Bukefalos 28 år!

Aktivera en häst som bara skrittas för hand

Zindy91

Trådstartare
Hej!
Min häst har en fraktur i manken men får enl. vet skrittas för hand. Jag funderar därför över hur jag ska kunna aktivera henne under våra skritt-promenader. har ni några tips? Tråkigt att bara spatsera runt i ridhuset i fyra månader...
 
Sv: Aktivera en häst som bara skrittas för hand

Tråkigt att hästen skadat sig så!

Måste ni hålla till i ridhuset hela tiden?

Tömkörning blir bra omväxling. Skänkelvikning, serpentiner, öppna, sluta, gå över bommar.
 
Sv: Aktivera en häst som bara skrittas för hand

Promenera i ridhuset...? Det är ju bara själsdödande tråkigt.

Ut och gå i skogen eller på ridvägar, det är jättebra för hästen med mental stimulans och rörelse på varierande underlag. Mycket roligare även för dig.

Tomkörning med sidvärts och annat kanske inte är så lämpligt i början av igångsättningen. Men även det kan du lämpligen också göra utomhus när det väl blir dags.
 
Sv: Aktivera en häst som bara skrittas för hand

Hästen får inte tömkörde eftersom hon inte får ha ngt på ryggen alls. Promenera ute är ju klart ett alternativ men jag funderade på om ni kom på ngt annat utöver det?
 
Sv: Aktivera en häst som bara skrittas för hand

Oh, jag förstår.

Det går att göra mycket med långa tyglar oxå.

Du kanske kan lära henne trick? Kanske lite trail by hand-stuk?
 
Sv: Aktivera en häst som bara skrittas för hand

Du kan jobba på töm även utan gjorden.
Bir istället att gå vid sidan om. Kommer ej ihåg vad det kallas.
Har ibland själv gjort det. Knäppte 2 grimskaft och använt dem som tömmer, då vanliga tömremmar blir för långa.

Du kan bygga "vägar" med bommar. 90 granders svängar mm mm
Kolla upp lite tips på hästagillity.
 
Sv: Aktivera en häst som bara skrittas för hand

Men ska hon "aktiveras"? Rent fysiskt alltså?

Vad säger vetten?

Annars tycker jag som andra, ut o gå utomhus. :)
 
Sv: Aktivera en häst som bara skrittas för hand

Enligt vet får jag skrits henne för hand hut mycket jag vill och tanken är att stimulera henne mest mentalt för tt hon inte ska tycka livet blir allt för tråkigt:)
 
Sv: Aktivera en häst som bara skrittas för hand

Långa tyglar kan du ju träna lite på, hade bara inte försökt ställa för mycket krav på form eller typ flytta rumpan hit och dit. Känns lite farligt med tanke på bruten manke, hade nog kört med rakställd häst och stora svängar tills hästen är 100% läkt.
 
Sv: Aktivera en häst som bara skrittas för hand

Usch vad tråkigt:(
Men som någon tidigare skrev, trickträna! Då får hon tänka till lite och det kanske inte blir så tråkigt för henne. Och självklart ut i skogen med henne, om du har möjlighet. Passa på att vänja henne med allt nu när du endast får hålla på från marken. Då tänker jag på att gå över presenningar och allt du kommer på hon kan vara skeptisk mot. :)
 
Sv: Aktivera en häst som bara skrittas för hand

Ledövningar är jättenyttigt och går att variera. Jag brukar lägga ut bommar och hinderstöd och jobba med ledövningar på lång lina. Därefter leder jag hästen över, mellan och runt hamnar nayurligt i olika positioner som jag måste leda ur. Sen kan man använda bommar för att stärka ästens kroppsuppfattning och balans. Ttuch och Tteamövningar tex.

Om hästen får jobba skulle jag variera med att arbeta den med långa tyglar. Öppnor, slutor, samlande arbete. :)
 
Sv: Aktivera en häst som bara skrittas för hand

Enligt vet får jag skrits henne för hand hut mycket jag vill och tanken är att stimulera henne mest mentalt för tt hon inte ska tycka livet blir allt för tråkigt:)

Ja jag förstår. Jag blir bara nervös när folk börjar prata om att gå över bommar eller tömköra och samla hästen. Om hon ska vila ryggen helt så kanske du inte ska syssla med sånt?

Är du säker på att det inte bara är du som har tråkigt? :grin:

Ut o gå utomhus i vårsolen! :)
 
Sv: Aktivera en häst som bara skrittas för hand

Jag håller med de sista. Jag tror inte hästen tycker livet kommer att bli roligare för att du håller på med en massa övningar med den.

Ut och gå i naturen så mkt som möjligt. Det kommer hästen uppskatta. Och om den inte gör det så blir det iaf trevligare för dig att få komma ut. ;)
 
Sv: Aktivera en häst som bara skrittas för hand

Håller helt med . Är hästen snäll och ledbar så ut och gå ! Får den gå i skogen eller bara plant ? Om den får gå lite milt kuperat räcker det ju med enkla grejer som att ta lite mysiga skogs stigar , låta hästen gå och nosa, gnaga på ngn pinne och äta lite kvistar osv under promenaden ! Räcker långt !
 
Sv: Aktivera en häst som bara skrittas för hand

Även om hästen kanske struntar i om den får varierad träning (det är ju olika från häst till häst) så kan det ju vara roligare för en själv och lättare att hålla motivationen uppe i fyra långa månader om man gör lite olika saker och ändå har nån slags "plan" för hästen.

Långa tyglar/Longreining (googla och kolla youtube) tycker jag är roligt och utvecklande för både hästen och mig själv.
Sen vill jag faktiskt slå ett slag för klickerträning också, det finns mycket man kan göra med hästen som inte är rena cirkuskonster :)
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
990
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 075
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 488
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 283
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp