Äter sin avföring!

K

Kockan

Jag har 2 hästar (av 3) som jag sett äta av sin egen avföring. Mestadels av det som är fruset i hagen. Är det en fix-ide´ eller kan de ha någon brist? De har inte gjort det förut.
De får förutom hö, havre och betfor även ishavsalger (mineraler) och kalk.
I övrigt är de fina i hullet och blanka i pälsen och ser i välmående ut.
Någon som vet något om detta?
 
ja har hört att när hästen äter bajs så saknar den nån vitamin, vilken kommer jag inte ihåg.
 
Hästar kan göra så om de har obalans i tarmfloran. Då kan de genom att äta skit från en annan häst få den "friska" tarmfloran. Du kan ju prova med Microbalans eller foderjäst för en bättre tarmflora. :)
 
Några av ponnyer i vårat stall gör också det och jag har fått för mig att det är för att de har tråkigt, att höet har tagit slut i hagen eller i boxen. Russet jag har äter upp sitt eget bajs i boxen också.
 
Man kan också ge jäst. Vanlig sådan som man bakar med.
Dessutom är det billigt.

Hehe, en tjej i mitt fd. stall gav jäst till sina hästar ett tag. Vet du vad hon i kassan frågade henne när hon köpte 30 paket jäst? "Ska du baka?". Hon svarar "Nä jag ska mata hästarna med det" :D

Hlsn Elisabet
 
Frågade på Granngården nu när jag var ner och de sade att det kan bero på att de behöver mer proteiner. Mina hästar äter delvis fjolårshö, då vi hade så mycket kvar och både vitaminhalt och proteinhalt sjunker väl med tiden?
Att de börjar med det nu är kanske för att det blivit kallt och de behöver mer energi?
Tönkte ev prova med Lucern (stavning??) som innehåller lite mer koncentrerat protein. Om inte det funkar kanske man ska ge extra vitaminer?
 
Jag har hört att det är får att dem får för mkt krafft och för lite stråfoder. det kan ju bero på annat också men förmodligen för att ngt i foderstaten inte stämmer.
 
Beror på att den har en rubbning i tarmfloran, som den kan ha utan att man märker det.
 
Hej!
Koprofagi (äta sin egen skit) anses bero på att hästen lider av proteinbrist. Genom att äta upp det som kommer ut kan en del av mikrobproteinet utnyttjas (mikrober ("miktrofloran") avlider den med och följer då med träcken ut. De är proteinhaltiga). Att föl äter hästskit är däremot naturligt och beror väl förmodligen på att de ska plantera in de vuxna hästarnas tarmflora i sitt eget tarmsystem.

Såväl protein, energi och vitaminvärden i ett fjolårshö kan ha sjunkit betydligt från året innan. Vet man dessutom inte vad höet hade för värden när det var nytt är det omöjligt att säga hur mycket hästarna får i sig. Jag skulle satsa på en höanalys om jag var i dina kläder och - om höets värden är kassa - ett nytt hö. Lusern är naturligtvis ett alternativ, men pelleterat "grovfoder" kan aldrig ersätta hästens behov av grovfoder med struktur (strå).
 
Låter som att du vet vad du pratar om.
En mening begrep jag inte: [(mikrober ("miktrofloran") avlider den med och följer då med träcken ut. De är proteinhaltiga). Vadå avlider? :confused:
Tack och lov så är fjolårshöet nästan slut, men jag ger väl Lusern och extra vitaminer ett tag till för säkerhets skull.
Det har ju gått bra hittills. Helt nyligt som de började med "bajsätandet". Kan kanske bero på kylan och på att de behöver mera energi då.
Eller vad tror ni?
(Tillräckligt med stråfoder får de i alla fall för magens skull, däremot har nog "hö-värdena" försämrats.
 
Ok! Mikrober heter de organismer som utgör hästens tarmflora (också kallad mikroflora). Man kan också kalla dem goda bakterier. Dessa lever i grovtarmen och livnär sig på delar av fodret som hästen själv inte kan bryta ner. Hästen utnyttjar dels de nedbrytningsprodukter som uppstårnär mikroberna jobbar, dels de mikrober som dör ("mikrobiellt protein"). Hästen hinner dock inte utnyttja allt mikrobiellt protein innan det avgår med avföringen, varför det alltså finns en proteinreserv i skiten!
 
TACK för ditt utförliga svar. Misstänkte att det var något sådant, men inte exakt hur...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, jag har sökt svar på min fråga i forumet men hittat mestadels gamla svar. Så nu frågar jag själv.🙂Bajsätande hästar??? Orsaker? Har...
Svar
8
· Visningar
1 082
Senast: Efwa
·
Hästvård Måste rådfråga, veterinär är kontaktad men har själv ingen aning i nuläget. Jag ligger själv i influensa och har inte varit i stallet...
Svar
17
· Visningar
2 683
Senast: WSLPZF
·
Hästvård har en 5 åring som är helt hopplös! Han äter sin en avföring, hela boxen är ren på skit varje morgon. Han har haft höbal i hagen, men...
2
Svar
25
· Visningar
4 585
Senast: Miedo
·
Foder & Strö Hej, Jag har problem med att få upp min tunna 3-åriga Oldenburgare i hull. Betet är slut så jag fodrar med grönt och fint hö. Höet har...
2
Svar
24
· Visningar
4 302
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp