Afghan bortsprungen i Hyllinge/Skåne!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare nizzeienglasburk
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 336
  • Visningar Visningar 49 560
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Afghan bortsprungen i Hyllinge/Skåne!

Fy 17 vad jag lider med dig och vill se ett bra slut på denna tråd!

Lider med dej,Liza.Och jag beundrar att du kämpar och letar så hårt efter Emily.
Det finns en hel del ödegårdar och sommarställen på Söderåsen om hon tagit sej dit.
Tänker på sheltie-tiken jag skrev om nån gång i början av tråden.
Den var borta 4 månader över höst/vinter för några år sen.
Minns du annonserna i HD?
Vore ju toppen om du kunnat få kontakt med dem ang tips om var den kan ha hållt till under den tiden.
Minns inte riktigt varifrån hon rymde,Ljungbyhed eller nåt.
Kan ha varit ännu längre bort.
Men hon sågs i grustaget vid Åvarp samt ända bort till Hbg ridhus.
Sen vände hon inåt igen.Den tiken var skygg också.
Hur är möjligheterna att Emily kan ha kommit ut på motorvägen från ditt håll?
Tänker på stängsling.Är det bara vallen där?Det ser nära ut på kartan.
Tänker mer att hon isf kan ha blivit upplockad än påkörd.
Rovdjur känns ju uteslutet.Och jag tycker inte att en så stor hund bara kan försvinna i tomma intet.
Vilken Lokaltidningen var det det stod en notis i? Hbg? Eller har ni för Bjuv eller Åstorp där utåt?
Kan inte låta bli att undra över hur många hundar som är borta trots att man inte ser annonser...
När Nimpan var borta hade en Berner Sennen försvunnit på Kullaberg i samma veva.
När vi hörde det hade den varit borta några dagar,enligt en av deras grannar.
Fast vi såg ingen annons just då,hade ju stenkoll på annonser just då.
Hade ni inte hittat en BS när ni varit ute?
Det var kanske en annan,lite fel håll ju.
Stor kram,A

KL

Jag har ögnat igenom den här ledsamma tråden... Men inte hittat info om vad som hände! Slet hon sig under en promenad? Blev hon skrämd? Blev hon upp-plockad från en trädgård av någon främling?? Vad hände???
HOPPAS tråden får ett gott, lyckligt slut!!!!!!!

13:e januari

14:00-14:15 Hundarna rev staketet
14:15 en hund är kvar i inhägnaden, en är utanför och kan kallas in, tre är borta
14:30 de polisanmäls, letandet börjar och en varning till trafikupplysningen rings in. (Det är här jag och Camilla ringer och frågar om vi kan hjälpa till)
17:00 Alla tre ses på 107:an i Nyvång i riktning mot Ängelholm
17:30 De två pojkarna hittas och fångas på 107:an i T-korset där skyltarna säger: Hyllinge 2 // Åstorp Ängelholm // Bjuv

Den som inte hittades är Emily! :(:cry:

Hur är möjligheterna att Emily kan ha kommit ut på motorvägen från ditt håll?
Tänker på stängsling.Är det bara vallen där?Det ser nära ut på kartan.
Tänker mer att hon isf kan ha blivit upplockad än påkörd.
Rovdjur känns ju uteslutet.Och jag tycker inte att en så stor hund bara kan försvinna i tomma intet.

Man ska kanske inte tänka på det viset jag har tänkt men... Tänk om någon råkat köra på ett "råddjur" i snökaoset och sen inte ringt viltvårdare/polis/etc, eller ringt men ingen kommit, eller någon som inte hittar något skadat djur. Menar en afghanhund har ju lite den storleken av ett råddjur, speciellt om man inte ser vad det är riktigt.

Sen den andra tanken som är, kanske nästan ännu värre än en död hund (enligt mitt tycke i alla fall) är om någon plockat upp henne och ska ha för massproduktion av blandrasvalpar, för sådant lär ju förekomma :eek: Hennes bröder kom ju tillbaka, de har inte samma avelsvärde för en bakgårdsuppfödare. (Då får man kolla annonserna framåt i tiden med vinthundskorsningar).

För det första, idag är det alla hjärtans dag så kram på er allihopa, var lite tidig igår vilken var den hittintills värsta dagen då kl.14.00 var den sista gången en månad tidigare jag såg min tös.

Vill bara säga att jag vet allför väl vad de använder våra hundar till och massproduktionen är nog den snällaste varianten av dom alla så snälla ni, jag behöver inte bli påmind om det. De första veckorna var för djävliga då jag inte kunde tänka på annant men försöker nu vara possitiv och tänka att någon trots allt snäll människa plockat upp henne och hon har det bra tills jag hittar henne.

Det är klart att jag måste leta och jag är ute varenda dag, har ofta med mig någon av hundarna för att förhoppningsvis Emily någonstans skall märka av sin familj och så kollar jag igen senare om det finns något spår efter annan hund där, förhoppningsvis henne.

Fortsätter att kancka dörrar, stanna folk jag möter, ringa osv. det har varit annons i HD oxå och jag är medveten om att det behövs mer i större tidningar.

Det är som sagt väldigt svårt att täcka allt och att överhuvud taget komma på allt man kan göra, vi har en ny grej på gång och förhoppningsvis kan den ge lite ljus men det är en vild chansning och den kanske inte alls går hem, vi får se.

Väntar även fortfarande på att få loss alla namn på de som polis har gjort tillslag hos och de som de har under luppen men det är svårt, tjatar igen imorgon på länsstyrelsen, det är ju trots allt offentliga handlingar.

Fick igår veta att en greyhound till? försvann från Gunnarstorp/Vrams Gunnarstorp för c:a 3 veckor sedan, alltså 1 vecka efter Emily, visste inte att det fanns någon Greyhound så nära mig.

Ja, jag hoppas varje dag att jag skall kunna skriva här att mitt lilla hjärta är hemma och välbehållen och förhoppningsvis blir det snart.

Kram på er alla goa människor/matte

Håller utkik på det lilla sätt jag kan här från Dalarna..

Jag tror att någon hittat henne, någon som tagit sig an henne och blivit fäst, för trots allt så är ju övervägande delen av människor i vårt land trevliga människor som har ett hjärta, däremot så kanske man fäster sig så pass att man av rent egoistiska skäl inte vill träda fram, som man verkligen borde.!
Sedan så går tiden och det blir svårare för varje dag att lämna hunden tillbaka.

För skulle någon olycka skett, då borde väl någon hittat henne vid det här laget tycker jag!

Hoppas att den som har henne tar sitt förnuft till fånga och ringer er..alt lämnar in henne på polisstationen..

Kram på er.. jag lider verkligen med er, ovissheten är värst!

Följer denna tråden vid sidan av varje dag och håller tummarna hårt, hårt för att emily ska komma hem igen! Jag håller utkik på internet och i mitt område (norra östergötland) och om det finns det minsta jag kan hjälpa till med så ställer jag gärna upp!
Hoppas hon lever, mår bra och kommer tillrätta snarast möjligt.

Vi går längs hamnen i Trelleborg dagligen och jag har tagit för vana att titta in i lastbilar och skåpbilar som står uppställda och väntar på att färjorna.

Postade en efterlysning på hundens blogg för ett tag sedan. Det är väl inte den mest välbesökta bloggen i cyberspace men det är en del hundfolk med stora kontaktnät som läser den.

Har även berättat för sambon som är polis. Han har en förmåga att snava över försvunna hundar.

Senast ändrad:

Är det inte lite väl många spårlöst försvunna vinthundar nu? :crazy:

Aja vi får hoppas att alla kommer till rätta. Och vid liv.

Man ska kanske inte tänka på det viset jag har tänkt men... Tänk om någon råkat köra på ett "råddjur" i snökaoset och sen inte ringt viltvårdare/polis/etc, eller ringt men ingen kommit, eller någon som inte hittar något skadat djur. Menar en afghanhund har ju lite den storleken av ett råddjur, speciellt om man inte ser vad det är riktigt.

Sen den andra tanken som är, kanske nästan ännu värre än en död hund (enligt mitt tycke i alla fall) är om någon plockat upp henne och ska ha för massproduktion av blandrasvalpar, för sådant lär ju förekomma :eek: Hennes bröder kom ju tillbaka, de har inte samma avelsvärde för en bakgårdsuppfödare. (Då får man kolla annonserna framåt i tiden med vinthundskorsningar).

Vilket jätteonödigt inlägg :mad:

TS: Jag har sett din tråd och läst om den och har varje gång hoppats att det ska stå att du hittat din älskade hund. Jag befinner mig i helt fel ände av landet men jag håller tummar och tår för att du ska hitta din hund :)

Håller faktiskt inte med om att Modig Korn var onödig där.
Jag har ju själv haft hundar bortsprungna och som längst en på 4 dygn.
Alla möjliga tankar far genom skallen då och man är medveten om många saker som kan ha hänt som man behöver kolla upp.
Taskigt och önödigt inlägg vore att skriva att hunden säkert är död.
Poängterar att jag inte tror det eftersom jag känner till hundar som varit på rymmen i skånsk vinter.
Inget är omöjligt.
Trodde själv att min yngste drunknat i dräneringsdikena runt åkrarna.
Var 99% säker.Men när jag kollade dem upptäckte jag att vattennivån var låg.
Hunden kom hem oskadd efter 4 dygn.
Lite träningsvärk och husse och mattesjuk men annars ok.
Inser att alla inte tänker likadant ang tips men jag tror nog Blackice tänkt på det mesta redan.
Självklart behövs nya infallsvinklar.
Det är inte lätt att tänka klart när man knappt sover eftersom hunden är borta.

Det är möjligt att det finns dom som behöver realistiska inlägg men under min månad så har jag hunnit tänka på det mesta och redan dag 2 så såg jag ännu fler faror för en lösspringande hund än något av detta som tagits upp här.

Runt om på gårdar bl.a. finns redskap och maskiner som är farliga oxå, hittade ex. vis ett sågliknande redskap, väldigt långt som stod lutat mot en vägg med tjocka långa tänder utåt vilket mycket väl kan ta död på en hund om den blir rädd, tvärvänder och springer rakt in i en sådan.

Det har funnits sönderslagna bilar med glas splitter överallt runt dom, det finns karan och krokar, fällor, vildsvin och varg, det fins elaka människor som inte skulle dra sig för att skjuta en lös springande hund m.m. utöver bilar, tåg, hamnar de kan ramla ner i, inte bara åar och andra vattendrag eller varför inte sparkad av en häst eller bison oxe eller annat och ligga skadad någnstans och hon hittas för sent.

Realist är jag oxå när jag vet hur enorma ytor jag måste försöka täcka och att chansen att jag skulle köra just där just då hon är där är försvinnande liten.

Fick höra av en att man letar första vecka, jaha och sen då? lever våra hundar bara en vecka??? Så fantastiskt dumt, ja att det blir svårare och svårare det förstår jag oxå, att hon smälter in i miljön om hon befinner sig i skog eller sly. Vi skall inte tala om hur svårt det blir när träden täcks av löv och gräset växer upp igen, var det svårt nu så är det nog ingenting mot senare.

Att skriva att hon är död är en taskig sak att skriva, det är något man gör när man säkert vet, har sett henne död, aldrig förr.

Jag är en väldig realist och just av den anledningen var de första 3 veckorna för djävliga, det är fortfarande hårt men jag försöker tänka possitivt nu, det är svårt att orka annars, jag känner mig helt slut själv efter allt letande men det är de possitiva tankarna att jag en dag återser min lilla tjej som gör att jag orkar.

När vi nu utrett detta så inga mer: vad hon kanske råkat ut för, som sagt, det behövs inte.
Tack till alla er som fortfarande hjälper till att hålla ögon och öron öppna och fortsätter sprida det vidaer, vi har tydligen inte kommit till grannen där hon är ännu.

Kram på er och ha en underbar dag.
Emilys matte

Jag förstår att man griper efter alla halmstrån som ägare till en försvunnen hund! Men...
Sannorlikheten för att en unghund skall ha överlevt en månad i detta aktuella område med de väderförhållanden som är nu är inte så stor.
Personligen tror jag att just vägarna är de största riskerna...

Alla är inte så intresserade eller engagerade att de anmäler om de kört på en hund eller katt utan lägger djuret i diket och kör vidare.

I NST/HD finns något som heter "Jourhavande reporter". Kanske kan du/ni ringa dit och fråga om h*n kan tänka sej att skriva lite om denna hund?
Med lite tur så är det lite "nyhetstorka" någon dag och är då kanske villiga att lyfta fram en liten rörande story som denna?
Väl värt ett samtal!!

Vi är många som håller tummarna för att detta skall sluta som en fantastisk solskenshistoria, mot alla ods!

/Swat

Självklart håller vi tummar o tassar, under alla år med hund så har jag aldrig upplevt en sådan uppslutning som din vovve fått/får.

Har själv haft hundar på vift ett antal gånger genom åren.
En gång var det en vuxen BC kille som drog iväg, bodde då i utkanten av tiomilaskogen där vargföryngring nyligen skett.
Fanns inte mycket vägar att köra på/efter för att leta, det är inte för inte som området fått sitt namn.
Efter några dagar så hade jag mer eller mindre avskrivit honom från de levandes skara.

Efter drygt 4 dygn så kontaktades jag av polisen, en gammal skogshuggare som levde ensam långt in i skogen hade då precis hittat en hungrig svartvit hund på sin förstukvist när han kom ut på morgonen. Fågelvägen var det ca 4 mil, om han gått rakt så borde han ha snubblat på varglyan.

Pratade precis med Aftonbladet, de vill ha 4.700 kronor för en annons storlek 47 mm.hög och 43 mm. bred, dubbel storlek 8.400 kronor + moms då oxå. Detta är för 1 DAG!

De andra kvällstidningarna har inte alls några annonser mer än bilar och hus.

De sa även nej till reportage med svaret att de kommit fram till att det bara är en myt att det stjäls hundar.

Köra huvudet i väggen? jo lite så känns det, kan bara annonsera igen som vanligt i morgontidningarna och skriva insändare till dom.

Har varit ute i skogen och gått med lilla mamma och kan säga att vi hittade mycket hundspår djupt där inne + lite andra spår, död fågel med fjädrar och vingar av och även här var hundspår. Bajs som jag nu försöker identifiera via bilder på nätet, jaja, det är inte md hem mer än i mobilen.

Jag och mor har lämnat massor med spår efter oss förutom fotspår och jag kan säga, det var varmt därinne.

Nu är dt soffläge ett litet tag, fullständigt slut, det är ju inte som att gå på en vanlig slät gångbana precis.

Läser tråden och önskar varje gång att hon ska vara upphittad :cry:

Kanske ni redan tänkt på det, men jag tänker på medier och andra "synska" personer, har ni testat nått sånt?
Vet inte egentligen hur mycket man kan tro på sånt, men man har ju hört en och annan gång när de faktiskt hjälpt till...

I stallet där jag stod för många år sedan hade de en arbennervalack som rymde för jämnan, fast då mest till oss och våra hästar.
Så en dag var han borta, och ingen visste var han var.. Fanns andra hästar i hagen, gick där flera månader. De letade och letade, frågade tillslut något medium som sa att "han är kvar på gården".
Men jo hejdu liksom :crazy: tror jag skulle se om det stod en 1-tons valack på gården...
Visade sig sedan att han gått ner sig i en gammal kallkälla i hagen.. så han fanns faktiskt på gården.. :(
Nu får vi väl hoppas att hon hittas välbehållen, ville bara visa att det faktiskt händer att medium kan hjälpa, eller ge en fingervisning.

Vi håller tummar, tassar och hovar att ni hittar Emily! Lämna inga stenar ovända, även om de verkar osannolika!

blackie: du får hemskt gärna pma eller maila mig namnet på den person på Aftonbladet du pratat med som påstår att hundstölder är en myt. Vill gärna ha kontakt för att infromera dem om att så inte är fallet, självklart på ett faktamässigt och trevligt sätt även om man blir så förbannad på såna svar att man skulle vilja skriva något annat....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka