Afghan bortsprungen i Hyllinge/Skåne!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare nizzeienglasburk
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 336
  • Visningar Visningar 49 560
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Afghan bortsprungen i Hyllinge/Skåne!

Det finns många hjärtlösa människor, har annons inne igen i tidningen och igår ringde en från Ä-holm som sa sig ha sett Emily mer än en gång runt stortoget, järnvägsgatan och Nix bar, en kille med rött bockskägg och rött hår + en tjej gick med henne och de hade någon gång även haft en mops eller något i koppel.

Detta sa han flera gånger men så plötsligt när jag frågade, (var däruppe oxå) när han sett dom så säger han, ja för ett halvår sedan. Någonstans ljög han men frågan är, var det först eller sist han ljög?

Så om det finns folk här som bor i Ä-holm skulle ni villa holla lite xtra koll där så är det jättesnällt, jag vet ju inte vilket som var sanning av det.

Kram på er/matte

varför är du så säker på att han ljög ? allt han berättade kan mkt väll vara sant men då är det ju inte din hund... :/

KL Behöver inte vara så att han ljög.
En del tar telefonen och ringer direkt de ser en annons om de sett nåt liknande nån gång.
Om han sett dem senast för ett halvår sen så var Emily inte försvunnen då.
Om någon skulle gå med Emily på öppen gata så är det för att hon blivit såld vidare.
Om det är så att någon plockat upp henne och i stället behållt henne för egen del så lär hon inte vara direkt synlig eftersom de vet att hon någonstans har en ägare som saknar henne.
För den som hittar en afghan är det ju bara att gå in på den mest uppsökta efterlysningssidan så hittar man Emilys bild.Plus på fler ställen.
Tyvärr lockar annonser till sej idioter som tycker det är roligt att luras och ge falska förhoppningar.
Men det finns snälla ärliga människor som också vill hjälpa till.

Det är det jag menar, för ett halvår sen var hon inte borta och det finns ingen annan här med den färgen förutom en hane numera i L-krona som är c:a 9 månader nu och importerad från Estland.

Förmodligen hade han inget bättre att göra en fredagskväll men samtidigt så tyckte han först att sådana som tar andras hundar var för jävliga, var det bara för att se min reaktion eller är hon trots allt i Ä-holm, det är frågan.

Jag vet ju att det finns jättemånga gulliga människor, det får jag bevis på här bl.a. och jag hoppas att den som har henne är av den kategorin men samtidigt så förstår jag inte varför man då behåller hunden, det finns så många hundar som längtar efter en egen familj som inte har det, varför inte välja en sådan hund istället?

Matte

Tänker på er!

Jag som befinner mig i Flyinge har sett lappar om Emelie både i Södra Sandby och Eslöv.
Har fått ett stort sting i hjärtat varje gång jag sett dem och hoppas verkligen från djupet av mitt hjärta att hon kommer hem igen!

Kan jag hjälpa till på något vis, säg till!

Det är det jag menar, för ett halvår sen var hon inte borta och det finns ingen annan här med den färgen förutom en hane numera i L-krona som är c:a 9 månader nu och importerad från Estland.

Men det vet man väl inte? Dom kan vara nyinflyttade/på besök!

Om någon skulle gå med Emily på öppen gata så är det för att hon blivit såld vidare. Om det är så att någon plockat upp henne och i stället behållt henne för egen del så lär hon inte vara direkt synlig eftersom de vet att hon någonstans har en ägare som saknar henne.

Skulle gissa på att de skulle snagga henne, då blir det ju en "vanlig" vinthund. Alla letar efter en långhårig vinthund. Eller ja hund öht.

Har fått vet vem det är i Ä-holm. Det är en Svart fullpälsad hanhund, så ja, det finns en afghan där och han bor just mitt i Ä-holm, men även om man är färgblind måste man kunna skilja på ljust och mörkt eller? Och full päls eller lite päls.

Jo jag vet att hon mycket väl kan vara nerklippt/rakad och det har jag bett folk att hålla kolla på oxå, färgerna är desamma och så kan man se det på hennes svans, hon har ringen längst ut på tippen som bara afghaner har.

Har en bild här men de har sparat pälsen på denna på öron och tassar, Emily kan ju vara utan päls där oxå, tyvärr enda bilden jag har. På den som gör ett skutt i luften har pälsen börjat växa ut lite men man ser annars hur en helt rakad afghan ser ut när det gått ett litet tag.

Har fått hör att det nu var ytterligare minst en människa som sett (troligtvis Emily) på blocket, samma färger, ålder, kön och pälslängd, detta var för ett par veckor sedan. Hon såldes tillsammans med en Am staff guldfärgad på c:a 9 månader billigt utan papper vis snabb affär pga. flytt utomlands.

Det stals en am staff på 9 månader guldfärgad i HBG i Januari och de skrev att afghanen var c:a 7 månader.

Vi har inga andra afghaner i den färgen här i Sverige förutom den importhanen i L-krona numera.

Lappar delades ut i Danmark igår och vi hade lappar uppe och även för utdelning i Hässleholm, qupoolen igår så hoppas att fler såg det nu och kan hjälpa till.

Är det någon som kan få redan på vem som satte in annonsen på blocket så kanske vi är ett steg närmare och även den lilla am staffen oxå. Jag är urdålig på datorer, har ingen aning om hur man gör tyvärr, (därför har jag en webmaster till min sida)

Ha nu en underbar dag alla/ Blackice

Jag har kollat med kennlar inte bara i Sverige utan även i andra länder och varit i kontakt med uppfödarna runt om för att ta reda på deras sålda hundar och var de bor, om de är 100% säkra på att alla hundar fortfarande finns där de skall finnas och det finns ingen som (har tappat bort sina valpköpare/valpar/äldre hundar, de är alla där de skall vara) som sagt, vilket snabbt går att kolla, så har vi nästan inga guldfärgade afghaner så det är ganska enkel sökning även om man går utanför Sveriges gränser.

Blacice

Du är till sån stor hjälp bara genom att hålla ögon och öron öppna, sprida det till de du litar på och om du vill sätta upp lappar, (kom 5 min. efter de stängde i djuraffären i Eslöv) så där kom aldrig upp någon lapp.
Många gånger så plockar de ner lapparna i affärerna efter en vecka och det hade varit bra att veta om en lapp är borta för då kan jag om ingen annan har möjlighet att åka dit igen så det är oxå en hjälp.

Blackice

Det springer en hund på väg 108 mellan Staffanstorp och Svedal sa de alldeles precis på trafikradion, är det någon som bor i området som har tid och möjlighet att kolla? Det är ju många hundar borta och detta är ytterligare en stor väg med mycket trafik. Innan jag är därnere är det redan nästan mörkt och mycket kan hinna hända, tar mig c:a 1 - 1,5 timmar att köra ner, kör gärna men det finns kanske andra som kan ta sig dit snabbare

Blackice

ah, synd att jag såg detta nu, jag bor i Svedala men inte suttit vid datorn idag o därför missat ditt inlägg:(! Ska hålla utkik häromkring då!!

Skicka gärna ett mail med efterlysning som jag kan skriva ut och sätta upp lite här och där.

Det springer en hund på väg 108 mellan Staffanstorp och Svedal sa de alldeles precis på trafikradion, är det någon som bor i området som har tid och möjlighet att kolla? Det är ju många hundar borta och detta är ytterligare en stor väg med mycket trafik. Innan jag är därnere är det redan nästan mörkt och mycket kan hinna hända, tar mig c:a 1 - 1,5 timmar att köra ner, kör gärna men det finns kanske andra som kan ta sig dit snabbare

Blackice

Fasiken!
Har knappt haft datorn igång idag och jag bor i anslutning till 108an :mad:

Både Svedala och Staffanstorp har närpoliskontor som du kan kontakta.

Jag håller utkik nästa gång jag kör där!

*KL*

Efterlysningslapp finns att hämta här

Bara att hämta och sedan skriva ut och sätta upp.

Tack alla för hjälpen!

Har fått hör att det nu var ytterligare minst en människa som sett (troligtvis Emily) på blocket, samma färger, ålder, kön och pälslängd, detta var för ett par veckor sedan. Hon såldes tillsammans med en Am staff guldfärgad på c:a 9 månader billigt utan papper vis snabb affär pga. flytt utomlands.
Har du kontaktat Blocket? De kan leta reda på en gammal annons jag har testat, de kanske inte lämnar ut namnet till dig men om du kontaktar polisen och berättar historien borde de kunna kontakta Blocket.

Fasiken!
Har knappt haft datorn igång idag och jag bor i anslutning till 108an :mad:

Både Svedala och Staffanstorp har närpoliskontor som du kan kontakta.

Jag håller utkik nästa gång jag kör där!

Typiskt att vi båda som bor här missade det inlägget igår:(

Har du kontaktat Blocket? De kan leta reda på en gammal annons jag har testat, de kanske inte lämnar ut namnet till dig men om du kontaktar polisen och berättar historien borde de kunna kontakta Blocket.

Vi har kontakt med blocket, men för att de ska kunna leta upp den måste de tydligen ha exakt datum och rubrik :mad:

Så är det någon som sett annonsen och kan minnas vilket datum och rubrik det var, skicka det gärna till mig så jag kan gå vidare med det! Kolla i historik om du vet att du sett annonsen men inte minns när, förhoppningsvis är den kvar där!
Och om någon sparat annonslänken så är det guld värt!

Tack för all hjälp!

//Flo

*KL*

Har informerat vänner i skåne om att hålla ögonen öppna. Hoppas verkligen att hon kommer till rätta, lider så fruktansvärt med ägaren!:cry:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka