Agria har förbättrat villkoren ÄNNU mer =)

Alexandra_W

Trådstartare
Om tråden ligger fel, flytta den gärna!

Agria kör nu ännu en försäkringsförbättrande kampanj. Fast självrisk 1800 kr, ersätter 100% utöver självrisken, och så har de förlängt självriskperioden så att den nu är 125 dagar.

Dessutom fri utökad vetvård (dvs man beh inte betala för den), ökad rabatt för ettåringar och tvååringar etc.

jag börjar ÄLSKA Agria faktiskt, och det börjar framstå som TUR att jag inte opererat Kele än ;)

Men det märks på premierna var de finansierar det hela ifrån. Visions nya försäkring 8enkel vetvård, 8000 kr i liv) kommer i Sveland kosta 999 kr/år. Agria tar 2245 kr för samma sak..

Men, Kele står i Agria och hon är ju den som kommer vara i mest behov av vetvård antar jag så jag är VÄLDIGT nöjd =)

http://www.agria.se/agria/text.nsf/id/3108
 
Jag var ute på Agrias hemsida idag och såg också att de förbättrar villkoren. Det var nog mening att pållan var bättre förra veckan, för då avbokade jag tiden på ATG. I morse var hon halt på andra benet :crazy: så nu har jag ringt och bokat en ny tid. Gissa om jag är nöjd över att jag valt att ha Utökad veterinärvård... Även om det aldrig är kul att behöva åka till vet med kusen, så är det väldigt skönt att veta att summan stannar vid 1800kr, i alla fall i 125 dgr :D

/Lizzie
 
Japps, och gissa om det plötsligt känns BRA att jag inte hade råd att operera Kele i våras/vintras utan det blir till hösten istället.

Plötsligt kostar OP mig 1800 kr. Punkt. Istället för tusenlappar mer. :bow:

Synd bara inte V hade en sån försäkring senaste året :devil:
 
Förstår precis :D 20 % kan ju bli väldigt mycket pengar... Det märkte jag efter förra höstens skytteltrafik till kliniken :crazy:

Det är ju säkert samma fel igen eftersom pållan blivit försämrad i sin hälta. :cry: Jag är inte så glad i min numera fd stallägare :mad:

Väldigt skönt i alla fall att pållan är hemma nu. Behöver jag inte oroa mig över vad stallägaren hittar på...

/Lizzie
 
Inga 20%??? jag har betalat 20% på varenda behandling och besök hela våren närmare bestämt 6-7 besök! Min häst blev friskförklarad i torsdags - var det då de bestämde sig för att ändra relgerna!? Satt de och väntade på att min häst skulle bli frisk? :(
 
Inga 20%??? jag har betalat 20% på varenda behandling och besök hela våren närmare bestämt 6-7 besök! Min häst blev friskförklarad i torsdags - var det då de bestämde sig för att ändra relgerna!? Satt de och väntade på att min häst skulle bli frisk?

Men varför GNÄLLA? Gläd dig åt att om det behövs fler besök så blir det billigare.

De satt knappast och väntade på att din häst skulle bli frisk, eller på att kele skulle sluta åka jojo till veterinären, eller att.. Varför det om just exakt NU kan bara de svara på. Men det här är ju ett tydligt försök att utmana Folksam, och det låg väl rätt i tiden nu helt enkelt. Det KOSTAR ju bolagen en hel del att köra sådana här kampanjer och ändringar.

Men jag fattar ärligt talat inte varför du sitter och är bitter/gnäller? Om jag så opererat Kele nu i våras så hade jag ändå inte gnällt, utan det är ju bra för framtiden att de ändrar. Pengar som man redan betalt är ju redan räknade med och betalda, så okej att det sparat en massa tusenlappar, men de är ju redan borta, det här sparar ju FRAMTIDA tusenlappar?
 
Observera att 100% ersättning enbart gäller dubbelvetvård.
 
Observera att 100% ersättning enbart gäller dubbelvetvård.

Japps, men alla med enkel vetvård får dubbel utan kostnad ett år, from idag, och omfattas alltså även de eftersom de får den dubbla. Däremot, när det här året är slut så får de nog ta och skaffa dubbel om de ska fortsätta ha fasta självrisken etc.

(jag har redan dubbel dock).
 
Det kommer dock en ny kampanj som kommer gälla 100% även på enkla vetvården men även den gäller bara ett försäkringsår.

Agria har för dagen inte bestämt fullt ut hur villkoren skall se ut framöver. Detta var ett snabbt fattat beslut för att plocka upp den stora skara som uppmärksammat Folksams "generösa" villkor.
1998 hade Agria 90% av marknaden, idag under 60% och den siffran har stadigt dalat nedåt.

Detta gynnar oss kunder, men än så länge tycker jag att Folksam har stadigast villkor där man inte gör skillnad på enkel kunder och utökade kunder.
 
Jo, men tills det ev kommer för de med enkel vetvård har de ju iaf till 31 maj nästa år dubbel vetvård gratis. Defacto kommer det inte finnas en enda Agriaförsäkrad häst med 'enkel maximal vetvård' utan alla har dubbel och de nya villkoren.

Och japps, solklart för att konkurrera med folksam och ett 'snabbt' beslut (iom att de gör villkorsändringar 1/4 normalt och då kom inte det här). Å andra sidan är just Folksam de enda som villkorsmässigt kan mäta sig med Agria numera så det är rätt logiskt.

Jag hade dock inte bytt från Agria oavsett om de inte gjort denna ändring eller ej, men jag VÄLKOMNAR den verkligen (såklart, dum vore jag ju annars).

Just detta enorma 'krig' mellan bolagen som pågår just nu är ganska faschinerande. Många, många år hände ingenting och det var ganska likartade försäkringar. Sen plötsligt har det blivit rejäl konkurrens som lett fram till mer och mer olikheter (och bättre villkor) och det här året har det ju varit extremt krig.

Jag tycker det är bra, för nu finns det möjlighet att välja vad (hur högt) skydd du vill ha, vad du vill betala för det etc.
 
"Jo, men tills det ev kommer för de med enkel vetvård har de ju iaf till 31 maj nästa år dubbel vetvård gratis. Defacto kommer det inte finnas en enda Agriaförsäkrad häst med 'enkel maximal vetvård' utan alla har dubbel och de nya villkoren".

För de som redan är kunder gäller erbjudandet 1/6-04 - 31/3-05.

Ett litet ps:
Väninnan ringde Agria idag och hörde om erbjudandet. Enligt personen på kundtjänst måste alla redan nuvarande kunder med enkelvet anmäla att de vill ha det kostnadsfria erbjudandet om utökad vetvård för det träder inte i krafft per automatik.

Sanningen i detta uttalar jag mig inte om eftersom det är andrahandsinformation.
 
"Jo, men tills det ev kommer för de med enkel vetvård har de ju iaf till 31 maj nästa år dubbel vetvård gratis. Defacto kommer det inte finnas en enda Agriaförsäkrad häst med 'enkel maximal vetvård' utan alla har dubbel och de nya villkoren".

För de som redan är kunder gäller erbjudandet 1/6-04 - 31/3-05.

jamen det var ju det jag skrev? De som har enkel vetvård nu har tom 31 maj nästa år dubbel vetvård automatiskt?

Ett litet ps:
Väninnan ringde Agria idag och hörde om erbjudandet. Enligt personen på kundtjänst måste alla redan nuvarande kunder med enkelvet anmäla att de vill ha det kostnadsfria erbjudandet om utökad vetvård för det träder inte i krafft per automatik.

Sanningen i detta uttalar jag mig inte om eftersom det är andrahandsinformation.

Jag ringde också Agria idag (och antagligen rätt många andra) och frågade just om det blev automatiskt eller ej. Svaret var att allt sköts automatiskt. Samma svar fick kompisen som ringde igår.

vad som stämmer eller ej är fortfarande en öppen fråga, kundtjänstpersonal kan ju svara fel de med. Men jag har iaf förstahandsinformation som säger att man INTE behöver göra något, och andrahansinformation som säger samma sak.

Men det är ganska vettigt att inför ett ev veterinärbesök ta och kolla så man verkligen har det man tror gäller (dvs t ex den fasta självrisken)
 
Vad innebär dubbelvet. vård?

Dubbel veterinärvård/utökad veterinärvård (kallas olika från bolag till bolag) är ungefär vad det låter. Summan som maximalt ersätts per försäkringsår i försäkringen dubblas (eller tas bort helt).

Sveland: Har 25 000 kr i den 'enkla' och således 50 000 kr i den dubbla (ökas till 30´resp 55´om häst försäkrad för minst 30 i liv behöver buköppnas pga felläge av tarm).

Agria: har 50´i 'enkla' och 100 000 i utökade. Dessutom ersätter de veterinärens resor, medicin utlämnad av veterinär eller på recept samt avlivnings, transport och destrueringskostnader för häst där livförsäkringen faller ut. Dessutom har man from idag fast självrisk (1800 kr, inget mer, de erästter allt över självrisken).

Hos Folksam så minns jag inte vad den enkla är på, men den dubbla/utökade har inget tak, dvs de ersätter obegränsat. De har fast självrisk och har haft det ett bra tag.

Men i enkelhet så får man högre (dubbelt så högt eller mer) maxsumma som ersätts för veterinärvård/år. Sen kan det vara diverse andra 'extra fördelar' men det varierar från bolag till bolag så där får man läsa på.
 
Jag är fortfarande smått förvirrad *urkass på försäkringar*

Har också Agria på min lilla häst.

Innebär det med dubbel att hästen går över det värde den egentligen har? Eller är det att man har sagt att man bara vill ha veterinärvård och inte få ut något vid dödsfall?

Det har jag haft som tanke på min att när jag köper henne byta så att hon bara har veterinärvård och att jag inte får ut något om hon skulle dö. 15 000kr är ändå inga pengar.
 
Jag är fortfarande smått förvirrad *urkass på försäkringar*

Har också Agria på min lilla häst.

Innebär det med dubbel att hästen går över det värde den egentligen har? Eller är det att man har sagt att man bara vill ha veterinärvård och inte få ut något vid dödsfall?

Det har jag haft som tanke på min att när jag köper henne byta så att hon bara har veterinärvård och att jag inte får ut något om hon skulle dö. 15 000kr är ändå inga pengar.

Utökad/dubbel vetvård har INGET med livförsäkringen att göra.

Jag ska försöka förklara igen.

'Vanlig' veterinärvård hos Agria ersätter 50 000 kr/år. Det innebär att under ett år betalar de ut max 50 000 kr i VETERINÄRVÅRDSKOSTNADER. Dvs den vård av veterinär hästen behöver pga skada eller sjukdom.

Om man har utökad (ibland kallad dubbel) veterinärvård så ersätter Agria 100 000 kr per år enligt ovan. Dvs dubbelt så mycket som i den vanliga. Dessutom har man ju nu fast självrisk, dvs man betalar max 1800 kr per 125 dagar i den utökade. Dessutom får man i den utökade ersättning för medicin man hämtar ut på recept och medicin som veterinären gett dig för att använda när h*n åkt. Detta ersätts INTE i den vanliga (och inte i några andra försäkringar än Agrias utökade)

From nu till 31/5 så får man utökad 'på köpet' om man har eller tecknar en vanlig.

Livförsäkringen är i det här sammanhanget oväsentligt. Om du har 0 kr i livförsäkring eller 300 000 kr i livförsäkring spelar ingen roll.

Så du som inte vill ha någon livförsäkring på din kan ändå ha den utökade veterinärvården om du vill.

Min Kele står i 10 000 kr i livvärde. Hon har utökad veterinärvård. Så om hon till exempel skulle få tarmvred och behöva buköppnas och räkningen från veterinären slutar på 60 000 kr så ersätter Agria i dagsläget med sin utökade veterinärvård 60 000 - 1800 kr = 58 200 kr. Om jag hade haft en enkel veterinärvård så hade de ersatt 60 000 -1800 = 58 200 kr. Minus 20% (eftersom det är rörlig självrisk) = 58200 - 11640 = 46 560 kr.

Då har du i den utökade 41 800 kr kvar att utnyttja det året. I den enkla har du 3440 kr kvar.

Förstod du bättre nu?

Att de ersätter veterinärens resor och medicin i den utökade gör ju att du i slutändan betalar mindre än med den vanliga.

Dock ska man vara medveten om att det INTE är gratis att ha den utökade. Utan man får se ju och fundera på hur mycket skydd man vill ha och hur mycket man är beredd att betala.

Min valack står i ett annat bolag, men har haft dubbel där. Nu efter hans T-märkning så kommer han stå i enkel där (25 000 kr/år). Helt enkelt för han kommer aldrig komma över 25 000 kr/år i veterinärvård. Jag skulle inte buköppna eller försöka laga ett brutet ben, det kommer inte bli några hältutredningar etc. SÅ i hans fall anser jag det numera inte värt pengarna att ha en dubbel, eftersom jag VET att jag aldrig kommer att behöva utnyttja den. Med unghästen hoppas jag såklart slippa utöka den dubbla, men OM hon skulel få tarmvred skulle jag buköppna henne, och då vill jag ha en försäkring som jag VET är tillräcklig för att täcka kostnaden.

Hängde du med?
 
Jag har uttökad veterinärvården till min pålla och har haft så i snart 3 år. Visst den kostar dryga tusenlappen extra per år, men när det väl händer nåt så är den värd pengarna. Jag har valt att ha livvärdet lägre än vad det egentligen borde vara, för att kunna ha råd med den uttökade vet.vården. Helt enkelt för att går det så långt att hon är tvungen att avlivas så finns det inga pengar i världen som kan ersätta henne. Däremot så är det otroligt bra att få ersättning för mediciner, vets. resor, djurambulanser osv. För då har man råd att ge den vård hästen behöver även vid mer allvarliga saker. Djurmediciner är FRUKTANSVÄRT dyrt... En buköppning kostar ju också hur mycket som helst...

Så även om den uttökade vet.vården är dyr - så är det en försäkring jag rekommenderar.

/Lizzie
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 697
Senast: Piranesi
·
Hästmänniskan Har under fm roat mig med att kolla vad som rent praktiskt skulle hända om jag flyttar V från Sveland till Agria. Och, ibland är det...
Svar
7
· Visningar
1 166

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp