Agrias tilläggsförsäkring mot hältor

Sv: Agrias tilläggsförsäkring mot hältor

När vi ringde och tecknade tillägsförsäkringen så sa dom till mig att detta med att man fick lov att teckna under pågående behandlig var bara nu under inkörningsperioden av begränsningen.. Man kan ju undra hur lång inkörningsperiod dom har?? Begränsningen har väl funnits i ca ett år??

Inspirerad av denna tråd så ringde jag och höjde taket till 30000, detta under pågående hälta. De sa samma sak till mig, detta är något som kommer kunna göras under en inkörningsperiod. Hästar med Agria Extra och hästar upp tom tre år får detta tillägg "gratis".

Jag har alla mina hästar försäkrade i Agria, har hittills bara använt försäkringen en gång, till nuvarade hälta. Inga problem med Agria hittills alltså, men man blir ju lite fundersam när alla klagar så mycket. Två av hästarna var redan försäkrade i Agria vid köp (en med agria extra), den tredje får helt enkelt hänga med. Hoppas jag slipper ångra mig!

Hej
Ringde och kollade idag med tre personer som arbetar på Agria och man kan höja till 30000 under pågående skada för dom vill ha en övergångsperiod så
alla får chansen vilket känns konstigt om man redan täcknat extra för hälta så kunde man ju avvaktat med att betela om man fått informationen innan.
Om man nu införde hälttaketapril 2009) för att hålla ner premierna och så kan man om man får behov täckna den borde man ju få tillbaka 1200kr om man inte nyttjade den. Skaderegleraren på Agria tyckte att man ska ringa runt och kolla priser på olika kliniker och att det ska avgöra vart man åker ,känns komplicerat när man inte kan ställa en diagnos utan att först fått hästen undersökt . Sådana val kan man ju göra om man ska handla på ica eller konsum. Desto mer jag pratar med Agria blir jag bara ännu säkrare på att man ska byta bolag.
Nu är kampen över och min häst utdömd men alla telefonsamtal och ilska
jag lagt på detta ärende hade jag sluppit bara jag haft ett annat bolag
för då får man utnyttja det belopp man har den försäkrad i.
Jo,en sak till . Man tycker synd om dom som inte höjt hälttaket därför
låter man dom höja upp till 30000kr för att dom inte ska bli så hårt drabbade men vi som har en försäkring på 30000kr är det inte synd om när vi nått
taket då får vi stå för kalaset själva.

Bra för vem? Den som tecknat tillägget i förväg och inte behövt utnyttja det blir nog lagom glad. Det om något hade fått mig att undvika försäkringsbolaget. Om det går ock teckna i efterhand så ska det informeras om det redan från början.

*dl KL*

Å andra sidan uppfattar jag det som att de säger att de tecknat försäkringen Innan de överskridit det maxbelopp som de har innan tilläggsförsäkingen. Så på sätt och vis så har de ju tecknat den innan de har fått behov av den.
Det hade varit ett helt annat läge om de fått teckna den efter att de överskridit maxgränsen.

Som det är nu gissar jag på att Agria tycker det är värt att låta folk teckna innan de överskridit eftersom det är nog stor mängd som i slutändan inte överskrider maxgränsen ändå och då har de tjänat in på det.

Jag har iofs inte Agria något mer efter att de lurat en oerfaren mig på 8000:- för många, många år sedan (jag har ett gott minne och är envis) förutom på min gamling efter att jag fått nys om deras försärking för äldre hästar. Veteranförsäkring tror jag den hette. Täcker vet.kostnader för vissa saker, men tror inte den täckte förslitningsskador.
Betalar 500:-/år och det tyckte jag verkligen att min gamling var värd eftersom jag när jag köpte honom int ehade råd med försäkring (jag var ung) och sedan gick han över åldersgränsen för att få bli försäkrad.

Senast ändrad:

Då tolkar vi det helt olika, folk här vittnar ju om att de fått teckna försäkringen under pågående behandling när de inser att de har överskridit gränsen.

Jag uppfattade det som att de var på väg att gå över gränsen (under pågående hältutredning).

Jag citerar lite inlägg:

Casacha: Iallafall så var vi på klinik i juni, och det sprang ju iväg fort.Vi ringde och kollade och det gick bra att höja.
(står inget om När de höjde, före eller efter att de överskridit gränsen.)

Anna Johansson: När vi började närma oss 12 000:- ringde Agria och frågade om vi ville ha tilläggsförsäkring. Detta var mitt under behandling av hälta. Vi fick ingen karens.
(de hade inte överskridit gränsen.)

Nova Lisa: Hon ringde och kollade och de fick lägga till extra försäkringen under behandlingen. Det kostade 1200 extra/ år. Då täcker det upp till 30 000.

bettysmatte: Har mejlat med Agria för ett par månader sedan om just detta, och fick som svar i två olika mejl:

Om du vill kan du utöka ditt hälttak till 30 000 kronor till en kostnad av 500 kronor per år. Detta kan du göra även under pågående skada.

Du kan höja ersättningstaket till 30 000kronor utan reservation för pågående skada.

Kunde inte hitta någon i texten som höjt efter att de överskridit men jag kan ha missat någon.

Sedan så finns det en negativ effekt av att sitta och vänta tills hästen blir halt och det är att kunderna inte vet när Agria slutar gå med på att höjja under pågående hälta utan reservationer.

Hade jag haft Agria hade jag höjt innan de tar bort möjligheten. Men å andra sidan, hade jag haft Agria på mina försäkrade hästar hade jag bytt försäkringsbolag... :crazy:

Som sagt bara gamlingen som är försäkrad där och det pga att jag bara kunnat hitta veteranförsäkringen hos Agria.

Har vet.vård för 120000kr 30000 hälta,har behandlat på klinik och nu fått min häst utdömd ,jag kommer att byta från Agria till annat bolag. Det känns konstigt att betala extra för att plocka pengar ur en redan betald försökring och det kostade mig 1200 extra om året. Då jag har förbrukat mitt "tak" och fått stå för extra kostnaderna hade inte hänt om jag haft ett annat bolag .
Det gick snabbt att komma upp i dom här summorna bara en röntgenundersökning kostade 17000kr så på fyra månader var taket nått.
Min häst har skadat sig i hagen men det kan jag inte bevisa och agrias veterinär anser inte det . Gör inte som jag och tro att ni är fullförsäkrade och få en urholkad försäkring. Jag var naiv och trodde jag tagit det bästa .
Betalar 20967kr om året i det ingår liv 90000

Jag blir lite förvirrad. Hästen är utdömd, men du ska byta bolag på den? Kommer det verkligen att gå?
Ska du behålla den som avelshäst?

Kostar det verkligen sådär mkt att röntga? :eek: När jag gjorde det sist kostade det typ 400:-/plåt.

Det är en tolkningsfråga men nog kallar jag att höja under pågående behandling för att man inser att försäkringen inte täcker som att man redan gått över taket. Räkningen är kanske inte skickad än. Egentligen spelar det ingen roll om taket är nått eller inte, man frångår den normala praxisen att man får dels en karenstid på sjukdomar och dels att ny försäkring endast täckar nya skador/sjukdomar inte pågående.

Det är principellt fel att kunna teckna en försäkring när skadan redan är skedd, betala exv 500 kr för att få ut 18.000 medans andra sitter och betalar samma summa i förväg och inte har någon nytta av dem.

Vi höjde innan vi nått gränsen. Tror vi höjde redan efter första besöket.

Som jag skrev innan så kommer det troligast att slå tillbaka på dom som tror att de kan vänta Hur länge som helst och sedan höjja när hästen väl blivit halt.

Agria kommer troligast att ta bort den möjligheten någongång och då kommer det vara försent.

Visst kommer de att ta bort möjligheten så småningom eller återställa villkoren till jämförbara med andra bolag (om de förlorar för många kunder), men de har redan retat upp en hel del människor, som fått betala. Jag valde bort Agria (som hästen jag köpte var försäkrad i) det var för mycket att svälja, både dyrast och sämst villkor, och när jag hörde om att folk fick komplettera försäkringen när hästen redan var skadad så bekräftade det att jag gjort rätt. Då slapp jag betala för en försäkring andra kunde få när olyckan var framme.

Jag har annars bra erfarenhet av Agria, min förra häst var försäkrad av dem, och fast det var en del år sedan så fick jag nog ut så där en 10-12.000 på försäkringen för just problem med benen (spatt), inget krångel utan snabb och korrekt hantering, så för mig var Agria egentligen ett första hands val. Nu skulle jag inte kunna rekommendera AGRIA till någon, villkoren även om om man tecknar tilläggsförsäkringen är för dåliga.

Jag blir lite förvirrad. Hästen är utdömd, men du ska byta bolag på den? Kommer det verkligen att gå?
Ska du behålla den som avelshäst?

Kostar det verkligen sådär mkt att röntga? :eek: När jag gjorde det sist kostade det typ 400:-/plåt.

Det är en magnetröntgen som kostar 17000 och jag ska ha henne som avelssto ,försäkrad hos Dina försäkringar.
Bara i det stallet jag står har flera personer bestämt sig för att byta bolag
fast vet inte vilket dom ska välja.

*kl*

Jag höjde taket från 12000 till 30000 under pågående utredning.
Det var receptionisten på hästkliniken som upplyste mig om att jag nått taket (jag hade ingen aning :crazy:) och även att det gick att höja. 1200 kr/ år skulle det kosta.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 656
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 198
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 174
Hästmänniskan Hej! Jag är 27 år gammal och har alltid hållt på med hästar (med undantag för pauser något år hit och dit). Jag har aldrig riktigt... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 271
Senast: Vitsippan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka