Tågen har ju ofta problem när det är riktigt kallt 😉
Skämt åt sido. Jo jag vet att järn är väldigt hållbart. Men tänker att det är skillnad på en tunn järntråd som fryser och blir isig och utsätts för påfrestning än en stor järnbit på tex ett tåg 😊
Det beror ju också på hur tunn tråd du tänker dig.
Vi har 2,5 mm-tråd. Vintrarna i småland är ju inte i närheten av dina vintrar, men våra äldsta hagar har överlevt i närmare 20 år utan behov av trådbyte. Och vissa vintrar har ändå varit rätt stränga, med runt 20 minusgrader.
 
Det beror ju också på hur tunn tråd du tänker dig.
Vi har 2,5 mm-tråd. Vintrarna i småland är ju inte i närheten av dina vintrar, men våra äldsta hagar har överlevt i närmare 20 år utan behov av trådbyte. Och vissa vintrar har ändå varit rätt stränga, med runt 20 minusgrader.
Låter lovande! 👍🏻😊
 
Mina funderingar
Strömmbortfall blir av För högt motstånd i stängslet.
växtlighet tar och jordar då går det åt ström, Få bort växtligheten som ligger i mot stängsel och se om det gör skillnad?

Hur sitter tråd/band fast? En del isolatorer läcker ström. Har de merallkärna kan tråd/band skava bort isolering och metallkärnan komma fram. Ssmt när man skruvar i med skruvdragare kan metall kärnan komma fram har jag märkt.

Tickar det i tråden någon stans ut efter stängslet? Då är det nån trasig el ledare/kortis som ger strömbortfall. Fixa det med enbra skarv som leder ström och att det är kontakt med elledarna i stängslet.

Jag tycker att aggregaten är lite ”små” till mängden stängsel, Hur många trådar med ström? Ex är det två tre fyra trådar blir det många mer meter stängsel.

Aldrig två elaggregat till samma stängsel och ha de inte på logen eller i Stall eller annan byggnad.

Större aggregat om det inte hjälper med att ta bort växtligheten.

Sätt ett jordspett per joule ca 2-2 1/2 meter mellan Jordspett


Byt allt efter dom ut tråden/band med högt motstånd till Tråd/band med lägre motstånd. Finns band o rep ned lågt motstånd och Aluminium tråd.

I Grind öppningar kan man tappa ström. Viktigt med band/trådskarvar som leder bra.
Tappat ni ström i alla trådar Om det är ström i flera trådar?
Går att lägga koppar kabel från översta tråden ner i nästa o nästa tråd med jämna mellanrum så det blir kontakt i fall ledare gått av?

Eller lägga en aluminium tråd samtigt som ni har kvar ga trådar/band. Alu tråden går av om de fastnar men leder ström bra.
Många bra råd här.

Men eftersom TS har får (förutom hästar), så är band och elrep, även om de är av typer med litet motstånd, "för dåligt" p.g.a. att ledarna är så känsliga.

Aluminium tråd leder visserligen bra, men är p.g.a. den dåliga draghållfastheten inte möjligt att spänna ordentligt, och är därför ett dåligt val till får, som har ett annat beteende än hästar.

Fåren har ju tidvis mycket ull, som i sig isolerar, så t.ex. att krypa under nedersta tråden eller hoppa igenom trådarna är ett vanligt beteende hos får. De kan försöka krypa under eller igenom stängslet för att komma till "god mat", för att kunna nå kompisar av det andra könet, för att kunna återförenas med en annan del av flocken.

Eventuella vargar eller lodjur (förlupna hundar), kryper också oftast under tråden (enligt statistik från kända angrepp där man studerat stängslen), så även det är ett skäl för att ha väl spända trådar i stängslet.

Man hindrar både rymningar och angrepp det genom att ha ordentligt spända stängseltrådar, med rejäl kräm i stägslet, det ska som absolut minimum vara 4500-5000 volt när man mäter, men helst minst runt 7000 volt. När det är som torrast på sommaren, så är det svårt att hålla upp elspänningen i stängslet.

Till just får är egentligen det enda rimliga valet HT-tråd (kan gå med 1,6 mm, men helst 2,0 mm), som hålls spänd med hjälp av spännfjädrar och gripples. Inte som en fiolsträng, men påtagligt spända.

Tråden får absolut inte sagga och vara lös.

Välbyggda stängsel med ordentlig kräm, och spända trådar, "fjädrar tillbaka" när hjortar, rådjur, älgar eller andra djur försöker/lyckas ta sig igenom. Vid riktigt hård påverkan går tråden av, med få eller inga skador på djuren. De fastnar alltså inte, utan kommer igenom eller så går tråden av.

Är man orolig för om hästar ska se/märka HT-tråden, så behöver man inte vara det.

Jag har haft hästar och får i samma hagar i 20 år (ej samtidigt, hästarna använder fåren som leksaker alldeles för ofta), och aldrig haft problem med hästarnas respekt för elstängslet.

Nyfödda föl, som inte ser så bra, har en bräda i lagom höjd för att kunna se stängslet, men det behövs bara några veckor.
 
Jag har 2,0 mm HT-tråd, och samma erfarenhet som @ameo.

Jag har fått byta 20-30 meter på ett ställe, där näst nedersta tråden helt utan vettig anledning började rosta. Det måste ha varit fabrikationsfel (dålig galvning) på ett stycke tråd.

Jag fick en ny rulle, 1000 meter, av fabrikanten som hade garanti....
Låter bra det! ☺️👌

Jag funderar lite.. Byta till järntråd överallt är en långsiktig lösning, men det kommer vi inte kunna göra nu inom det närmsta tyvärr, och vi behöver ju få så bra ström som möjligt nu. Kan det vara en idé att byta en tråd till järntråd och koppla ihop den med de andra trådarna/banden med jämna mellanrum? 😊

Slå ner två spett och testa aggregaten ska vi också göra så fort som möjligt.
 
Låter bra det! ☺👌

Jag funderar lite.. Byta till järntråd överallt är en långsiktig lösning, men det kommer vi inte kunna göra nu inom det närmsta tyvärr, och vi behöver ju få så bra ström som möjligt nu. Kan det vara en idé att byta en tråd till järntråd och koppla ihop den med de andra trådarna/banden med jämna mellanrum? 😊

Slå ner två spett och testa aggregaten ska vi också göra så fort som möjligt.
Jag har ingen ström på min översta tråd problemet hos mig är nämligen inte att hästarna går ut utan att vildsvinen går in :crazy: Men jag kan koppla på den översta vilket jag har gjort någon gång och hästarna brukar minnas det rätt länge:)
 
Jag höll på att krångla med vinterhagen förra året, tillslut lessnade jag ur och bytte all tråd (i snöstorm...), till en tråd med högre motstånd. Kopplade även på ett nytt aggregat på batteri (min hage ligger längst bort från el-aggregatet och det orkade inte runt mitt i vintern tydligen...) och först då fick jag rejält med kräm i tråden. Jag gissar att jag kör samma i år igen.
 
Låter bra det! ☺👌

Jag funderar lite.. Byta till järntråd överallt är en långsiktig lösning, men det kommer vi inte kunna göra nu inom det närmsta tyvärr, och vi behöver ju få så bra ström som möjligt nu. Kan det vara en idé att byta en tråd till järntråd och koppla ihop den med de andra trådarna/banden med jämna mellanrum? 😊

Slå ner två spett och testa aggregaten ska vi också göra så fort som möjligt.
Finns det redan bra stolpar, hörn och grindöppningar, så är det väldigt enkelt att byta från rep/band till tråd. Eventuellt måste man byta isolatorer också.

Väljer man att byta en tråd (nedersta eller näst nedersta om man har får) till HT-tråd, så visst går det. Man ska INTE ha en hel massa förbindelser mellan trådarna, utan så få som möjligt.

Normalt så är en grindöppning också trådslut från respektive håll. Så i princip så behövs en st överkoppling mellan trådarna för varje grindöppning.
 
Finns det redan bra stolpar, hörn och grindöppningar, så är det väldigt enkelt att byta från rep/band till tråd. Eventuellt måste man byta isolatorer också.

Väljer man att byta en tråd (nedersta eller näst nedersta om man har får) till HT-tråd, så visst går det. Man ska INTE ha en hel massa förbindelser mellan trådarna, utan så få som möjligt.

Normalt så är en grindöppning också trådslut från respektive håll. Så i princip så behövs en st överkoppling mellan trådarna för varje grindöppning.
Men, det kostar en slant.. Så vi kör en tråd i taget. 💸
Det där med överkoppling får du gärna förtydliga! 😇
 
Men, det kostar en slant.. Så vi kör en tråd i taget. 💸
Det där med överkoppling får du gärna förtydliga! 😇
HT tråd 2,0 mm kostar ca något under 70 öre-1 kr/meter. 1000 meter tråd kostar 700-900 kr ungefär.

Tråden är det billiga på stängslet. Stolparna är det dyraste.

Mitt råd är att byta all tråd på en hage istället för en tråd på alla hagar. Då får man också tillfälle att undersöka om det finns annat (extra stolpar, förbättra vissa hörn t.ex.) som behöver justeras för att stängslet ska fungera ordentligt.

För varje fålla/hage så gör jag så här för att koppla trådarna:

Man kopplar ihop trådarna vertikalt med en stump järntråd och särskilda kopplingsskruvar. Lindar man endast runt trådarna, så blir det dålig kontakt, och så tappar man kräm i stängslet.

Exempel på kopplingsklämma: https://www.lgprodukter.se/product.html/kopplingsklamma-ht?category_id=375

Där matningen från aggregatet (eller om det går via ett annat stängsel) kommer till ett femtrådigt stängsel så kopplar jag ihop de tre översta trådarna med varandra, och låter de två nedersta vara enskilda.

Med hjälp av två stycken strömställare, så ansluter jag matningen till trådarna, så att det går att välja att ha alla trådar igång, stänga av den nedersta tråden, stänga av näst nedersta tråden, ha endast de tre översta trådarna igång, eller stänga av elen i hela fållan.

Vi varje grindöppning, så uppstår ett avbrott i elmatningen om grinden är öppen. vid varje grind så är därför även de översta trådarna förbundna med varandra.

Dragkraften i stängslet ska aldrig gå genom grindenöppningen, därför bygger man grinddarna så att tråden avslutas där genom att man sätter tråden genom ett hörnrör, som läggs runt stolpen.

Har man en hage som delas i två med ett stängsel i mitten, så behöver man se till att matningen styras där också, så trådarna i avdelaren får inte vara fast förbundna med "ytterstängslet".

Svårt att förklara tyvärr!

Läs i PDF:en, där finns det snygga bilder och mer pedagogiska förklaringar.

Var bor du? Skicka gärna PM.

Har du rimligt långt till mig, så får du gärna komma och titta på våra stängsel.
 
HT tråd 2,0 mm kostar ca något under 70 öre-1 kr/meter. 1000 meter tråd kostar 700-900 kr ungefär.

Tråden är det billiga på stängslet. Stolparna är det dyraste.

Mitt råd är att byta all tråd på en hage istället för en tråd på alla hagar. Då får man också tillfälle att undersöka om det finns annat (extra stolpar, förbättra vissa hörn t.ex.) som behöver justeras för att stängslet ska fungera ordentligt.

För varje fålla/hage så gör jag så här för att koppla trådarna:

Man kopplar ihop trådarna vertikalt med en stump järntråd och särskilda kopplingsskruvar. Lindar man endast runt trådarna, så blir det dålig kontakt, och så tappar man kräm i stängslet.

Exempel på kopplingsklämma: https://www.lgprodukter.se/product.html/kopplingsklamma-ht?category_id=375

Där matningen från aggregatet (eller om det går via ett annat stängsel) kommer till ett femtrådigt stängsel så kopplar jag ihop de tre översta trådarna med varandra, och låter de två nedersta vara enskilda.

Med hjälp av två stycken strömställare, så ansluter jag matningen till trådarna, så att det går att välja att ha alla trådar igång, stänga av den nedersta tråden, stänga av näst nedersta tråden, ha endast de tre översta trådarna igång, eller stänga av elen i hela fållan.

Vi varje grindöppning, så uppstår ett avbrott i elmatningen om grinden är öppen. vid varje grind så är därför även de översta trådarna förbundna med varandra.

Dragkraften i stängslet ska aldrig gå genom grindenöppningen, därför bygger man grinddarna så att tråden avslutas där genom att man sätter tråden genom ett hörnrör, som läggs runt stolpen.

Har man en hage som delas i två med ett stängsel i mitten, så behöver man se till att matningen styras där också, så trådarna i avdelaren får inte vara fast förbundna med "ytterstängslet".

Svårt att förklara tyvärr!

Läs i PDF:en, där finns det snygga bilder och mer pedagogiska förklaringar.

Var bor du? Skicka gärna PM.

Har du rimligt långt till mig, så får du gärna komma och titta på våra stängsel.

Tack vad snällt! 🤩
 
De hagarna längst bort hade jag haft separat aggregat till. Aggregat kopplat till batteri (eller solceller) och de närmaste hagarna med el-aggregat
De hagarna längst bort hade jag haft separat aggregat till. Aggregat kopplat till batteri (eller solceller) och de närmaste hagarna med el-aggregat

1 mil stängsel behöver lite mer joul ut i tråden.

Om stänslet har högt motstånd så försvinner strömmen. Öven om tråden är ganska ny kan den vara dålig på att leda ström.
Finns el rep på Granngården med 0,10 i motstånd de kostar 2kr metern ungefär.
Vad man vill stängsla med är en smak sak. Har 5cm band och el rep i mina hagar. Men stråd/rep/band skall vara sträckt.

Det finns billiga el rep o band med upp i mot 10 i motstånd och då tar strömmen slut orkar inte runt.

Tickar det i stängslet någon stans?Nån skarv som inte är ok?
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har några funderingar om stängsel som ni kanske kan hjälpa mig med :idea: hoppas jag! När det står längden på ett staket på ett...
Svar
7
· Visningar
1 316
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp