Ättika i vattenkokaren?

poli

Trådstartare
Jag har fått tips om att det ska vara bra att koka ur vattenkokaren med lite ättika för att bli av med kalkavlagringar i botten.

Fungerar det? Kan det vara farligt på något sätt? Finns det bättre tips?
 
Sv: Ättika i vattenkokaren?

Vi har gjort det och det funkade väldigt bra, fast vår var mer smutsig och äcklig, än kalkig, efter att ha stått oanvänd i stallet i över ett år. :o Man får späda och ev koka upp två gånger. Skölj ur ordentligt sen bara.
 
Sv: Ättika i vattenkokaren?

Perstorps ättika skriver såhär på sin hemsida:

Bryggare/vattenkokare

Ett mycket enkelt och ekonomiskt sätt att göra ren kaffebryggaren är att låta ättika
koka igenom.
Godast kaffe får du i en bryggare som är ordentligt avkalkad.

1 dl ättika 24 % + 6 dl vatten. Kör igenom hälften av blandningen, stäng av i tio
minuter och låt verka. Kör igenom resten. Brygg sedan med rent vatten 3-4 gånger.
 
Sv: Ättika i vattenkokaren?

Jag gjorde ren min igenkalkade vattenkokare för någon vecka sedan. Men jag kokade upp vattnet först, så mycket som är tillåtet och sedan hade jag i ättikan när kokaren slagit av. Det bubblade som tusan och jag tänkte att det var den bryggaren det, nu är den väl trasig. Vet inte hur mycket jag hade i men en ganska stor skvätt var det. Sedan fick den stå så ett bra tag, innan jag tömde ur allt. Som ny blev den, superfin! Jag sköljde ur den flera gånger med hett vatten bara och sedan var det klart.
 
Sv: Ättika i vattenkokaren?

Citronsyra fungerar också!
Fast jag tror ättika är bättre.

Men stoppa inte näsan i vattenkokaren när det precis kokat upp. Råkade göra det en gång för att kolla om kalket släppte så att man såg det... Men det rensade mina luftvägar iallafall =)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kroppen bråkar och jag behöver röra på mig mer så jag funderar på att köpa en Crosstrainer eller ngn liknade träningsmaskin att ha...
Svar
4
· Visningar
445
Senast: turbofling
·
Fritid Jag hade tänkt lägga upp lite bilder på instagram och facebook (julkampanj på mina böcker), men jag tycker att det är stört omöjligt att...
Svar
7
· Visningar
403
Senast: tott
·
Hemmet Jag skulle vilja ha en sådan, men vill inte en så stor som 1,7 liter . Finns det mindre? Jag har inte hittat vid googling. Jag tycker...
Svar
10
· Visningar
726
Senast: Trott
·
Tjatter Jag söker en nätt pannlampa med bra sken som jag kan ha när jag cyklar. Eftersom jag ska till tex föreläsningar så vill jag inte ha en...
Svar
12
· Visningar
537
Senast: MCP
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp