Bukefalos 28 år!

Sv: Åksjuka

Jag hade en halvvuxen hund som började drägla bara man tittade på bilden. Jag tränade honom att hoppa upp själv i bilen när den stod still och greja med honom där så det blev en trygg plats! Detta fungerade för oss, idag älskar han att åka bil. Varmt lycka till!
 
Sv: Åksjuka

Försök att göra bilåkandet till en positiv upplevelse för hunden.
Kör mycket kort tur ca femtio meter och sedan mycket lek och andra saker som hunden tycker om. Sedan hem igen och lika mycket positiva lekar godis o.s v.
Efter något tag vet hunden att bilåkning leder till något riktigt kul och slutar oroa sig.
Börja då att sakta utöka reslängden, men fortfarande ska det vara lika kul för hunden efter varje bilresa.
Efter ett tag så brukar det inte längre vara några problem.

Du kan också prova i en annan bil. Det kan vara något ljud i bilen (radio telefon eller liknande) som gör att hunden otrivs och blir åksjuk.

Jag hade en hund som efter säkert femtusen mils bilåkning helt plötsligt började må illa, inte så den kräktes, men den började drägla och verkade olycklig. Det visade sig att det berodde på den kom.radio jag hade i bilen, den hade en bärvåg som tydligen "störde" ut hunden. Stängde jag av kom.radion var hunden som vanligt igen.
 
Sv: Åksjuka

Korta turer med positiva upplevelser är just vad jag har provat i en månad utan att det har blivit bättre.

Annan bil är kanske lättare att säga än att göra, man har ju den bil man har. Kan vara svårt rent pedagogiskt att övertyga vänner och anhöriga att låna ut sina bilar på obestämd tid för att se om min hund spyr i deras bil också :D Har ingen radio eller musik på i bilen men klart att det kan finnas något annat ljud som stör honom.

Min egen tro är att det bygger på ovana och oro pga de flygresor han varit med om, de var säkert inte så behagliga.

Flera här har tipsat om att lämna hunden i bilen medan den står still, provade detta idag, detta gick bra utan stress och illamående. Nu fortsätter jag så några dagar och låter bli att åka med honom så får vi se hur det går. Sen får det bli Postafen.
 
Sv: Åksjuka

Lejonelle skrev:
Korta turer med positiva upplevelser är just vad jag har provat i en månad utan att det har blivit bättre.

Annan bil är kanske lättare att säga än att göra, man har ju den bil man har. Kan vara svårt rent pedagogiskt att övertyga vänner och anhöriga att låna ut sina bilar på obestämd tid för att se om min hund spyr i deras bil också :D Har ingen radio eller musik på i bilen men klart att det kan finnas något annat ljud som stör honom.

Min egen tro är att det bygger på ovana och oro pga de flygresor han varit med om, de var säkert inte så behagliga.

Flera här har tipsat om att lämna hunden i bilen medan den står still, provade detta idag, detta gick bra utan stress och illamående. Nu fortsätter jag så några dagar och låter bli att åka med honom så får vi se hur det går. Sen får det bli Postafen.

Har han någon hundkompis som gillar att åka bil? Det är ett trick som jag har använt mig av på "gubbens" hundar eftersom han lyckats få bägge de senaste hundarna som åksjuka.

Vad jag har gjort är att haft den åksjuka i bur och kompisen utanför. Kompisen ska vara en som lägger sig och sover så fort den kommer in i bilen - inte en som är uppjagat glad. Innan jag sätter hundarna i bilen har de fått en rejäl långpromenad för att kroppen ska vara redo för vila. Sedan har jag åkt turer på minst en timme.

Med dessa 2 hundar har det gått fort att komma över åksjukan. Den första fick en resa på 3 timmar första gången, och då spydde hon 2 ggr under den första timmen - sen har det varit bra. På hemresan (3 tim) två dagar senare sov hon hela vägen. Under de två dagarnas bortavaro åkte hon kortare bitar utan problem.

Den andra hunden tog det lite längre tid att få bort åksjukan, och det tror jag berodde på att jag inte hade någon långresa som hon kunde följa med på. Men efter några längre turer (1 timme) har även hon slutat spy och ser fram emot resan.
 
Sv: Åksjuka

Ja, tack för tipset, skulle kunna låna med mig gammelhunden. Han är ranghög dessutom. De har åkt tillsammans i bilen tidigare men ej långresa. Kanske man ska plocka med sig båda och åka en längre tur.. Tack för förslaget, konstruktivt!

/Lejonelle
 
Sv: Åksjuka

Uppdatering: Har idag bestämt mig för att lägga ned projekt åksjuka tills vidare. Inget har blivit bättre trots alla era utmärkta råd. Har i och för sig inte åkt på någon långtur, det känns ärligt talat inte jätteroligt att utsätta någon av hundarna för detta då den åksjuka hunden i regel kräks efter mindre än fem minuter. Och då låta hundarna ligga där i spyor i timtal känns inte så kul. Han är ju inte rädd i bilen, mår bara så hemskt illa.

Idag provade jag att ge märgben under bilfärden. Tänkte att han skulle ha något annat att tänka på. Men det funkade inte heller. Rörde inte märgbenet över huvud taget varken under färd eller när han låg i stillastående bil.

Så nu lägger vi ned det hela ett tag, och om vi MÅSTE åka någonstans får det bli åksjuketabletter.

Om inte någon av er har något alldeles nytt revolutionerande råd att komma med?

/Lejonelle
 
Sv: Åksjuka

Vår råttis var fruktansvärt åksjuk i början. Till sist satt jag med honom i baksätet och lät han sitta och andas in luft genom rutan som var lite nedvevad. Det funkade bra. Innan var det ett evigt gnylande, dreglande och framför allt spyande.
Sen utan att jag tänkt på det hela så har det faktiskt gått över. Nu är bilåkandet inga problem längre-mycket beroende på att han ser bilturen som en stund att sova under.;)
 
Sv: Åksjuka

...precis!
Sätt hunden i bilen. Kör till Kiruna. Käka på Mommas Steakhouse och åk hem igen. I längden är det nog det bästa du kan göra för din hund.
 
Sv: Åksjuka

Vad är det för fel på Empes? Sveriges godaste burgare... (Iaf innan det blev ägarbyte..)
 
Sv: Åksjuka

Nej, jag har inte haft möjlighet att göra det. Det finns kvar som alternativ för framtiden. Men ärligt talat känns det inget vidare att utsätta honom för tre dagar i bilen när han mår som han mår. Kanske det är fel inställning, men så känns det.
 
Sv: Åksjuka

Men det är ju det som är hela poängen! Du ska visst utsätta honom för detta just för att han mår som han gör. Det är mig veterligen det enda bra sättet att komma tillrätta med åksjuka. Sen är det väl inte så kul för honom första dan kanske. Men sätt det i relation till att vara åksjuk resten av livet, vill du utsätta honom för det? Nä, marsch in i bilen med er!

Tippan: det är säkert inget fel på Empes... Ärligt talat har jag inte varit i Kiruna på ett bra tag nu. Det är kanske dags att göra en utflykt.... :D
 
Sv: Åksjuka

Du har säkert rätt. Precis som de flesta har jag svårt att skaka fram tre dagar för en långresa hux flux, även om jag är sjukskriven (förutom den trista detaljen att jag just nu inte är en speciellt lämplig långfärdsförare). Möjligheten finns ju kvar längre fram och tills dess får han slippa bilen. Små korta utflykter verkar inte lösa nånting, den saken är klar i alla fall.

Hälsningar
Lejonelle
 

Liknande trådar

Hundhälsa Behöver lite hjälp för att spåna fram hur jag ska kunna underlätta bilåkandet för min ena hund, en 5,5 månader gammal hane som blir...
Svar
9
· Visningar
7 434
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp