Sv: ägare på pappret ?
Hej!
Jag kom att tänka på hur mycket kan man göra när hunden har en annan ägare på pappret ?
Menar du att du är fodervärd, eller att någon annan i familjen äger hunden? Är du fodervärd så regleras ägarens och ditt ansvar via ett kontrakt. Ofta vill ägaren ha en eller två kullar på en tik eller inneha avelsrätten på en hanhund i ett vist antal år, innan hunden anses vara betald och övergår i fodervärdens ägo.
Som fodervärd kan du göra hur mycket du vill med hunden men du kanske har krav på dig att du ska göra vissa saker, ex ställa ut, ta ett championat etc. Som fodervärd kanske du inte heller har möjlighet att välja när tiken ska ha sina valpar utan det bestämmer ägaren. I övrigt så har fodervärden oftast "sin" hund som om den vore sin egen.
Kan hundar ha fler försäkringar än 1 , och om nej, hur kan det komma fram ?
Det är klart att hunden kan ha flera försäkringar, men frågan är väl varför hunden skulle behöva vara försäkrad i flera bolag? Det är ju inte gratis, direkt. Vill du ta reda på i vilket bolag hunden är försäkrad så krävs antingen försäkringsnummer eller personnummer på den som tecknat försäkringen. Har man det är det ju bara att ringa runt.
Om ett djur blir inlagt på ett djursjukhus, vem kontaktas, den som kom dit med hunden eller ägaren ?
Man får uppge telefonnummer som sjukhuset ska ringa, då man lämnar djuret.
Spelar det egentligen någon roll vem som står som ägare till en hund ?
Ja, det tycker jag. Som ägare har jag alltid lagen på min sida. Även om jag skulle ha lämnat/givit bort hunden muntligen och sedan ångrar mig så är ju hunden fortfarande min att hämta när jag vill. Personligen så har jag inte erfarenhet av detta, men jag har vänner som har den erfarenheten.
Jag skulle aldrig ta hand om någon annans hund med löfte om att få papprena senare. Man fäster sig och älskar ju hunden oavsett om den är sin egen eller ej.
Sedan så är det ju en annan aspekt, om personen som har hunden inte kan visa papper på hunden, så kan ju faktiskt hunden vara stulen.
Vad innebär det egentligen att stå som ägare till en hund ? Många uppfödare som har hundar ute på foder står ju kvar som ägare, men vad har dom rätt till ?
Äger du hunden, så har du totalt ansvar över den och dess beteende. Även om någon annan rastar hunden och den skulle bita en annan hund, så har du ansvaret för din hund handlingar. Du har också ansvar för hundens liv och leverne. Att hundens liv blir så bra som möjligt och att den får den bästa vården om den skulle behöva det. Jag tycker också att man har ett ansvar att utbilda sin hund. "En lydig hund är en lycklig hund" som Anders Hallgren lär ha sagt.
Vad uppfödaren, som ägare till en foderhund har rätt till regleras i parternas kontrakt.