Ättika i vattenkokaren?

poli

Trådstartare
Jag har fått tips om att det ska vara bra att koka ur vattenkokaren med lite ättika för att bli av med kalkavlagringar i botten.

Fungerar det? Kan det vara farligt på något sätt? Finns det bättre tips?
 
Sv: Ättika i vattenkokaren?

Vi har gjort det och det funkade väldigt bra, fast vår var mer smutsig och äcklig, än kalkig, efter att ha stått oanvänd i stallet i över ett år. :o Man får späda och ev koka upp två gånger. Skölj ur ordentligt sen bara.
 
Sv: Ättika i vattenkokaren?

Perstorps ättika skriver såhär på sin hemsida:

Bryggare/vattenkokare

Ett mycket enkelt och ekonomiskt sätt att göra ren kaffebryggaren är att låta ättika
koka igenom.
Godast kaffe får du i en bryggare som är ordentligt avkalkad.

1 dl ättika 24 % + 6 dl vatten. Kör igenom hälften av blandningen, stäng av i tio
minuter och låt verka. Kör igenom resten. Brygg sedan med rent vatten 3-4 gånger.
 
Sv: Ättika i vattenkokaren?

Jag gjorde ren min igenkalkade vattenkokare för någon vecka sedan. Men jag kokade upp vattnet först, så mycket som är tillåtet och sedan hade jag i ättikan när kokaren slagit av. Det bubblade som tusan och jag tänkte att det var den bryggaren det, nu är den väl trasig. Vet inte hur mycket jag hade i men en ganska stor skvätt var det. Sedan fick den stå så ett bra tag, innan jag tömde ur allt. Som ny blev den, superfin! Jag sköljde ur den flera gånger med hett vatten bara och sedan var det klart.
 
Sv: Ättika i vattenkokaren?

Citronsyra fungerar också!
Fast jag tror ättika är bättre.

Men stoppa inte näsan i vattenkokaren när det precis kokat upp. Råkade göra det en gång för att kolla om kalket släppte så att man såg det... Men det rensade mina luftvägar iallafall =)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har länge velat bo på Gotland och har nu äntligen fått möjlighet när jag blivit antagen till skola. Skolan ligger i Fårösund. Jag...
Svar
6
· Visningar
225
Hemmet Är det någon som gjort detta? Jag har ingen aning hur jag ska gå tillväga då inga jag känner är intresserade och jag just nu inte håller...
Svar
2
· Visningar
326
Tjatter Min ena katt blev plötsligt akut sjuk, vi tror på salmonella och inväntar provresultat. Vi har fågelbord ute och jag antar att...
Svar
13
· Visningar
727
Senast: mamman
·
  • Låst
IT & mobiler För en tid sedan fick jag veta att reels var det man skulle lägga upp på instagram för att de var populära. Så jag har lagt upp reels...
13 14 15
Svar
288
· Visningar
14 259
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp