Bukefalos 28 år!

Corax

Trådstartare
Nästa vecka ska jag åka bort och kommer att ta med mig katten (innekatt).
Frågan är bara hur jag ska transportera honom. Sitter han i buren så skriker han mest hela tiden.
Resan kommer att ta ca 6 timmar, inkl. raster.
Frågan är bara om man kan ha honom lös i bilen? För jag tror att han kanske skulle hålla sig lugnare då. Kan även tillägga att jag inte åker ensam.

Hur gör ni när ni åker långt med era katter?
Med t.ex vatten, toalettbesök och transport...

/blåbär på att åka med katt
 
Sv: Åka bil

Har inte åkt längre än några mil med äldsta katten sammanlagt.. på två år, lilla katten har åkt bil en gång, till vet för kastrering.
Jag har en bur som jag brukar låta dem åka i, till vet. var det nödvändigt då de ville ha en bur att ha dem i.
Jag har fått tips här om att sätta en hundbur i skuffen som katterna kan vara i, lösa men endå krocksäkrare än om de vore lite överallt i bilen.
Jag har tänkt fixa detta men jag åker aldrig med dem... så det har inte blivit av.
Är jag borta så är de hemma med kattvakt.
Stora katten har vart med till stugan en gång, sen har han åkt till vet och hem till mej från uppf. samt åkt hit till den här lägenheten när jag flyttade. Hela fyra resor ;)

Brukar du ha katten kopplad? Då kanske det kan fungera, lös men endå under uppsikt så att den inte klämmer fast sej under bromspedalen eller nått...
 
Sv: Åka bil

Jag rekommenderar absolut att du sätter katten i en bur, även om den skriker. Katten kan, om den blir skrämd av något, orsaka en olycka. Den kan, om en olycka sker, sticka iväg i panik eller slungas runt i bilen och skada sig själv och andra. Tänk på säkerheten.

När jag reser med mina katter har jag inte med någon låda (och jag kan resa med dem i 12-14 timmar) och det beror helt enkelt på att de inte använder lådan ens om jag tar med den, de håller sig och väntar tills vi kommit fram och de får lugn och ro. Man får anpassa det efter katten, vissa behöver toalett med, andra inte.
 
Sv: Åka bil

Sele kommer att finnas med så att man kan ta ut honom när man rastar.
Hade även tänkt ha den på honom i bilen OM jag skulle ha honom lös.
Tyvärr har jag ingen kombi men annars lät hundburen som en GOD idé.
 
Sv: Åka bil

Har du sele och ressällskap så kan du ju ha katten utan bur, hållen i kort koppel i knät. Men om katten får panik är det mycket svårt att hålla den, och den kan orsaka stora olyckor och skada både sig själv, er och orsaka trafikolyckor. Jag har alltid katterna i bur. Det finns lugnande om resan är alldeles för jobbig, men de brukar lugna sig om det är svalt i bilen och man hänger ett mörkt tyg över buren. När man väl är ute på landväg så lugnar sig katten ofta, det är svängar och riktingsförändringar som är jobbigast för dem.

6 timmar är inte så lång tid, när jag hämtade min kattunge reste hon i 12 timmar, och ville inte använda lådan under tiden.
 

Liknande trådar

Katthälsa På lördag ska katterna åka hem till mina föräldrar och bo där i två veckor. Det kommer gå bra, förutom en detalj: resan dit. Det är...
Svar
19
· Visningar
994
Senast: sthu
·
Övr. Katt Jag ska flytta i september, och det tar ungefär 14 timmar med bil och båt från där jag bor nu till mitt nya hem. Min ena katt är...
2
Svar
24
· Visningar
2 858
Senast: kma
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 496
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 114

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp