Aktiveringstips!

attheedge

Trådstartare
Vet inte om det finns någon äldre sådan här tråd...

Har ibland lite idétorka när det gäller lite snabba, enkla aktiveringsövningar... Fyll på med era bästa tips och trix, både inomhus och ute!

Jag brukar lägga lite godis i en halvliters petflaska, den lille har att göra i en halv evighet innan han lyckas få ut allt! Vill man att det ska vara tyst så är detta inte att rekomendera... ;)

Fyll på nu!

Sv: Aktiveringstips!

Jag brukar köra "specialsök" med mina..
Syftet är att hunden ska markera på den lukt du bestämt (ex blod) o ignorera den andra lukten (ex korv)
Gör så här:

Ta 2-3 likadana glasburkar (ordentligt urdiskade o helst med oparfymerat diskmedel)

Gör 3 hål i locket med ex ett spik.

Lägg ex lite the,el några droppar blod i bottnen på den ena o den andra kan man i början ha typ blomjord i.

Lägg sen en bit bomull över så hunden inte kan fuska genom att använda synen o skruva på locket.

Sen visar man hunden den burken den SKA markera på. Så fort hunden luktar på burken så klick/beröm.

Ta bort burken o gör om ett par ggr.

Ta sen den andra burken. Här berömmer man när hunden TAR BORT nosen. Den kommer förmodl att lukta o o ev hålla kvar nosen o vänta på berömmet, men när det inte kommer tar den bort nosen o DÅ berömmer du.

Efter lite träning på dette viset sätter man ner båda burkarna o hunden får gå fram o luktar på burkarna o ska då om han förstått, lägga nosen på rätt burk.

Detta är en träning som både jag o hundarna gillar skarpt. Tar bra på hjärnan o sen sover dom gott:)

Det här ska jag testa med mina energi knippor. Brukar köra mkt sök efter föremål i terrängen , uppletande , lämnande..det tar på deras hjärnor men det här som du beskrev med burkar e ju jättebra , kan jag sitta i soffan medans dem jobbar ibland :D;)

uppletande är den perfekta latmansaktiveringen enligt mig. hunden får motion, den får använda näsan och hjärnan och brukar bli ganska trött efter några vändor.

något som också gör hundarna riktigt trötta är när man shejpar beteenden, då måste den tänka själv och det är ju jobbigt. jag lyckades köra slut på min mentalt erfarna och uthålliga hund igår på ganska få minuter.

Tack ni som svarat!

Jag kan tänka mig att det är fler än jag som ibland behöver ha lite tips på vardagsaktivering när man känner att man inte riktigt har tid att lägga spår mm. eller om det regnar men man känner för att göra ngt mer meningsfullt!

Uppletande kör jag ofta med flatten, och visst är det bra! Dessutom kan man variera så mycket i svårighet, terräng, väder, föremål mm. Men med basseten som inte är så värst föremålsintresserad, tröttnar efter att ha hämtat två saker behövs det ibland göras något annat med.

Specialsök måste jag absolut testa på!

En annan grej som många tycker är roligt och som passar alla hundar brukar vara "köttbulleträdet". Jag tar ett träd med mkt bark och duttar med köttbulle/korv på många ställen på trädet och gömmer sedan bara ett par bitar i barken, låter hunden få nosa rätt på bitarna.

Brukar visa denna när jag har kurs och tom. tanter med små ulltussar brukar anamma det hela och köra det hemma, inget dåligt betyg alltså ;)

har man gott om tid och inte vill träna något tävlingsmoment så kan det ju vara en rolig (och användbar!) grej att lära hunden att städa, dvs plocka saker som ligger på golvet och lägga det i en korg.

jag är själv inte så hajj på det där med att hunden ska bli trött helt utan min medverkan (matberikning och allt vad det heter) för jag har inte fattat poängen? det finns säkert en jättebra tanke bakom, någon som orkar förklara?

Jag tränar mycket balansövningar inomhus, nyttigt för både kropp och knopp, det tog ett tag att lära hunden gå upp på bollen utan att man håller i den och nu försöker jag träna på att köra utan den lilla platformen men det är ganska svårt tycker voffis :laugh:

SANY0067.JPG

Jag brukar köra "specialsök" med mina..
Syftet är att hunden ska markera på den lukt du bestämt (ex blod) o ignorera den andra lukten (ex korv)
Gör så här:

Ta 2-3 likadana glasburkar (ordentligt urdiskade o helst med oparfymerat diskmedel)

Gör 3 hål i locket med ex ett spik.

Lägg ex lite the,el några droppar blod i bottnen på den ena o den andra kan man i början ha typ blomjord i.

Lägg sen en bit bomull över så hunden inte kan fuska genom att använda synen o skruva på locket.

Sen visar man hunden den burken den SKA markera på. Så fort hunden luktar på burken så klick/beröm.

Ta bort burken o gör om ett par ggr.

Ta sen den andra burken. Här berömmer man när hunden TAR BORT nosen. Den kommer förmodl att lukta o o ev hålla kvar nosen o vänta på berömmet, men när det inte kommer tar den bort nosen o DÅ berömmer du.

Efter lite träning på dette viset sätter man ner båda burkarna o hunden får gå fram o luktar på burkarna o ska då om han förstått, lägga nosen på rätt burk.

Detta är en träning som både jag o hundarna gillar skarpt. Tar bra på hjärnan o sen sover dom gott:)

Specialsök är ett bra tips.

Men vill man att det ska gå rätt till utan att hamna i framtida problem med söket så råder jag hellre att gå till en instruktör. Det går inte att lära sig själv hemma i vardagsrummet med några muggar, du måste ju flytta lukten efter varje markering, hunden blir snabbare och kommer med både fusk och tok som man själv inte tytt eller varit beredd på, mkt kan gå fel.

En som satsar på specialsök:banana:

Men jag förstod din tanke.

Annars kan man köra leta leken den är ju kanon. Leta efter godis exempelvis.

Idag har jag lärt ena hunden ställa sig på vågen med alla fyra tassar, mycket användbart om man har en stor hund och dålig rygg :D

En bra grej som jag brukar göra är att gå ut till en skog/lekplats eller något annat ställe med mycket saker/väggar osv. Ta tex. korv, och lägga ut en bit.

Låt alltså någon annan hålla i din hund om den inte sitter still helt och inte tjuvkikar om du ber den. Sen går du iväg och lägger en korvbit under något, och låt hunden helt söka upp biten själv.

Det är superbra och min hund blir trött efter bara några gånger och tycker det är superkul :laugh:

Liknande trådar

Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
473
Senast: tanten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 217
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
845
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 667
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sängproblem...
  • Ögonblicksbilden du missade....
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur