Aktiv familjehund, ras?

Ang cocker så är jag lite rädd för det där humöret. Det låter inte trevligt...

Alltså rage-syndrom har inte att göra med att hunden har dåligt humör eller temperament. Hundar som får rage-anfall får dem inte kopplat till specifika situationer som ex. resursförsvar. Det har alltså inte att göra med att hunden har dåligt temperament eller är aggressiv.

Jag tycker också en cocker skulle kunna vara ett alternativ. Det är klart att det finns linjer med sämre mentalitet som inom alla raser och att rasen är mer drabbad av rage än andra. Men det är inte som att 50% får rage och rage har som sagt ingenting att göra med att hunden är dålig mentalt.
 
Alltså rage-syndrom har inte att göra med att hunden har dåligt humör eller temperament. Hundar som får rage-anfall får dem inte kopplat till specifika situationer som ex. resursförsvar. Det har alltså inte att göra med att hunden har dåligt temperament eller är aggressiv.

Jag tycker också en cocker skulle kunna vara ett alternativ. Det är klart att det finns linjer med sämre mentalitet som inom alla raser och att rasen är mer drabbad av rage än andra. Men det är inte som att 50% får rage och rage har som sagt ingenting att göra med att hunden är dålig mentalt.
Exakt. Rage är en sjukdom. Som för övrigt även finns hos engelsk springer spaniel. Och som enligt vissa källor kan vara lika vanlig där som hos cocker. Det kallas ibland cocker rage, ibland springer rage. Dock kan jag inte tänka mig att sjukdomen är vanlig hos någon av raserna. Det finns bättre och sämre temperament utan att rage är inblandat. Men det stora flertalet både cockers och springers är glada hundar som älskar att hänga med på allt möjligt. Och de har vanligen mjuka temperament.
 
@nilie - gjorde ni som jag skrev ovan och klippte av pälsen på undersidan?

Jag har och har haft cocker av utställningstyp i mer än tjugo år. Den jag har nu är en valp och har inte full päls ännu, men de tidigare gick jag många viltspår med när de var fullpälsade och även jakttränat. Då hade de välskötta pälsar i utställningskondition vilket ger mindre jobb än i skogen än en ej välskött, lång päls, men en del jobb blir det (det stora är dock att hålla pälsen i utställningskondition). På äldre dagar klippte jag av undersidan helt och kortade behänget på öronen ordentligt. Då fastar ju inget, för det finns inget att fastna i. Snöbollar i pälsen bildas när det är runt noll. Mina utställningshundar fick ha overall dessa dagar. Annars är snö inget problem.

Beträffande rage och dåliga temperament förekommer det men det är faktiskt inte specifikt knutet till cocker. Alla HUNDAR går inte bra ihop med barn. Men en bra cocker ÄR en bra aktiv familjehund för många, inklusive barnfamiljer. Jag tycker det är otroligt tråkigt att du (och fler med dig) går runt och icke-rekommenderar rasen till de som vill vara aktiva i skog och mark pga en egenskap som är lätt åtgärdad med insats av en sax eller klippmaskin då och då. Rasen behöver just den typen av ägare, som är aktiva med hunden.
Det verkar finnas olika typer av cockerpäls. Vår cockers päls var tjock och tät och den trasslade in sig väldigt lätt i kvistar, barr mm. Vi höll efter pälsen och klippte lite av den varje vecka. Vi höll den ganska kort, men ändå så att han såg ut som en cocker med lite päls som hängde under magen. Man kan kalla det sportfrisyr om man vill. Pälsen behövde kammas och utredas efter varje vistelse i skog och mark. Ibland tog det flera timmar. Han behövde också duschas och schamponeras väldigt ofta eftersom han älskade att slänga sig i leriga diken och vattenpussar.

Det beror nog på hur naturen ser ut där man rastar sin cocker. Att gå med en cocker i en park eller på en hed går nog betydligt bättre än att låta honom springa i snårig barrskog. Där vi bor finns massor av skog och inga lämpliga parker eller hedar så han fick springa i skogen och det älskade han.

Det är sant att rage finns beskrivet i flera olika hundraser och däribland finns cocker. Min uppfattning är att det är mest känt bland cockrar och att det fanns ett flertal cockrar som hade det för ett antal år sen. Det kan vara bortavlat nu för man hör inte lika mycket talas om det.

Det här att en del av cockrarna inte är säkra med barn är något jag funderat på om det kan ha att göra med barns ljusa röster som triggar hunden. Cockrar blir exalterade av fågelljud som kan påminna om ljusa barnröster.
 
Ja dessa har jag inte tänkt på :) Det låter som en passande hund. Men jag har hört att de drar iväg och jagar, som sagt svåra att ha lösa? Jag känner bara en samojed och den är inte speciellt rastypisk vad det verkar, går lös på gården och kommer och går som den vill. Jagar inte ens katterna. Men den är egensinnig, ganska hård i huvet och inte en hund jag skulle försöka ta ett ben av om man säger så :o Min hund är rädd för den och börjar pipa och krypa vid blotta åsynen. Typ.

Ang cocker så är jag lite rädd för det där humöret. Det låter inte trevligt...
En som har varit uppfödare av samojeder under massor av år säger att det går att träna dem att ha lösa trots jaktinstinkten. Vi var intresserade av en ung hane och hon höll just på den typen av träning med honom, men det fattades ännu lite innan han kunde få vara lös.

Jag har träffat flera som gått med sin samojed lös, men det har inte varit av den typ som avlas speciellt för drag. Det beror mycket på individen och den som tränar hunden om det går att ha dem lösa. Det bästa är att prata med flera uppfödare och be att få en lämplig valp.
 
@nilie - men då klippte ni alltså inte ner hunden helt? För det är vad jag menar att man kan göra, att helt klippa av behänget med maskin så att hunden är helt kortklippt på undersidan. Då kan det inte fastna en massa.

Ja, det finns olika typer av päls. En del har för mycket underull och det är i sådana pälsar en massa skräp fastnar lättare. Den typen av päls behöver plockas ur ordentligt för hand eller med underullskarda och om man maskinklipper får man göra det oftare eftersom pälsen blir tätare av sådan behandling.

Rage förknippas främst med cocker, men är enligt en del källor lika vanligt hos springer. Som jag skrev ovan tror jag inte att det är "vanligt" hos någon av raserna, men samtidigt tror jag inte heller att man ännu har lyckats lösa gåtan med vad rage egentligen är och därmed inte heller hur det nedärvs.

Cockrar blir inte generellt exalterade av fågelljud mer än någon annan hund. Det är ju en fågelhund. Hur skulle det vara typiskt för rasen att bli så exalterad att den blir aggressiv när den utsätts för ljud den är avlad i generationer för att utsättas för? En del hundar är inte säkra med barn helt enkelt. Det är inget som är speciellt för cocker. Jag kan inte uttala mig om min nuvarande som ännu är för ung, men mina tidigare har alla varit så säkra med barn som man kan förvänta sig av vilken hund som helst. Med tanke på att de aldrig vant sig med barn har de varit barnvänliga långt över förväntan. Jag har också sålt merparten av mina få uppfödningar (9 st av totalt 13 individer) till barnfamiljer och det har i samtliga fall gått utmärkt. De har verkligen fungerat väl med barnen. Sedan förekommer det, som i alla raser, att cocker spaniels omplaceras pga att de inte funkar med barnen.

Vad jag förstår baserar du dina åsikter om rasen cocker spaniel främst på en enda hund. Som hade skitjobbig päls, som hade rage och som inte var säker med barn. Det betyder inte att något av detta är typiskt för eller ens vanligt i rasen. Att moderna utställningscockrar generellt har för mycket päls håller jag helt med om, men jag har inte stött på en enda där det problemet inte avhjälpts med rakning av behänget (alternativt av hela hunden, men det är ofta inte nödvändigt).

Jag vet inte om cocker spaniel är det rätta för den här familjen. När det gäller vintersporter kan storleken och med det benlängden vara något som kan vara ett minus. Men jag är så jäkla trött på att det ständigt ska tas upp en massa snack om rage när det gäller cocker - en sjukdom som inte ens är exklusiv för cockern.
 
Hur är det med dragandet då? Har kanske fått det om bakfoten men brukar de inte framställas som sällskapshundar utan så mkt driv? I övrigt låter det som en passande ras. Pälsen är väl lik lapphund så det är nog inte ett problem. Att borsta är ju inte bekymret, men frisyrer går bort. Hur funkar pälsen i snö? Fastnar det mkt bollar osv?

Hur är det med Eurasier?
Inte eurasier om familjen vill vara säkra på att få en hund med driv. Det finns aktiva eurasier men risken är att de får en som inte alls gillar drag eller mycket aktivering. Eurasier är en självständig hund som inte gör något som den inte vill. Pälsen är lik en finsk lapphund - lättskött och perfekt för utevistelse.

Jag har ingen erfarenhet av keeshond, men den beskrivs som aktivare än en eurasier, men frågan är om den är tillräckligt aktiv. Generellt uppfattar jag den som mindre aktiv än en typisk finsk lapphund. Pälsen är jag osäker på. Pälsen är längre och någon skrev på ett forum att den inte kunde simma för att pälsen blev för tung. Den beskrivs som utan jaktlust och det passar ju.
 
@nilie - men då klippte ni alltså inte ner hunden helt? För det är vad jag menar att man kan göra, att helt klippa av behänget med maskin så att hunden är helt kortklippt på undersidan. Då kan det inte fastna en massa.

Ja, det finns olika typer av päls. En del har för mycket underull och det är i sådana pälsar en massa skräp fastnar lättare. Den typen av päls behöver plockas ur ordentligt för hand eller med underullskarda och om man maskinklipper får man göra det oftare eftersom pälsen blir tätare av sådan behandling.

Rage förknippas främst med cocker, men är enligt en del källor lika vanligt hos springer. Som jag skrev ovan tror jag inte att det är "vanligt" hos någon av raserna, men samtidigt tror jag inte heller att man ännu har lyckats lösa gåtan med vad rage egentligen är och därmed inte heller hur det nedärvs.

Cockrar blir inte generellt exalterade av fågelljud mer än någon annan hund. Det är ju en fågelhund. Hur skulle det vara typiskt för rasen att bli så exalterad att den blir aggressiv när den utsätts för ljud den är avlad i generationer för att utsättas för? En del hundar är inte säkra med barn helt enkelt. Det är inget som är speciellt för cocker. Jag kan inte uttala mig om min nuvarande som ännu är för ung, men mina tidigare har alla varit så säkra med barn som man kan förvänta sig av vilken hund som helst. Med tanke på att de aldrig vant sig med barn har de varit barnvänliga långt över förväntan. Jag har också sålt merparten av mina få uppfödningar (9 st av totalt 13 individer) till barnfamiljer och det har i samtliga fall gått utmärkt. De har verkligen fungerat väl med barnen. Sedan förekommer det, som i alla raser, att cocker spaniels omplaceras pga att de inte funkar med barnen.

Vad jag förstår baserar du dina åsikter om rasen cocker spaniel främst på en enda hund. Som hade skitjobbig päls, som hade rage och som inte var säker med barn. Det betyder inte att något av detta är typiskt för eller ens vanligt i rasen. Att moderna utställningscockrar generellt har för mycket päls håller jag helt med om, men jag har inte stött på en enda där det problemet inte avhjälpts med rakning av behänget (alternativt av hela hunden, men det är ofta inte nödvändigt).

Jag vet inte om cocker spaniel är det rätta för den här familjen. När det gäller vintersporter kan storleken och med det benlängden vara något som kan vara ett minus. Men jag är så jäkla trött på att det ständigt ska tas upp en massa snack om rage när det gäller cocker - en sjukdom som inte ens är exklusiv för cockern.
Det där med osäker med barn vet jag åtminstone tre till cockrar på den lilla ort där jag bor. På forum kan man också läsa om sådana cockrar, men jag tror inte det är något stort problem. Rasen beskrivs som tuffare än den ser ut och det stämmer verkligen. Charmigare och gladare hund går inte att få. Alltid pigg på nya äventyr.
 
Inte eurasier om familjen vill vara säkra på att få en hund med driv. Det finns aktiva eurasier men risken är att de får en som inte alls gillar drag eller mycket aktivering. Eurasier är en självständig hund som inte gör något som den inte vill. Pälsen är lik en finsk lapphund - lättskött och perfekt för utevistelse.

Jag har ingen erfarenhet av keeshond, men den beskrivs som aktivare än en eurasier, men frågan är om den är tillräckligt aktiv. Generellt uppfattar jag den som mindre aktiv än en typisk finsk lapphund. Pälsen är jag osäker på. Pälsen är längre och någon skrev på ett forum att den inte kunde simma för att pälsen blev för tung. Den beskrivs som utan jaktlust och det passar ju.

Skulle de inte kunna simma pga pälsen? O_o:rofl:
Det missade tydligen min och min uppfödares hundar.

Jag vill påstå att de är ganska lika Finska Lapphunden i form av driv.
 
@nilie - men då klippte ni alltså inte ner hunden helt? För det är vad jag menar att man kan göra, att helt klippa av behänget med maskin så att hunden är helt kortklippt på undersidan. Då kan det inte fastna en massa.

Ja, det finns olika typer av päls. En del har för mycket underull och det är i sådana pälsar en massa skräp fastnar lättare. Den typen av päls behöver plockas ur ordentligt för hand eller med underullskarda och om man maskinklipper får man göra det oftare eftersom pälsen blir tätare av sådan behandling.
Vi klippte av kort under magen men lät några cm päls på sidorna vara kvar som "gardiner" för att hunden skulle se ut som en cocker. Det var krångligt att ta på honom overall och han såg alltid olycklig ut när han hade på sig den och inte kunde röra sig som han ville, så vi lät honom slippa den.

För den som har hundtrimmare runt hörnet och själv slipper klippa och bada så mycket är det enklare. En kollega rekommenderade cocker starkt och det påverkade oss att ta denna omplaceringskillen. Efteråt förstod vi att hon vid tiden när hon hade cockern bodde nära ett hundtrim och själv aldrig behövde ägna sig särskilt mycket åt pälsen. Hunden rastades heller inte i skog och mark eftersom hon bodde i en större stad.
 
Jag hjälper en bekant att välja ras för framtida hundköp och behöver lite tips :)

De har haft hund innan, världens snällaste lugnaste hund som var perfekt med barnen och som aldrig krävt varken aktivering eller desto mer motion. Så erfarenhet av hund finns, men skulle inte säga att det är uttalade hundmänniskor vad gäller aktivering, träning osv då de aldrig haft hund med högre behov av någotdera.

Det är en familj som är mkt ute, åker skidor, promenerar, springer och åker på utflykter. Den förra hunden var rätt ointresserad av annat än promenader, så nu vill man ha en hund som är intresserad av att vara träningssällskap i form av att dra på skidor och joggingturer. Samtidigt måste det vara en hund som kan ha någon dag i soffan hemma, och ffa som är snäll i lynnet då det är en barnfamilj som ofta har besök av barnens kompisar osv. Barnen är i lågstadie- resp mellanstadieålder.

*Känner jag dem rätt så kommer det inte läggas ner flera timmar på att utvärdera MH-spindlar och forskas i blodslinjer, så ingen ras som är brokig i mentalitet med svårigheter som kräver mkt efterforskning för att hitta rätt linjer.
*De är öppna för kurser och aktivera hunden men på en husbehovsnivå, alltså inga tävlingsambitioner.
*En aktiv hund som sagt som är intresserad av motion, det saknades väldigt mkt hos den förra hunden.
*Snäll familjehund.
*Ingen uttalad jakthund.
*Mellanstor.
*Ej pälsras med långt hår, men samtidigt ingen korthårig som fryser på vintern då det är mkt vinteraktiviteter.

Vad har buke för tips? :)
Västgötaspets kan passa in när det gäller aktiv hund och lättskött päls. Jag har dock ingen aning om ifall den passar för drag eftersom den har så korta ben. Pälsen funkar bra i snö.

Raspresentation – SKV (vastgotaspets.se)
 
En som har varit uppfödare av samojeder under massor av år säger att det går att träna dem att ha lösa trots jaktinstinkten. Vi var intresserade av en ung hane och hon höll just på den typen av träning med honom, men det fattades ännu lite innan han kunde få vara lös.

Jag har träffat flera som gått med sin samojed lös, men det har inte varit av den typ som avlas speciellt för drag. Det beror mycket på individen och den som tränar hunden om det går att ha dem lösa. Det bästa är att prata med flera uppfödare och be att få en lämplig valp.

Vad det verkar av tråden kanske samojed vore en bra ras för dem :) Ska föra det vidare.

Eurasier och kees blir kanske för stor risk att bli för lika den förra hunden.
 
Hur funkar en såpass välpälsad hund som en samojed under sommarhalvåret? Motionsmässigt tänker jag Givet att man inte drar med en hund på en joggingrunda mitt på dagen under en värmebölja, men jag tänker normala sommartemperaturer.
 
Alltså rage-syndrom har inte att göra med att hunden har dåligt humör eller temperament. Hundar som får rage-anfall får dem inte kopplat till specifika situationer som ex. resursförsvar. Det har alltså inte att göra med att hunden har dåligt temperament eller är aggressiv.

Jag tycker också en cocker skulle kunna vara ett alternativ. Det är klart att det finns linjer med sämre mentalitet som inom alla raser och att rasen är mer drabbad av rage än andra. Men det är inte som att 50% får rage och rage har som sagt ingenting att göra med att hunden är dålig mentalt.

Alltid lär man sig nåt nytt. Jag trodde det var ett dåligt beteende, inte en sjukdom :)
 
Hur funkar en såpass välpälsad hund som en samojed under sommarhalvåret? Motionsmässigt tänker jag Givet att man inte drar med en hund på en joggingrunda mitt på dagen under en värmebölja, men jag tänker normala sommartemperaturer.
Den jag brukade passa blev inte varmare än andra hundar och hon tyckte om att bada och simma.
Vi var ute och gick milen i skogen mitt på dagen på sommaren flera gånger det var inga problem.
Det är ju en aktiv ras som inte tackar nej till motion.
 
Hur funkar en såpass välpälsad hund som en samojed under sommarhalvåret? Motionsmässigt tänker jag Givet att man inte drar med en hund på en joggingrunda mitt på dagen under en värmebölja, men jag tänker normala sommartemperaturer.
Jag skulle gissa att den funkar skapligt. Pälsen är väldigt lik min eurasiers och som ung/medelålders hade hon inga problem med värme sommartid. Eurasiern var oftast oberörd utomhus sommartid även när det var varmt (inte gassande sol och 30 plusgrader förstås) medan cockern flåsade och klarade det sämre. Man fick leta upp skuggiga partier vid promenader dagtid med honom.

Spetspälsen skyddar konstigt nog mot både kyla och värme. Sen är det naturligtvis så att man inte kör hård motion en het sommardag med någon hund över huvud taget. En samojedpäls är vit och reflekterar bort värme så jag tror den klarar sig ännu bättre än en eurasier.

Nu är min eurasier gammal och klarar hetta sämre än när hon var ung/medelålders.. Jag har alltid air-condition på inomhus för hennes skull om det är värmebölja.
 
Hur funkar en såpass välpälsad hund som en samojed under sommarhalvåret? Motionsmässigt tänker jag Givet att man inte drar med en hund på en joggingrunda mitt på dagen under en värmebölja, men jag tänker normala sommartemperaturer.

Vet att draghundsfolk med typ pälsiga hundar som Huskey etc INTE kan motionera sina hundar med drag på sommaren för att dom överhettar på tok för lätt. Min Aussie får jag klippa ner helt för att han ska orka.
 
Lite off topic, men vad innebär rage? Aldrig hört det tidigare.

Kul med en rasvalstråd där man inte tipsar om pudel, papillon, DSG eller kelpie.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Då var det äntligen dags för mig att börja leta hund. Egentligen har jag siktet inställt på samojed då jag är uppvuxen med samojeder och...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 228
Senast: bollen__
·
Övr. Hund Hej kloka bukemänniskor. Tänkte höra om ni kunde ge tips på lämpliga raser som skulle kunna passa min mor då hon tänkte skaffa hundvalp...
2
Svar
25
· Visningar
2 247
Senast: Monstermom
·
Hundavel & Ras Familjen ska utökas med en familjemedlem men det råder velande och funderingar. Familjen består av mig som kommer ha huvudansvar över...
2
Svar
33
· Visningar
5 959
Senast: Sofie.S
·
Hundavel & Ras Spinner vidare från min egna tråd om tankar kring en soffpotatis till hund och hur den hunden inte uppfyller mina behov. Hund nummer två...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 595

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp