Försäkringar - intressanta skillnader

Alexandra_W

Trådstartare
Har under fm roat mig med att kolla vad som rent praktiskt skulle hända om jag flyttar V från Sveland till Agria.

Och, ibland är det intressant med försäkringar måste jag ju säga..

Vision är ju T-märkt och står idag i Sveland, i en A1, 8000 kr i liv samt en enkel vetvård (25 000 kr /år)

Vad det kommer kosta nästa år kan Sveland inte säga, de ser över sina villkor till den 1/1 varje år, och det kan ju medföra premieändringar (Agria gör sina ändringar 1/4 varje år). Men vad det idag skulle kosta är 999 kr/år.

Sveland har IDAG (osäkert hur det blir efter 1/1) en självrisk på 1900 kr + 20%. Självriskperiod 120 dagar.

OM jag flyttar honom till Agria kommer han stå i 8000 kr i liv och enkel vetvård (50 000 kr). Jag får dessutom det första året, utan extra kostnad, utökad vetvård, dvs 100 000 kr/år samt ersättning för medicin på recept.

I den vanliga vetvården är självrisken 1800 kr + 20%/självriskperiod. En självriskperiod är 125 dagar.

I den utökade veterinärvården (som jag får gratis första året men inte sen) så är självrisken 1800 kr. Punkt. Fast självrisk, du betalar inte mer än 1800 kr/125 dagar.

Så långt låter det ju jättebra med Agria, men så kommer prisskillnaden.

Sveland 8000 kr i liv och 25000 kr i vetvård, 120 dagar självriskperiod och 1900 kr + 20 % kostar idag 999 kr/år.

Agria 8000 kr i liv och 50 000 kr i vetvård, 125 dagar självriskperiod, 1800 kr +20% i självrisk kostar 2245 kr/år (!)
(jag räknar inte med det jag får gratis första året, dvs 100 000 kr i vetvård och fast självrisk bland annat).

En skillnad på 1200 kr, och om jag inte räknar med 'på köpet' grejerna så är det då för 25000 kr extra/år i vetvård samt 100 kr lägre självrisk och 5 dagar längre självriskperiod.

Känns inte direkt rimligt. Okej om det var så att jag fick den utökade hela tiden, då skulle jag ju kunna förstå det och tycka det var värt det. Men inte utan 'bonusgrejerna'.

Agria måste ha hottat premien rejält, eftersom de i början av året låg ganska lika Sveland i pris (men Agria erbjöd ett bättre skydd).

Nä, jag får nog vänta tills Sveland presenterat sina villkorsänringar och ev premierförändring innan jag bestämmer hur jag ska göra..
 
Sv: Försäkringar - intressanta skillnader

Nu är jag inte insatt i försäkringsfrågor (har själv Sveland, vilket jag INTE är nöjd med), men vet att Sveland sänker sin veterinärvårdförsäkring då hästen kommer över en viss ålder (detta gör inte Agria). Nu är min häst för gammal för att byta försäkringsbolag, men hade jag kunnat så hade jag bytt till Sveland.
 
Sv: Försäkringar - intressanta skillnader

Jag pratade med en person på Agria häromveckan, och enligt honom får man från nästa år betala för att ha maximal vet.vård, dvs inte första året gratis.
 
Sv: Försäkringar - intressanta skillnader

jag bytte från Agria till If. Halva premien och marginella villkorsskillnader....... :smirk:
 
Sv: Försäkringar - intressanta skillnader

Vilken försäkring som är bäst vet man egentligen inte förän i efterhand. Vilkoren är definivt inte identiska och så länge ingen skad uppstår då är alltid den billigast mest fördelaktig.

Vad jag förstått så är Agria i de flesta fall dyrast, men deras utökade veterinärvård verkar även vara den som täcker mest. Jag har agria och hade jag bytt till till exempel folksam hade min inte alltför höga premie sjunkit runt 500 kr. Å andra sidan får man ut kostnader för mediciner som folksam inte täcker och om man avlivar hästen kostnaderna för att ta bort den hemma på stallbacken. Detta kan spara in många tusenlappar eller vara helt ovässentligt helt utifrån om eller vad hästen drabbas av.

Man bör tänka på att små obetydliga vilkorsskillnader kan betyda mycket om man råkar ut för just det.
 
Sv: Försäkringar - intressanta skillnader

break_a_leg skrev:
Jag pratade med en person på Agria häromveckan, och enligt honom får man från nästa år betala för att ha maximal vet.vård, dvs inte första året gratis.

Och det besked jag fick idag var att tecknar du innan ett visst datum (minns inte vilket) får du ett år gratis.

Om det är tanten som sa fel, eller om de gjort om ursprungserbjudandet vet jag inte.

När erbjudandet kom gick det ut på att man automatiskt fick Utökad utan extra kostnad fram till 31/3 -05, därefter får de se (dvs det var inte bestämt).

Om de ändrat det nu eller om hons nurrade till det forskade jag inte i, jag räknar inte med 'bonusgrejer' så i jmf ändå, jag bara tog med det. Men det är ju lätt att kolla upp.
 
Sv: Försäkringar - intressanta skillnader

Lobelia skrev:
Vilken försäkring som är bäst vet man egentligen inte förän i efterhand. Vilkoren är definivt inte identiska och så länge ingen skad uppstår då är alltid den billigast mest fördelaktig.

Vad jag förstått så är Agria i de flesta fall dyrast, men deras utökade veterinärvård verkar även vara den som täcker mest. Jag har agria och hade jag bytt till till exempel folksam hade min inte alltför höga premie sjunkit runt 500 kr. Å andra sidan får man ut kostnader för mediciner som folksam inte täcker och om man avlivar hästen kostnaderna för att ta bort den hemma på stallbacken. Detta kan spara in många tusenlappar eller vara helt ovässentligt helt utifrån om eller vad hästen drabbas av.

Man bör tänka på att små obetydliga vilkorsskillnader kan betyda mycket om man råkar ut för just det.

Numera täcka avlivning i vanliga vetvården med om det finns en Agria Maximal Liv och Användbarhetsförsäkring med.

Men i övrigt håller jag med dig, och Agria är och förblir mitt förstahandsval när det gälelr nyförsäkra häst (dock byter jag INTE försäkringsbolag på vuxen häst, den får stå i det den står när jag köper den). På förra unghästen så 'sparade' jag 7000 kr i att ha Agria utökad vetvård. Fick ju vets resor, medicin på recept samt avlivning och destruktionskostnaderna ersatta. Premien för den hästen var 5500 kr/år, så bara på de kostnaderna hade jag gått plus (sen betalade de X tusen i vetvård med, och 30 000 kr i livvärde).

Men just på valacken känns det inte så viktigt, han är T-märkt liksom och det är inte lika 'viktigt' längre, han kommer inte upp i de där gigantiska kostnaderna (om det inte är ett extremt undantagsfall då). Däremothar unghästen såklart utökad (i Agria, fanns INGEN tvekan om var jag skulle försäkra henne =))
 
Sv: Försäkringar - intressanta skillnader

Det finns en hel del bolag som kommer att ändra sina villkor under nästa år! Det har väl blivit konkurrens om kunderna...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Nu har Agria höjt försäkringen IGEN. Betalar alltså 11500 om året vilket nästan blir 1000 kr/mån. Har till sista april på mig att...
Svar
4
· Visningar
773
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Jag ska införskaffa två katter till och börjar titta över våra djurförsäkringar, har samtliga på Agria. Jag har två kaniner; 1 388...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 602
Senast: Targa
·
Övr. Hund Hoppas någon här kan hjälpa mig med några frågor. Jag är inte så insatt i hundförsäkringar då jag bara har en hund och det är min...
2
Svar
29
· Visningar
3 834
Senast: __sofia__
·
Ekonomi & Juridik Inspirerad av tråden på hund-forumet undrar jag vad ni har för smärtgräns på försäkringen för era hästar? :) Själv skulle jag nog säga...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
8 790
Senast: Reykur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp