Häst äter skit!

lividivi

Trådstartare
har en 5 åring som är helt hopplös! Han äter sin en avföring, hela boxen är ren på skit varje morgon. Han har haft höbal i hagen, men han står då bara och äter och rör sig inte en meter på hela dagen. Man kan ge honom 10 kg på kvällen tills morgonen men kan äter ändå sin skit. Ätit foderjäst ett tag, men hjälper inte. Har haft mask förut men är avmaskad för det (fri från det sedan länge) och han blir bara värre och värre. Så fort han inte har något att äta på så äter han sin skit . Även i hagen. Vad gör man ?!
Han får MYCKET Hö per dag. Halm i Hönät på
Natten, men han äter skiten istllet. Han är i bra hull. Varför gör han detta?
Tänderna är även kollade.
 
Nu minns jag inte vilket ämne det var, men hästar som äter avföring har brist på något viktigt, om det var nåt i tarmfloran kanske? Jag hade åkt till klinik pronto och fått det ordentligt kollat.
 
Jag vet bara en häst som gjort så. Orsaken utredddes mig veterligen aldrig men man försökte med att ympa den med tarmflora från en annan häst eftersom beteendet kan bero på obalans i tarmfloran. Resultatet på den behandlingen blev noll och intet. Om det berodde på att man inte kom åt grundproblemet eller om hästen helt enkelt var så van vid att äta upp skiten har jag ingen aning om men det senare skulle inte förvåna mig eftersom den hållit på så i många år.
 
Han har ätit foderjäst som ska vara bra för obalans i tarmfloran. Ingen skillnad. Fortsätter äta skit.
Men det kan ju inte vara bra att hästen äter sin skit för bakterier osv?
Vi var på klinik om det när tänderna kollades och veterinären rekommenderade då foderjästen.
 
Han har ätit foderjäst som ska vara bra för obalans i tarmfloran. Ingen skillnad. Fortsätter äta skit.
Men det kan ju inte vara bra att hästen äter sin skit för bakterier osv?
Vi var på klinik om det när tänderna kollades och veterinären rekommenderade då foderjästen.
Fast foderjäst är ett proteinfodermedel. Den jäst som finns i foderjäst är avdödad och kommer därför inte att kunna hjälpa magen. Ge yea-sacc istället är mitt tips.
 
Hur är fiberhalten i det hö du ger honom?

Kan han stå på fri tillgång på hö både inne och ute?

Du kan pröva att ge vanlig bakjäst för magen.
 
@lividivi har du analys på ditt grovfoder så du vet vad det innehåller inkl mineraler och att du räknat på innehållet osv?

Som flera skrivit så foderjäst löser inte det hela om det handlar om en större obalans i tarmfloran . Har hästen normal avföring ? (Normal konsistens och luktar naturligt osv)

Har den det är det ju inte troligt att tarmfloran är anledningen .
 
Det låter nästan som hästen varit svulten och lagt till sig med ovanan att äta hästskit för att äta något. Även beteendet att äta oavbrutet hur mycket som helst pekar ju på det

Fast Näe... de äter inte sin egen avföring som ”minnesbeteende” ..
 
@lividivi har du analys på ditt grovfoder så du vet vad det innehåller inkl mineraler och att du räknat på innehållet osv?

Som flera skrivit så foderjäst löser inte det hela om det handlar om en större obalans i tarmfloran . Har hästen normal avföring ? (Normal konsistens och luktar naturligt osv)

Har den det är det ju inte troligt att tarmfloran är anledningen .
Ja det är analyserat och kraftfodret är efter analysen så han får i sig det han ska.
Hans skit luktar illa. Annars normal avföring
 
Hur är fiberhalten i det hö du ger honom?

Kan han stå på fri tillgång på hö både inne och ute?

Du kan pröva att ge vanlig bakjäst för magen.
Nej han åt upp en hel hösilage bal på lite mer än en vecka (500kg).. när han hade fri tillgång. Plus halm på natten.
Hur mycket bakjäst ska man ge ?
Har även testat a fil i några veckor utan akillnad
 
har en 5 åring som är helt hopplös! Han äter sin en avföring, hela boxen är ren på skit varje morgon. Han har haft höbal i hagen, men han står då bara och äter och rör sig inte en meter på hela dagen. Man kan ge honom 10 kg på kvällen tills morgonen men kan äter ändå sin skit. Ätit foderjäst ett tag, men hjälper inte. Har haft mask förut men är avmaskad för det (fri från det sedan länge) och han blir bara värre och värre. Så fort han inte har något att äta på så äter han sin skit . Även i hagen. Vad gör man ?!
Han får MYCKET Hö per dag. Halm i Hönät på
Natten, men han äter skiten istllet. Han är i bra hull. Varför gör han detta?
Tänderna är även kollade.
Föl äter ju andra hästars bajs för att bygga upp sin egen tarmflora så det kan ju vara så att din häst försöker göra samma sak. Jag hade en häst i ett travstall för många år sedan, de andra hästarna blev sjuka av mögligt kraftfoder och de ordinerades då att äta av min hästs bajs för att återställa bakteriefloran i magen. Det kanske är värt att pröva och se hur din häst reagerar om du lägger in en bajshög från en häst som har en fungerande mage.
 
Nja jag svälter inte mina hästar. ;)
Jag menade inte att du svälter honom, utan kanske tidigare i livet? En häst som en gång i livet svultit , kan bli lite besatt av både mat och vatten, det finns lixom inget stopp och det beteendet sitter i. Då menar jag inte en häst som bantat eller så utan verkligen varit utan mat. De kan även börja äta av skit bara för att tugga och äta nåt.
 
Jag menade inte att du svälter honom, utan kanske tidigare i livet? En häst som en gång i livet svultit , kan bli lite besatt av både mat och vatten, det finns lixom inget stopp och det beteendet sitter i. Då menar jag inte en häst som bantat eller så utan verkligen varit utan mat. De kan även börja äta av skit bara för att tugga och äta nåt.
Har också träffat på såna hästar, de blir som besatta av maten. Det kan sitta i länge, många år efter det att de inte fick äta ordentligt.
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
625
Senast: Hazel
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
641
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 169
Senast: Ridinglady
·
Hundhälsa Såg i dag att min gamla hund har mask i avföringen, såg ut som många små vita maskar. Blä. Ska jag köpa något receptfritt i dag eller...
Svar
2
· Visningar
638
Senast: fijja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp