Bukefalos 28 år!

Åh jag saknar det!

Sv: Åh jag saknar det!

Det går ju faktiskt att bli medryttare på riktigt fina hästar

För några år sen satt jag i samma sits som du gör nu, och av en slump ringde jag på en annons där det bara stod "Medryttare sökes till halvblod" och ett telefon nr.

Hästägaren är jättegullig och hästen har tävlat msv ft med placeringar och tränad ännu högre men nu var ägaren mamma till småbarn och hade inte tid med sina hästar.
Jag betalade ingenting, fick rida hur mycket jag ville, låna hennes transport och åka på träningar och tävlingar ja göra precis som jag ville i stort sett.
En fin ridbana fanns på gården och underbara ridvägar runtomkring :love:
Ägaren ville bara lufsa i skogen någon dag i veckan om ens det.

Ägaren stod för all skötsel runtomkring men kunde vilja ha hjälp ngn gång ibland med mockning om det blev fööör stressigt för henne.

DET kallar jag lyx!

Dock kan jag tillägga att jag så gott som alltid såg till att vara i stallet innan hon hann greja så jag hade redan hunnit mocka, ströa, förberett foder, sopat och gjort fint och smörjt utrustningen.
Hjälpte även till när det var dags att gå igenom hagar mm för det kändes så fel att få allt utan att ge något alls tillbaka och jag visste att hon var i behov av den hjälpen också fast hon inte vågade be om det förrän det verkligen krisade.

Verkligen lyx!
Alla har dock inte den turen.

Framförallt så tycker jag att det kan vara svårt med ägarna. Jag vet själv hur jag är med egen häst om jag ska ha medryttare, extremt kinkig och allt ska vara på mitt sätt. Kan ju knappast klandra andra för att vara lika, men det kan bli jobbigt om ägaren har ett helt annat synsätt..

Jag har tex varit med om en ägare som envisades med att hästen måste få x antal sockerbitar per dag, vid bestämda tillfällen. Sjukt irriterande även om det är en ganska liten grej..

Sen ska ju ens egen ridning passa ihop med inte bara hästen utan ägaren ridning. Annars kommer man knappast någon stans, om man jobbar åt olika håll..

Men det går absolut att hitta rätt, även om det kan vara svårt ibland :)

Hoppas att det klaffar
Själv sitter jag idag och tittar på stallplatser :angel:

Det hoppas jag också! Ska provrida på söndag

Haha hittar du något bra stall då? :D

Det finns bra ridskolor i mindre städer också. ;) Där jag red i flera år fick jag till och med rida samma häst varje vecka i två års tid, bara för att instruktören visste hur mycket jag tyckte om den hästen. Kanske lite också för att ingen annan ville rida henne. :angel:

Ridskola är inte alls dumt, om du vill rida någorlunda regelbundet, men inte har tid eller råd att ha egen häst.

Ja, men jag vet att det i stockholm finns flera riktigt bra ridskolor. Med mycket hög kvalitet på hästar och tränare, där man verkligen satsar på ridskoleryttarna på ett helt annat sätt än vad som är vanligt.

Jag bryr mig inte så mycket om att jag kanske skulle få rida olika hästar, bara hästarna går att jobba med.
Sen är det bara så - att en ridskolehäst kan inte vara på det sättet som jag föredrar, det funkar inte med så känsliga hästar..

Men jag överväger det absolut :)

Jag hamnade lite i samma sits innan jag hittade min nuvarande häst. Hade sålt hästen, och tyckte det var hur skönt som helst att ha både pengar och tid över! Men efter ett drygt år började jag saknade det såååååååå mycket!! Jag började kika lite halvhjärtat efter medryttarhästar och saluhästar. Men jag är också student och utan sådana besparingar, så det tog stopp...Kände precis som du även att jag ville rida en bra häst, inte vad som helst.

MEN! Så kom det en dag en förfrågan från en god vän, vars andra vän hade en meriterad vallack som behövde lånas ut pga utlandsflytt. Lite intresserad blev jag ju minsann, åkte och provred, och någon månad senare stod han hemma hos mig! En toppenhäst som verkligen kan sin sak och som ger mig en utmaning! Försäljning skall ske till sommaren, men jag har fått ett kompispris, så jag har en känsla av att det är här han får stanna...

Så bra för dig!
Jag har dock inte möjlighet att hålla häst på det sättet jag vill just nu. Jag har helt enkelt inte råd att satsa, och utan satsningen så tröttnar jag.
Så det är ju inte inköpspriset som är det stora problemet här..
Jag får vänta innan jag skaffar ny häst, tills jag är färdigutbildad och tjänar lite pengar
 
Sv: Åh jag saknar det!

Jag hittar väl ett par, men de flesta stall här kräver bil, vilket jag har men jag skulle gärna vilja att de gick bussar. Jag har dessutom alltid stått i "kall" stall utan varesig paddock eller manege, så jag är rätt kinkig med de nu, tänk att stå i stall med manege! Wooh vilken dröm :D

Sen gillar jag ju ideén med lösdrift, tycker att de hästarna många gånger verkar må mycket bättre och vara mycket lugnare. Men det verkar som att storhäst på lösdrift är rätt ovanligt.. ;P
 
Sv: Åh jag saknar det!

Ja lösdrift kan vara svårare att hitta antar jag :)

KL
Idag har jag varit och provridit en medryttarhäst. Men jag vet inte, är inte riktigt vad jag hade tänkt mig..

Har hittat några fler annonser som låter väldigt lovande men alla ligger ganska långt bort från mig. Ca 30-35 minuter med bil. Vad tror ni - funkar ett sånt avstånd om man ska dit någon/några gånger i veckan?
 
Sv: Åh jag saknar det!

Tråkigt att det inte klickade idag..

Jag tror att om allt klaffar och du klickar med häst och förhoppningsvis även ägaren och du är taggad att börja rida och träna igen, och får möjlighet till det med medryttarhästarna så orkar man åka 30 min enkel väg några ggr i veckan.

Sen tycker jag att man måste ha någorlunda likvärdig syn vad gäller hästeriet och ridning för att det skall kunna fungera, men sen måste man även ge och ta både som ägare och medryttare om man ska få ett riktigt bra samarbete.
För en hästägare vill ju inte ha någon som gör tvärt emot dennes tankar och värderingar och det är ju inte speciellt roligt att vara medryttare om man inte har några friheter alls...

Och det kan ju vara bra att ta upp och diskutera vad du och ägare vill ha ut av det hela.
 
Sv: Åh jag saknar det!

30 min tycker inte jag är särskilt länge, det går snabbt med lite bra musik och en varm bil. Det viktigaste är ju hur upplevelsen i stallet är, inte hur lång tid det tar att ta sig dit. Lycka till med letandet!
 
Sv: Åh jag saknar det!

Ja ni har nog rätt båda två, hoppas det iallafall ;)

Har skickat iväg några mail så vi får se vad som händer.
Ska eventuellt rida hästen jag var hos idag igen, se om det känns bättre när man lär känna varandra lite..
 
Sv: Åh jag saknar det!

Du får uppdatera om hur det går sedan. Vissa hästar tar ju lite tid innan man får kläm på dem... min egen var hur sval och tråkig som helst första gången, han tittade knappt åt mitt håll när jag ryktade och pysslade. Men sedan försvann drygheten och han visade hur mysig han egentligen är.
 
Sv: Åh jag saknar det!

*kl*

Ja min medryttarpålle stog på två ben och gick i cirklar första gången jag provred....:angel:

Igår var vi ute o fräste full fart i galopp på rakbanan(fd galoppör, gick foooort!) O nu e han så snäll så, det går bara bättre o bättre.

Så jag tror nog man måste ge det några gånger för o verkligen känna efter!

Lycka till!
 
Sv: Åh jag saknar det!

Du får uppdatera om hur det går sedan. Vissa hästar tar ju lite tid innan man får kläm på dem... min egen var hur sval och tråkig som helst första gången, han tittade knappt åt mitt håll när jag ryktade och pysslade. Men sedan försvann drygheten och han visade hur mysig han egentligen är.

Ja. Min egen häst var jättesvår för nya ryttare så jag vet ju hur det kan vara.
Den här var så oerhört spänd.. Jag söker ju en häst med lite ridbarhet, vill inte kämpa för något så basalt som eftergift varenda ridpass :cool:
Men om han slappnar av efter ett tag är det ju en annan sak. Dock verkar hästen ha vissa problem med spändhet, acceptans av bettet osv som får mig att tro att det aldrig kommer bli så som jag vill..
Jag kämpande med samma problem i flera år med min egen häst och är liksom inte så sugen på att göra det igen - med någon annans häst..

Denna hästen är dock den som skulle passa bäst i min vardag. Ägaren är flexibel kring vilka dagar som jag ska rida, jag får frihet att träna och tävla om jag vill.. Stallet ligger nära..
Har insett att många andra med "bättre" hästar har mer krav. Ex att man ska rida en specifik dag eller specifik helg och att min ridning ska anpassas efter deras tävlings- och träningsschema..

Blää så svårt det är att hitta rätt! Jag vill inte binda upp mig på speciella dagar eller helger då jag är väldigt aktiv med min hund. Har ju träningar och tävlingar/utställningar där som är viktigare..
Men samtidigt vill jag inte sitta och kämpa varje gång för att förhoppningsvis få till fem minuters bra ridning i slutet..

Kanske skulle skita i ridningen iallafall.. :(
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
722
Senast: valy
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 307
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 674
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 946
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp