Afghantrick

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Galathea
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 2 259
G

Galathea

Bara för att jag faktiskt är lite stolt över att Cerberus lär sig så snabbt så måste jag bara visa lite av våra trick vi tränar på. :p

Även affar kan lära sig saker:
http://www.youtube.com/watch?v=LLxGVMIUeKA

Jag håller på och utbildar Cerberus till terapihund så vi ska kunna fem olika "cirkustrick" och en hel drös med andra saker. Vissa saker är såna där vanliga saker som han redan kan, typ "upp", "in", följa med nån annan, gå vid sidan, bli hanterad osv. Hans favorittrick är "snurra", det brukar han testa så fort han inte vet vad jag menar. :D Backa och high five är de senaste sakerna han lärt sig/håller på att lära sig. Kommandot haka kan han även mot en annan människas arm/hand eller i knät, så att en patient/klient ska kunna klappa honom. :p

Han kanske inte lyder lika snabbt och tjusigt som många andra hundar, men det är faktiskt lite charmen med affar. :love: Det går inte alltid helt snabbt, även om Cerberus var väldigt sugen på kalkon idag vilket ju gör sitt. :D

Visst är han väl ganska duktig ändå? :D

Sv: Afghantrick

UUUNDERBARA Cebbe :love:

(Jag ska visa klippet för Wahidah så att hon får bli lite stolt över sin pojkvän ;))

Jätteduktig! Vilken karaktär han har. Det är nåt visst med en afghan ändå. :laugh:

Visst är det? Speciellt med Cebbe. ;)

Till alla: Tack allihopa. Det är ju inte direkt elitlydnad men ändå. :D Jag är ju rätt partisk som tycker han är både fin och duktig, men han brukar charma de flesta. Han är så himla mild och vänlig, och alltid lika glad. Det är lite speciellt att träna afghan faktiskt, men klicker är verkligen guld värd eftersom han annars tappar tålamodet i början. Han behöver veta direkt när han gör rätt, annars ledsnar han och går och sätter sig på avstånd och tittar på mig. :love:

Haha! Jag undrade vart du hittade musiken någonstans tills jag kom på att jag har en covenant-tröja på mig. :D

Fragile: Stor ja. Det tänker jag aldrig på själv förns jag träffar på vanliga raser som flattar, labbar och schäfrar och märker att dom ju faktiskt är små. :eek: Haha! Fast såå stor är han ju inte. Jag är bara 160 lång så han ser nog ännu större ut när han är bredvid mig. :p

Vad duktig han är!:love:

Och så himla underbar, och stor! Mitt hjärta gjorde en frivolt (är uppväxt med afghan)
:love::love::love:

:D jag är ju van vid min DSG, fast nu har jag min setter hemma också men det har väl lite med din längd o göra som sagt.
Är håruppsättningen till för att det inte ska komma kiss i pälsen? väldigt smart isåfall :)

Duktig han är:D
Och vacker!:love:

Hur ofta borstar du honom?
Funderar lite på hur krävande pälsen är på en afghan?

Hihi! Då ska du träffa honom irl så får du se. :love: Och ja, då vet du säkert lite vad det är man har att jobba med också. Inte alltid det lättaste, fast väldigt skoj när det väl fungerar. :p Får visa mer sen om/när vi är certifierade, då borde han kunna en rad saker.

Fragile: Ja, han ser ju större ut med mig som sagt. Fast jag tycker det ser ännu roligare ut när min sambo går med honom. Speciellt när man ser dom på håll. Stor tuff kampsportare med rakad skalle och skägg som går omkring med en trippande afghanhund i kopplet. Haha! :love: Hans träningskompisar har typ staffar och amstaffs, men jag hävdar att det är mycket tuffare att inte leva upp till vad folk förväntar sig. :D

Och ja, toffsarna vid bakbenen är för att jag inte vill ha en stinkande, kissig hund. Det fastnar ju i pälsen och blir kisstovor annars, och framför allt så tycker jag det luktar illa. Dom flesta verkar välja att inte ha snoddar där eftersom det också tovar lite. Men jag tar hellre det än luktar på kisshund hela tiden. Inte kul att åka pendel/buss osv med hund som stinker, plus att han faktiskt sover i min säng en del. :D

Ujuj. Det där beror helt på. Dels om man vill ha utställningspäls eller om man nöjer sig med att ha en lite kortare, "slitnare" päls och dels på hundens specifika päls, väder, ålder osv.

Cerberus är nu drygt två år och badar ca en gång i veckan. (Han är nybadad på filmen tex, mot slutet av veckan ser han rätt tuffsig ut. ;) ) Han har väldigt fin pälskvalitet, som i väldigt tunna, fina hårstrån. Det gör den lite svårskött då den tovar lätt i alla väder utom torrt, och han blir genomblöt lättare än vissa andra afghaner. När man badar så fönar man dom torra samtidigt som man borstar dom, och reder ut vissa tovor för hand osv.

När Cebbe var runt 9-10 månader och fram till för bara några månader sedan så badade han var tredje, var fjärde dag. :crazy: Och var ändå supertovig varje gång. När dom fäller ur valppälsen och när pälsen är i en viss jobbig längd så tovar dom lättare. Man kan ha tur och få en som inte gör det, men det är nog bättre att räkna med att man genomgår ett litet smått eldprov den tiden. Klarar man av dom som unga så är resten plättlätt. :p Målet är att bada preciiis innan dom tovar ihop, vilket kan gå supersnabbt från ena dagen till den andra. Men man lär sig ju sin egen hunds päls och hur den reagerar på väder osv. Dom tovar ju såklart mer ju mer dom springer, speciellt när dom springer runt med en gren i pälsen i en timme typ. Och vägrar komma så man kan plocka bort den. :devil:

Är man inte intresserad av utställning så kan man ju istället borsta ut tovor när man hittar dom och så där. Det sliter mer på pälsen, men huvudsaken är ju att hunden aldrig går runt med tovor som kan dra och göra ont efter ett tag. Så kan man bada lite då och då istället. Själv gillar jag ju pälsvård, vilket nog är ett måste när man har två afghaner... Men det kostar faktiskt lite pengar med, i form av bra produkter, fön, trimbord osv. Och massor av tid då förstås. :)

Så jäkla fin!! Gillar speciellt hur luggen lägger sig lite sådär fräsigt över ena ögat :D Och han är ju bara för söt när han lägger hakan i din hand :love:

Haha! Fräsigt värre. :rofl: Jag brukar sätta upp luggen ibland men Fröken Piraya Zoria Åsikt här hemma drar i allt som går att dra i (där av lindan runt öronpälsen ist för snoddar bara) så han får vara utan. Han kommer vara flintis snart annars. :D Han stör sig inte på luggen heller, som tur är. :)

Haka-tricket är sött ja. Sötast är när han liksom bara vill ha det överstökat, då trycker han bara ner "nostryffeln" i handflatan alt. hänger fast den på handen och trycker, sedan vill han inkassera godis. Sötnöt. Men han vet vad "bättre" betyder, då måste man göra det moment man håller på med på riktigt och inte bara fuska. Livet är hårt ibland. ;) :p

Vad fin han såg ut, cool lugg måste jag instämma ;) Han var ju duktig!

Smart med "kissesnoddar". När man läste så förstod man inte riktigt hur men sen hajade man till. Jag har ju LH och är redan nervös för hur det kommer bli sen, vill inte ha hund som stinker kiss. Troligen klipper jag lite runtomkring då han inte ska ställas ut men snoddar var smart! :idea:

Liknande trådar

Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt... 2
Svar
29
· Visningar
3 315
Senast: Pilot
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 508
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Livet som enarmad rullar på (har inte så mycket annat att välja på :p ), och bjuder på en del nya upplevelser. Svullnaden i den brutna...
Svar
0
· Visningar
786
Senast: cassiopeja
·
Fritid Så, nu bryter jag ut avstickaren från min symaskinstråd där jag snöat in på frihandsbroderi - i förhoppningen att det finns fler... 31 32 33
Svar
658
· Visningar
38 279
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka