Sv: Ägare- fodervärdsfråga
Jag vet att det är utagerat nu eftersom veterinären inte kom. Men jag vill ändå reflektera lite (ifall problemet återkommer, de kanske vill boka in en ny tid igen??). Det är mina åsikter och inget juridiskt, utan snarare vanligt folkvett, typ.
Om hästens ägare vill ha ut en veterinär till sin häst när den står hos en fodervärd, så ser jag inga som hellst anledningar till att fodervärden skulle neka vererinär och framförallt hästägare att besöka hästen. Om fodervärden är rädd för att veterinären och/eller hästägaren är kriminella så får fodervärden helt enkelt låsa in sadlar, täcken m.m. i sadelkammaren och endast ge veterinär och ägare tillgång till hage och stallgång. Om fodervärden inte själv kan närvara naturligtvis. Annars tycker jag att fodervärden tar ledigt från jobbet eller ställer in planerad aktivitet om den är av litet eller måttlgit värde för fodervärden (man kanske inte ställer in en jobbintervju, bästa kompisens bröllop eller liknande t.ex., då får man göra som jag föreslog ovan).
Det borde ligga i fodervärdens intresse att hålla sig väl med hästägaren, det är faktist hästägaren som har sista ordet och yttersta ansvaret för hästen - oavsett hur de har hanterat hästen tidigare. Om inte hästen är omhändertagen för vanvård dvs, då tror jag att det är andra regelverkt som träder in. Å andra sidan borde det ligga i hästägarens intresse att hålla sig väl med fodervärden, om man som hästägare inte vill ha tillbaka hästen dvs. Men som hästägare skulle jag direkt bli misstänksam om fodervärden försökte motarbeta mig när jag ville besöka hästen i stallet och framförallt om jag ville ta ut en veterinär.
Men det verkar ligga väldigt mycket mer bakom det här än vad du skriver, och tydligen är den en lång och segdragen historia. Hoppas att allting löser sig för er.