Akademisk sadel för tidigare westernryttare

MissPopcorn

Trådstartare
Hej,

Nu har jag läst många trådar om akademiska sadlar men inte riktigt fått svar på de funderingar jag har. Jag vill skaffa en akademisk sadel men är helt ny på detta område. Vad skall jag satsa på för sadel?

Hästen har ganska hög manke och lite toppig rygg. Hon har tidigare haft en Crates westernsadel men p.g.a sadelns tyngd är den såld och vi letar efter en lättare sadel. Jag vill dock inte ha någon engelsk sadel och söker därför efter en akademisk i stället.

Jag vill inte ha något "skräp" som förstör ryggen på hästen. Som sagt, nu är jag helt ny på området akademiska sadlar och vet därför inte vad jag skall leta efter. Hidalgo och Chezz verkar vara lite billigare sadlar, är de något att ha eller får man vad man betalar för? Skall man satsa på en lite dyrare sadel?

Star Trekk Espaniola har jag hört delade meningar om, men såklart passar inte alla sadlar alla hästar och ryttare.

Ecuyer har jag hört inte skall vara någon nybörjarsadel, varför inte? Jag har även hört flera som har tyckt att Ecuyern är hård i sätet och det vill jag heller inte ha.

Jag vill lägga max cirka 10 000 kronor på en begagnad sadel, men den får gärna vara billigare också. ;) Dock betalar jag hellre lite mer och får en bra sadel i stället.

Mycket tacksam för svar i denna djungel! :bow:
 
Sv: Akademisk sadel för tidigare westernryttare

Jag älskar min Masterback España, 8900 kr ny. Anledningen till att den är så billig är att de säljer dem själva = inga återförsäljningsprispåläggningar. Går att få lite som man vill, olika färger och skinn eller mocka osv. Rejäla paneler som man dessutom får byta om man vill. Ekologiskt läder och grejer, snygg är den också. Är hur nöjd som helst. Gillar dessutom att stödja svenska företag i första hand :)

Det enda som kan bli ett problem är en höga manken. Har aldrig sett en akademisk sadel med cutback.

Hidalgo och Chezz vet jag inte så mycket om, de har väl inte flyttningsbara panler? Utan bara paddar. Har du råd att köpa dig någonting med paneler så skulle jag satsa på det utan att blinka, mycket stadigare och rejälare på alla sätt och vis. Startrekk har jag hört mycket dåligt om så en sån skulle jag aldrig köpa själv.
 
Sv: Akademisk sadel för tidigare westernryttare

Amazonas, definitivt! Deras sadlar är gjorda särskilt för kvinnor, och jag är mycket förtjust i dem. Jag har själv en Gueriniere (den modellen finns inte längre) och en Elisabeth.
Min Elisabeth är med flexibom, men numera finns den även med läderbom, och med ändringsbar bomvidd. Den är en lättviktare, och man kommer väldigt nära hästen, känns det som.

Jag har alltid (under mer än 40 år) ridit i engelska sadlar, och skillnaden är enorm. När jag provade Guerinieren första gången kändes det som om sadeln var gjord just för mig, och det var samma sak med Elisabethsadeln några år senare.
 
Sv: Akademisk sadel för tidigare westernryttare

Ja, Amazonas har jag hört mycket gott om men den ligger ju en bit över TS budget... :)
 
Sv: Akademisk sadel för tidigare westernryttare

Det är inte alltför länge sedan som jag såg en begagnad Elisabeth för 11 000.
 
Sv: Akademisk sadel för tidigare westernryttare

Jag tror det spelar roll vad du vill ha för bom.

Deubers sadlar har ett fast järn i framkant, sen kan man välja flexibom eller läderbom. Chezz, Hidalgo och Masterback är utan järn i fram och med läderbom (vet ej om Masterback går att få med annan bom nu också?).

Jag valde en Hidalgo då min häst är väldigt bred bakom manken. sadeln ligger mycket stadigt ändå, klarat diverse skrämselskutt och vändningar utan att glida en millimeter.

Jag gillar min Hidalgo skarpt. Köpte den som heter "spezial" som ska vara av bättre läderkvalitet och det är det! Stropparna är lite sämre dock, men håller bra än så länge.

Jag köpte min sadel direkt från tillverkaren i Österrike då de hade specialpris i vintras och jag fick den riktigt billigt. Det fungerade smidigt och jag hade sadeln hos mig inom en vecka.

Men om du inte vet vad du vill ha tycker jag att du ska prova innan köp - det finns en svensk återförsäljare som har testsadlar av både deuber och hidalgo, Masterback erbjuder också testsadlar. Mycket givande om man inte vet vad man är ute efter!
 
Sv: Akademisk sadel för tidigare westernryttare

Jag hade en Star Trekk Espaniola av äldre modell men jag gillade den inte alls. Vääääldigt bred midja på den sadeln så jag fick svårt att komma ner ordentligt i den tyvärr. Annars var den skön att sitta i.
 
Sv: Akademisk sadel för tidigare westernryttare

Stort tack för era svar!

Det här med bommar och paneler gör mig en aning förvirrad. Är det någon skillnad i stabilitet? Jag vill ha en stabil sadel som inte glider hit och dit.

Är det skillnad i vikt på olika märken/typer av sadlar? Som jag tidigare nämnt letar jag efter en lättviktssadel.
 
Sv: Akademisk sadel för tidigare westernryttare

Som ett tillägg till föregående inlägg:
Blev lite fundersam när jag läste att sadlarna kan bli sneda om antingen hästen eller ryttaren sitter snett. Gäller detta en viss typ av bommar (läderbom) och vad skall jag då satsa på för att inte behöva oroa mig för detta?
 
Sv: Akademisk sadel för tidigare westernryttare

Jag märker ingen skillnad i stabilitet på min sadel. Den ligger helt still på hästen, går även att sitta upp från marken som med en bomsadel osv. Den enda skillnaden är att det är mycket fördelaktigt med en sadelgjord som har resår på båda sidor när man har en panelsadel.

Alla bomlösa sadlar är förhållandevis lätta jämfört med bomsadlar.

Ingen aning vad gäller snedhet och sådär, men är hästen eller ryttaren långsiktigt sneda så har man ju betydligt större problem än att sadeln blir sned med tiden... Då bör man ju bekymra sig med över att hästen går sönder.
 
Sv: Akademisk sadel för tidigare westernryttare

Jag har en Chezz "Calido". Rent funktionsmässigt tycker jag mycket om den - den känns stabil och jag sitter bra i den. Sitter upp från marken utan problem, och utan att dra sadelgjorden för kung och fosterland. Sitsen är, jämfört med många andra bomlösa sadlar, ganska hård (vilket för mig är ett plus, då jag får ont i ryggen av supermjuka sadlar). Den ligger bra på min häst, och han verkar också trivas med den. Panelerna är flyttbara, men ganska tjocka och hårda. Tyvärr är läderkvalitén kass - där får man vad man betalar för. Färg har släppt i sitsen, vid sittbenen.

Jag köpte min direkt från tillverkaren i Tyskland, vilket innebär att jag betalade lite drygt hälften av vad sadeln skulle kosta i Sverige (inkl frakt). Jag köpte den som tillfällig dressyrsadel, och den fyller sitt syfte bra, men jag skulle aldrig betala det pris Sveriges ÅF begär för dessa sadlar.
 
Min Elisabeth är med flexibom, men numera finns den även med läderbom, och med ändringsbar bomvidd. Den är en lättviktare, och man kommer väldigt nära hästen, känns det som.
Återupplivar en gammal tråd.

Jag letar fortfarande sadel och har nu hittat en Amazonas Elisabeth S1 K2 med ultraflex- och läderbom som jag får låna hem och prova. Då det dock är 15 mil att åka för att hämta sadeln vill jag fråga om ni tror att denna sadel kan passa mig och min häst. Jag har byxstorlek 38/40, är S1 för litet säte för mig då? För vilka ryggar passar K2? Min häst har relativt hög manke, är något omusklad för tillfället och är även något överbyggd.

Säkert en dum fråga men går det att använda ett vanligt schabrak under denna typ av sadel eller skall man ha en tryckfördelande pad?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 346
Utrustning Är det någon som har erfarenhet av att skicka sin Passiersadel till Tyskland. Jag har en Passier Comet till min unghäst bomvidd 27,5...
Svar
2
· Visningar
934
Senast: lizzie
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 067
Senast: mackan
·
Utrustning Vi ska köpa en ponny som hos nuvarande ägare enbart rids i dressyr och de har därför inte satsat på hoppsadel till honom utan köpt en...
Svar
13
· Visningar
3 772
Senast: Harbor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp