Ägare- fodervärdsfråga

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ägare- fodervärdsfråga

Oavsett om du är osams med ägaren eller ej har jag lite svårt att se vad som är så upprörande med att det har bokats en veterinär för ID-kontroll. Om ingen är hemma för att ta emot veterinären så åker h*n väl bara hem igen?

Hästen är en varmblodig travare.
Och eftersom hästen är en travare så skall den ID-kontrolleras av veterinär på särskilt papper från STC.
Jag tror att blanketten finns på nätet.

Och ja, jag minns hela storyn.
Den fick mig avstängd.
Och jag är förvånad över att du fortfarande inte äger hästen.
Med tanke på omständigheterna då menar jag.

Den storyn kommer jag också ihåg. Ts tiggde väl tom pengar för att kunna köpa denna häst. Undra vad pengarna användes till egentligen? För det var väl folk som skänkte pengar.

Eftersom TS hänvisade till sitt Lunar, så gick jag dit och tittade på bilder och läste.
Där så framgick det vad pengarna gick till.
Och det var inte till hästen.
Men det finns inte längre att läsa där.

Eftersom TS hänvisade till sitt Lunar, så gick jag dit och tittade på bilder och läste.
Där så framgick det vad pengarna gick till.
Och det var inte till hästen.
Men det finns inte längre att läsa där.
Vad gick pengarna till ?
Folk skänkte ju pengar för att Pia Vik skulle kunna köpa hästen !?!?
Jag trodde detta var klart med köpet av hästen :confused:

Varför köpte du inte hästen Pia Vik om du fick pengar till den ??

Jag vet att det är utagerat nu eftersom veterinären inte kom. Men jag vill ändå reflektera lite (ifall problemet återkommer, de kanske vill boka in en ny tid igen??). Det är mina åsikter och inget juridiskt, utan snarare vanligt folkvett, typ.

Om hästens ägare vill ha ut en veterinär till sin häst när den står hos en fodervärd, så ser jag inga som hellst anledningar till att fodervärden skulle neka vererinär och framförallt hästägare att besöka hästen. Om fodervärden är rädd för att veterinären och/eller hästägaren är kriminella så får fodervärden helt enkelt låsa in sadlar, täcken m.m. i sadelkammaren och endast ge veterinär och ägare tillgång till hage och stallgång. Om fodervärden inte själv kan närvara naturligtvis. Annars tycker jag att fodervärden tar ledigt från jobbet eller ställer in planerad aktivitet om den är av litet eller måttlgit värde för fodervärden (man kanske inte ställer in en jobbintervju, bästa kompisens bröllop eller liknande t.ex., då får man göra som jag föreslog ovan).

Det borde ligga i fodervärdens intresse att hålla sig väl med hästägaren, det är faktist hästägaren som har sista ordet och yttersta ansvaret för hästen - oavsett hur de har hanterat hästen tidigare. Om inte hästen är omhändertagen för vanvård dvs, då tror jag att det är andra regelverkt som träder in. Å andra sidan borde det ligga i hästägarens intresse att hålla sig väl med fodervärden, om man som hästägare inte vill ha tillbaka hästen dvs. Men som hästägare skulle jag direkt bli misstänksam om fodervärden försökte motarbeta mig när jag ville besöka hästen i stallet och framförallt om jag ville ta ut en veterinär.

Men det verkar ligga väldigt mycket mer bakom det här än vad du skriver, och tydligen är den en lång och segdragen historia. Hoppas att allting löser sig för er.

*KL*

Även jag minns tråden, och ffa minns jag de svar som uteblev. Det fanns mer än en person, inkluderat mig själv, som gladeligen skulle hjälpa henne köpa hästen om de/vi fick minsta bevis att storyn var sann. Det uteblev. Liksom svaren på alla sådana inlägg. Jag fick dock sedemera bilder på ett stycke mycket mager häst, som skulle vara tagna när den kom från ägaren. Och det kanske de gjorde, men kanske inte. Det utlovade veterinärintyget kom aldrig och det säger det mesta för mig. Jag är inte förvånad om pengarna som ändock kom in gick till annat, det är dock inget jag vet något om.

Och även jag skulle reagera väldigt starkt om jag som ägare inte fick tillgång till min häst eller en skicka dit en veterinär som jag valt för att ID-kontrollera hästen.

Sen finns det ju med största sannolikhet en rejäl schism mellan fodervärd och ägare, där jag dock helt avstår från att värdera skuld, för jag misstänker att det gamla talesättet 'det är inte ens fel att två träter' är tillämpligt här..

Det är onödigt att röra i gammal soppa så här till jul och allt. Jag föreslår att vi lämnar gamla goda gärningar och synder utanför buke och går vidare.

Lobelia//Moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Anläggning https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/pPv7B6/skracklarm-fran-djursholms-ridskola-hastar-plagas Halta hästar som tvingas gå lektioner... 19 20 21
Svar
409
· Visningar
23 699
Senast: Cambrie
·
Hästvård Är lite osäker på hur jag ska börja denna tråd då det är den första jag startat här, men får ge det ett försök. För ett år sedan köpte...
Svar
13
· Visningar
1 431
Hästhantering Jag har nyss blivit medryttare till en 24 årig ponny. Eftersom han är såpass gammal så är han mest skogsmulle nu. Hon som äger honom...
Svar
12
· Visningar
1 946
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Mailade en veterinär klinik i min närhet då min "egna" veterinär inte kunde bestämd vecka för chippning och vaccinering utav årets föl... 2 3
Svar
40
· Visningar
6 116
Senast: Highcat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka