Jag har ett föl efter Akribori som jag är väldigt nöjd med (48 p). I Sverige föddes hans första årgång i år. Min fölunge liknar mest mamma i temperamentet; pigg och vaken.

//krumelur
 
Eftersom de första Akriboriavkommorna i Sverige föddes i år så finns de inga inridna ännu.
 
Jag har också ett föl efter Akribori(Akribori~Magini~Ceylon). Hon fick också 48 poäng o blev bästa föl i norrbotten(2:an var också efter Akribori).

Hon är också väldigt lik sin mor i temperamentet, vaken o pigg. Hon har en grym egen vilja måste jag erkänna men jag klandrar inte hingsten för det. Stoet är lite dålig på att tukta till henne! Men jag tycker att det ska vara lite klös o drag i hästarna o det kommer det bli i henne!! Hon är en mycet vacker fölunge så det blir spännande att se vad det blir av henne till slut.
 
Jag såg korten på ditt Akribori-föl i en annan tråd och hon är nästan löjligt likt min fölunge (också ett stoföl)!!! Stammen på min är (Akribori)-Nactus-Labrador.
 
Det finns väl Akriboriavkommor i Tyskland som är i ridbar ålder? :confused:

Jag tycker Akribori är snygg...men jag undrar om han inte är mer hopphäst än dressyrhäst...precis som stamtavlan på honom säger...tja vi får väl se hur utslaget blir om några år! ;)
 
Jag skrev i Sverige som du kanske ser, kan iofs finns någon här som importerat någon Akriboriavkomma i ridbar ålder, men annars burkar det vara ganska tunnsått med svar får tyskar här.
 
Visst har du rätt...men det finns ju svenskar som varit i tyskland och sett Akribori-avkommor.

Det fanns det någon som skrev i en gammal tråd om Akribori.

Då stod det också att Akribori gav avkommor som var av den mer omoderna gamla typen ...kolla längre bak...om det går att hitta....vad jag förstod så var det en utav anledningarna till att han såldes också...att han inte gav vad de förväntat sej.

Jag gillar i allafall maffiga hingstar!
 
Jag stog i samma stall som ett Akriboriföl i sommras. Den var väldigt snäll och social och hade fruktansvärt långa ben! Väldigt högrest.
 
Jag har också ett stoföl efter Akribori som jag är väldigt nöjd med.
Hon är högrest och med otrolig utstrålning.
Hon har fått 48 poäng både på fölmönstring och championat..och är välutvecklad för sin ålder (snart 8 veckor)
Hon är fantastisk att hantera och har så varit från första stund..tillgiven och väldigt social men med en stark vilja och självständighet.

Hon är e. Akribori-Guinness-Arram
 
Det är inte vad jag har hört och tittar man på hans första fölårgång i Sverige verkar ju många föl vara av mycket god ridhästmodell: långbenta och i uppförsbacke. Jag har hört att anledningen till att Flyinge lyckades köpa honom var att det var ett dödsbo.
 
Tja det kan ju vara rent snack från folk...men det var någon som påstod att denne person hade varit i Tyskland och sett avkommor till honom. :confused:

Fölomgången verkar ju lovande ;)

...fast jag tror att de som förväntar sej att få en dressyrhäst kommer att bli förvånade...jag tror att han kommer att nedärva det stamtavlan säger...hoppförmågor mer än dressyrtalanger...men det får ju framtiden utvisa... ;) :D

Vi får väl åtminstone hoppas att han har gott att göra i vår halvblodsavel nu när han fått betäcka så mycket ston! ;)
 
Jag är hur som helst riktigt nöjd med de gångarter som min lilla flicka visar...men vad som blir av det i slutänden kan man ju ännu bara sia om.

Anledningen till att jag valde Akribori var faktiskt just blodet...jag har en valack med väldigt mycket samma blod i..och honom är jag otroligt nöjd med. Han har allt jag kan önska av gång..och är dessutom otroligt hoppbegåvad...känns inte som om det skulle vara en motsättning i det.

Jag tycker att det blod som Akribori representerar kan tillföra mycket till vår avel även vad beträffar rörelsemönster...
 
Jag blev bara lite nyfiken...Har du sett Akribori live!?! :confused:

Sedan har vi ju det här med...att en bra mamma betyder mycket också...vilket är ju sant! ;)
 
Ja..jag har sett honom live..och tycker kanske att hans trav kunde vara bättre, men även om den kanske inte är lika "flashig" som man kan se på andra hingstar...gillar jag rörelsemekaniken i den.
Vad jag däremot tyckte om hos honom...var hans typ..och hans galopp.
Och..vår fölis..har en riktigt bra trav.. och har dessutom ärvt sin mammas fantastiska skritt...så jag är nöjd..mer än nöjd.
 
Jaaa... jag har verkligen fastnat för hans uppsyn och utstrålning fast har inte haft lyckan att se honom live. Men mitt sto är dräktig med honom. Hon är efter Magini, också allroundbetonad med plus för hoppningen. Jag tycker också om det blodet som han företräder.
Hälsningar Nina
 
Jag är också mer än nöjd!! Funderar på det du skrev om hans trav. Nu fick min fölunge 8:a på traven o det är ju bra men....
Hon har inte den där svungen i traven som jag kanske velat ha(nu kan det ju hinna hända mycket innan hon växt klart). Hon har lite högre knälyft än vad jag varit van att se. Det blir att man jämför henne med hur ett av våra ston var som föl/unghäst o hon har extremt bra trav men sämre galopp. Har kanske väldigt höga krav?! Kanske betäcker vi henne med Akribori nästa år?

Jag hör till dem som lagt in lite naturliga hinder i min fölunges grön hage. Den lilla damen älskar att hoppa så kanske min dressyrinriktade avel faktiskt har misslyckats men huvudsaken är att det blir en bra alround häst. :smirk:
 
JAg tycker inte Akribori var maffig när jag såg honom i Flyinge... Tänkte ta honom för att lätta upp min märr... Hon är iofs inte tung men inte jätteädel heller...
Jag hade tänkt ha fölet till hoppning med bra grundsteg i gallopen. Det är ju ändå den viktigare gångarten i hoppning... Tycker A. är den mest underbara hingst jag sett. SÅ SÖT! och snygg... och verkar trevlig i tempramentet också...
 
Mmm...min fölunge fick också 8:a på traven..men jag kan hålla med Dig om att det kanske inte är det där riktigt trycket i traven. Å andra sidan tycker jag mig inte ha sett det hos andra föl heller...efter att ha deltagit i både fölvisning och championat.
Lite högre knärörelser och en väldig bogfrihet är vad jag ville åt...precis det som jag har i min valack..och framförallt hoppas jag få någonting i närheten av valackens ridbarhet.
´Min lilla flicka travar däremot med väldig spänst...och lätthet..och det är mer än man kan säga om hennes mor.
Fölis har helt klart fått traven..och galoppen från pappa...och skritten från mamma...och det var precis så jag ville ha det.
Dessutom har hon en fantastisk uppsyn och utstrålning...
 

Liknande trådar

Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 094
Senast: athena
·
Avel Jag hade behövt lite mer information om dessa hingstar och deras godkända avkommor. Gärna era egna åsikter och erfarenheter. Vad de...
2
Svar
32
· Visningar
2 161
Senast: Lea88
·
Avel Jag undrar vilka dressyrhingstar (halvblod) det finns som man vet lämnar behagligt temprament. Och gärna lite kvalite för hoppning...
Svar
7
· Visningar
2 025
Avel Hej Jag har haft 3 avkommor e mr vain alla har vart riktiga rymmare! Fantastiskt fina men busiga. Inte de andra fölen med annan pappa fr...
Svar
5
· Visningar
1 043
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp