Bukefalos 28 år!

Åka bil med katter

Sv: Åka bil med katter

Vi föredrar att ha våra katter i transportbur de få gånger vi kör med dom.
I början när honkatten var liten körde vi mellan lgh och gården (skulle flytta ut på gården) då åkte katten lös i bilen, var aldrig några problem för hon var alldeles förstelnad under de 2 minuterna vi körde....

Vår lillkise (11 månader) har fått åka lös i bilen två gånger. Ena gången följde han efter en tant på väg in till byn och vi kom körandes så vi plockade upp honom, ett jäkla liv och han hoppade runt där inne, allra helst låg han där fram i rutan. Ingen bra idé...
 
Sv: Åka bil med katter

Även om katten är lugn och fin i bilen, så bör den inte sitta lös utan i bur (som är fastsatt i bältet eller står i bagaget). Om man skulle krocka så far katten annars som en projektil rakt ut ur vindrutan - om man har tur. Har man mindre tur så börjar den med att slungas in i mattes bakhuvud eller något lika olämpligt... Även om katten är lätt i normala fall så blir den _väldigt_ tung vid en krock. Den kan därför inte bara allvarligt skada sig själv utan även andra i bilen. Precis som MissFideli skriver så är det ingen rolig situation även om katten slungas ur bilen och klarar sig ganska fint. Att ha sin livrädda och kanske skadade katt, på en främmande plats precis vid en bilväg... Nej, det är ingen situation man skulle vilja vara i.

Nåja, jag erkänner: min hankatt åker i knät på mig en gång om året. Det är den dryga halvkilometern till veterinären för den årliga vaccineringen... Anledningen är att vi helt enkelt inte varit längre med alla tre missarna samtidigt. Så vi har inte fått tummen ur och skaffat oss en så stor bur att alla ryms i den.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag ska åka tåg med katten ca 24 timmar, fyra byten totalt. Någon som gjort det tidigare? Hur löser man det med låda? Katten är van vid...
Svar
3
· Visningar
414
Senast: ufot
·
Övr. Katt Min katt ska få en egen transportbur, men vilken är egnetligen den bästa? Det viktigaste är att katten kan åka säkert i bilen.
Svar
15
· Visningar
1 008
Övr. Katt Jag har en katt som vantrivs som innekatt och har en kompis uppe i Norrland som jag känt i många år som behöver en stallkatt. Min katts...
Svar
2
· Visningar
563
Senast: ufot
·
Katthälsa Imorgon ska Mrs norris bli vaccinerad och förhoppningsvis få klorna klippta. Superdum fråga - är det bäst att ha sele och koppel på på...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp