Aggressiv Hanhund..Vad göra?

Sv: Aggressiv Hanhund..Vad göra?

ha...ha...ha... nu var du allt rolig va? men de ser i alla fall inte lika fula ut när de är blöta som schäfrar gör.

Hi hi...jag känner mig lite på mobbningsstigen när labbar kommer upp i diskussion. :devil: ;) :angel: :angel:

Men Du har så rätt. En nybadad schäfer är ju fruktansvärt fult! :crazy: Jag får skämmas när man går med henne efter ett dopp. Värst var när vi är ute på Djurgården (stockholm) och hon hoppar i vattnet. Då får vi gå genom halva stan med en skabbig schäfer. Är det någon gång folk går omvägar så är det när hon är blöt.

Är inte schäfrar alltid fula :angel: :angel:

Du får ha lite pli på de så att de inte hoppar i plurret hela tiden :idea: Som jag har :crazy: Fast min jycke går inte i plurret om jag så håller på att drunkna själv... Va på läger med uppfödare, syskon osv i somras, skulle få dem i en sjö... Det är ju bara det att jag har vattenskräck, så det tog väl 10 minuter att få mig, sen hoppa jycken upp i famnen på mig så vi ramlade och blev dyngsura båda två.... Vi har inte badat sen dess, otyg :p

Mitt tips till dig helt enkelt, byt ras ;)

//E

Det är just det som är grejjen. Jag skrev i inlägget att han var väldigt lydig etc vilket beror på att jag tränar honom varje dag , han går i stort sett alltid lös där jag kan se honom och vi går på ca tre timmar långa promenader varje dag och tillbringar mycket tid i natur och skog. Har fått höra av många taxfantaster att det är fantastiskt det jag lärt honom ( sitt , ligg, stanna, fot och allt vad dett a innebär, spansk skritt :p , spela död när man låtsas skjuter honom etc etc etc..) ..han kan omöjligt vara understimulerad med andra ord för jag tillbringar all tid jag har med mina djur. Givetvis är det oacceptabelt att han bitit mig i ansiktet , men som jag sa är avlivning inte ett alternativ..vi klarar helt enkelt inte av det, han kan vara så underbar emellanåt (vilket är just det som förvirrar mig!). Vi gör så som du beskriver det..på ett ungefär iaf. Är han dum får han "gå och lägga sig" och bli ignorerad vilket han fullkomligt hatar. Han har blivit lite bättre sen vi börjat med detta eller åtminstone blivit hårdare med..Att jag inte litar på honom har kommit efter att han bet mig i ansiktet , alltså för bara ett par månader sen ..Innan dess litade jag på honom . Jag är fortfarande inte rädd men numera vet jag inte riktigt vart jag har honom. Allt är så förvirrande...någon som har erfarenhet av att ha kastrerat sin hanhund efter ett liknande angrepp eller bara allmän aggressivitet? tack för svaret f.ö..

det är ju det han inte är..han kan omöjligt vara understimulerad så mycket hjärngympa och promenader jag går med han och hans hundkompis.Har ofta fått beröm för att han är så lydig och fin . Det ä som sagt bara mig och min syster han blir såhär mot ( vi är yngst i familjen) ..jag läste någonstans att taxar kan vara väldigt mycket för att försvara det äldre i familjen ..vilket han ju gör. det är mamma , pappa och min bror han är lugnast mot trots att det framförallt är jag som har hand om dem. Kan det vara så att han ser mig som en konkurrent? Låter kanske löjligt men hunden är ju trots allt varg där nånstans i bakhuvudet och dom slåss ju alltid om rangordningen . Vill för övrigt påpeka att vu inte använder fysisk bestraffning förutom att vi någon gång ibland har hållt i han i nackskinnet. Vi blev rätt förskräckta när uppfödaren (som vi ringt och pratat med) tyckte att vi skulle dänga han i väggen.. :eek: kanske är hon som avlar på dåliga hundar? ja jag vet inte..känns bara sorgligt.

Jag är ingen expert på hundar, jag har inte själv hund, men jag praktiserar på hunddagis sedan en längre tid tillbaka och jag har läst ett x antal böcker. En jättebra bok är "problemhundar och hundproblem". Där står det en massa vettiga saker om aggresion och dyligt och hur man ska hantera det.

Jag hade krävt att vet. hade röntgat hjärnan på honom. Av den enkla anledningen att tumörer i hjärnan kan trycka och påverka hans humör. Detta enbart för att utesluta sånt här. Dessutom hade jag velat ta blodprov för att utesluta fästingsjukdomar (som kan ge personlighetsförändringar).

Att han är är lite lynnig kan vara rasbetingat, precis som med ex terriers, men det finns en gräns för "lite lynnig" och den gränsen går långt innan han bet dig.

Nu vet jag inte alls hur mycket du tränar med honom, men han verkar ha en bra grundlydnad och du lägger nog ner mycket tid på honom. Jag hade starkt rekommenderat att du hade börjat träna något som stärker era band ännu mer, som ex agility. Även spår är en bra och enkel grej. Kan ju tillägga att raketlimpan Pamela vann sin klass i U-DM i helgen :love:

Angående kastrering så kan jag inte se någon anledning till varför ni inte skulle göra det. Visst, sövning är alltid en risk, men har han god kondition och är frisk så är det oftast inga problem. Dock vet jag inte om det kan hjälpa. Som sagt, kastration tar bort hormonerna, men sitter hans problem inte i testestoronet så försvinner inte problemen. Jag ser ingen anledning att avla på honom, så jag hade tagit kulorna oavsett.
Hanar som kastreras blir ofta lite mer tillgängliga, inte så revirkänsliga och hanhundsilska kan försvinna. Dock försvinner ju deras manlighet, som säkert cillamuffins kan berätta mer om.

//E

Är inte schäfrar alltid fula

Ha ha där var Du rolig. Svar Nej, de är vackra, dock ej när de är blöta! :D

Sen var det jag som gav tillåtelse för att hon hoppade i pluret. Pli, har jag. De hoppar aldrig i utan ett varsågod. Så om jag en dag skulle hålla på och druckna så vet jag faktiskt inte hur de skulle reagera. Får väl testa i sommar. :angel:

Mitt tips till dig helt enkelt, byt ras

Har försökt och verkligen öppnat ögonen för andra raser, men faller alltid tillbaka till schäfer. Den dag jag hittar en ras som har allt jag inte redan har i schäfern då ska jag byta. Men det är sällan det dyker upp nya raser i världen. De som exiterar nu duger inte. :devil: :D :D ;)

Här är det fråga om eh hund som varit sån sen han var ett år vilket gör att man med största sannolikhet kan utesluta hjärntumör (som oftast inte syns på vanlig röntgen) eller fästingsjukdomar. Jag tror att det är värt att prova kastration , inget säkert men en rimlig chans att det blir bättre. Egentligen tycker jag dock att avlivning är det bästa, hunden mår säkerligen inte bra psykiskt.
PL

Som sagt, hade det varit min jycke hade den blivit avlivad pga psykisk ohälsa. Men vill man utesluta saker så ska man börja nånstans. Jag vet inte säkert nu, men om hunden mår dåligt av olika orsaker, varför skulle en kastration hjälpa..? Alltså av vilken anledning?? Vi vet ju inte vilket beteende som utlöser eller orsakar beteendestörningarna...

//E

Testosteronpåslag innebär en viss stress som man tar bort vid kastrering men som sagt ingen kan säga om det hjälper förrän det är gjort.
PL

min tik hade skador i nacke och rygg som vet missade. hon fick behandling av kiropraktor + smärtstillande. humörsvängningar kan bero på smärta och det skadar inte att prova. var dock noga vid valet av kiropraktor, det finns en del oseriösa.

då kan jag passa på att fråga en sak för egen del, min tik har börjat bli hängig igen och jag misstänker att hon har fått tillbaka ryggontet. kan vet skicka en remiss till en kiropraktor, och går det i så fall på försäkringen? förra gången kom jag inte upp i hela självrisksumman, men man vet aldrig...

Dock försvinner ju deras manlighet, som säkert cillamuffins kan berätta mer om.

haha, jo det kan jag säkert ;) .

senaste på den fronten; stor rottweilerhane ignorerar två löptikar och vrålar "jag älskar dig!" till loke. den stackars ägaren (man såklart) blir helt förtvivlad.

vardagsmat; 9 av 10 hundar klänger på honom och totalignorerar hans försök att schasa bort dom. han är i princip alltid lägst på alla rangskalor och har t o m hamnat under en 8 v valp (hon tog hans ben och morrade, då vågade han inte ta tillbaka det).

En långhårig... Suck... Så vackra. Man kanske ska börja med jakt över stående ändå :angel: Men nääää! Mesen jag får aldrig den lydnaden ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 367
Senast: fixi
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 584
Senast: Sel
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är... 2 3
Svar
50
· Visningar
10 140
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Alla drabbas vi ju då och då av perider då man inte har så mkt ork eller inspiration till saker. Jag är just nu i en sådan. Det hade... 2
Svar
26
· Visningar
2 819
Senast: Fan of Bill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka