Aktiv familjehund, ras?

Tontos päls växer ut normalt. Men skulle aldrig köpa en hund, igen, med päls som inte naturligt fungerar till det jag vill använda hunden för.
Tänker att polarhundar har annan typ av päls? Funderar på om den står emot snö och kyla lika bra sen alltså. Men som sagt, bara spekulation från min sida.
Har aldrig hört om någon dragmänniska som gjort det så.
 
Nu har jag inte koll på polarhundar, men hur mycket behövs verkligen pälsens funktioner i Sverige? Och om man klipper i början av sommaren borde den väl hinna växa ut till vintern?
Har personligen svårt att förstå varför man ska köpa polarhund om man inte vill ha den typen av hund. Det finns trots allt draghundar som är korthåriga..
Pälsen är ju funktionell, bara inte skapt för att ha i svensk sommar.
 
Lite off topic, men vad innebär rage? Aldrig hört det tidigare.

Kul med en rasvalstråd där man inte tipsar om pudel, papillon, DSG eller kelpie.
Rage är ett plötsligt anfall av raseri. Det har inget med fostran att göra utan det är något i hundens hjärna som utlöser det. Rage jämförs ibland med ett epileptiskt anfall. Rage är en genetisk sjukdom och förekommer i vissa linjer hos cocker spaniel, men andra raser kan också ha det. Det finns något som kallas cockerrage och hos springer spaniel springerrage.

När vår cocker fick anfall som liknade rage var det efter att han hade sovit. Plötsligt utan synbar anledning flög han upp ur sömnen med glasartad blick och skällde och gjorde lufthugg. Efter anfallet vaknade han och blev som vanligt igen.

Första gången det hände var det lite mer skrämmande. Det var när min dotter smekte honom över pälsen medan han sov. Det hade aldrig varit några problem tidigare och han brukade tycka om när man kelade med honom. Denna gång flög han upp och högg vilt efter min dotter. Lyckligtvis hann hon hoppa undan och allt gick bra. Efter det undvek vi att röra vid honom när han sov. Han fick några anfall under sin livstid, men det var långt mellan gångerna och det var inget vi sökte för. Vi förstod att det var rage och att inte fanns något att göra. För en del hundar funkar epilepsimedicin, men det är inget man vill ge varje dag när det händer så sällan. Om det händer ofta och man inte kan hantera det finns bara avlivning som enda alternativ.
 
@Ajda - rage är ett tillstånd som främst är känt från cocker och springer spaniels men förmodligen finns i fler raser. Det yttrar sig så att hunden får anfall av aggressivitet då den kan attackera vem som helst och vad som helst. Under anfallet är hunden inte kontaktbar och efteråt kan den vara trött, förvirrad och omedveten om vad som har hänt.

När jag var (mycket) aktiv i rasklubben för cocker spaniel för ett tiotal år sedan diskuterades rage en del vid olika avelskonferenser, även sådana som var mer allmänna. Då diskuterades gentest (på 00-talet var det mycket som skulle lösas med gentester). Jag var då skeptisk till det hela eftersom man då inte hade klart för sig var rage verkligen var. Det användes ibland som ett slaskbegrepp och hundar med allmänt dåligt temperament benämndes ha rage. Men sjukdomen har inget med grundtemperament att göra. En hund kan vara helt normal och drabbas av rage.

Jag vet inte hur långt forskningen om rage har kommit. Min uppfattning är att sjukdomen är ovanlig, men för de som drabbas är den otroligt jobbig så går det att definiera vad rage verkligen är och gentesta vore det välkommet. Även om antalet drabbade hundar är få.

Nu har jag varit inaktiv i flera år och kan därför vara ouppdaterad på nuläget.
 
Alltså, jag är med i ett par olika grupper där folk har polarhundar för drag - ingen verkar klara nån rejälare motion på sommarhalvåret. Promenera är liksom inte motion i min värld..
Jag ser ofta polarhundar som är ute och tränar även sommartid, bor ett helt gäng här i närheten av mig dom kör med fyrhjulingen året om.
Självklart klarar en hund att springa en mil eller två även sommartid om än inte mitt på dagen.
 
Samojeder ska absolut inte rakas, det har funnits fall där de dött av värmeslag när de rakats (eller ja, veterinären säger att hon känner till ett sånt fall). Pälsen skyddar mot värme. Man borstar dem när de har lös underull.
De klarar vanlig motion under sommarmånaderna. Drag började tränas igen på höstkanten när det var runt 10-15 plusgrader.
 
En släkting till mig hade en engelsk springer och vi umgicks mkt första åren, våra hundar var jämnåriga och vi bodde i samma stad. Tyckte den var galet flamsig och mognade aldrig. Vet inte om den var dåligt fostrad men det är väl lite så dom är? Är det inte lite samma med retrievers? :o Nu är det iofs inte jag som ska ha hunden men de vuxna i den här familjen är rätt mjuka och låtgåiga i sitt sätt så de passar nog bäst med en hund som inte kräver kadaverdisciplin för att hålla sig på mattan....
Tycker welshar är betydligt mer flamsiga än både engelska springers och retrievers. Viktigt att tänka på är väl att vill man ha en hund med lite driv och som vill vara med på aktiviteter så krävs det ändå lite lydnad för att den ska kunna bete sig någorlunda. Finns mjuka och hårda labbar, visst är de energiska när de är små men det är sällan jag ser en som totalt kör över sina ägare.
Finns ju nackdelar med alla raser om man ska vara sån. Jag tycker spetstyper skäller hela tiden och man skulle kunna säga att det kan behövas mer "kadaverdisciplin" för att orka leva med det. Eurasier ska vara bra familjehundar men kan uppfattas som lite sävliga och inte jätteintresserade av främlingar. Springer spaniel och labbe är generellt lite gladare i folk men valp- och unghundstiden kan ju vara lite flamsig och hoppig. Med tanke på familjens tidigare erfarenhet så kommer det nog vara viktigt att de går lite kurser och lär sig om hund oavsett ras, och det borde räcka för de flesta sällskapsavlade hundar.

Hade det inte varit för pälskravet hade jag sållat mig till gruppen som alltid rekommenderar pudel ;)
 
Jag ser ofta polarhundar som är ute och tränar även sommartid, bor ett helt gäng här i närheten av mig dom kör med fyrhjulingen året om.
Självklart klarar en hund att springa en mil eller två även sommartid om än inte mitt på dagen.

Den jag har bäst koll på som tränar polarhundar kör inte när det är varmare än +15 grader. I slutet och början av säsongen blir det natträning och mitt i sommaren kör hen inte alls(om det inte är den typ av sommar som i princip alla andra svenskar tycker är helt värdelös).
 
Jag ser ofta polarhundar som är ute och tränar även sommartid, bor ett helt gäng här i närheten av mig dom kör med fyrhjulingen året om.
Självklart klarar en hund att springa en mil eller två även sommartid om än inte mitt på dagen.
Alltså min bekant som har siberian husky tränar aldrig med dom om temperaturen är över +15 grader. Hon har 7-8 siberian huskis just för drag och sommartid är det träning på natten som gäller, i den mån temperaturen är ok. Nu bor hon i Göteborg, bor man i Norrland kanske det är lättare. Men fortfarande gäller +15 graders gränsen.

Om jag inte minns fel är även tävlingsreglerna för barmarksdrag att teperaturen inte för vara över +15.
 
Den jag har bäst koll på som tränar polarhundar kör inte när det är varmare än +15 grader. I slutet och början av säsongen blir det natträning och mitt i sommaren kör hen inte alls(om det inte är den typ av sommar som i princip alla andra svenskar tycker är helt värdelös).
Helt rätt.. de flesta kör inte sina hundar i varmare än så. Många inte över typ +10.

Med det sagt så finns det ju ofta(st) chanser att köra drag med hundarna även på sommaren med de premisserna. Jag har själv 15C-regeln och sprang relativt regelbundet i somras, tidiga morgnar brukar vara svalast - vet även de som kör på natten.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Då var det äntligen dags för mig att börja leta hund. Egentligen har jag siktet inställt på samojed då jag är uppvuxen med samojeder och...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 179
Senast: bollen__
·
Övr. Hund Hej kloka bukemänniskor. Tänkte höra om ni kunde ge tips på lämpliga raser som skulle kunna passa min mor då hon tänkte skaffa hundvalp...
2
Svar
25
· Visningar
2 244
Senast: Monstermom
·
Hundavel & Ras Familjen ska utökas med en familjemedlem men det råder velande och funderingar. Familjen består av mig som kommer ha huvudansvar över...
2
Svar
33
· Visningar
5 950
Senast: Sofie.S
·
Hundavel & Ras Spinner vidare från min egna tråd om tankar kring en soffpotatis till hund och hur den hunden inte uppfyller mina behov. Hund nummer två...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 583

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp