Aggresiv tumör på underkäke...

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Lyckan i Halland
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 67
  • Visningar Visningar 11 228
L

Lyckan i Halland

:cry:....Min "goding" har fått denna hemska diagnos, för ca 2 veckor sedan.
Är det någon som upplevt något liknande ???

Han mår bra i övrigt...än så länge !
Enligt Vet. så opererar de inte i aggresiva tumörer,
som detta är, enligt Biopsin för ca 4 v sedan........för då sprider det sig??!!

Den växer på underkäken på hans hö sida & är nu som en knytnäve:(
Kan tydligen växa i omgångar....men har nu blivit lite mer än dubbelt så stor
sedan den "återupptäcktes" i slutet av sept...det går fööör fort:eek:

Såg den i Maj/Juni - en knöl som en pingisboll nästan....stenhård...
frågade runt lite och jag/vi trodde det blivit efter en spark/smäll
eller liknande, en förhårdnad.............
Tydligen har den tagit fart nu & accelererar kraftigt & inget kan man göra
enligt vet.

Är det någon som har något tips eller kan berätta om något liknande?!
Tacksam för lite pepping !!!!! // Mi

Sv: Aggresiv tumör på underkäke...

Varför vill det inte operera? Är det inte mer risk att det sprider sig om den får sitta och växa? Låter ju inte bra att den växer så fort :( Min häst har haft en aggresiv tumör på tredje blinkhinnan som spred sig till undre ögonlocket, han är nu opererad men i käken har jag ingen erfarenhet om tyvärr. Vad har vet. tänkt att göra åt det? Bara låta den växa eller?

....hur gammal var din häst då ???
Min "gubbe" är snart 23 snart 24....det kanske spelar roll.....jag vet inte........... sedan är det nog skillnad på "rörliga" kanske mjuka tumörer,
denna är verkligen stenhård & det behöver "karvas" i skelettet till allt sjukt är borta....men som sagt det skulle förmodligen inte hjälpa i längden.

Ja vet. sa att vi bara fortsätter som vanligt & hoppas att det inte växer för fort så att han
till ex. börjar lämna mat (trycker på tänderna lite)...eller att det visar sig på annat sätt i allmänntillståndet....suck....

Jag tycker att det känns som "vanligt" efter vet. besök & även Doktors besök.......att man inte får tillräckligt med information !
Önskar att de kunde engagera sig lite mer & förklara mera "runt omkring".........tusen frågor snurrar i huvudet
....har dock mailat vet. med några av dom igår men ej fått svar än.......

skriv ner alla frågor och ring dem! På det viset får du svar direkt :)

Jaa....jag ringer imorgon - det är väl det bästa !!!!!!

Försöker att få till en bild...men är ny & vet inte riktigt hur det fungerar riktigt än........

Min herre var 9 år då, nu är han 10. Usch det låter hemskt det där:S Min häst hade plattepitelscarcinom, sök på det i forumet så hittar du min historia där. Cancer måste ju vara det värsta som finns egentligen, vet. kan aldrig lämna några garantier så när det gäller dessa sjukdomar så går man alltid med en klump i magen att det ska komma tillbaka :( Kolla och känn på tumören i dagsläget och skriv eller rita upp på ett ungefär hur stor den är, kolla inte varje dag..Man kan stirra sig blind på det och då märker man heller inte om den växer, om den inte växer vääääldigt fort vill säga! Hoppas att den inte blir allt för stor så det blir jobbigt för hästen att äta, det vore ju hemst, för hästen om inte annat!

Vad gav vävnadsprovet för diagnos? HH

PAD, histopat, 1 organ/vävnade text
PAD: Biopsy:
The tissue consist of an dense infiltration with well differentiated fibrocytic cells,
which have indistinct cell borders and large, polygonal nuclei with coarse chromatin and prominent nucleoi. The cells grow i a stroma of colagen with few vessels.
A slightly pleomorphic histiocytic cells exhibit mild anisocytosis and anisocaryosis.
The overall mitotic rate is low and atypical mitoses are not visible. Furthermore,
there are multifocally aggregates of lymphocytes and plasmacells. The second tissue localisation show a trabecular new bone formation with highly activated osteoblast and dense collagenrich, fibrocytic intratrabecular stroma.
PAD: Fibrosarcom and focal new bone formation.

Förklaringen var att det är en vävnadsförändring - Bindvävnaden tror jag det var - som i sig inte var någon fara....men i den från skelettet så är det
aggresiva celler - såg ut som vita trådar på röntgenbilden.:(:(:(

Första diagnosen sa : Neoplastiska förändringar, Mandibula

Sarcom är en mycket elakartad tumör. Inte något man ger sej på att operera. Ibalnd opererar man på mindre djur, men prognosen är urkass och patienten brukar inte leva särskilt länge...Oftast har det redan spridit sej när man väl upptäcker det. Tyvärr kommer din häst inte att bli så mycket äldre. Vi pratar månader eller kanske veckor... :(

OK. Nu var det inte alldeles givet hur illa det är ställt. I engelskspråkig ltext skriver man ibland fibrosarcoma om en viss typ av sarcoider (inkar). De är på denna lokal (och vid ögat) lokalt väldigt aggressiva. Men de sprider sig inte och är ibland mottagliga för BCGbehandling.

Men om det skulle vara ett äkta fibrosarcom (som är extremt ovanligt på häst men förekommer) då är det en helt annan historia, en sådan tumör kan metastasera till andra organ. Är vävnadsprovet skickat till Liverpool eller utfört i Sverige?

Jag skulle föreslå att din vet ringer och talar med Ultunas inkexpert. Han vet vilka möjligheter som finns.
HH

Både vet 1 och vet 2 som tittade på honom första gången.....tittade väldigt allvarligt på mig, och sa : det ser inte bra ut !!!!
Så jag försöker ställa in mig på det värsta....men man vill ju inte riktigt att det ska vara så.........

Vad är BCGbehandling???
Är det ett eller flera organ då som kan drabbas....eller går det inte att säga?
Skulle gissa på....engelskt utfört....är det skillnad ????
Ska försöka dubbelkolla allt imorgon & även denne inkexpert !!!

Hejja Ultuna! Älskar det djursjukhuset!!!! Åker gladerligen de 25 mil (ca enkel resa) för att få utnyttja deras OTROLIGA kunskap. Dom opererade bort ett Ethmoidalt Hematom på min 5 åring i bihålan, hade tur och fick en vet. från Canada?? som brukar vara där ibland och som visst skulle vara expert på kirurgi i skallen. Hmm ja jag ville bara höja Ultuna till skyarna lite :love::angel:

BCGbehandling är lokalt tuberkolosvaccin, den mest effektiva behandlingen mot en viss typ av inkar = sådana som mest finns runt ögonen men också kan växa i käken.

OBS! jag påstår inte att din häst har en sådan men denna diagnostik är mkt svår. Mkt i patologsvaret är förenligt med att vara en typ av sarcoid/ink. Väl värt att utreda. I Liverpool finns europas sarcoidcentrum, det var därför jag undrade. Om Liverpool säger fibrosarcom, ja då är det nog en äkta malign tumör med spridningsrisk.HH

Senast ändrad av en moderator:

Tack för informationen.......jag ska dubbelkolla Diagnosen
.........om det är den värsta som det mest troligt är??!!...så ska vi prova Biolight.......
har visat sig positiv på människors aggresiva tumörer.......
som i vissa fall avstannat & i vissa fall t o m gått tillbaka.

Vet att det kan vara långsökt.....då "prinsens" tumör verkar växa snabbt......
Men det sista som överger människan är hoppet.

om det inte finns en annan utväg, testa att operera.. men innan det så är det ingen ide.. när våran hund fick cancer opererade vi honom. men knölen kom tillbaka, det gjordes om igen och knölen kom tillbaka, ännu större och värre. vetrinären berättade sen att på dom dom operar är det många som får tillbaka knölen, tumören. men hoppas det går bra iaf :)

Jag har en ponny som fick elakartad hudcancer som 23-åring. Det är snart tre år sen...

De tog bort ögat där tumören satt, och hon är diagnosticerad med en tumör kvar i skallen, vid tinningen.

Sök på Loppan eller GoldieIII så kan du se bilder och läsa.

KL
Visst skall man ge råd om sina egna erfarenheter om andra typer av tumörer och behandlingar. Behandlingsmöjligheterna beror på typen av tumör, bara för att man kan operera bort en sorts elak tumör betyder det inte att man kan göra det med andra elaka tumörer. Men man kanske ska tänka lite på djurskyddet också, hästen är inte ung, 23 år.
Jag tycker inte att man i alla lägen ska prova alla behandlingar till varje pris, när ett djur är såpass gammalt kommer hälsan att bli sämre successivt och sjukdomar uppstår. Man måste ju tänka lite på lidandet i en behandling och prognosen både för själva djuret och för sjukdomen.

Läste om din "erfarenhet" i tidigare tråd.......skönt att höra att han mår bra nu !!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka