Sv: Aggressiv Hanhund..Vad göra?
Jag hade krävt att vet. hade röntgat hjärnan på honom. Av den enkla anledningen att tumörer i hjärnan kan trycka och påverka hans humör. Detta enbart för att utesluta sånt här. Dessutom hade jag velat ta blodprov för att utesluta fästingsjukdomar (som kan ge personlighetsförändringar).
Att han är är lite lynnig kan vara rasbetingat, precis som med ex terriers, men det finns en gräns för "lite lynnig" och den gränsen går långt innan han bet dig.
Nu vet jag inte alls hur mycket du tränar med honom, men han verkar ha en bra grundlydnad och du lägger nog ner mycket tid på honom. Jag hade starkt rekommenderat att du hade börjat träna något som stärker era band ännu mer, som ex agility. Även spår är en bra och enkel grej. Kan ju tillägga att raketlimpan Pamela vann sin klass i U-DM i helgen
Angående kastrering så kan jag inte se någon anledning till varför ni inte skulle göra det. Visst, sövning är alltid en risk, men har han god kondition och är frisk så är det oftast inga problem. Dock vet jag inte om det kan hjälpa. Som sagt, kastration tar bort hormonerna, men sitter hans problem inte i testestoronet så försvinner inte problemen. Jag ser ingen anledning att avla på honom, så jag hade tagit kulorna oavsett.
Hanar som kastreras blir ofta lite mer tillgängliga, inte så revirkänsliga och hanhundsilska kan försvinna. Dock försvinner ju deras manlighet, som säkert cillamuffins kan berätta mer om.
//E