Afrikanska jättelandsnäckor

Men vad häftigt!

Sett bilder på sånahär på internet men trodde inte de fanns i Sverige, eller att man har dem som husdjur.

Ber om ursäkt om de här frågorna låter dryga nu för det är inte alls min mening, men vad har man liksom en sån här snigel till? Vad får man liksom ut av det? Kan man hålla i dem och typ.. klappa dem som en hamster? (är inte det slemmigt i så fall) eller är de mest för att titta på som typ fiskar? Blir de alls tama och tillgivna på något vis? Har de en personlighet så de skiljer sig från varandra? Sniglar verkar ju vara ganska "simpla" djur.

Också lite nyfiken på hur gamla de kan bli? sköldpaddor blir ju jättegamla men själv tänkte jag att en snigel inte lever så värst länge, kanske max något år?

Så coolt iaf! Tycker de är väldigt vackra men också lite läskiga :p
 
Men vad häftigt!

Sett bilder på sånahär på internet men trodde inte de fanns i Sverige, eller att man har dem som husdjur.

Ber om ursäkt om de här frågorna låter dryga nu för det är inte alls min mening, men vad har man liksom en sån här snigel till? Vad får man liksom ut av det? Kan man hålla i dem och typ.. klappa dem som en hamster? (är inte det slemmigt i så fall) eller är de mest för att titta på som typ fiskar? Blir de alls tama och tillgivna på något vis? Har de en personlighet så de skiljer sig från varandra? Sniglar verkar ju vara ganska "simpla" djur.

Också lite nyfiken på hur gamla de kan bli? sköldpaddor blir ju jättegamla men själv tänkte jag att en snigel inte lever så värst länge, kanske max något år?

Så coolt iaf! Tycker de är väldigt vackra men också lite läskiga :p
Afrikanerna blir runt 10-15 år.
Väldigt personliga. Mina stora gillar att duscha under kranen och komma ut på grönbete
 
Men vad häftigt!

Sett bilder på sånahär på internet men trodde inte de fanns i Sverige, eller att man har dem som husdjur.

Ber om ursäkt om de här frågorna låter dryga nu för det är inte alls min mening, men vad har man liksom en sån här snigel till? Vad får man liksom ut av det? Kan man hålla i dem och typ.. klappa dem som en hamster? (är inte det slemmigt i så fall) eller är de mest för att titta på som typ fiskar? Blir de alls tama och tillgivna på något vis? Har de en personlighet så de skiljer sig från varandra? Sniglar verkar ju vara ganska "simpla" djur.

Också lite nyfiken på hur gamla de kan bli? sköldpaddor blir ju jättegamla men själv tänkte jag att en snigel inte lever så värst länge, kanske max något år?

Så coolt iaf! Tycker de är väldigt vackra men också lite läskiga :p
De har definitivt olika personligheter. :D
Jag tycker mycket om att hitta inredning som gör det snyggt, byta "bur" och inreda. Plocka mat/ köpa mat och se vad de tycker om. Men samtidigt är de väldigt enkla att "glömma bort" om man har annat som kräver uppmärksamhet.
Roligt att skaffa dem när de är pyttesmå och följa dem hur de växer.

Sist hade jag en stor (stor, typ glaslykta?) glasburk som jag inredde med nät över öppning, jag tyckte det blev snyggt. De bajsar däremot överallt, har de ätit morötter blir det orange. Så det är en del torkande.
Tar ut dem ibland och spolar av dem under kranen, det tycker de är skönt.
 
De har definitivt olika personligheter. :D
Jag tycker mycket om att hitta inredning som gör det snyggt, byta "bur" och inreda. Plocka mat/ köpa mat och se vad de tycker om. Men samtidigt är de väldigt enkla att "glömma bort" om man har annat som kräver uppmärksamhet.
Roligt att skaffa dem när de är pyttesmå och följa dem hur de växer.

Sist hade jag en stor (stor, typ glaslykta?) glasburk som jag inredde med nät över öppning, jag tyckte det blev snyggt. De bajsar däremot överallt, har de ätit morötter blir det orange. Så det är en del torkande.
Tar ut dem ibland och spolar av dem under kranen, det tycker de är skönt.
Mina stora blir väldigt "På" när jag har duschat dem under kranen. Fredagsmys!
 
Det låter ju lite mysigt att "bada" dem faktiskt.

Låter ju som ett väldigt lagom husdjur. Inte lika krävande som en gnagare men mer personlig och intressant än typ fiskar eller vandrande pinnar :)

Växer själva skalet så att det liksom "bygger på" eller faller delar av eftersom när det blir större? Faktiskt alltid funderat på hur det fungerar. Hur fort växer de och hur stora kan de bli? Känner att jag kanske måste se om det finns någon dokumentär om detta nu :D
 
Det låter ju lite mysigt att "bada" dem faktiskt.

Låter ju som ett väldigt lagom husdjur. Inte lika krävande som en gnagare men mer personlig och intressant än typ fiskar eller vandrande pinnar :)

Växer själva skalet så att det liksom "bygger på" eller faller delar av eftersom när det blir större? Faktiskt alltid funderat på hur det fungerar. Hur fort växer de och hur stora kan de bli? Känner att jag kanske måste se om det finns någon dokumentär om detta nu :D
Min art, L. Reticulata kan bli upp till 15 cm. Tror att det finns större arter
 
Min största, med en av ungarna
Familjefotot.jpg
 
Hittade min största landis, Roger död igår :cry: Så nu är han begravd i skogen bredvid mina favorit kampisar
R.I.P Roger
20180626_075532.jpg
 
När bebisarna var 12 veckor gamla, så fick de flytta till en terriarium-affär.
Så nu har jag bara de 4 vuxna kvar - Stig, Rolf, Roy och "dvärgen" Uffe
 
Igår köpte jag Ikeas största balja, 130 liter. Så nu går alla 4 i dem.
Ska ut i skogen i morgon em och leta lite efter inredning till dem, en stor gren och mossa. Sedan fixa klart med värmelampan
 
Min "dvärg" Uffe gick bort i veckan:cry: Men han var en runts. De blir inte så gamla, som de andra snäckorna. De blir bara mellan några månader till något år gamla. Uffe blev drygt 2 år
Så nu har jag 4 vuxna kvar + ett gäng småttingar som är 10 veckor gamla nu.
Kommer att sakna lilla Uffe. Han var mer personlig än de andra snäckorna, mer nyfiken på världen utanför baljan mm
Uffe.jpeg
 

Liknande trådar

Övr. Djur Jag har 3 stycken Afrikanska jättelandsnäckor nu + lite andra små snäckor Nisse är ett Ovum, född i november 2021. 12 cm i skal längd...
Svar
2
· Visningar
909
Senast: Soffan74
·
Lantbruksdjur "Sedan den 25 augusti har sju vildsvin hittats döda inom ett begränsat område i Fagerstatrakten. Prover från ytterligare ett vildsvin är...
7 8 9
Svar
168
· Visningar
16 188
Senast: cili
·
Övr. Hund Är glad vi inte bor några mil mer söderut. Afrikansk svinpest har upptäckts i Fagersta, så ganska stort område är nu förbjudet att röra...
Svar
7
· Visningar
345
Senast: Fruentimber
·
Fritid Nu när vintern slagit till även i Skåne passar det väl bra att drömma sig bort. Jag och min bror och våra barn (då 5 och 8 år) vill åka...
Svar
0
· Visningar
305
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp