Hur hittar man ett långsiktigt träningssammanhang innan man skaffar hund?

Bukefalos 30 år!

NisseL

Trådstartare
Jag planerar att skaffa en bruksschäfer om ungefär ett år, men jag har insett att det viktigaste för mig inte är att hitta en valp så fort som möjligt.

Jag har haft bruksschäfer tidigare och den här gången vill jag göra annorlunda. Istället för att först skaffa hund och sedan försöka hitta ett träningssammanhang vill jag gärna försöka hitta sammanhanget först.

Det jag egentligen söker är ett långsiktigt träningssammanhang och människor att utvecklas tillsammans med. Jag vill gärna träna bruks, spår och kanske IGP på sikt, men för mig är gemenskapen minst lika viktig som själva hundträningen.

Därför funderar jag på om man kan börja bygga de kontakterna redan innan man har hund.

Är det vanligt att kontakta uppfödare ett år i förväg bara för att lära känna deras verksamhet? Finns det uppfödare som uppskattar sådana kontakter?

Hur gjorde ni själva? Hittade ni först en uppfödare, en träningsgrupp eller en klubb? Finns det något ni skulle rekommendera till någon som vill bygga ett långsiktigt sammanhang, snarare än att bara köpa en valp?

Det här handlar alltså inte om rasvalet, utan om hur man hittar ett sammanhang där man kan utvecklas tillsammans med andra över tid.

Jag bor i Östergötland och tar gärna emot tips på bruksschäferuppfödare, träningsgrupper eller andra miljöer där gemenskapen också är en viktig del.

Alla erfarenheter uppskattas!

Jag planerar att skaffa en bruksschäfer om ungefär ett år, men jag har insett att det viktigaste för mig inte är att hitta en valp så fort som möjligt.

Jag har haft bruksschäfer tidigare och den här gången vill jag göra annorlunda. Istället för att först skaffa hund och sedan försöka hitta ett träningssammanhang vill jag gärna försöka hitta sammanhanget först.

Det jag egentligen söker är ett långsiktigt träningssammanhang och människor att utvecklas tillsammans med. Jag vill gärna träna bruks, spår och kanske IGP på sikt, men för mig är gemenskapen minst lika viktig som själva hundträningen.

Därför funderar jag på om man kan börja bygga de kontakterna redan innan man har hund.

Är det vanligt att kontakta uppfödare ett år i förväg bara för att lära känna deras verksamhet? Finns det uppfödare som uppskattar sådana kontakter?

Hur gjorde ni själva? Hittade ni först en uppfödare, en träningsgrupp eller en klubb? Finns det något ni skulle rekommendera till någon som vill bygga ett långsiktigt sammanhang, snarare än att bara köpa en valp?

Det här handlar alltså inte om rasvalet, utan om hur man hittar ett sammanhang där man kan utvecklas tillsammans med andra över tid.

Jag bor i Östergötland och tar gärna emot tips på bruksschäferuppfödare, träningsgrupper eller andra miljöer där gemenskapen också är en viktig del.

Inte erfarenhet från mig själv, då jag haft hund konstant de senaste 12 åren och kontaktnät kommit under tiden.

Men en bekant, som jag träffat på någon kurs, skaffade en mer aktiv ras för ett tag sedan samtidigt som hon flyttade hitåt. Sedan gick hon en del olika kurser hos några olika tränare under hundens ca första 1,5 år. Och var under kurserna (av det jag såg) hela tiden aktiv och frågvis och intresserad (av det jag såg). Åkte på tävlingar bara för att kolla och bli inspirerad och diskutera etc. Och sedan har hon nog allt eftersom lärt känna en hel del - och verkar nu träna ofta tillsammans med några populära tränare och tävlingsekipage när de själva tränar sina hundar, är aktiv med att få igång träningstävlingar, öppna träningar och liknande på sin klubb, och går fortfarande olika kurser och hänger på när olika tränare utifrån bjuds in etc. Dvs hon har nog allt eftersom hittat ett gäng av de mer aktiva och intresserade i den här delen av länet, som hon tränar med och diskuterar hund.

Besök tävlingar, brukshundsklubb/rasklubbar på öppna träningar etc., fråga runt, erbjud dig att vara funktionär på tävlingar, gå med som åskådare på kurser, erbjud dig att vara spårläggare/sökfigurant osv i träningsgrupper.

erbjud dig att vara spårläggare/sökfigurant osv i träningsgrupper.
När jag körde lite sökträning förra året var det någon gång med en tjej som inte hade egen hund än, som följde med hennes vän som var med och tränade. Figuranter till sökträning är ju alltid uppskattat (är min erfarenhet i alla fall) - det behövs ju en del personer där, till skillnad från spår som går att träna ensam eller med bara en annan.

Nu kanske det är dumt att svara utan att ha en gnutta erfarenhet från brukshundsvärlden, men i princip alla sammanhang jag varit aktiv i (fälttävlan, föreningsverksamhet, som kattuppfödare och utställningsaktiv/funktionär) har det varit superuppskattat med folk som vill vara delaktiga och skaffa nätverk eller lära sig mer utan att ha med egna djur som de behöver fokusera på.

I "mina" klubbar har vi ansträngt oss mycket för att även den som inte är tävlande själv ska få ut något av det, och som uppfödare har jag helt klart prioriterat köpare som lagt tid på att lära känna "mina" linjer innan det ens finns en kull i antågande.

Har man tur och kan vänta, så kollar man runt bland ekipage och uppfödare som man gillar. Kan man hitta en uppfödare med kontakter/som själv är aktiv tror jag att man har lättare att hitta rätt sammanhang.

Hur man kommer dit är nog beroende på. Kolla upp om det finns en Schäferklubb i närheten, hör av dig till brukshundsklubben och fråga om vilket kursutbud de har och hur det ser ut med träningsgrupper inom det du är intresserad av.
Jag hade nog börjat i den änden, och erbjudit dig att vara funktionär vid behov/ på träningar.
Kolla vilka klubbar i närheten som håller tävlingar i de grenarna, större sannolikhet att de även har aktiviteter inom det.

Jag tycker också att hitta rätt sammanhang är ursvårt. De finns ju olika nischer och man vill kanske träna på ett visst sätt, eller så gillar man träningssättet men inte människorna.

Liknande trådar

• Omplacering - hur gör man? Hur klarar man sorgen?
  • En hund till?
  • Köpa valp, tips & råd
  • Då hundlivet inte blev som man tänkt

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat