Bukefalos 28 år!

Aggressiv "mupp" hund..

Sv: Vet.besök nr 2

Vad härligt att höra att du fick ordning på din Ozzy!
Vid första inlägget trodde jag först du var en sån vanlig dp-nybörjare som inte visste vad du gett dig in på.
Men jag läste vidare iaf och nu ber jag om ursäkt för min första tanke och bugar för dig!
 
Sv: Aggressiv "mupp" hund..

*kl*

Halvt OT, men varför skulle 2,5år vara nån sorts värstingålder?

Ja, alltså kollar man på blocket så ligger det mystiskt nog ute en massa hanhundar i 1-2års åldern. Nu menar jag inte att 2,5 år är värstingålder utan menade att jag inte reagerat på hans beteende tidigare då just 1-2 års åldern brukar vara ganska mycket upp och ner (inviduellt förstås också ) då det mycket hormoner och annat som kommer igång.
 
Sv: Vet.besök nr 2

Vad härligt att höra att du fick ordning på din Ozzy!
Vid första inlägget trodde jag först du var en sån vanlig dp-nybörjare som inte visste vad du gett dig in på.
Men jag läste vidare iaf och nu ber jag om ursäkt för min första tanke och bugar för dig!

Tack!

En av anledningarna till att jag ändå envisades hos veterinären var en sak jag varit med om innan: Fick en cane corso hane på foder av en vänninna som inte orkade/klarade av honom då han hade en hel del ohyfs för sig men var i grunden dösnäll. Han blev iallafall väldigt mycket bättre hos mig men en sak jag aldrig fick riktigt tumme på var hans okontrollerade utfall mot andra hundar. Grejjen var att man kunde gå förbi samma hund och i 9 fall av 10 så gick det exemplariskt men tionde gången så fick han riktigt frispel och blev så utom kontroll att han t.o.m bet mig. Det var lite samma sak där att jag liksom inte hittade nåt samband när han flippade ur att det skulle vara en viss hund eller en viss plats eller en viss situation. Lämnade till slut tillbaka hunden då det inte kändes helt ok att ha en hund som kunde spåra ut såpass mycket när man hade barn hemma. Senare på röntgen hittade de såna defekter på hans höftleder så vet. sa att det var bara att avliva på en gång för hunden måste ha rejält ont och det fanns inget de kunde göra.

Just det inkonsekventa beteendet hos både den hunden och min dp gjorde att jag ville vara helt 100% på att Ozzy faktiskt inte hade ont. I dagsläget så är det såå sjukt mycket saker jag ser skillnad på rent fysiskt i min hund att jag inser att han varit väldigt begränsad innan. Bara en så enkel sak som att vifta på svansen, hela rörelsen har fått ett mycket större spann när han rör svansen från sida till sida istället för som innan då det var en kort stel viftning dar svansen bara rört sig nån cm fram och tillbaka. Liite undrar man hur många hundar med beteende störning som kanske har ett fysiskt problem i grunden :crazy:. Jag hoppas verkligen att Ozzy hör till undantagen..
 
Sv: Aggressiv "mupp" hund..

Vad skönt att ni fått ordning på det, och att det inte var värre än att en kiropraktor kunde reda ut det relativt snabbt!

Jag tycker det är ganska okunnigt av veterinärer att säga att hundar inte har ont, bara för att dom inte visar något.

Min hane gick med ett hål stort som en enkrona rakt in i buken i tre dagar utan att säga ett knyst. Han hade troligtvis ganska ont ändå.

Jo, det var skönt! Fast kiropraktorn skakade ju på huvudet vid första behandlingen och sa att han var bland de värre fall som hon behandlat och undrade om han varit med om nåt trauma. Hon sa också att låsningarna kändes som om han haft de ganska länge.

Hoppas din hund blev bra, lät inte så kul det där :P.
 
Sv: Aggressiv "mupp" hund..

då just 1-2 års åldern brukar vara ganska mycket upp och ner (inviduellt förstås också ) då det mycket hormoner och annat som kommer igång.

Fast det gör det ju inte, finns inga hormoner som "kommer igång" vid två års ålder. Möjligen att de händer en massa vid ett års ålder, men även det tycker jag är sent. Könsmognaden är ju mellan 6-10mån beroende på ras och individ.
 
Sv: Aggressiv "mupp" hund..

Dvärgpinnar är rätt sena, det tar ganska lång tid innan de är "färdig hund" och vuxen.
 
Sv: Aggressiv "mupp" hund..

Fast visst händer det massa fram till och med två års ålder. Däremot tycker jag absolut inte att det händer en massa problematiska saker. Ser inte hunden som vuxen för än vid tre-fyra års ålder.
 
Sv: Aggressiv "mupp" hund..

Håller helt med. Tittar man på de raser som används till tjänst så ser man att egenskaper såsom försvar, dådkraft och skärpa inte börjar utvecklas på riktigt förrän två-tre års ålder.
 
Sv: Aggressiv "mupp" hund..

Det kan jag hålla med om, jag tycker de hundar jag har haft har varit bäst mellan fyra och sju års ålder ungefär. Men det handlar ju om mognad och utveckling, knappast hormoner.

Jag har aldrig varit med om att en hund skulle vara i nån "värstingålder" vid två.
 
Sv: Aggressiv "mupp" hund..

Klart det händer grejer. Själv önskar jag ibland att min tio-månaders kan bli vuxen nån gång. Men jag ser det inte heller som någon problem, bara en del i utvecklingen.
 
Sv: Aggressiv "mupp" hund..

Det bara ett sätt att formulera sig, jag förstår inte att det ska hakas upp på det. Min första post är redan lång och ska jag då behöva brodera ut ytterligare för att folk ska haka upp sig på ord?

Kommer man till veterinär med en hund på två år så höjer de knappast på ögonbrynen åt att man har problem med den, hade han varit fyra hade det kanske varit en annan femma. Det jag nu menade med värstingåldern är just att det 1-2 år de brukar ligga ute på blocket för att folk tröttnat och inte kan hantera sina hundar, därför så kände jag att veterinären jag mötte inte heller tog mig ett dugg på allvar vid första besöket då det antagligen hör till ovanligheterna att folk kommer in med hundar i den åldern som har olika beteendeproblem. Dessutom har de "pinnar" jag känner varit ligister fram tills upp mot tre års åldern då de lugnat sig avsevärt, jämför jag med andra raser så är de ganska sena i utvecklingen mentalt.
 
Uppdaterar lite..

Nu när jag läst igenom tråden igen så inser jag vilken förändring det är i våran Ozzy här hemma. De där okontrollerade utbrotten har helt försvunnit, kanske för att jag tar honom till kiropraktorn när jag märker att humöret går ner minsta lilla. Hon är förvånad över att hon ständigt hittar saker att jobba med på honom, han har återkommande besvär med låsningar i rygg och höft även om hon säger att det lite bättre varje gång. Tyvärr jobbar jag lite lite med honom men dottern tränar trick med honom. Numera får hon gosa och krama honom också vilket han tidigare inte accepterat men jag har sagt att hon får respektera om han inte vill. Försöker massera och han simmas i badkaret nu då fysioterapeuten som var ute för vår häst ville att vi skulle testa det och kortare koppelpromenader under en tid.

Känns lite tråkigt just nu då han är en aktiv hund och gärna skulle motioneras mer men vi testar ett tag nu och ser om det blir bättre, det vore skönt om man slapp gå till kiropraktorn var 3-6e vecka. Kostnadsmässigt så är det inga problem, hon tar inte så mycket för han är så liten men att han blir sämre utan behandling är tråkigt även om han hela tiden blir mindre och mindre markant dålig och det kan gå längre mellan behandlingarna. I november blir det återbesök av fysioterapeuten för hästen och då ska han få kolla Ozzy också ordentligt. Annars om någon vet nån bra i Stockholmstrakten så är det bara att hojta till.
 
Vad skönt att du ser att det går bättre. :bow:
Och vad bra att han får den fysiska hjälp som han behöver, vi vet ju alla hur svårt det är att vara snäll när det gör ont någonstans.

Har ni möjlighet att aktivera hjärnan mer?
Trickträning är jättebra, men att jobba med nosen gör de flesta hundar väldigt nöjda och stimulerade. De sover gott sen ;)
Jag har viltspårat mycket med mina dvärgpinschrar, men även personspår och godisspår är uppskattat. Viltspår är bra eftersom hunden gör det enskilt, det är inga andra hundar där och stör, till exempel. De gör det även i "normalt" tempo som inte påfrestar och att röra sig i skogen är bra för kroppen.
 
Vad skönt att du ser att det går bättre. :bow:
Och vad bra att han får den fysiska hjälp som han behöver, vi vet ju alla hur svårt det är att vara snäll när det gör ont någonstans.

Har ni möjlighet att aktivera hjärnan mer?
Trickträning är jättebra, men att jobba med nosen gör de flesta hundar väldigt nöjda och stimulerade. De sover gott sen ;)
Jag har viltspårat mycket med mina dvärgpinschrar, men även personspår och godisspår är uppskattat. Viltspår är bra eftersom hunden gör det enskilt, det är inga andra hundar där och stör, till exempel. De gör det även i "normalt" tempo som inte påfrestar och att röra sig i skogen är bra för kroppen.

Jo, kanske ska testa det.. Hur gör man som första steg med en hund som verkar ha noll spårsinne?
 
Jo, kanske ska testa det.. Hur gör man som första steg med en hund som verkar ha noll spårsinne?

Har den en nos så kan den använda den :)

Börja med godisspår, det får igång dem ganska snabbt. :)

Och gå en kurs i viltspår eller personspår, det är rätt säsong nu innan snön kommer.

Jag har inte jättebra koll på Stockholmsområdet, med SSRK har säkert en hel del verksamhet även där. De är flitiga när det gäller viltspårskurser. Kolla med några hundklubbar i närheten också. Det är jätteroligt att spåra!
 
Viltspår får igång även min hund som saknade spårintresse helt. Och tesök :)

Det jag funderade på var dock mer det fysiska. Kan det vara så att du, när låsningarna är fixade, måste arbeta för att bygga upp muskler så det inte händer lika lätt igen? Jag är för okunnig för att ge direkta råd kring det, menar bara om det kunde vara värt att kolla upp.
 
Sv: Aggressiv "mupp" hund..

Det kan jag hålla med om, jag tycker de hundar jag har haft har varit bäst mellan fyra och sju års ålder ungefär. Men det handlar ju om mognad och utveckling, knappast hormoner.

Jag har aldrig varit med om att en hund skulle vara i nån "värstingålder" vid två.
Tittar du på bruksraserna fram för allt hanarna så är det inte ovanligt att det dyker upp nya problem där när mognade kommer med en annan nivå på både skärpan, dådkraft och försvarslust. Har du en bra grund så brukar det inte direkt ställa till med något men har du brister i grunden så kan du få det jobbigt där.

/Camilla
 
Har den en nos så kan den använda den :)

Börja med godisspår, det får igång dem ganska snabbt. :)

Och gå en kurs i viltspår eller personspår, det är rätt säsong nu innan snön kommer.

Jag har inte jättebra koll på Stockholmsområdet, med SSRK har säkert en hel del verksamhet även där. De är flitiga när det gäller viltspårskurser. Kolla med några hundklubbar i närheten också. Det är jätteroligt att spåra!

Det har varit ganska bekvämt med en hund som inte spårar, han har aldrig farit efter kaniner, harar eller rådjur om de så hoppat upp framför honom vilket varit skönt så han har inte mycket jakt i sig heller. Han jagar inte boll eller pinne heller, försökte när han var yngre men han fattade aldrig poängen med att springa efter sånt. Försökt med att han ska leta efter mig då han är mattekär, det har fungerat när han sett att jag ställt mig bakom en gran men när han inte sett mig har han bara sprungit iväg helt i blindo och jag har fått hämta honom vid bilen sen. Trots åtskilliga försök så verkar han springa iväg hals över huvud istället för att sätta nosen i backen, man tycker ju att tionde gången så skulle han prova sig på att nosa runt men icke. Tips på hur ett godis spår ser ut?

Däremot är han jätte-duktig på att vilja jobba, stanna, gå iväg, komma, fot och stanna på vägen osv.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 443
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 567
Senast: Acto
·
Hundhälsa Först och främst. Vi har varit hos veterinären. Hunden har fått mediciner. Allt är "bra". Men jag pallar tydligen inte psykiskt att mina...
Svar
13
· Visningar
1 637
Senast: tanten
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
6 114
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp