aj min axel

Bukefalos 30 år!

tanten

Trådstartare
För nån vecka sedan vaknade jag och hade rejält ont i axeln. Tror det hände något när jag drog upp lupiner. försök massera och röra axlarna och det blev lite bättre. Men så drog jag upp en kardborreplantar vid vedboden och kände direkt att det högg till Det är långa väntetider till fysioterapeuten så jag får nog sköta detta själv ett tag.

Nu till min fråga. Det gör skitont att lyfta armen så jag gör det med hjälp av den andra armen. Ska jag fortsätta göra saker som gör ont, eller avstå?
Några tips på övningar för att stärka axeln? Har försökt googla efter videos men inte riktigt hittat nåt användbart

Du har inte råkat få slemsäcksinflammation då? Jag har haft det och hade väldigt svårt att lyfta armen. I mitt fall slutade det med en kur antiinflammatorisk medicin och fysioterapi.
Mycket möjligt.

Läkaren jag träffade annat ärende, men diskuterade axeln med, föreslog Paraflex men jag tänkte att min pillerlista är lång ändå... Samt att jag skulle försöka få tid hos fysio.

För nån vecka sedan vaknade jag och hade rejält ont i axeln. Tror det hände något när jag drog upp lupiner. försök massera och röra axlarna och det blev lite bättre. Men så drog jag upp en kardborreplantar vid vedboden och kände direkt att det högg till Det är långa väntetider till fysioterapeuten så jag får nog sköta detta själv ett tag.

Nu till min fråga. Det gör skitont att lyfta armen så jag gör det med hjälp av den andra armen. Ska jag fortsätta göra saker som gör ont, eller avstå?
Några tips på övningar för att stärka axeln? Har försökt googla efter videos men inte riktigt hittat nåt användbart
Frusen skuldra/frusen axel, kanske?

Kolla att du inte har frozen shoulder. Det är ju inte helt ovanligt hos diabetiker. Jag har haft i båda axlarna.

Kolla att du inte har frozen shoulder. Det är ju inte helt ovanligt hos diabetiker. Jag har haft i båda axlarna.
Hrm...
Tveksamt. Jag får inte ont vid rörelse, snarare så rörelse lindrar smärtan. Svårt att hitta sovställningar där axeln inte smärtar.
Och jag är inte stel, med hjälp av andra handen så kan jag röra armen. Men rörelse utan andra armens stöd gör rejält ont.
Detektivarbetet fortsätter, tills jag hittar fysio eller naprapat.

Har du full rörlighet i armen?

Jag tycker att du ska skriva till din vc och be om en akuttid. Det är bra att ta reda på om det är en överansträngd muskel, bursit, subluxation eller en kombo.

Om det är bekräftat att det är musklerna som gör ont så skulle jag självmassera, finns en fantastisk sida som heter "Movementworld" där det finns en hel hög med program, det kostar förvisso en engångssumma, men de ca 300:- är det väl värt!

Låter lite som det jag har. När jag håller armen vinklad typ 90 grader med armbågen, kan jag inte lyfta armen utan hjälp med andra handen. Men håller jag armen rak går det bra.
Råkade vara hos ortoped i annat ärende så jag frågade honom och han sa slemsäcksinflammation, efter att han bad mig göra vissa rörelser.
Jag fick en kortisonspruta in i axeln och så instruktioner om att göra rörelser jag fick av fysio.
Kortisonsprutan tog bort all smärta efter ett par dagar, dock slarvade jag med träningen så nu, ett drygt halvår senare har smärtan kommit tillbaka.
Jag ska nu försöka skärpa mig och börja med träningen, men kommer nog kontakta läkare och be om en ny spruta. Är lättare att göra träningen när det går att röra armen…….

Har du full rörlighet i armen?

Jag tycker att du ska skriva till din vc och be om en akuttid. Det är bra att ta reda på om det är en överansträngd muskel, bursit, subluxation eller en kombo.
Rörligheten finns om jag hjälper med den andra armen för att lyfta oxh flytta. Det är främst höjdled det är jobbigt. Jag kan flytta armen genom att "klättra" med fingrarna dit jag ska.

Jag var ju hos läkare på vc. Hon konstaterade väldigt spända muskler och rekommenderade fysio. Hon frågade om naprapat eller akupunktur men jag har inte testat någondera.

Vardag imorgon och jag ska ringa Cura här på orten och fråga. Alternativt försöka få tid hos fyison - som ju har lång kö. Det handlar lite om kostnad också. Om naprapat är väldigt dyrt har jag inte råd helt enkelt.

Rörligheten finns om jag hjälper med den andra armen för att lyfta oxh flytta. Det är främst höjdled det är jobbigt. Jag kan flytta armen genom att "klättra" med fingrarna dit jag ska.

Jag var ju hos läkare på vc. Hon konstaterade väldigt spända muskler och rekommenderade fysio. Hon frågade om naprapat eller akupunktur men jag har inte testat någondera.

Vardag imorgon och jag ska ringa Cura här på orten och fråga. Alternativt försöka få tid hos fyison - som ju har lång kö. Det handlar lite om kostnad också. Om naprapat är väldigt dyrt har jag inte råd helt enkelt.

Skulle tro att du blir prioriterad hos fysion, det hade du blivit på min vc åtminstone.

Och ställ dig i kön nu, även om den är lång så blir den ju inte kortare ju längre du väntar.

Men jag tycker det låter konstigt att du inte blev bättre utredd med så nedsatt rörlighet.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Autistic meltdown
  • Valvaka!

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar