Aha-tråd!!!

Sv: Aha-tråd!!!

Jobbar du med hästar proffessionellt Lia? Var bor du? ( du måste inte svara på det) Hur många hästar har du?
 
Sv: Aha-tråd!!!

Så det fanns ett Aha? I like that. Jag tror att allt som är äkta är bra!
Jag skulle nästan kunna gå i krig för det som är äkta. Avskyr det som är artificiellt osv. Men offrar väldigt mycket för det jag tror på.
 
Sv: Aha-tråd!!!

Hoppas jag inte missuppfattat! :o


Du lägger ord i Tintilars mun. Obs att det inte är hon som kommer med påståendet!

"Löslongering - som detta kan liknas med - är ..." Dvs, hon drar inte likhetstecken mellan join up och löslongering.

Jag vill inte själv kalla MR:s join up för löslongering, i den mening jag lägger i och förstår uttrycken.

Knäcka en häst genom join up är inte alls så svårt. Gäller bara att hålla på för länge.
Knäcka en häst via longering är svårare, men inte helt omöjligt, fr a inte fysiskt.

LIA, som gärna kallar sig "NH-människa" och är stolt över det.


Hur ska jag annars tolka det hon säger?: Löslongering jämförs med join-up och jag säger att det inte är samma sak, men T skriver såhär:

Löslongering - som detta kan liknas med - är ett mycket mycket känsligt sätt att jobba med en häst på, och ingenting man ska göra utan kunskap. Varför? Jo, just för att det är en väldigt smal gräns mellan att främja hästen och att trycka ner hästen. Man måste verkligen vara medveten om vad för signaler man ger ut och vad man får tillbaka. Det blir väldigt lätt så som jag anser att det blir för Monty. En känd man inom nh faktiskt uttryckte sig ngt såhär: "Det är ett aldeles utmärkt sätt att knäcka en häst mentalt på". Han menar inte att löslongering i sig är ett dåligt fenomen, han använder det själv, utan att vi i regel gör på fel sätt och alltså presser hästen tills vi knäcker den.

Jag håller med dig LIA att löslongering inte är samma sak som MT join up, och det var därför jag ifrågasatte kommentaren och bad att T skulle utveckla den, om det är LÖSLONGERING som anses vara livsfarligt i fråga om att knäcka hästen.
 
Senast ändrad:
Sv: Aha-tråd!!!

Numera är hästar "bara" hobby och trivselfaktor. Vi har 4 hbl men det varierar lite upp och ner.

LIA
 
Sv: Aha-tråd!!!

För mig är också hästar hobby, och hög trivselfaktor!!!
Högsta i min tillvaro. Jag tänkte på det du skrev Lia om att be förlåt till hästarna. Känner detsamma! Dessvärre, har jag nog egenheter jag borde be om förlåt än idag. Min häst (har tre men en som är THE häst) är väldigt förlåtande men ibland tittar han på mig och tycker jag är fullständigt knäpp i huvudet. Det är lustigt när man haft en häst sedan den var ganska liten, så väl den känner - ja, både ens tillgångar och brister. Och mina brister, ja det är hans brister.
 
Sv: Aha-tråd!!!

Hur ska jag annars tolka det hon säger?: Löslongering jämförs med join-up och jag säger att det inte är samma sak, men T skriver såhär:

Citat:
Ursprungligen postat av tintilar
Löslongering - som detta kan liknas med - är ett mycket mycket känsligt sätt att jobba med en häst på, och ingenting man ska göra utan kunskap. Varför? Jo, just för att det är en väldigt smal gräns mellan att främja hästen och att trycka ner hästen.
Som jag uppfattar det, så gör T skillnad på dom båda, även om hon jämför dom.
Också skillnad på att knäcka och att trycka ner. Olika långt, liksom. ;)

LIA
 
Sv: Aha-tråd!!!

Som jag uppfattar det, så gör T skillnad på dom båda, även om hon jämför dom.
Också skillnad på att knäcka och att trycka ner. Olika långt, liksom. ;)

LIA

OK. I min värld så trycker man inte ner hästen över huvud taget när man löslongerar, men ok. Andra kanske har andra metoder, isåfall har jag inte sett dom. Inga knäckta hästar heller, av longeringen, varken lös eller på lina. Anser inte att "problemet" är särskilt vanligt vad jag sett, men som sagt, säkert finns det avarter, som alltid.
 
Sv: Aha-tråd!!!

Vi är ju bara människor. Även jag gör fel ibland, typ låter humöret ta överhand. Skillnaden mot förr är att det inträffar mer sällan och aldrig för småsaker. Dessutom är jag snabbare på att "göra bra" igen.
Fr a har jag en helt annan syn på hästarna och min roll i vårt liv tillsammans, vilket gör mig mer förstående till deras reaktioner och samtidigt har jag ett annat sätt i mitt hanterande. Den viktigaste skillnaden där finns nog i kommunikationen.

Som du säger, så är hästarna förlåtande och går snart vidare utan att hänga upp sig över dom gånger vi klantar oss.

LIA
 
Sv: Aha-tråd!!!

Hoppas T kommer in och förklarar sig själv. :)

Det mesta här i världen kan missbrukas, så även longering. Jag såg ett trist exempel på det under en hästdag på en ridskola, då "experten" löslongerade långt förbi det som var nödvändigt. Inte förrän hästen var slut (=nertryckt, på väg att knäckas?) mentalt satt han sig upp i sadeln. Det var inridning det.
Han brydde sig inte om signaler från hästen, utan som jag uppfattade det var ambitionen att trötta ut hästen så den inte skulle orka göra motstånd vid uppsittningen.
Alternativet att i samarbete med hästen få den att acceptera ryttaren, var tydligen inte tillräckligt macho.

LIA
 
Sv: Aha-tråd!!!

Absolut. Att kommunicera är inte fel. Varken med eller utan lina. Men vallning är en helt annan sak. Och det osvsätt om du har lina eller inte.

Hästar vallar varandra för att visa dominans. Det är en otroligt stark dominanshandling. Detta är INTE negativt, men svårt att göra på rätt sätt och riskfyllt i fel situation.

Hästar är flyktdjur och förknippar jakt med fara. Jakt är när de drivs av ett rovdjur. När de flyr av rädsla för sitt liv.

Hästar är klaustrofobiska djur efter som att de är flyktdjur. De vill ha möjlighet att fly om de måste.

Att som rovdjur försöka valla en häst på inhägnat område är därför riskfyllt. Hur mycket vi än vill vara hästar så är vi i mer än hälften av alla fall, rovdjur för våra hästar. Att försätta den i en situation där den inte kan fly (som den hade gjort i naturen, även vid vallning) med ett rovdjur är ju då ganska logiskt en riskfylld situation.

Att driva/valla en häst på en liten yta kan mycket lätt göras på fel sätt av en person som inte är tillräckligt uppmärksam eller förstående, varpå detta kan bli jakt utan flyktväg. Vi driver och driver och hästen kan inte fly någonstans. Till slut är hästen så mentalt utmattad och rädd att den kapitulerar, ger upp. Hästen kan tyckas väldigt foglig och medgörlig i detta fall. En kuvad häst kan tyckas ganska lätt att ha att göra med, men vi har inte uppnått mer än så.

Det är svårt att beskriva alla misstag och allt som kan gå fel. Det är ju otroligt individuellt. Men just detta med löslongering/join-up/vallning är det väldigt väldigt många som gör med aldeles för lite kunskap. Jag säger inte att det gäller dig eller ngn annan, Monty då ev.

Jag själv använder mig som sagt nästan aldrig av join up/löslongering då jag har svårt att se syftet förutom i vissa fall. Däremot arbetar jag alltid min häst lös. I picadero, corall, ridhus, hage, allt. Jag vallar även ibland.
 
Sv: Aha-tråd!!!

Kan bara hålla med. Faktiskt. Jag tänker ungefär samma. Och gör samma, låter det som. Bortsett från Picaderon som jag inte har, och ingen inhägnad just nu, utom betet. Men ska bli!!!! Till hösten.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Aha-tråd!!!

Haha.. nu blev jag sugen själv på att friska upp minnet och VHS:en. :D

Jag är en ifrågasättare så visst har också jag funderat över saker han sagt. Som bla just detta med spegelbild. Inte förrän jag kom på det själv kunde jag förstå det.

Ang humorlösheten så är det väl sån han är. Har inte tänkt på det mer än på clinicen förra sommaren när jag såg honom. Men jag håller med, inte alls kul.
 
Sv: Aha-tråd!!!

Nej verkligen inte kul, urtråkig faktiskt. Stackaren. Men hästarna älskar honom (och kanske vissa kvinns pga det ;) så han har nog inte svårt att hitta väninnor om man säger så.)

Jag tyckte plötsligt, från att ha varit jädrigt irriterad, ifrågasättande och negativt inställd att allt han sa var guld.
Det var verkligen intressant och verkligen viktigt.
 
Sv: Aha-tråd!!!

Ibland ser man saker från nya vinklar.. :D

Förresten sa du i ditt tidigare inlägg att han utförde join-up. Jättenyfiken på om du syftar på hans "fria arbete" i picaderon? Jag tror att jag givit Monty lite för mycket ära för denna övning. Kanske är det inte vad han säger att det är eg? :)
 
Sv: Aha-tråd!!!

Återkommer om det, jag måste se igenom videon en gång till så att jag verkligen kan gå in på detaljer. Men absolut. Det tycker jag att han gör. Join-ups alltså.
 
Sv: Aha-tråd!!!

Ok tack för jättebra och utförligt svar, då är jag med och förstår vad du syftade på. :bow:
 
Sv: Aha-tråd!!!

Ja, jag vill nog kalla det för join-up, fast det är subtilt och elegant och långt ifrån att okänsligt driva iväg hästen. Det ser lite olika ut på olika hästar. Och vid ett tillfälle kallar den engelska speakern det för "follow-up".
Det var lite mastigt att se filmen en gång till inom ett par dagar. Jag blev hemskt sömnig och höll på att ramla av skrivbordsstolen. Men slutscenen med den vita hingsten, som ser så trött och ledsen ut, men som tyr sig till Hemfling, är fin tycker jag.

Syftar alltså på det "fria arbetet i picaderon", men där är även exempel från paddockar, en lada, ett ridhus, med helt olika hästar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Aha-tråd!!!

För mig var det ingen direkt aha-upplevelse när jag började med NH men jag har fått många sådana på vägen. Jag vet faktiskt inte när jag började intressera mig för NH det har kommit smygande när jag började med Westernridning och jag gjorde endel grundläggande övningar med min häst och kom fram till att hon blev så mycket lättare att hantera och mer avslappnad. Jag har alltid varit intresserad av hästars beteende, egentligen mer än av att rida. Jag Frågad mycket och ville veta varför man skulle göra på ett visst sätt när jag gick på ridskola, men jag fick sällan något svar, snarare förvånade miner över varför jag frågade. När jag köpte min häst vågade jag inte lita på min magkänsla det första året utan lydde traditionella råd men det fick en vändning med westernridningen som förde mig in på NH. Ju mer jag läst om NH destu mer har jag lärt min att lita på mig själv. Numera är jag väldigt inspirerad av Hempfling men jag gillar Pat Parellis sätt att förklara.
 
Sv: Aha-tråd!!!

Jag Frågad mycket och ville veta varför man skulle göra på ett visst sätt när jag gick på ridskola, men jag fick sällan något svar, snarare förvånade miner över varför jag frågade.

Tänk, det där känner jag igen.
 
Sv: Aha-tråd!!!

Okej, ja det är väl antagligen så att detta uttryck som så mycket annat "befläckats" av utövare. Och just detta fenomen (join-up) förknippar man ju som grundide med monty och därav också så som han utövar det. Jag anser att han gör fel saker och har ett helt fel syfte med sin "join-up". Det han gör och kallar för join-up är inte detsamma som det jag gör när jag arbetas med en häst lös. Det kan vara svårt att se ngn skillnad men den är väldigt, väldigt stor.

Sen kanske "join-up" betyder "arbete i frihet", det vet jag ej. Men jag föredrar att använda ord som är så tydligt beskrivande som möjligt just pga av dessa "förknippanden". Jag skulle tex aldrig nånsing påstå att jag sysslar med NH. ;)

Ang filmen så sitter jag bara och tittar förbluffat på hästarna. Jag blir helt knäpp när jag ser hästar på film. Skulle kunna grina konstant. :D Konstigt vad djur berör en. Nu var det ett tag jag såg den, men jag tycker att scenen med den mörka hästen inomhus som är orolig och vars äagre inte får en syl i vädret, är mäktig. Kanske för att jag gjort detsamma själv några gånger och fortfarande inte riktigt kan förstå hur det kan vara så effektivt.
 

Liknande trådar

H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 137
Senast: anyberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp