Ägare- fodervärdsfråga

Status
Stängd för vidare inlägg.
P

Piavik

Är i konflikt med ägaren till min fodervärdshäst.
Hästen har tidigare saknat pass men blev idkontrollerad av godkänd id kontrollant i tisdags.
Ägaren kontrar o säger att en veterinär ska komma o idkolla hästen kl 13 på torsdag o vägrar acceptera att papper redan finns o att hästen är idkollad.
Ägaren vägrar också uppge veterinärens namn:confused: o menar att jag ska skita i vem som kommer ut hit.
Jag själv kan inte den tiden o anser att ingen har i mitt stall o hagar att göra utan att jag eller någon annan ur familjen kan närvara då vi faktiskt är upptagna vad gäller?

Sv: Ägare- fodervärdsfråga

Det är en knivig fråga. För ägaren har ju ändå viss rätt till sin häst. Lite kan det också bero på hur foderavtalet är utformat. Som exempel brukar det ibland stå att ägaren förbehåller sig rätten att besöka hästen. Finns det med så är det nog inget att tveka om. Det är ägaren som har ansvaret för att hästen har pass, rent juridiskt. Är det sedan en travhäst eller ett fullblod så räcker det inte med en vanligt ID-kontrollant utan måste vara en veterinär som gör kontrollen.

Hagar är ännu svårare för vissa kan ju falla under allemansrätten och då har vem som helst rätt att gå in i dem så länge det inte stör djuren.

Stallet däremot är ju ditt och dit ska du rent juridiskt kunna bestämma vem som har tillträde.

Kort sagt du sitter mellan olika lagstiftningar och vilken som tar över i det här fallet vet inte jag. Skulle tro att om man drev det här juridiskt att det skulle ta väldigt lång tid att reda ut. Tyvärr.

Du har rätt att hindra dom från att gå in i stallet, men hagen är det tyvärr svårare med...

Hoppas det löser sig...

finns inget skrivet ang detta med besök är det förtryckta deckemans avtalet dettta gäller. Har pratat med polisen nu o enligt lag gör dom olaga intrång i både stall o hage.

finns inget skrivet ang detta med besök är det förtryckta deckemans avtalet dettta gäller. Har pratat med polisen nu o enligt lag gör dom olaga intrång i både stall o hage.

Hmm..

Som jag förstått det så är det ägarens sak och ansvar att se till att hästen får ett giltigt pass. Jag kan därför förstå att hästägaren vill göra det på sitt vis.

I alla fall när jag skaffade pass till min oreggade ponny så var jag tvungen att ta ut en veterinär för att kunna registrera den öht. Tänder var tvugna att kontrolleras av just en veterinär som skulle skriva på pappret från ASRP, sedan skulle hästen chipmärkas och id beskrivas. Sen så skulle hästens papper/tagel och chipklisterlappar sändas in till ASRP.

Kan bara se till hur jag själv skulle resonera som hästägare utan att nu veta något som helst om eran överenskommelse eller den konflikt ni till synes har.

Hade den som har min ena ponny på foder vägrat mig tillträde till ponnyn och inte låtit mig göra en veterinärkoll inför passet så vete 17 om jag inte hade sagt upp foderavtalet faktiskt!

Hade fodervärden dessutom börjat att ringa polis och prata om olaga intrång, ja, då hade jag nog inte ansett dom vara rätt fodervärd för min ponny.

Jag har en ponny utlånad på foder, livstids foder, eller så länge dom vill ha henne, vi har en bra relation och jag får när jag helst önskar komma dit för att hälsa på. Inte för att det blir så ofta som jag vill dock det pga av min tidsbrist.

Kanske är det så att din ägare inte kan få ut veterinären annan dag än just denna.? Vad vet jag?

Vad jag däremot vet är att det var tvunget att ha en veterinär när tänderna skulle kollas för åldersbestämningen. Det räckte inte med en idkontrollant/chipmärkare. Kanske är det samma för er.

Detta är en större härva än så här återkommer snare med helt utlägg så ska ni få en hel story att ta stöd på :(

Onödigt av ägaren att skicka dit en vet om hästen redan har de nödvändiga pappren för att skickas in så den får pass.Verkar ju bara som om denna vill jävlas med dig.

det är bara förnamnet på vad de gör. Dessa vedervärdiga människor finns det inte ord för men med polis i ryggen så ska jag välkomna dom imorgon var så säker

om dom nu är så jobbiga varför lämmnar du inte tillbaka hästen då ?

Ööhh??? Hota med polis för att ÄGAREN vill ha en veterinär till SIN häst? Du verkar ju vara supersmidig att ha med att göra :angel:

Om du inte kan närvara för att du har annat för dig är det väl OK. Då får väl ägaren själv ta emot veterinären. Eller är du rädd för att visa upp din hästhållning för ägaren och veterinären? Eller är du bara ute efter att djävlas med ägaren?

OjOj vicken soppa!!!
Ser framemot att få höra mer om hela "härvan"...
Hoppas allt ordnat sig till det bästa idag:crazy:

Ööhh??? Hota med polis för att ÄGAREN vill ha en veterinär till SIN häst? Du verkar ju vara supersmidig att ha med att göra :angel:

Om du inte kan närvara för att du har annat för dig är det väl OK. Då får väl ägaren själv ta emot veterinären. Eller är du rädd för att visa upp din hästhållning för ägaren och veterinären? Eller är du bara ute efter att djävlas med ägaren?

Du vet inte heller vad detta handlar om o nej hot behöver jag inte ta. De vill inte ha sin häst de har vanvårdat henne mm o det är mej dom vill trampa på. Veterinären var välkommen men att göra en idkoll när passpappret redan är inskickat?

OjOj vicken soppa!!!
Ser framemot att få höra mer om hela "härvan"...
Hoppas allt ordnat sig till det bästa idag:crazy:

de dök aldrig upp o har inte ens hört av sej:confused: o hela storyn kommer bara jag får en stund över. Det har varit mkt de sista dagarna med denna härva men har nog ett gott slut inom kort:smirk:

Du vet inte hela denna storyn visste du denna skulle du inte säga något

Du vet inte heller vad detta handlar om o nej hot behöver jag inte ta. De vill inte ha sin häst de har vanvårdat henne mm o det är mej dom vill trampa på. Veterinären var välkommen men att göra en idkoll när passpappret redan är inskickat?

Vad ska dom göra? Gissa sig till storyn som ligger bakom det hela? Dom som svarat dig utgår ju bara från det du skrivit i tråden och inget annat!!!

:bow: :bow: :bow: tack. kunde inte skrivit bättre själv. inte så roligt att få ett sånt svar när man försöker hjälpa...

Vad är det för ras på hästen?
MVH Jenny

*kl*
hmm, Det får nog allt vara en bra historia för att för att en fodervärd skall vägra hästägaren och en veterinär för att komma och göra kolla för passet...

Jag vet inte reglerna för pass, men som ägare anser jag att man själv skall ta hand om passfrågan. Hästen skall ju identifieras som "rätt" och det hade jag inte önskat att någon annan fixade.

Hästen är en varmblodig travare.
Och eftersom hästen är en travare så skall den ID-kontrolleras av veterinär på särskilt papper från STC.
Jag tror att blanketten finns på nätet.

Och ja, jag minns hela storyn.
Den fick mig avstängd.
Och jag är förvånad över att du fortfarande inte äger hästen.
Med tanke på omständigheterna då menar jag.

Ägaren har givetvis rätt att ID kolla sin häst med hjälp av veterinär om h*n vill det! I vissa fall måste man ha veterinär, tex när hästen måste åldersbestämmas. När jag hade ett sådant fall var jag tom tvungen att åldersbestämma hästen med hjälp av två oberoende veterinärer!

Vad gäller hagar så, som sagts innan, faller de under allemansrätten. Jag kan inte hindra jägare tex från att gå in till min hingst om dom är korkade nog att vilja göra det, och det brukar dom vara...

Sen, varför kan du aldrig skriva hela historien på en gång istället för att slösa tid med att sitta o svara på inlägg som uppenbarligen saknar relevans eftersom ingen vet hur det ligger till???

Jag väntar för övrigt fortfarande på dina vetenskapliga rön angående blöta täcken som du utlovade för månader sedan för att styrka dina argument, antar att vi får vänta lika lång tid på din "story"? :eek:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Anläggning https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/pPv7B6/skracklarm-fran-djursholms-ridskola-hastar-plagas Halta hästar som tvingas gå lektioner... 19 20 21
Svar
409
· Visningar
23 678
Senast: Cambrie
·
Hästvård Är lite osäker på hur jag ska börja denna tråd då det är den första jag startat här, men får ge det ett försök. För ett år sedan köpte...
Svar
13
· Visningar
1 431
Hästhantering Jag har nyss blivit medryttare till en 24 årig ponny. Eftersom han är såpass gammal så är han mest skogsmulle nu. Hon som äger honom...
Svar
12
· Visningar
1 946
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Mailade en veterinär klinik i min närhet då min "egna" veterinär inte kunde bestämd vecka för chippning och vaccinering utav årets föl... 2 3
Svar
40
· Visningar
6 116
Senast: Highcat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka