Bukefalos 28 år!

Aggressiv "mupp" hund..

Viltspår får igång även min hund som saknade spårintresse helt. Och tesök :)

Det jag funderade på var dock mer det fysiska. Kan det vara så att du, när låsningarna är fixade, måste arbeta för att bygga upp muskler så det inte händer lika lätt igen? Jag är för okunnig för att ge direkta råd kring det, menar bara om det kunde vara värt att kolla upp.

Jo, det är det vi är inne på. Kiropraktorn säger att han är välmusklad men felmusklad så därför är det korta promenader nu och simning för att försöka muskla om honom så att det blir bättre hoppas jag.
 
Jag fick rådet att börja träna weightpulling för att min hane skulle börja jobba mer med de muskler som gör ryggen rakare. Och visst blev den rakare efter bara några gånger. Gå in på swba.net och se om det finns nån klubb i närheten av där du bor. Man brukar få prova på för ett par tior och då får man låna sele. Vill man sen fortsätta så är det viktigt att man har en väl passande specialsele (man kan sy själv) och att man ökar på vikten långsamt. Man får aldrig låta hunden gå på asfalt, betong eller annat fast underlag när den drar. Min drog ½ L vatten i plastflaska de första gångerna, sen ½ kg kedja och därefter las det på lite vikt efterhand. Man kan också intervalldra korta bitar. Det viktiga är att när man börjar så uppmuntrar man hunden och berömmer hela tiden, den får inte tvingas att dra utan ska göra det frivilligt. Vissa hundar måste man börja med enbart sele utan att de drar något.
 
Jag fick rådet att börja träna weightpulling för att min hane skulle börja jobba mer med de muskler som gör ryggen rakare. Och visst blev den rakare efter bara några gånger. Gå in på swba.net och se om det finns nån klubb i närheten av där du bor. Man brukar få prova på för ett par tior och då får man låna sele. Vill man sen fortsätta så är det viktigt att man har en väl passande specialsele (man kan sy själv) och att man ökar på vikten långsamt. Man får aldrig låta hunden gå på asfalt, betong eller annat fast underlag när den drar. Min drog ½ L vatten i plastflaska de första gångerna, sen ½ kg kedja och därefter las det på lite vikt efterhand. Man kan också intervalldra korta bitar. Det viktiga är att när man börjar så uppmuntrar man hunden och berömmer hela tiden, den får inte tvingas att dra utan ska göra det frivilligt. Vissa hundar måste man börja med enbart sele utan att de drar något.

Tack för tipset! Min syster har varit inne på weightpull med sin vovve så jag ska se om hon har passande sele man kan låna och prova :).
 
Tittar du på bruksraserna fram för allt hanarna så är det inte ovanligt att det dyker upp nya problem där när mognade kommer med en annan nivå på både skärpan, dådkraft och försvarslust. Har du en bra grund så brukar det inte direkt ställa till med något men har du brister i grunden så kan du få det jobbigt där.

/Camilla

Va?
På vad sätt har mitt svar till TS att göra med ditt svar till mig?
 
Jag fick rådet att börja träna weightpulling för att min hane skulle börja jobba mer med de muskler som gör ryggen rakare. Och visst blev den rakare efter bara några gånger. Gå in på swba.net och se om det finns nån klubb i närheten av där du bor. Man brukar få prova på för ett par tior och då får man låna sele. Vill man sen fortsätta så är det viktigt att man har en väl passande specialsele (man kan sy själv) och att man ökar på vikten långsamt. Man får aldrig låta hunden gå på asfalt, betong eller annat fast underlag när den drar. Min drog ½ L vatten i plastflaska de första gångerna, sen ½ kg kedja och därefter las det på lite vikt efterhand. Man kan också intervalldra korta bitar. Det viktiga är att när man börjar så uppmuntrar man hunden och berömmer hela tiden, den får inte tvingas att dra utan ska göra det frivilligt. Vissa hundar måste man börja med enbart sele utan att de drar något.
Vad kan hända om hunden drar på asfalt?
 
Aha, tack!
Funderade på om det kunde skada ryggen eller så.

Ja jag är verkligen inte någon expert på området (jag drar med Monster, men jag undviker helt enkelt att dra på asfalt så spelar det ingen (större) roll om jag fattat helt varför jag ska låta bli :o), så det är möjligt det är ryggen som tar stryk istället/också... Men jag har för mig att det är tassrörelserna som blir slitiga om de jobbar på stumma underlag, pga att... släpvikten liksom kämpar emot när hunden rör sig framåt... Äh, det där lät totalflummigt! :banghead::laugh: Som sagt, ingen expert - men kanske kommer snart någon som vet bättre! :idea:
 
Vad kan hända om hunden drar på asfalt?
Asfalt kan slipa bort yttersta lagret av trampdynorna med blodig öppen sörja/sår istället för hela trampdynor. En tik jag hade lyckades få samma skador efter en natt tillbringad på en stubbåker.
Min första BC hane råkade lika illa ut med sina trampdynor efter att ha tagit hem mjölkkor o kvigor i grupper efter att något pulver släppt ut dem (kall lösdrift med djupströbäd), ca 1 meter djup snö + skare. Till sist kom han in med tjuren. Hunden trillade ihop precis i öppningen mellan laggårn o utehagen där stänglet hade klippts sönder. Vi fick bära hem honom, o idka tassvård i över en vecka. Båda hundarna var BCs, de fick bäras ut med strumpor på för att kunna kissa o bajsa, o sen bäras in igen.

Mången bonde med arbetande vallhundar kan vittna om samma sak. Hundars instinkt är att inte visa att de är skadade o har ont. Arbetande hundar lägger inte av innan arbetet är utfört. Drag kan uppfattas som arbete.

Jag PMar tråden till Migo, hon kanske vill tillägga något. Hon har ett helt koppel BCs som hon förutom vallning, kör drag med.

mvh
 
Jo, kanske ska testa det.. Hur gör man som första steg med en hund som verkar ha noll spårsinne?
Sparka upp en liten ruta i gräset 20cm ggr 20 cm. Lägg en klick leverpastej under din skosula. Ta sen första steget i rutan och gå några meter. Lägg en klick leverpastej. Gå några meter till - ny klick. Visa honom spåret och följ med honom. Efter några gånger borde han förstått. Förläng sen avståndet. Skippa sen pastejen under skon. Ta sen bort delmålen och ha bara leverpastej i slutet.
 
Det har varit ganska bekvämt med en hund som inte spårar, han har aldrig farit efter kaniner, harar eller rådjur om de så hoppat upp framför honom vilket varit skönt så han har inte mycket jakt i sig heller. Han jagar inte boll eller pinne heller, försökte när han var yngre men han fattade aldrig poängen med att springa efter sånt. Försökt med att han ska leta efter mig då han är mattekär, det har fungerat när han sett att jag ställt mig bakom en gran men när han inte sett mig har han bara sprungit iväg helt i blindo och jag har fått hämta honom vid bilen sen. Trots åtskilliga försök så verkar han springa iväg hals över huvud istället för att sätta nosen i backen, man tycker ju att tionde gången så skulle han prova sig på att nosa runt men icke. Tips på hur ett godis spår ser ut?

Däremot är han jätte-duktig på att vilja jobba, stanna, gå iväg, komma, fot och stanna på vägen osv.
Spår är hundens o hundägarens bästa aktivitet för hundar som behöver mental aktivering. Att lära en hund att spåra betyder inte att den kommer att ta spår i tid o otid på eget bevåg, tvärtom! Hundar som är odrägliga när det gäller att ta spår o fastna på löptiksfläckar brukar man råda att träna just spår = hunden får ta spår när du initierar det, inte på eget bevåg.
 
Trampdynorna blir väldigt slitna, kan rent av lossna från tassen. Klorna tar skada, kan t ex brytas långt upp så att pulpan skadas. Och så sliter det även på lederna i tassarna. Tänk dig själv som barfota och du ska flytta på någonting tungt, kasar fötterna undan så slits det upp sår väldigt snabbt när underlaget är hårt och fast.
 
Ozzy fick somna in för två veckor sen, jag är fortfarande helt knäckt. Vi missade sista kiropraktor-tiden då maken blandade ihop dagarna, han blev sämre så jag försökte kontakta henne men hon var på semester. Han blev riktigt riktigt dålig, nästan som han var innan :(.

Jag började räkna och insåg att det gått två år utan märkbar förändring.. Snäppet var rågat när han helt oprovocerat flög fram mot min dotter och högg mot hennes ansikte. Maken bokade tid för avlivning. Hade metacam kvar sen hästens behandling och han fick det sista dagarna och var gladare än på länge, var ganska frikostig med dosen också.

Har tagit bort många djur i mina dagar men det här är det svåraste, han såg ju helt frisk och välmående ut fast han hade ont. Jag känner mig som en hemsk människa som förlängt hans lidande i två år, försöker inbilla mig att han hade mer bra dagar än dåliga men i och med att han var så dålig sista veckan så är det det som sitter kvar i huvudet. Jag trodde nog att han mådde bättre än vad han gjorde men tydligen så var det kiropraktorbehandlingarna som höll honom över ytan. Känns jobbigt att inse att man lurat sig själv med att leta efter förbättringar men kanske blunda för hur det faktiskt var. Gråter fortfarande om kvällarna och när jag tänker på honom, han saknas mig!


RIP Ozzy och förlåt mig.. :cry:


Bild på Ozzy för 3 år sen
0301.jpg
 
Ozzy fick somna in för två veckor sen, jag är fortfarande helt knäckt. Vi missade sista kiropraktor-tiden då maken blandade ihop dagarna, han blev sämre så jag försökte kontakta henne men hon var på semester. Han blev riktigt riktigt dålig, nästan som han var innan :(.

Jag började räkna och insåg att det gått två år utan märkbar förändring.. Snäppet var rågat när han helt oprovocerat flög fram mot min dotter och högg mot hennes ansikte. Maken bokade tid för avlivning. Hade metacam kvar sen hästens behandling och han fick det sista dagarna och var gladare än på länge, var ganska frikostig med dosen också.

Har tagit bort många djur i mina dagar men det här är det svåraste, han såg ju helt frisk och välmående ut fast han hade ont. Jag känner mig som en hemsk människa som förlängt hans lidande i två år, försöker inbilla mig att han hade mer bra dagar än dåliga men i och med att han var så dålig sista veckan så är det det som sitter kvar i huvudet. Jag trodde nog att han mådde bättre än vad han gjorde men tydligen så var det kiropraktorbehandlingarna som höll honom över ytan. Känns jobbigt att inse att man lurat sig själv med att leta efter förbättringar men kanske blunda för hur det faktiskt var. Gråter fortfarande om kvällarna och när jag tänker på honom, han saknas mig!


RIP Ozzy och förlåt mig.. :cry:


Bild på Ozzy för 3 år sen
0301.jpg


Usch beklagar och skickar massor med styrkekramar! :cry:
 
Tack. Fattar inte, när ska man sluta gråta? Jag vet att jag tog rätt beslut men det känns så tungt.. När han var bra så var han världens underbaraste hund, när han var dålig så var han ett monster.. Eftersom vi höll kiropraktorbesöken i så tätt intervall så hann han aldrig bli så dålig men då insåg jag heller inte hur det låg till egentligen :(. Jag börjar tvivla på att han var helt smärtfri emellan besöken utan mer att det kanske lindrade det värsta.
 
Du gjorde det rätta och så småningom kommer du förhoppningsvis tänka på honom med värme och saknad istället för smärta och svart sorg.
Beklagar förlusten, har också förlorat en hund på liknande sätt. Kram!
 
Tack. Fattar inte, när ska man sluta gråta? Jag vet att jag tog rätt beslut men det känns så tungt.. När han var bra så var han världens underbaraste hund, när han var dålig så var han ett monster.. Eftersom vi höll kiropraktorbesöken i så tätt intervall så hann han aldrig bli så dålig men då insåg jag heller inte hur det låg till egentligen :(. Jag börjar tvivla på att han var helt smärtfri emellan besöken utan mer att det kanske lindrade det värsta.

Jag är så ledsen för din skull! Jag tycker inte att du ska klandra dig själv. Du har gjort det du har kunnat för att ge honom ett bra liv. Smärta är aldrig bra, men olika individer har olika förmåga att hantera det - och det är ju därför som man ska vara extra lyhörd när det gäller djur. Men hade han haft ont mellan besöken så hade han sannolikt reagerat som han gjorde på slutet. Eller hur? Du gjorde vad du kunde utifrån vad du visste och du kan inte göra något ogjort. Försök att minns era goda stunder istället!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 443
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 567
Senast: Acto
·
Hundhälsa Först och främst. Vi har varit hos veterinären. Hunden har fått mediciner. Allt är "bra". Men jag pallar tydligen inte psykiskt att mina...
Svar
13
· Visningar
1 637
Senast: tanten
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
6 105
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp