C

CarolaLind

Nu har vi börjat busa med hinder och saker att klättra på, Mildas självförtroende tog en vändning på två dagar!

Iofs. är allt hemmagjort och man kan ju i princip använda allt som hinder.

Ni som tränar/tävlar "på riktigt"

Hur lägger ni upp träningen? Hur ofta?

Millda bjuder in till att springa rundan flera ggr /dag, men jag håller det till morgon och kväll, och nu tänkte jag ha helt fritt några dagar i veckan, brukar det funka?

Är det helt individuellt?

Målet är ej att tävla utan bara att ha en lyhörd hund som har kul.


Berätta hur ni gör!
 
Sv: Agility

Jag har tävlat agility, men jag vet att Geezer håller på fortfarande. Dock är jag agilityinstruktör och tränar rätt många ekipage så jag har väl fortfarande kvar en del ;)

När jag tävlade på riktigt så la jag upp det så att det hon hade svårt för tränade vi en gång om dagen. Ex. slalom som min hund hade supersvårt för, tränade jag ingångar en gång. Sen gjorde vi nåt hon tyckte var roligare. Men den gången vi tog det så såg jag till att hon inte misslyckades.

Vi tränade mycket "handling" och att hon skulle lyssna på mig. Min hund är väldigt egen och kunde göra lite som hon ville, därför var det viktigt att hon lyssnade. När det gäller hinder så tränade vi inte dem så mycket, agility handlar ju mycket om kontakt och du ska kunna styra hunden utan att behöva springa bredvid hela tiden. Vi tränade mycket "före" och höger vänster.

Dock råder jag dig att gå en kurs för att lära dig reglerna, för det är inte så lätt som man tror, ex får du bara gå in en sida på slalomen osv.
Tänk också på hennes höfter, röntga dem gärna innan.

När hon kan hinderna vid hindernamn så kan du börja träna allt annat, som före, höger, vänster osv. Det är rätt lätt om hunden har lust.

Annars tränade vi kondition och styrka, och lydnad. Vi hade alltid en agilityfri dag i veckan. Dessutom hade jag uppehåll en månad om året.

Kan skriva mycket mer, men hinner inte.

//E
 
Sv: Agility

Hm skulle jag träna agility sex dagar i veckan med Birk så skulle han ledsna fullständigt... ;) Två gånger i veckan under säsongen åker vi till klubben och tränar, dess emellan tränar vi en del små saker hemma. Men mest handling, skicka framåt, höger, vänster osv utan hinder.
Men när vi tränar på klubben så är det ganska så intensivt, under två timmar med en fika paus. Ibland kan det även bli tre gånger men då är det något speciellt vi ska träna.

Men som Lady_vip skriver, anmäl er till en kurs så ni får in rätt teknik från början, det är väldigt svårt att lära om när hunden väl har lärt sig något "fel" och det är väldigt lätt att fastna i sporten och vilja börja tävla... ;)

Det kanske ska tilläggas att han även får en hel del konditions träning, dels långa skogspromenader och så snart det är varmt nog så brukar han simma två till tre gånger i veckan i "sjön"... Och då simmar han uppåt en timme åt gången... Frivilligt kanske ska tilläggas... ;)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har haft en riktigt tuff dag och mår skit. Efter många om och men kom jag i säng. Och sen har jag fått ovanligt mycket uppmärksamhet...
Svar
4
· Visningar
879
Senast: Mia_R
·
Relationer Jag vet egentligen inte om jag borde skriva ner och posta det här men jag är verklige rådvill. Efter en turbulent vår med flera stora...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 470
Senast: Loons
·
Hundavel & Ras Har jag tänkt ett litet tag på att kanske köpa en till hund. Jag har från början kollat på Groenendael och Tervueren men vågar inte...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 694
Senast: ch791022
·
Hästvård Snälla nu behöver jag hjälp från er andra. Min veterinär jag har haft litar jag inte på och har inte fått instruktioner på vad och hur...
Svar
17
· Visningar
2 315
Senast: Varmblod90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp