För lite vita blodkroppar

M

-moa-

Hästen har sedan i våras hostat och är senaste månaderna behandlad flertalet gånger för detta.

Det var antagligen ett virus från början, som i novermber inte syntes till på prover, dock fanns en strep. bakterie, dock inte kvarka eller den andra som är mer allvarlig.

Fick 7dagar kur med injekterat pencillin.
Blev inte bra, fick slemlösande i ett par veckor och fortfarande inte hosta borta.

Skadade benet i hagen, sårskada som borde ha läkt hyfsat på max 2 veckor, men istället har det varit jättesvår läkt och blev varigt och infekterat. Nu är vi inne på vecka 3 och det är bättre, men inte alls helt bra än.
Läker skitsakta och blöder lätt, är lite öppet och har lite var kvar. Boxvila och jättenoga rengöring.

Fick under denna tiden 10 dagar Hippotrim, som avslutades nu i söndags. Plus en kortison injektion.
Hippotrimet hjälpte såret och förhoppningsvis även bakterierna i luftvägarna (eller alltså, att ta bort dom)
Har inte hör honom hosta nu iallafall.

Men....han har matvägrat mer och mer sedan förra måndagen!
Vi har hållt stenkoll på honom, ingen temp nån gång, pigg och äter grovfoder hyfsat (fast mindre än normalt dock) men ratar allt kraftfoder (och han bruakr totalälska det)
Fick i honom lite morötter igår och idag, och i förrgår en bunke mash men sen ville han itne ha det mer dagen efter.
Idag åt han ltie betfor med massa morötter i, får se om det går i morgon.

Har senaste dagarna börjat dricka mindre vilket är väldigt oroande såklart.
nu är han nere på bara en halv hink sedan igår! Det är max 15liter :(
Han brukar dricka 2.5 hinkar.

Tog såklart ut vet. ingen och tog prover, och han såg att han hade för lite vita blodkropppar, men vi vet inte varför än.
Har kliniktid på fredag om det inte behövs akut tidigare.

Så...ni kunniga....vad för anledningar kan det finnas till för få vita blodkroppar?
Autoimmun sjukdom vet jag, och även typ benmärgsprobem men sen är jag inte så hajj på det.
Kan det vara pga. multibla problem som han fightas med över lite längre tid nu?

Provet ska göra om i morgon bara för att dubbelkolla, sedan om det är samma så skickas det till speciallabb för mer ingående koll.
Men under tiden så funderar jag ju nåt enormt...
 
Sv: För lite vita blodkroppar

Tack!
Hmm ok ja det är ju lite i stil med honom då, typ.
Fast undrar om han kan ha haft/ ha någon infektion vi inte hittat då?

Gjorde endoskopi och prover i november, innan första pencillinbehandlingen.
Hittade slem i övre luftvägar och då bakterien, men inget annat.

Har även tidigare tagit blodprov och då har det varit gränsfall nån gång men aldrig allvarligt fel sådär.
Tog även i november och inget fanns fel då.

Eller kan det bli samma från bakterierna? för det är ju ingen infektion men dom har ju varit där ett tag (sen i vinter/våras, fast vi fattade det inte)
 
Sv: För lite vita blodkroppar

Lånar min egen knapp här.

Ok, jag behöver idéer, vet. har slut, jag har slut.
Om han inte blir bättre nu inom några dagar är det Strömsholm som blir.

Han har matvägrat i felra veckor nu, är under konstans koll och mår hyfsat i övrigt.
Vi trodde han hade börjat vända nu i torsdags, men ni i förrgår började han matvägra igen så...nu är vi tillbaka på ruta ett :(
Vi skulle bara ha åkt dit med honom men eftersom vet. tyckte det kunde vänta då när han verkade må bättre så kändes det ju dumt.

Han matvägrar inte pga.:
- deppig
- ont i magen (vilket han har men brukar aldrig matvägra)
- boxvila (jag var tungen lång tid förra året och aldrig att han var såhär då, trots mer stressad och även då ont i magen)
- inte pga. smärta eftersom han har mindre eller inget ont i magen nu sista dagarna (den har blivit bättre men ändå äter han sämre)

Han är rejlät kollad och blodprovad, men ska bli det igen i morgon.
Vi hittar inget exakt fel med honom, utöver rejält fel på vita blodkropparn (för låga värden) och matvägran.
Även att han äter grovfoder så är det i mindre mängd än vanligt.
Han är träckprovad och avmaskad lämpligt i somras, ska göra på nytt nu ifall det är nån mask.

Så...fråga på om jag glömt nåt och snälla vilka nya idéer som helst som är värt att kolla upp.
Ser ut som Strömsholm men vore ju bra om man kunde få en aning om vad det är o slippa dra honom upp dit med detta väglag.
 
Sv: För lite vita blodkroppar

ps:
Funderar nu på om det kan vara nåt mögel eller nåt i grovfodret, det kan väl ge nedsatt immunförsvar, mindre vita blodkroppar, matvägran, magtarm problem etc.?
 
Sv: För lite vita blodkroppar

Jag tänker två saker.

Lågt vita fortfarande slem och nån luftrörskattar iom hostan, så där skulle jag lägga krutet i dagsläget och låta dem gå ner med kamera igen och titta runt ordentligt. Ws satt i i två år innan det släppte.

Om nu magen blivit bättre så tänker jag att han faktiskt inte behöver tugga lika mycket och i samma mängd för att lindra smärtan, likaså med drickandet, när de har magproblemet i gång så dricker de mer än i icke ont tillstånd. Så detta med att han äter mindre kanske inte behöver vara negativt utan bevis på att han faktiskt mår bra nu.
Men jag skulle om jag var orolig ändå låta dem gå ner med kamera även där om jag ändå åkte in eftersom det är de två problemen som funnits.
 
Sv: För lite vita blodkroppar

Hej! :)
Oj hmm jo det är ju inbokat endoskopi och eventuellt gastroskopi 1a februari, fast det blir ju strömsholm nu i veckan om inget ändras. Kankse är bäst även om han skulle äta lite igen.

Kanske är rätt om ätandet men jag tänker att han borde ju inte äta så pass mycket mindre än normalt, i och med att han i november inte hade magproblem (inte sen i somras då när vi flyttade o det vart bättre, är första gången sen dess) och då åt mycket mer av...tja...allt.

Det är ju inte så lätt att svälta dom hemma heller om dom ska ha gastro.
Kanske får bli Strömsholm för då är sånt lättare ändå så kan dom kolla allt.
Dock har han inte hostat något sedan sista behandlingen nu, så själva hostan håller jag tummarn att den är bättre.

Alltså först tänkte jag kolik aktigt, men utöver matvägran och uppsvullnad(gasig) mage så visar han inga koliksymtom per sig, inte nog att vet. ens tycker det.
Inte ökad puls, ingen temp, vill inte rulla eller ligga ner eller skrapa elelr nåt sånt. Är inte slö.
Har avföring och magljud etc.
Vart endast lite lös från betfor när han åt lite (brukar inte äta det).
Sen normal igen. Förutom att han bara äter väldigt dåligt då. O ibladn dricker dåligt.
Magsår kan det ju vara o det får ju kollas men man vill ju inte snöa in för mycket på en linje heller, då kanske man missar nåt annat.

Jag blir så trött på detta, man oroar sig så dant ju.
 
Sv: För lite vita blodkroppar

Nu har jag bestämt att han får nog ha gastrogard i morgon, oavsett om försäkringen vill täcka det utan gastroskopi eller inte.
Det kommer ju visa om det är det eller inte hyfsat snabbt ändå tänker jag och eftersom det tidigare varit på gång så orkar jag inte vänta längre.

Om han inte blir något bättre så kan han ädnå åka till Strömsholm som planerat så får dom köra allt där som är nån idé.
Men känns ju dumt att dra iväg honom hela vägen dit om allt som behövs är gastrogard ett tag.

Blö. Tur att han iallafall är lugn och glad nu trots allt. Fast jag lär väl behöva magsårsmedicin med snart.
 

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 465
Senast: emma-vsm
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
631
Senast: Hazel
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 154
Senast: Sassy
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 405

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp