 kg av hösilaget från natten och hon hade inte ätit upp sin frukost hon får i krubban... + att hon ofta bara står i hagen fast hon har massa mat :crazy: Vi håller även på att vänja in henne på gräs och fick gå på gräs 3h första gg idag.

Man börjar se revbenen mer, så nu funderar jag hur man ska göra, för att förhoppningsvis så får hon gå in till sina kompisar inom 1 vecka, så frågan är om det är någon idé att öka upp kraftfodret på så kort tid ?

Normalt äter hon 2 liter korn och 2 liter betfor /dag och korn ska man ju inte öka mer än 100g /dag (ungefär 2 dl).

Betfor har jag ingen aning hur fort man kan öka, någon som vet ?

Vill ju inte öka för mkt eftersom hon största delen står i en liten hage och nu när hon äter mindre hösilage + att hon inte är helt invand på gräs än...

Men känns som att det är bättre att öka betforn eftersom hon får i sig mer vatten då iaf, och räknas inte betfor oxå som grovfoder?

Någon som har nån idè ??
 
Sv: Hur ska man göra ?

Om hon har ätit en del gräs så kan det nog vara därför hon inte äter så mkt annat. Så gör i alla fall mina hästar.

Betfor är ngt mittemellan grovfoder och koncentrerat foder. Jag antar (men är ej helt säker) därför att du kan öka det ganska snabbt. Det som skulle kunna ställa till det är nog i så fall melassen som finns i vattnet. Jag hade kanske hällt av lite av det de första dagarna men sedan gett det också.

Hoppas din häst blir bra snart!
 
Sv: Hur ska man göra ?

Jo jag tänkte oxå om det var för att hon börjat äta gräs, men tkr ju inte hon borde bli magrare då... Tror det är mer för att hon inte trivs med att stå själv och stressar upp sig :(

Men hur mkt betfor kan man öka med per dag då ? Hon äter ju ungefär 2 liter nu och när jag mätte 1 liter torr betfor vägde det 275 g,så hon äter ju ca 500- 600 g (torrvikt) betfor/dag.
 
Sv: Hur ska man göra ?

Har din häst varit igång - dvs i fullt ut med dagligt arbete tillsammans med dig?
Då är det inte ovanligt att hästar drabbas av en "depression" om de plötsligt ställs på vila. - Ingen mental eller fysisk aktivitet brukar sällan göra gott hos några individer.
Kanske behöver hon mer aktivitet - prova med ex. en aktivitetsboll om du har möjlighet att köpa en eller kanske till och med låna en (om du har tur). Det blir mental aktivitet som även stimulerar. Psykisk aktivitet är mer uttröttande än fysisk.


Vad det gäller en ökning av betfor eller inte så är inte betfor en foderprodukt som påverkar vikten på häst nämnvärt. Betfor hjälper till att öka näringsupptaget i tarmarna och hjälper till att förhindra att hästar drabbas av sk. mjölksyra i benen efter träning etc. Dessutom är det en bra vätskekälla - så i den synpunkten borde det vara bra att öka betforen - för vätskans skull men vikten kommer inte att påverkas eftersom betfor inte innehåller den typen av energi som ex. protein.

Olivolja innehåller en hel del med omättat fett som är bra vid viktökning - ett tips bara... ½-2 dl per dag till fullstor häst.
Krauter mûsli är också ett alternativ - kolla upp det, görs av Eggersmann. ska ha en positiv inverkan på hästar med dålig aptit, lugnande också - för visst var det ett fullblodssto du hade ;)

Det var bara några tankar jag hade kring din fråga.

Är din häst så pass halt att små promenader i grimma och grimskaft skulle vara uteslutet - lite skrittpromenader brukar sällan göra skada.
 
Sv: Hur ska man göra ?

Jag har hört att man ska öka grovfodret och i nödfall ta bort kraftfodret tills dom börjar äta grovfodret.
Öka hö/ensilage/hösilage tills hon äter det ordentligt.

Annars rekommenderar jag Spillers herbal mix för kräsna hästar :)
 
Sv: Hur ska man göra ?

Vad det gäller en ökning av betfor eller inte så är inte betfor en foderprodukt som påverkar vikten på häst nämnvärt. Betfor hjälper till att öka näringsupptaget i tarmarna och hjälper till att förhindra att hästar drabbas av sk. mjölksyra i benen efter träning etc. Dessutom är det en bra vätskekälla - så i den synpunkten borde det vara bra att öka betforen - för vätskans skull men vikten kommer inte att påverkas eftersom betfor inte innehåller den typen av energi som ex. protein.

Olivolja innehåller en hel del med omättat fett som är bra vid viktökning - ett tips bara... ½-2 dl per dag till fullstor häst.

Nu har du nog blandat ihop det lite. Det är klart att betfor innehåller energi. Allt energiöverskott bidrar till att öka vikten genom att det omvandlas till fett. Proteiner däremot omvandlas till muskler i första hand och ökar därmed också vikten.

Visst kan det vara bra att ge lite olja om man vill att hästen ska få mer hull. Jag undrar om olivolja innehåller mkt omättat fett, det är möjligt. Men om jag skulle ge olja till en häst för att den ska öka i vikt så hade jag inte valt olivolja. Det finns betydligt billigare alternativ.
 
Sv: Hur ska man göra ?

Fast jag vill inte ge mer grovfoder som hon inte äter och så får jag slänga det... Har säkert slängt ut 20-30 kg på 4 dagar bara... :crazy:
Och visst nu har vi bra hösilage men det är ju större chans att hon äter t.ex. 1 kg kraftfoder än att hon äter 1 kg hösilage, nu när hon är såhär...

Förstår faktiskt inte vitsen med att ta bort kraftfodret och ge mer grovfoder när hästen äter dåligt :confused:
 
Sv: Hur ska man göra ?

Betfor innehåller 11,2 MJ / KG - det gör att det skall krävas en hel del för att av Tuvisen angiven giva samt en ökning av givan skall visa resultat genom att henens häst ökar i vikt. Den största delen av energin är snabbt övergående - precis som vilka sockerprodukter som helst och hinner därmed inte påverka vikten hos en häst om den nu inte står blickstilla och inte förbränner någon energi övehuvudtaget och att givan är bra mycket större än vad som anges och än vad det funderas på.

Och ja...linfröolja innehåller även den en hel del omättade fetter och är ett billigare alternativ.

Ett överskott av protein används främst som en energikälla eller omvandlas till fett (även fast den processen är väldigt långsam)
 
Sv: Hur ska man göra ?

Eftersom det är frågan om en tillfällig ökning förhoppningsvis på nån vecka tills hon fått upp hullet igen, så vill jag inte börja med något nytt foder. Har annars oxå tänkt på olja....

Min häst är bara 6 år och håller på att skolas om så hon brukar få 4 dagars sammanhängande vila då och då, men då får hon ju gå med sina kompisar och får stimulans på det sättet... Hon har flera grejer i boxen som hon kan hålla på med men hon är inte spec intresserad av dem :(.
Men idag hade jag med min hund upp till stallet och hon fick följa med ut i hagen och då blev Sissi glad iaf :) skulle stå och slicka på henne och "smaka" lite på henne :p

Så eftersom hon får korn och betfor nu är det i så fall det jag kmr öka, så frågan är väl egentligen om man kan öka så mkt så att det är värt att öka kraftfodret...

För korn ska man ju bara öka max 100g/dag som jag skrivit innan, men kmr inte ihåg att jag läst nånting om att öka betfor... Men inbillar mig att det är bättre att öka betforn nu eftersom hon då får i sig mer vatten och eftersom det ska vara bra för magen :)
 
Sv: Hur ska man göra ?

Jo och korn ligger oxå runt 11MJ/kg , som de flesta andra färdigfoder...
Det enda som ligger högt är ju olja som ligger runt 30 MJ / kg, men maxgränsen är ju 0.75 -100g/ 100kg häst och jag räknar med att min häst väger ca 450 kg och räknar man då att hon ska få 0.75 - 100 g olja / 100 kg häst så blir det ungefär 12 MJ ... Plus att det ju tar ca 3 veckor innan magen hinner ställa om sig till nytt foder...
 
Sv: Hur ska man göra ?

Den största delen av energin är snabbt övergående - precis som vilka sockerprodukter som helst och hinner därmed inte påverka vikten hos en häst om den nu inte står blickstilla och inte förbränner någon energi övehuvudtaget och att givan är bra mycket större än vad som anges och än vad det funderas på.

Och ja...linfröolja innehåller även den en hel del omättade fetter och är ett billigare alternativ.

Ett överskott av protein används främst som en energikälla eller omvandlas till fett (även fast den processen är väldigt långsam)

Energi kan inte bara försvinna. Tänk vad häftigt om det hade kunnat det!
All energi som kommer in utnyttjas i kroppen och det som blir över omvandlas till fett. Det spelar inte ngn roll i vilken form man tillför den dvs om den är som fibrerna i betforen eller som fettsyror i oljan. Dessutom innehåller inte betfor bara socker det är en vanlig missuppfattning. en hel del av energin finns i betfibrerna. Det är energi som tas upp långsamt i kroppen. Men bara för att energi tas upp snabbt betyder inte det att den försvinner lika snabbt.

Linfröolja är väl inte så mkt billigare än olivolja? Jag hade gett den rapsolja i stället.

Alla energikällors överskott omvandlas alltså till fett det kan inte vara antingen eller.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 455
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
718
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 252
Senast: Twihard
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
918
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kastrera ja eller nej
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp