Åksjuk katt?

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare slice
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 1 544
S

slice

Jag körde bil med katt i passagerarsätet igår och han hade lite saker för sig som jag undrar över.

Jag hade inte kommit långt innan han började flåsa med munnen öppen och tungan ute. Han gäspade med jämna mellanrum och såg trött/matt ut.

Det var inte varmt i bilen, Ventilationen var på, men jag fipplade med den en del, tänkte att det kanske drog på honom eller att det ändå var för varmt. Två gånger stannade jag bilen och öppnade dörren och då verkade han genast mycket piggare och var mycket nyfiken på vad som hände där utanför. Inte 200 meters bilfärd senare så började han flåsa igen.

Vid minst ett tillfälle satte han nosen mot gallerdörren på buren, liksom lutade sig mot den och slöt ögonen.

Så snart jag kom fram ordnade jag med mat, vatten och låda och så fort han kom ur bilen var han precis som vanligt. Han spenderade kvällen med att undersöka lägenheten och vara social, precis som han brukar.

Vad kan det ha varit? Jag var jättenojjig och trodde att bilen tog in kol(di)oxid som han kände av men inte jag. Eller var han kanske åksjuk? Spelade sjuk för att slippa åka bil? Nerkyld (han kissade ner sig kort efter att jag hämtat honom, så jag fick vända om och duscha honom)? Överhettad, trots att bilen inte var varm?

Sv: Åksjuk katt?

Han hyperventilerar när han blir stressad, antagligen. Mina har gjort det vid ett par tillfällen när det varit varmt i bilen. Antar att kombinationen stress och värme ligger bakom.

Sv: Åksjuk katt?

Nu när jag lägger ihop två och två så ja, vem hade inte blivit stressad i den situationen hann befann sig i? (In i buren, pissa ner sig, bli duschad, in i buren igen, åka i stötig bil som kör fort och svänger mycket, bli skitnödig, försöka hålla sig, skita ner sig, inte veta vart han är på väg... Stackare!!!)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Torrfoderdjungeln..
  • Vilken hundras?
  • Husky från USA, tips och råd m.m

Hästrelaterat

Tillbaka