Äggrecept eller bara ägg

Bukefalos 30 år!

nullo-modo

Trådstartare
Finns så många sätt att äta och tillaga ägg på och passar ju både till frukostmat och till middag men även äta som efterrätt och som godis.

Vad har ni för favorit äggmat och är favoriten samma som det ni äter oftast?

Själv testade jag äggröra med blåmögelost för några månader sedan och blev en favorit hos mig med en klick smör på som får smält på äggröran.

Vanligare är dock äggröra med ost (riven cheddar) i kopp som jag tillagar i mikron på jobbet. Inte lika god med lätt att göra till lunchen på jobbet.

Äggost är otroligt gott och helst med björnbärssylt :d

Har barnminen från när jag fick vispat äggula med socker och lite mjöl som godis, åt det med sked ur 70 talets senapsglad.

Jag brukar äta wasa husman med kokt ägg till lunch. Annars äggröra med kycklingköttbullar, veggobiff eller något liknande till kvällsmat 😊

Vändstekt ägg med lätt rinnande gula, på bröd som värmts till frasig yta i pannan innan äggen går i. Ska göras med smör i gjutjärnspanna. :d
Kan tyvärr inte göra det på riktigt vis själv så jag äter snäppet mer ordinära stekta ägg.

Sedan tycker jag kokt ägg (skivat) med Kalles kaviar på knäckebröd är en oslagbar klassiker. Men det äter jag i praktiken sällan (dyr kaviar + krångligare fix än stekt ägg)

Knarkägg - kokta ägg som marinerat i soja, vitlök mm över natten. Gott till allt.
Stekta ägg brukar jag ha i nudelsoppa tillsammans med kimchi.
En lunchrätt som ät otippat god och sjukt mättande: bre ut 2-3 dl kvarg eller tjock yoghurt på en tallrik. Fräs något grönt (typ spenat eller broccoli) med en vitlöksklyfta och lite sesamolja och salt. Stek ett par ägg. Toppa kvargen med de stekta äggen, grönsaksfräset och crispy chili oil. Ät med en brödskiva.

1. Hårdkokt ägg i botten på ugnsfast form
2. Räkor, skinka, tonfisk eller vad man vill efter smak
3. Ostsås över alltihop
4. Franskbröd i fyrkanter överst
Grädda 175-200 grader tills brödet har fin färg

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Hur skulle du reagera?
  • Jätteägg (a.k.a fortsättning på "Jag tänkte börja föda upp lantbruksmaskiner")
  • Lär mig koka ägg
  • Vegansk mat

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka