Gaskolik, maghäst ideér om varför/ vad

M

-moa-

Har en "maghäst" som veterinär var säker på har haft och har magsår, hade allvarliga problem som började en månad sedan efter antibiotika behandling (som slog ut magen)

Han har tidigare haft problem men aldrig så illa att han matvägrat mer än någon dag, nu har det varit så till och från över en månad, han äter hö hyfast (får i honom 10-12kg per dag så det är ju bra) dock så är aptiten lätt sagt selektiv med annat.

Normalt sett så äter han extremt bra, även vid stress eller boxvila etc.
Nu är det svårt att ens få i honom 2dl musli (hans favorit) på ett dygn.

Betfor slinker ner 3dl två gånger om dagen, med loppfrön i och B-vitamin (B-vitamin rek. från vet. för magen och betfor just nu bara för annars får jag inte i honom loppfröna som vet. tycker han ska ha, dom verkar hjälpa lite men inte bra nog) men det går inte blanda i nåt i det då vägrar han äta.

Han brukar normalt äta minst 14kg hö och 2.5kg kraftfoder utan några som helst problem.

Det var bakgrunden.
Men...nu har han varit behandlad med Gastrogard i flera veckor och jag tycker inte det är någon stor skillnad, visst han äter lite bättre men det är lååååååångt ifrån normalt.
Och dessutom har han fortfarande vad som verkar vara gaskolik aktiga problem, vilket har hänt i längre perioder tidigare.

Vad jag undrar är....kan magsår orsaka uppsvullen buk? (a 'la gaskolik)
Om han inte har magsår, varför får han gaskolik!? (ska göra gastroskopi snart, men vi ville helst inte åka när han är så nedsatt som han är om det inte är akut, när man ändå redan behandlar)

Detta har större delen av ett år varit problem nu, främst denna uppsvullna buk som orsakar gaskolik aktiga symtom.
Det är aldrig så illa att han har fullt ut kolik, men smärtsamt nog att det stör.
Det är definintivt INTE pga. brist på grovfoder eller pga. för mycket kraftfoder etc. då han när det var som värst enbart fick grovfoder (mycket hackad lucern och stora mängder torrare analyserat ensilage) och inget kraftfoder. Trots det så var han värre än nånsin.
Heller inte pga. brsit på motion/ rörelse då han i samma veva var igång och gick pass minst 5 dagar i veckan, var ute mer än nu (han gillar inte att vara ute, blir orolig men det går bättre på sommaren)

Vi har lite slut på ideér, vi var säkra på att det var magsår, men nu börjar jag undra...
Har skickat nytt träckprov och funderar på att ta blodprov för bandmask, för att utesluta. Kan det vara det?

Så...alla ideér (förutom dom som jag redan uteslutit som tex. för lite grovfoder/ motion) till varför han får gaskolik/ svullen buk med smärta är tacksamt mottagna.
Behöver nåt att bolla runt med och eventuellt då kolla upp.
Ifall det inte är magsår!
Eller även om det är det, det kan ju vara flera saker på samma gång kanske.

Såhär ser han ut när han är svullen, det var värre i somras men detta är ganksa dåligt. Det går både neråt och bakåt, det som är neråt försvinner före det som är bakåt så att säga.

För att ge en idé om hur han ser ut helt otränad men friskare så är magen ungefär såhär, så det är inge frågan om att magmusklerna är slappa heller för här var han i dåligare form än nu egentlgien.


Ideér ideér snälla! :idea:
 
Sv: Gaskolik, maghäst ideér om varför/ vad

Jag har inte haft sådana problem men jag har haft en häst som väldigt ofta fick gaskolik, var och varannan månad och innan vi förstod att det var spannmålet som gjorde hela skillnaden var vi som fågelholkar. Vi fick ta bort allt regelrätt kraftfoder, istället för müsli, havre, korn (korn var allra, allra värst) fick han hestekraft eller lusern och typ fri tillgång på hösilage.
Det är bara en tanke, behöver inte vara så. Han hade otroligt många olika fel dessutom så det var svårt att utröna vartifrån alla problem kom.
Jag vet att jag hade magsårsmedicin till honom i två omgångar, dels i samband med lång nsaid-behandling och dels efter en av alla kolikanfall, men vi "hann" inte kolla närmare på magen när han levde tyvärr så vi fick inget svar där.
Sista året ca gick han på typ bara grovfoder och betfor, morötter o lite lusern eller så.
 
Sv: Gaskolik, maghäst ideér om varför/ vad

Mitt sto hade upprepade gaskoliker under en lång period. Gjorde gastroskopi, hygienisk analys av fodret och jag kollade bandmask mha träckprov som visade negativt. Jag och min vet. kliade oss i huvudet, vad sjutton berodde det på? Vi beslöt att avmaska mot bandmask (men Droncit) trots negativt resultat och sen dess har hon inte haft en enda kolikkänning. Kanske är värt att prova avmaskning för din del om ni inte hittar någon direkt anledning.
 
Sv: Gaskolik, maghäst ideér om varför/ vad

Hmm ja kraftfoder lär det inte vara, han var som värst när han var på enbart grovfoder och hackad lucern, som ju är grovfoder.
Dock är jag inne lite på om det kan vara nåt med hygieniska kvalitén på det i perioder.
Står nu där jag själv köper så har mer kontroll, han kanske är jättekänslig elelr nåt.

Antigua: hmm ja jag är just nu inne lite på sånna linjer med, om träckprovet inte syns nåt på så ska jag ta blodprov för bandmask.
Vågar inte riktigt avmaska om det inte "behövs" i och med att han i nuläget lätt skulle kunna bli akutsjuk igen, kanske kan gå om han blivit mer stabil sen (fast om det finns nåt som visar på att det finns/ funnits gör jag det jus åkalrt nu direkt)
Fodret är jag som sagt inne på lite också, just grovfodret, om det kan vara att han fått lite dammigt hö nu under vintern under nån veckan, det var det och jag undvek ju den balan såklart men min familj sköter maten ibland och dom kan ju ha missat kanske, mörk loge etc.
Även halmen han stod på nu under vintern var jättedammig tyvärr, även haft viss mögel (sjlävfallet använder man ju itne det då men tyvärr gick det inte komma bort från dammet, och han åt ganska mycket av det)
Nu har jag flyttat honom pga. miljön så han är på fint dammfritt spån och får bra hö.

Det är så jäkla knepigt ju :/
Vi ska som sagt göra gastroskopi så fort han är lite mer stabil (eller om han blir så akut igen att vi ändå måste åka till djursjukhus)
Då kan man ju antigen utesluta eller konfirmera magsår men under tiden vill man ju göra allt man kan.

Mer ideér gärna! ;)

ps. jag ska kolla upp vattenkvalité ocskå men det är kommunalt vatten där jag varit tidigare så tror inte det var problemet.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
17 584
Senast: caradan
·
Hästvård Går igenom alla tänkbara orsaker till varför min 19-åriga ponny får gaskolik lite då och då, men blir inte riktigt klok (och inte vet...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 551
Senast: Efwa
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 174
Hästvård Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär: Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända...
2
Svar
22
· Visningar
1 937

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp