S

sucka

har börjat "träna" agility med min 6-månaders valp. Han tycker det är helskoj. Men det jag tänkte på. Hur ofta är lagom att åka till banan och "träna"?
 
ingen dag alls med en 6 månaders valp!! då har den ju inte ens vuxit färdigt och kan få stora problem!!!
 
med tanke på att de mer eller mindre uppmuntrade oss på valpkursen på vissa övningar så tror jag inte alls att det är så farligt eftersom man inte tränar utan leker fram det. det skulle ju iså fall betyda att den kan få stora problem av att vara ute i skogen och leka. :smirk:
 
Jag tränar ingenting alls med min 7-månaders kille.
Dock förbereder jag honom lite för ev träning i framtiden, dvs han ska kunna följa handkommando, några röstkommandon, tex "upp" om han ska upp på något (än så länge bara till soffan och sängen :smirk:) och "hopp" om han bara ska över något.
Alltså tränar vi inte på någon bana, men försöker så gott det går att förbereda honom för den dagen :)
 
ja precis... förberedande, fast vi är på banan och gör det. det kan ju inte vara så farligt eftersom tränare sa "idag går vi ner till banan och testar lite." sen beskrev hon noggrant vilka höjder, vad valpar fick göra och inte fick göra (t.ex. vipbrädan, inte alls någon höjdare att fiffla med när man har en valp). men som slalom, det älskar min lilla kille.
 
Jag tycker inte man ska träna en valp med hopp och några av de andra agilityhinder som finns, valpen "tränar" sig själv så bra bara genom att vara valp, växa och busa med andra valpar/hundar.

Men självklart kan man låta den testa slalom, balanshinder och vippbräda. Vippbrädan har ju inget med ansträning att göra, det är ju bara att träna mod och självförtroende.
 
Vad har du för en tränare då?? Hunden skall vara MINST ett år innan man börjar med agility. Seriösa klubbar har en äldersgräns på ett år innan hunden ens får en gå en grund kurs dvs slalom och de lättare hindren. Valpar är långt ifrån färdigväxta vid 6 månaders ålder och de kan ta stor skada. De har inget på agility planen att göra. Inte bara kan de skada sig, de kan även tappa lusten till att träna och du kan få en hund som inte tycker att agility eller lydnad av något slag är roligt. Valpar blir fort trötta och tappar orken och lusten. Tänk på att de bara är bäbis fortfarande. Lek med din kompis och lär valpen grund lydnad i ett lugnt tempo innan det blir dags för agility.
 
Nu tror jag visserligen inte att sucka hade tänkt att träna sin valp i några högre tempon utan mest att den i ett lugnt tempo lära sig lite om vad slalom går ut på, detta kan ju göra i skritt och med endast 2-3 pinnar. Samma med balansövningar är egentligen bara nyttigt.

Men att träna agility i högt tempo är ju absolut inget att rekommendera, men det tror jag sucka förstår.
 
Med tanke på att hon skrev "träna" med "" så förutsätter jag att hon snarare menar med förberedande övningar- eller?

Bra VALPÖVNINGAR i agility:

i skogen balansera på stenar, stockar mm och öva upp balanssinnet.

få hunden att följa med på både vänster och höger sida

lära hunden att trampa på ex. en musmatta för att senare kunna använda detta moment när man börjar öva kontaktfält. Träna även på att låta hunden springa fram till musmattan och trampa! (kan även användas i lydnad om man vill öva rutan eller i flyball när hunden blir lite större)

krypa i tunnlarna skadar inte någon valp utan gör man det måtta är det utmärkt mental träning - jag kan jag vill jag törs! Man kan även öva platta tunneln.

ställa upp hinder UTAN hopp-pinne och styra hunden genom hinderstöden går också bra att öva.

Ta ett vanligt däck och ha på marken (ingen hopphöjd) och öva hunden att gå igenom är inte heller farligt.

Att kunna ha hunden lös med andra hundar och fortfarande ha kvar valpens koncentration är jättebra att öva på!

Jag tror på förberedande träning som genomförs i lugnt tempo och utan stress för att få en modig liten vovve som är välförberedd när den om den är en småväxt krabat kanske vid ett års ålder kan börja med agility på riktigt. STORVÄXTA hundar bör vänta längre - de är inte färdigväxta och kan gott vara över 2 år när man börjar det tjänar både du och hunden på i långa loppet tror jag.

Själv har jag övat mkt. på de övningar som jag beskrev där uppe och egentligen inte tränat agility alls med lilleman förrän i maj i år! Storväxt hund som växer långsamt. (då var han 2 1/2år gammal) på 4 veckor var han startklar utan stress och (självfallet har jag själv också en hel del erfarenhet sedan tidigare...) På tredje tävlingen tog vi vår första hopp-pinne och en sommar senare har vi uppflytt i hoppklass och en pinne i agility....

mvh Javan

PS - ha inte så bråttom en gång varannan var tredje vecka räcker långt på agilitybanan det mesta som du behöver öva med en liten valp går att öva utanför agilitybanan... DS

PSS - slalom är ett av det mest slitsamma hindren för en stor hund och bör inte övas överhuvudtaget med en valp så det skulle jag vänta med om jag var du. Särskilt höfterna tar stryk... DS
 
Vi brukar faktiskt prova på lite agility med de hundar som är i din hunds ålder. Detta mest för självförtroende och lite förändring.

Som sagt, ingen slalom och inga hopp. Däremot kan man ju sätta upp portarna till hopphinderna och på så sätt träna handling (dock är detta ngn komplicerat).

Tunnlar kan inte skada många, man måste bara vara försiktigt. Vi brukar också ta loss brädan från gungbrädan och lägga den på det låga bordet (ca 20 cm högt), sedan ska de gå lugnt upp och ligga i ett par sekunder.

Man ska alltid träna med förnuft, som du såklart vet, själv anser jag att agility kan vara en mkt bra miljöträning bara att kolla på för valpen.

//E- agilityinstruktör
 
det var vippbrädan som vi absolut inte fick göra då den kunde skrämma valpen för alltid. (den tippar och låter). så senare vid äldre ålder skulle man hjälpa till att tippa den.
 
det är ingen kurs i agility. De har också åldersgräns. Detta är en valpkurs (lydnad, grunder). Så agility har ingenting med kursen att göra egentligen, förutom att vi fick testa på banan. Vi fick hoppa lägsta hindrena.

(Han är 7,5 månader såg jag sen.)
 
Självklart så ska man hjälpa valpen med att tippa över brädan. Den ska ju inte fara ned av valpens tyngd utan detta ska ju en medhjälpare göra. Om valpen blir rädd av lite skrammel,så är det hög tid att börja vänja den vid livet! :crazy:

En mentalt stabil hund oavsett ålder ska inte bli rädd av lite ljud.
 
Jag anser att en hund ska tidigt lära sig att gå på underlag som "rör" sig. Även att saker och ting låter.

Jag tränade tidigt med min hund att gå på bryggor, hängbroar och liknande saker. Även att gå på olika underlag som galler, plast, gallertrappor (som man ser igenom) m.m.

Jag väntar inte med att utsätta min valp för något utom sådant som är ansträngande för kroppen. Det den vuxna hunden ska gå igenom och möta får även valpen göra.
Hur skulle det se ut i en vargflock om flocken hela tiden måste välja väg efter vad valparna vågar/klarar!?

Genom att visa valpen att det inte är farligt, "växer" ju du i valpens ögon. Valpen kommer ju tycka att du är jättemodig och duktig som vågar. :)
 
Nu medade jag inte tempo som i hastighet utan som i den takt man lär och ställer valpen nya saker. För att träna agility skall ju hunden redan kunna lydnaden, dvs hunden skall kunna gå lös och inkallas bland andra hundar. Samt ligg, plats och mycket mera. Så innan det blir dax för agility så är det mycket jobb kvar. Visst kan man göra saker för att stärka självförtroendet hos sin valp men man måste då se till att den INTE får misslyckas eller skada sig. Då ger det motsatt effekt och valpen tappar förtroendet både för dig och för sig själv. Dessutom skall man inte ge sig in på läskigheter varje dag. Om valpen hela tiden blir ställd inför sådant som den tycker är obehagligt kan den börja känna sig otrygg i ditt sällskap. Som sagt var tänk på att de förtfarande är små och får nya intryck bara av att kliva ur bilen vid valpkursen. Ta det lungt, du kommer ut på agility banan till slut i alla fall. Så var för inte ta vara på den underbara valptiden. Gosa och lek med valpen och vänta med problem lösning tills den har vuxit klart både mentalt och kroppsligt.
 
du tränar vell inte hopp ellertunga ben pass med den?
det skall man inte göra före den är färdig vuksen.
iallf vad jag har lärt mig,då den kan väksa fel pgr av det.
men lydnad kan man ju träna på agility banan typ två tre gånger veckan,det har jag själv gjordt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 232
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 037
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 496
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 257
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp